Munca, iulie 1964 (Anul 20, nr. 5177-5203)

1964-07-22 / nr. 5195

Proletari din toate țările, uniți-vă un ca ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. in CINSTEA CELEI DE-A XII ANIVERSĂRI A ELIBERĂRII PATRIEI REDUCEREA PREȚULUI DE COST -obiectiv de seamă în întrecerea socialistă Fiecare sondă forată La fiecare decadă, graficele din incinta întreprinderii mecanice Roman se completează cu date noi. Și, firește, participanții la întrecerea socialistă le urmăresc cu interes, cu bucurie. Pe primul semestru întrecerea a dat roade bogate, concretizate în reducerea prețului de cost cu 1,8 la sută Schimb de experiență organizat de Consiliul regional al sindicatelor Ploiești Colectivul Uzinei mecanice din Sinaia a dobîndit în ultimii ani o valoroasă experiență în defalcarea și urmărirea prețului de cost pe fiecare reper. Mărturii sunt faptele. Față de anul 1955, producția globală și marfă a uzinei , a sporit cu aproape 3,4 ori în timp ce prețul de cost al pompei de injecție a fost redus de 3,2 ori. în primul semestru al anului în curs, prin reducerea prețului de cost colectivul de aici a realizat economii suplimentare în valoare de 728 000 lei și beneficii de 2 226 000 lei față de 700 000 și respectiv 2 200 000 lei, angajament luat în cinstea zilei de 23 August. In vederea generalizării experienței metalurgiștilor de la uzina din Sinaia și în celelalte uzine din regiunea Ploiești, Consiliul regional al sindicatelor a organizat ieri un schimb de experiență pe tema : „Fiecare reper la un preț de cost cit mai redus“. (Coresp. „Munca“) Sindicatul sprijină creșterea gradului de mecanizare la toate fazele de lucru Sub îndrumarea organizației de partid, conducerea tehnico-administrativă și comitetul sindicatului au desfășurat o muncă susținută pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid, privind mecanizarea pe scară largă a muncilor grele din parchetele de exploatare a masei lemnoase, în scopul creșterii productivității muncii și pentru ușurarea eforturilor fizice ale forestierilor. Pentru realizarea prevederilor din planul tehnic, conducerea întreprinderii s-a preocupat mecanizarea lucrărilor îndeosebi de de doborît secționat, scos apropiat și încărcarea masei lemnoase. Și în această direcție s-au obținut realizări însemnate. Astfel, indicii de mecanizare atinși la sfîrșitul semestrului I a anului în curs, reprezentau la principalele faze de lucru : 80 la sută doborît-secționat, 60 la sută scosapropiat și aproape 30 la sută încărcat mecanic. La primele două faze principale de lucru, indicii prevăzuți pentru anul 1965 au fost îndepliniți și depășiți încă de pe acum. A crescut și preocuparea colectivului întreprinderii pentru mecanizarea unor operații grele din cadrul depozitelor intermediare și finale de materiale. S-a urmărit în special introducerea unor instalații cu care să se execute o gamă mai largă de lucrări. Studiile întreprinse de comisia inginerilor și tehnicienilor, mobilizată de comitetul sindicatului, și propunerile făcute de muncitori în adunările lunare ale grupelor sindicale au fost fructuoase. Dintre acestea amintim: perfecționarea unor utilaje și instalații din cadrul depozitului intermediar Valea Seacă, înnoire care a dus la sporirea cu 54 la sută a productivității muncii la operațiile de descărcat bușteni din remorci , varoarea pe lagăre și încărcarea mecanizată în vagoanele de cale îngustă, obținîndu-se o dublare a productivității muncii. In același timp prețul de cost s-a micșorat cu 3,76 lei/m.c. material lemnos, față de situația inițială cînd toate aceste faze se făceau manual. La depozitul final Telega se primesc lunar mii de metri cubi bușteni de rulaj și stîlpi, care apoi sunt livrați altor unități. Prin introducerea unei instalații cu cabluri acționate electric și o sanie Wyssen modificată, operațiile se realizează acum mecanic. Eficacitatea , formația de lucru s-a micșorat — oamenii disponibili fiind folosiți la alte munci —eforturile fizice și pericolul de accidentare s-au înlăturat, productivitatea muncii s-a dublat, iar prețul de cost a fost redus la aceste operații de la 8,48 lei în condiții manuale, la 4,23 lei/m.c. Numărul măsurilor tehnico-organizatorice , aplicate anul acesta este mult mai mare. Majoritatea lor au fost realizate prin folosirea creditelor de mică mecanizare. O contribuție deosebită și-au adus-o, prin propunerile lor, mecanicii Dumitru Soare, Vasile Roșea, Ion Negoiță, tehnicienii Gheorghe Tomescu și Constantin Alexandrescu, inginerii Octavian Ștefănescu, Constantin Bogdan, Jean Anghel și alții. Creșterea nivelului de mecanizare datorită introducerii unor utilaje și instalații moderne a cerut o pregătire profesională superioară : cunoașterea fiecărui ferăstrău mecanic, a fiecărui încărcător, a „limbajului" semnalelor luminoase de la instalații, a rezistenței cablurilor etc. Era necesară o organizare superioară a supravegherii procesului de producție. Toate acestea trebuiau învățate pentru ca fiecare utilaj, fiecare instalație să fie folosite din plin, să se realizeze intr-un timp cît mai scurt indicii planificați. Mecanici de ferăstraie, funiculariști, tractoriști, lăcătuși, după orele de serviciu au luat loc în bănci. .Fiecare parchet sau depozit de materiale a devenit o școală. Oamenii au învățat. Și astăzi învață. Paralel cu organizarea de către conducerea întreprinderii a cursurilor profesionale, comitetul sindicatului a inițiat numeroase schimburi de experiență MIHAI MOTORCA președintele comitetului sindicatului de la întreprinderea forestieră Cîmpina (Continuare în pag. 2-a) Anul XX nr 5195 IULIE 1964 4 pagini 20 bani MIERCURI 22 Un nou tip de remorca tractată Un grup de tehnicieni și ingineri din unitățile Direcției generale transporturilor auto au proiectat și a construit o remorcă destinată transportării produselor cu volum mare și greutate mică. ■ Remorca, tractată de un autocamion, este construită dintr-un cadru sudat pe două axe, cea din față putîndu-se roti printr-un dispozitiv special. Ea este prevăzută, de asemenea, cu o instalație electrică și una de frînare care sunt dirijate din cabina autocamionului. încărcarea și descărcarea ei se fac pe ambele părți. Noul tip de remorcă poate transporta o încărcătură de pînă la 8 tone de paie sau furaje balotate. înainte de termen Toate cele patru sonde pe care noi le-am dat producției în acest an au fost forate înainte de vreme și la un preț de cost mai redus față de cel prevăzut în deviz. Sonda „336" am forat-o cu 5 zile mai devreme, sonda „339" cu nouă zile, iar la „453", unde timpul neproductiv a fost de numai 2,5 la sută, brigada a înregistrat 253 000 lei economii față de deviz. Mijloacele cu ajutorul cărora brigada noastră acționează direct asupraeducerii prețului de cost pe metru forat sînt variate. Eficiența lor depinde însă de felul cum reușim să le însușim și să le aplicăm. Plecînd de la această idee, înainte de începerea forării unei noi sonde, noi studiem cu atenție fișa geologo-tehnică, ne interesăm de duritatea terenului, de caracteristicile instalației și — în funcție de aceste condiții — folosim cele mai corespunzătoare tipuri de sape pentru fiecare formație geologică în parte. în felul acesta am reușit ca la sonda, „453" să forăm cu 5,8 m mai mult pe sapă față de normă și ca atare să economisim 8 sape. în vederea reducerii timpului de tubaj a coloanei de ancoraj, bunăoară, noi am folosit la operația de cimentare a sondei soluții de clorură de calciu, ceea ce ne-a permis reducerea timpului de priză a cimentului de la 48 la 15-20 de ore. De asemenea, în perioada dintre terminarea unei sonde și începerea alteia, noi nu așteptăm montajul, ci muncim alături de ei la terminarea și montarea instalației, la revizuirea acesteia. Astfel, în loc de 6—8 zile cît era prevăzut să dureze demontarea, transportarea și montarea instalației la noua locație, noi am reușit să începem forajul sondei în numai 3—4 zile. Dacă noi am reușit totuși ca la toate cele patru sonde forate de la începutul anului să depășim vitezele de lucru și ca urmare să reducem timpul de foraj între două și zece zile, acest lucru se datorește, în cea mai mare măsură, însușirii și aplicării forajului cu turbina, mai bine de 80 la sută din totalul metrilor săpați în această perioadă fiind realizați cu ajutorul acestei metode. Este adevărat că la început forajul cu turbina mergea greoi, nu se stăpînea bine noua tehnologie. Cînd rezultatele erau mai mici decît cele obținute cu masa rotativă, sondorii priveau cu rezervă metoda. Pe parcurs, cu sprijinul comitetului sindicatului, oamenii din brigadă au avut prilejul să participe la schimburile de experiență organizate cu alte formații de lucru din cadrul întreprinderii. Cunoștințele acumulate, au ajutat sondorilor ca, treptat, să-și înlăture rezervele pe care le mai aveau față de turbobur, să capete din ce în ce mai multă încredere în superioritatea acestei metode și în priceperea de a o aplica cu succes. Aplicînd forajul cu turbina, de la firul ierbii, așa cum obișnuim noi să spunem, am cheltuit numai la faza de săpare propriu-zisă cu 160 000 lei mai puțin decît prevedea devizul. Acest lucru a fost posibil și datorită cunoașterii caracteristicilor stratului pe care-l avem de traversat. Cunoscînd aceste condiții, am folosit cu succes (după traversarea zonei de pierderi) noroaiele naturale, obținînd în acest fel pe lîngă mărirea aranjamentului pe sapă, o reducere considerabilă a consumului de chimicale. Acționînd competent și operativ asupra măsurilor de creștere a vitezelor de lucru și reducerea prețului de cost, brigada noastră are satisfacția de a raporta că principalul obiectiv înscris în întrecerea socialistă — forarea rapidă și economică a sondelor — a fost îndeplinită înainte de termen. Sporind în medie vitezele de lucru cu peste 15 la sută, noi am redus prețul de cost pe metru forat cu 40—50 lei, înregistrînd de la începutul anului o economie în valoare de 593000 lei, depășind angajamentul pe întregul an. Acest succes de prestigiu pe care brigada noastră îl închină aniversării a 20 de ani de la eliberarea patriei va fi continuu dezvoltat. Rezultatele obținute la sonda „45", a cărei forare am început-o în primele zile ale lunii iulie, demonstrează hotărîrea întregului colectiv de a dezvolta continuu experiența bună, angajîndu-se să o dea în exploatare cu opt zile mai devreme și cu o economie la prețul de cost în valoare de 150 000 lei. ION CĂLINEȚ șef de brigadă evidențiază în întrecerea socialistă de la întreprinderea de foraj Rîmnicu Vîlcea „Animafilm“—București De curînd a luat ființă Studioul cinematografic „Animafilm-București“ cu sediul în Capitală. Studioul este destinat producerii de filme artistice de animație, filme de publicitate și diafilme. Filmele realizate aici vor fi puse și la dispoziția Studioului de televiziune. -------------- de pe Întinsul patriei In orașul Constanța în fiecare cartier, pe fiecare stradă, foto-reporterul găsește un obiectiv nou, interesant Foto : EM. SÎRZEA Parada modei în Sala sporturilor din Constanța a avut loc marți seara „Parada modei — litoral 1964“, organizată de întreprinderea comerțului cu ridicata pentru textile, încălțăminte Constanța. Fabrica de confecții și tricotaje București a prezentat peste 200 din cele mai noi și practice modele de vară pentru femei și bărbați. In zilele următoare parada modei va fi prezentată și oamenilor muncii aflați la odihnă în stațiunile Eforie Nord și Mamaia. (Agerpres) ÎN PRISLOP Acum douăzeci de ani, vechiul tîrgușor al Nasaudului, așezat la întretăierea drumurilor ce leagă nordul Ardealului de regiunile Maramureș și Suceava, nu avea, în nici un caz, aspectul unui oraș. Dar, mai bine să dăm cuvîntul unui document pe cit de valoros pe atît de autentic: „... Coperișul de paie parcă e un cap de balaur" — notează Liviu Rebreanu despre casa lui Ion al Glanetașului din Prislop. Astăzi, nu numai că în Prislop nu mai există case acoperite cu paie, dar vechiul sat ardelenesc a devenit un frumos cartier al Năsăudului, cu case de cărămidă și învelite cu țiglă. Vă aduceți aminte, desigur, cum Titu Herdelea — un alt erou al romanului „Ion" — călătorea cu căruța de la Prislop la Năsăud, unde se ducea să se distreze. Drumurile însă îi stricau această plăcere : erau pline de gropi, astupate cu prundiș din Someșul Mare. Astăzi Năsăudul are 160 000 m.p. de drumuri pavate și asfaltate și 32 000 m.p. trotuare- Copiii pe care învățătorul Herdelea cu greu îi aduna pe la școală, căci era nevoie și de micile lor puteri la munca cîmpului, buchiseau noaptea pe manuale ferfenițte, la lumina afumată a lămpii cu gaz. Căci motorașul de 50 de C.P. și generatorul de 35 kW nu ajungeau să ilumineze nici Năsăudul, dar satele dimprejur (ca să nu mai vorbim de utilizarea energiei electrice în industrie). Orașul se alimentează astăzi de la rețeaua republicană de înaltă tensiune , în magazine și pe unele străzi sînt instalate lămpi fluorescente, iar seara, în fiecare casă, acompaniat în surdină de o melodie transmisă la radio, un om citește o carte împrumutată de la File de carnet biblioteca orașului care numără 23 000 de volume. Pămîntul pentru care s-a declanșat toată tragedia lui Ion și a regilor de semeni ai săi, este azi holda mare a tuturor, plină de roade și bucurie. Holdă lucrată cu tractoare, nu cu sapa, udată prin irigație, și nu cu sudoare și lacrimi. „Industria" Năsăudului de acum 20 de ani se compunea din micile ateliere ale cojocarilor, cizmarilor, tăbăcarilor. In 10 ani, de la înființarea ei și pînă astăzi, Întreprinderea de industrie locală „Ineul" a depășit valoarea producției globale cu 500 la sută. In centrul vechiului oraș, pe locul unde înainte era un obor de vite, astăzi, soarele se multiplică în sumedenia de ferestre ale locuințelor comode și moderne construite pentru muncitorii forestieri de la I.F.Năsăud, iar alături de ele se întinde un parc de toată frumusețea. In 1944 in Năsăud erau doar doi medici, la care nu se putea ajunge decît cu bani grei. Spitale — doar la sute de kilometri, la Dej sau Cluj. Numai case de nașteri, astăzi, sunt trei în Năsăud și au o capacitate de 175 de paturi. ... Numai în câteva cifre nu poți exprima întregul adevăr, dar chiar și așa, oricine își poate da seama cât de mult s-a schimbat, în toate aspectele ei, viața oamenilor acestor locuri, strănepoți ai Glanetașilor, mulțumiți și mîndri de soarta lor și muncind să și-o facă și mai bună. OCTAVIA MICU după o corespondență trimisă de Gavril Ceorceriu Primirea de către președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne a ambasadorului Franței Marți, 21 iulie, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Ion Gheorghe Maurer, a primit în audiență de prezentare pe noul ambasador extraordinar și plenipotențiar al Franței, Jean Louis Pons. Au participat Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, și Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. (Agerpres). In cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, muncitorii uzinei „Electroputere“-Craiova obțin succese de seamă. De remarcat faptul că, în primul semestru al acestui an prețul de cost a fost redus cu 3,98 la sută, față de 3,90 la sută, cît a avut uzina planificat. In clișeul nostru prezentăm un aspect din secția montaj general S.D.E. Foto : P. COZIA TELEGRAME Tovarășului WLADYSLAW GOMULKA, Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului ALEKSANDER ZAWADZKI, Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului JÓZEF CYRANKIEWICZ, Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone Dragi tovarăși, Varșovia Cu prilejul celei de-a 20-a aniversări a eliberării Poloniei, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, al poporului romín și al nostru personal, vă transmitem dv., și prin dumneavoastră poporului polonez, un cald salut tovărășesc și cele mai cordiale felicitări. Poporul român împărtășește din toată inima bucuria poporului frate polonez, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, întîmpină această glorioasă aniversare cu noi și importante, succese în dezvoltarea multilaterală a patriei sale. Avem convingerea că relațiile de colaborare rodnică, statornicite între țările noastre socialiste se vor dezvolta necontenit, spre binele popoarelor român și polonez, al cauzei socialismului și păcii în lume. De ziua marii sărbători naționale a R. P. Polone, vă urăm dragi tovarăși, dumneavoastră și întregului popor polonez noi succese pe drumul prosperității și înfloririi continue a Poloniei socialiste. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Către Consiliul Central al Sindicatelor din R. P. Polonă Varșovia Cu prilejul împlinirii a două decenii de la eliberarea Poloniei de sub jugul fascist — marea sărbătoare națională a poporului polonez — Consiliul Central al Sindicatelor din Republica Populară Romînă, în numele oamenilor muncii organizați în sindicate, transmite sindicatelor și tuturor celor ce muncesc din Republica Populară Polonă un cald salut și cele mai cordiale felicitări. Sindicatele, oamenii muncii din țara noastră se bucură din toată inima de succesele obținute de poporul frate polonez, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, in opera de construire a socialismului. În această zi de mare sărbătoare vă urăm, dragi tovarăși, noi și importante succese în dezvoltarea multilaterală a economiei și culturii Poloniei socialiste, în creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc, în lupta pentru triumful păcii și socialismului. CONSILIUL CENTRAL AL SINDICATELOR DIN REPUBLICA POPULARA ROMINA