Munca, mai 1965 (Anul 21, nr. 5438-5462)

1965-05-03 / nr. 5438

Proletari din toate ţările, uniţi-va ! ORGAN Al CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Al --------------", MM. aTM XXI 5438 Sub conducerea Partidului Muncitoresc 3 a Comitetului său Central, înaintea a I spre noi victorii în desăvirşirea -----------1 construcţiei socialismului l 4 pagini 25 bani ------------------------------------------------------------------------------------------------------—------------ ■ — Marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală Cimitarea tovarăşului Alexandru Drăpoi Ziua întîiului de Mai şi-a revărsat nestăvilită dărnicia de lumină şi strălucire peste întreaga Capitală a patriei în sărbătoare. Din cînd în cînd, norii au dat ocol oraşului împodobit cu steaguri şi pancarte, dar văzînd fluviile de flori ce inundau străzile s-au pierdut în înălţimi lăsînd loc seninului. In acest al douăzecişiunulea 1 Mai al patriei libere, al poporului stăpîn pe soarta sa, seninul cerului chiar de-ar fi fost ascuns de învălmăşeala norilor, îl găseai în ochii oamenilor, pe feţele lor, cărora an de an din cei de cînd România îşi trăieşte şi făureşte adevărata ei primăvară, a întipărit bucurie, încredere, mîndrie, hotărîre. Şuvoaie nesfîrşite din toate părţile oraşului, din vechile şi noile sale cartiere, oamenii fabricilor şi uzinelor, ai şantierelor, ai culturii şi ştiinţei româneşti, ai ogoarelor, elevi şi studenţi, au pornit şi-n această dimineaţă din casele lor în care bunăstarea se face zi de zi mai prezentă, spre locul tradiţional al demonstraţiilor — Piaţa Aviatorilor. In adierea vîntului de primăvară fîlfîie nenumărate steaguri roşii şi tricolore. Deasupra tribunei centrale e aşezat un panou înfăţişînd globul pămîntesc înfăşurat cu o eşarfă purpurie pe care scrie nemuritoarea chemare „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“, un steag mare roşu pe fondul căruia e înscrisă data festivă „1 Mai“, dedesubt marea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni“. In cealaltă parte a pieţii, între cele două tribune, se înalţă un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx — Engels — Lenin. Sub medalion e înscrisă chemarea „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale“. Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi partidului şi pancarte pe care sunt înscrise urările scumpe poporului nostru „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română !“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“, „Trăiască poporul român, constructor al socialismului!“, „Să întîmpinăm cel de al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese în opera de construire a socialismului!“. Cu mult înainte de ora începerii mitingului, mii de bucureşteni inundaseră vasta piaţă. Ei purtau pancarte cu urări închinate atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste, unităţii şi coeziunii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, saluturi adresate oamenilor muncii din ţările socialiste şi prieteniei cu aceste popoare, lozinci în care în cuvinte înflăcărate îşi exprimă sentimentele lor de dragoste faţă de partidul nostru, hotărîrea ce animă întregul popor de a înfăptui politica înţeleaptă a partidului, de a întîmpina cel de al IV-lea Congres cu noi şi noi realizări. Ei poartă portrete ale marelui fiu al poporului nostru Gheorghe Gheorghiu-Dej, eminent militant al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., nenumărate steaguri roşii şi tricolore, şi flori, multe, multe flori, ce în multitudinea de culori au înfrăţit parcă toată bogăţia plaiurilor noastre înflorite neasemuit sub lumina înnoitoare, strălucitoare a socialismului. Ora 9. Miile de oamenii ai muncii aflaţi în piaţă, precum şi invitaţii, salută cu aplauze îndelungi şi urale apariţia la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi în celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi institutelor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. In tribuna corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Română şi alţi membri ai corpului diplomatic. Se află prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare, invitaţi ai poporului nostru la sărbătorirea zilei internaţionale a oamenilor muncii. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului Orăşănesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R.,„vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Mitingul ia sfirşit într-o atmosferă de puternică însufleţire. Parti(Continuare în pag. 2-a) Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi împreună cu oamenii muncii de pretutindeni, Ziua solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani, oamenii muncii din România cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române, adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului şi înflorirea patriei noastre scumpe ! Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al sesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an, depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român. înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sînt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, In întreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrâurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti — chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului şi comunismului! Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism ! Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea şi sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru dezvoltare economică şi socială ! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam şi respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate şi independenţă. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relaţii bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Ţara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistenţă paşnică între ţări cu sisteme social-politice diferite. Interesele vitale ale popoarelor impun, mai mult ca oricînd, unirea tuturor forţelor care luptă pentru apărarea păcii. Se împlinesc luna aceasta două decenii de la istorica victorie asupra Germaniei naziste în cel de-al doilea război mondial. Aniversarea acestei victorii dă noi imbolduri luptei tuturor forţelor păcii şi progresului pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru salvgardarea şi consolidarea păcii. Dragi tovarăşi şi prieteni, In viaţa partidului şi poporului nostru va avea loc în curînd un eveniment istoric — Congresul Partidului Muncitoresc Român, Comitetul Central al partidului îşi exprimă convingerea că muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi oamenii muncii îşi vor înmulţi eforturile pentru a obţine, în cinstea Congresului partidului, noi victorii pe calea progresului economic, social şi cultural al patriei noastre scumpe — Republica Populară Română ! Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvirşirea construcţiei socialismului ! Trăiască poporul român, constructor al socialismului! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului! Trăiască pacea în întreaga lume ! i ... .- -.i* l\ imiUMEA CONGRESULUI PARTIDULUI Oamenii muncii își reînnoiesc angajamentele in întrecerea socialista TOR HOR D.E.-PRE RIT INDEN Tribuna centrală în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală Siderurgiştii de la Căian DEVA. Siderurgiştii de la uzinele „Victoria“ din Căian şi-au reînnoit angajamentele luate în întrecerea socialistă. Analizînd în adunări şi consfătuiri de producţie posibilităţile existente şi resursele interne ce pot fi puse în valoare, colectivul uzinelor s-a angajat să dea anul acesta peste prevederi 5 500 de tone fontă în loc de 1000 de tone cît prevedea angajamentul iniţial şi 3 000 de tone de semicocs, cu 2 000 de tone mai mult decît s-a angajat la începutul anului. In cinstea Congresului siderurgiştii vor da în plus peste prevederi 4 500 de tone de fontă şi 2 000 de tone de semicocs, întreaga cantitate de fontă peste plan se va realiza din cocs economisit. Făurarii de poduri metalice din Argeş PITEŞTI. Întreprinderea de poduri metalice şi prefabricate din beton, una din cele mai mari uzine argeşene, şi-a majorat angajamentul la producţia globală cu 2 267 000 de lei, iar la cea marfă cu 2 637 000 de lei. în cinstea Congresului ea şi-a propus să realizeze peste plan 250 tone construcţii metalice, 5 000 de bucăţi traverse din beton precomprimat, trei poduri rulante electrice etc. In acelaşi timp ea s-a angajat să obţină economii suplimentare la preţul de cost în valoare de 800 000 de lei. Pentru realizarea acestor angajamente sunt în curs de realizare dispozitive de asamblare prin sudură a podurilor şi construcţiilor metalice, se măreşte capacitatea de debitare în secţia poduri, mecanizarea prelucrării marginilor la tablele ce se sudează etc. Cimentiştii din Bicaz BACĂU. Colectivul Fabricii de ciment din Bicaz, care deţine Steagul roşu şi diploma de întreprindere fruntaşă pe ramură, a produs de la începutul anului şi pînă în prezent peste prevederile planului 9 500 de tone de ciment, 6 200 de tone de clincher şi 32 000 de metri pătraţi plăci azbociment, depăşind astfel angajamentele la producţia globală şi marfă şi la economii. In cinstea celui de al IV-lea Congres al partidului aceste angajamente au fost reînnoite, urmînd să se producă pînă la sfîrşitul anului, peste prevederi: 13 500 tone de ciment, 32 000 metri pătraţi plăci ondulate de azbociment. La preţul de cost se vor obţine economii peste plan în valoare de 500 000 de lei. (Agerpres) Masă tovărăşească Sîmbătă la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Aexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston- Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid, numeroşi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. In timpul mesei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prim-secretar al C.C. al P.M.R., a rostit un toast. Referindu-se la drumul glorios al partidului şi la succesele strălucite obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, vorbitorul a felicitat pe cei prezenţi pentru contribuţia adusă la cauza partidului în anii ilegalităţii şi în anii de făurire a societăţii noi. In încheiere, vorbitorul a toastat pentru partid, pentru poporul român constructor al socialismului, pentru unitatea ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului. Masa s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. (Agerpres)