Munca, martie 1967 (Anul 23, nr. 6004-6030)

1967-03-01 / nr. 6004

Conferinţa pentru dezarmare de la Geneva GENEVA. — Luînd cuvîntul la şedinţa de marţi a Comitetului celor 18 state pentru dezarmare, delegatul italian, Francesco Cavalletti, a spus că ar fi inadmisibil ca un tratat de neproliferare — prin limitări tehnice sau prin calea ocolită a controlurilor discriminatorii — să poată întîrzia sau împiedica progresul tehnic, ştiinţific, tehnologic şi social al ţărilor nucleare din punct de vedere militar El a adăugat că nu ar putea fi universal acceptat un tratat de neproliferare ca o instaurare a unei discriminări perpetue între două categorii de țări. Dimpotrivă tratatul, punînd capăt primejdiilor răspîndirii armelor nucleare, trebuie să fie — după părerea noastră — punctul de plecare al unui proces de încetare a cursei înarmărilor nucleare şi al controlului lor pînă la eliminarea lor treptată. Dacă nu s-ar trece prin aceste etape, un acord de neproliferare — chiar dacă ar fi încheiat — ar fi perimat după un anumit răgaz. Delegatul bulgar, Krum Kristov, a arătat că agresiunea americană în Vietnam constituie o piedică serioasă în calea negocierilor pentru dezarmare și a relevat primejdia pe care o reprezintă pentru pace, independenţă şi securitate, existenţa bazelor militare străine pe teritoriul altor state. El a afirmat că crearea de zone denuclearizate constituie un element de diminuare a tensiunii internaţionale. Agresiunea americană în Vietnam a fost condamnată şi de delegatul polonez, M. Blusztajn, care a arătat că acţiunile Statelor Unite în această parte a lumii împiedică desfăşurarea cu succes a lucrărilor. Sesiunea Consiliului ministerial al O. U. A. ADDIS ABEBA 28. — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite : In capitala Etiopiei au continuat marţi lucrările Consiliului ministerial al Organizaţiei Unităţii Africane (O.U.A.). După cum a declarat Mohamed Sahnoun, reprezentantul Algeriei şi secretar general adjunct al organizaţiei, actuala sesiune urmează să se încheie sîmbătă, iar ordinea de zi adoptată cuprinde 12 puncte. După şedinţa plenară de marţi dimineaţa, miniştrii afacerilor externe s-au întrunit în cadrul unei reuniuni cu uşile închise în cadrul căreia Diallo Telli, secretarul general al O.U.A., a prezentat un raport asupra realizărilor şi succeselor obţinute de O.U.A. din 1963, cînd a fost înfiinţată, pînă în prezent. El a adresat totodată un apel Consiliului ministerial al tuturor statelor membre, invitîndu-le să ia toate măsurile în vederea rezolvării problemelor celor mai importante ale decolonizării. Vorbind despre evoluţia crizei rhodesiene, Diallo Telli a subliniat că participanţii la conferinţă trebuie să studieze şi să ia toate măsurile pe care le vor socoti necesare pentru răsturnarea guvernului rebel al lui Smith. Numai folosirea forţei — a declarat el — va fi cu adevărat eficace în lupta împotriva rasiştilor rhodesieni ? După examinarea raportului, delegaţii la conferinţă şi-au continuat activitatea pe comitete. Campania electorală din Franţa a intrat în ultima săptămînă PARIS. — Campania electorală din Franţa în vederea alegerilor legislative de la 5 martie a intrat în ultima săptămînă. O dată cu apropierea scrutinului, dialogul electoral dintre principalele formaţiuni politice franceze se intensifică. Luni seara, la chemarea Partidului Comunist Francez şi în prezenţa tuturor candidaţilor din Paris şi din regiunea pariziană, peste 11 000 de persoane s-au reunit la Palatul Sporturilor. In cadrul acestei reuniuni a luat cuvîntul Waldeck Rochet, secretar general al Partidului Comunist Francez. El a anunţat hotărîrea Biroului Politic al P.C.F. de a propune o nouă întîlnire între P.C.F. şi Federaţia Stîngii Democrate şi Socialiste, a doua zi după alegeri. „Oricare ar fi rezultatul alegerilor — a declarat el — înţelegerea pe care noi nu am încetat s-o preconizăm este necesară şi indispensabilă". BONN. — După cum transmite agenţia A.D.N, Max Reimann, prim-secretar al C.C. al P.C. din Germania, a adresat guvernului vestgerman o scrisoare în care subliniază că restabilirea legalităţii P.C. din Germania „ar reprezenta o contribuţie importantă la garantarea democraţiei în Republica Federală a Germaniei şi la destinderea în Europa“. Ca măsură necesară şi posibilă în vederea restabilirii legalităţii P.C.G., Max Reimann propune consultări între guvernul federal şi reprezentanţi ai P.C.G., precum şi acordarea unei amnistii şi suspendarea tuturor acţiunilor juridice împotriva persoanelor sau organizaţiilor urmărite pe baza interdicţiei P.C.G. A Novotny a sosit la Varşovia VARŞOVIA 28 Corespondentul Agerpres, I. Dumitraşcu, transmite : La invitaţia C.C. al P.M.U.P., a Consiliului de Stat şi a guvernului R.P. Polone, marţi a sosit la Varşovia o delegaţie de partid şi de stat cehoslovacă condusă de Antonin Novotny, preşedintele R. S. Cehoslovace, primsecretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. La gara centrală din Varşovia, membrii delegaţiei au fost întîmpinaţi de Wladyslaw Gomulka, primsecretar al C.C. al P.M.U.P., Edward Ochab, preşedintele Consiliului de Stat, Jozef Cyrankiewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri, şi de alţi conducători de partid şi de stat polonezi. Vizita delegaţiei de partid şi de stat cehoslovace în R. P. Polonă are loc cu prilejul aniversării a 20 de ani de la semnarea tratatului de prietenie şi asistenţă mutuală dintre cele două ţări. După cum transmite agenţia P. A. P. marţi după-amiază la sediul C.C. al P.M.U.P au început convorbirile dintre conducătorii de partid şi de stat polonezi şi cehoslovaci. ITALIA Traficul între diversele localităţi ale Italiei a fost perturbat, ca urmare a grevei generale de 48 ore declarate marţi de 40 000 de conducători de autobuze, vendică salarizării unor noi muncă. Greviştii reîmbunătăţirea şi încheierea contracte de ADEN ADEN. — Populaţia Adenului a participat la ziua de doliu declarată marţi de către Frontul de Eliberare al Sudului ocupat al Yemenului cu prilejul înmormîntării celor trei fii ai secretarului general al FLOSY, Kawee Mackawee, ucişi de o mină plasată în locuinţa acestuia. Activitatea în oraș a fost paralizată de greva generală declarată de Congresul sindicatelor din Aden. Tot timpul zilei traficul a fost oprit, magazinele, birourile şi şcolile închise. FRANŢA PARIS. — Grefa muncitorilor de la uzina chimică a companiei „Rhodiaceta" din Besanson continuă. Toţi cei 3 500 muncitori ai uzinei au încetat activitatea, revendicînd majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor lor de muncă. Declaraţia C.C. al F.N.E. HANOI 28 (Agerpres) — După cum transmite agenţia V.N.A., la Hanoi a avut loc o conferinţă de presă în cadrul căreia şeful reprezentanţei permanente a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de Sud la Hanoi, a făcut cunoscută declaraţia Comitetului Central al F.N.E. După ce se face o trecere în revistă a acţiunilor agresive ale S.U.A. în Vietnam, în declaraţie se spune: Drept răspuns la politica umanitară a F.N.E., care a încetat operaţiunile militare în perioada sărbătorilor de Anul nou, drept răspuns la manifestările de bunăvoinţă din partea guvernului R.D. Vietnam, exprimate în recentul interviu al ministrului de externe al R.D. Vietnam, Statele Unite continuă să bombardeze Vietnamul de nord şi să intensifice acţiunile armate în sud. In această situaţie Frontul Naţional de Eliberare consideră necesar să reafirme voinţa de nestrămutat a poporului din Vietnamul de sud exprimată în Declaraţia F.N.E. din 22 martie 1965, năzuinţa lui spre independenţă, democraţie, pace, neutralitate, pe calea reunificării patriei. Frontul Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud sprijină in întregime poziţia justă şi manifestările de bunăvoinţă ale guvernului R.D. Vietnam. împreună cu compatrioţii din nord sîntem hotăriţi să luptăm pentru eliberarea sudului, apărarea nordului şi reunificarea patriei, se spune în încheierea declaraţiei. Imagine din Bamako, capitala Republicii Mali. MOSCOVA. — La 28 februarie, Alexei Kosîghin, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., l-a primit la Kremlin pe Kim Ir, membru al Prezidiului Comitetului Politic şi secretar al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, prim-vicepreşedinte al Cabinetului de miniştri al R.P.D. Coreene, şeful delegaţiei guvernamentale a R.P.D. Coreene, care face o vizită în U.R.S.S. După cum anunţă agenţia TASS, în cursul întîlnirii au fost discutate probleme legate de dezvoltarea continuă a legăturilor economice şi colaborării dintre cele două ţări. PHENIAN. — La Panmunjon, anunţă Agenţia Centrală Telegrafică Coreeană, a avut loc şedinţa secretarilor Comisiei militare de armistiţiu în Coreea. Secretarul părţii coreano-chineze a condamnat acţiunile provocatoare ale părţii americane, care, încâlcind acordul de armistiţiu şi înţelegerile celor două părţi, în ultima perioadă de timp a introdus în zona demilitarizată diferite tipuri de armament greu şi automat, precum şi personal militar. BUDAPESTA. — In drum spre capitala Norvegiei, Ivan Başev, ministrul afacerilor externe al R. P. Bulgaria, s-a oprit luni la Budapesta, unde a avut o convorbire cu János Péter, ministrul afacerilor externe al R. P. Ungare. In aceeasi zi, Ivan Basev a avut la Berlin o convorbire în probleme de interes comun cu Gustav Hertzfeld, adjunct al ministrului afacerilor externe al Republicii Democrate Germane. HALLE. — Violoncelistul Radu Aldulescu, aflat într-un turneu în R. D. Germană, a susţinut luni un concert extraordinar, acompaniat de Orchestra simfonică din Halle. El a interpretat Concertul în fa minor de Vivaldi şi Variaţiuni pe o temă rococo de Ceaikovski. Concertul artistului român s-a bucurat de un deosebit succes, SOFIA. Un cutremur de pămînt s-a produs în noaptea de luni spre marţi în partea de nord-est a R. P. Bulgaria, în regiunea oraşelor Provadiiska şi Novi Pazar. Intensitatea sa a fost între 5 şi 6 grade. El a fost resimţit şi la Sofia. Nu s-au înregistrat pagube materiale. RIEKA. — O nouă linie maritimă a fost inaugurată de o întreprindere de navigaţie din Rieka (Iugoslavia). Ea va fi deservită de nave iugoslave, care vor face legătura între porturile situate pe coasta Mării Adriatice aparţinînd R.S.F. Iugoslavia şi Haifa. DJAKARTA. — Agenţia Antara anunţă că un puternic cutremur a avut loc săptămîna trecută în împrejurimile localităţii Malang, din Java de est, provocînd moartea a 51 de persoane şi rănirea a altor 370. Aproape 6 000 de case au fost distruse, peste 2 000 avariate. MOSCOVA. La 28 februarie, în Uniunea Sovietică a fost lansat satelitul artificial al Pămîntului „Cosmos-144“. După cum transmite agenţia TASS, satelitul a fost plasat pe o orbită circulară cu parametri apropiaţi de cei prestabiliți prin calcul. Poziţiile nu s-au apropiat — TRATATIVELE DE LA LONDRA INTRE REPREZENTANŢII GUVERNULUI ŞI CONDUCĂTORI AI CONGRESULUI SINDICATELOR BRITANICE — LONDRA 28 (Agerpres). — La 28 februarie, la reşedinţa primului ministru al Angliei, Harold Wilson, au avut loc tratative între reprezentanţi ai guvernului şi conducători ai Congresului sindicatelor britanice. Această întrevedere, convocată de Harold Wilson, a avut drept scop discutarea măsurilor menite să preîntîmpine o sporire generală a salariilor care în concepţia guvernamentală ar putea fi realizată printr-o nouă prelungire a perioadei de îngheţare a preţurilor şi salariilor care urmează să expire la 30 iunie a. c. Urgenţa convocării unei asemenea întrevederi se explică şi prin faptul că Comitetul Executiv al Congresului sindicatelor britanice a respins, în cadrul unei şedinţe, propunerea de a se prelungi pe o perioadă de încă un an politica de restricţii severe hotărînd, totodată, de a nu mai sprijini guvernul în cazul în care va insista totuşi asupra actualei politici economice. Importanţa care s-a acordat acestei întrevederi este reliefată de faptul că în afară de primul ministru Harold Wilson la ea au participat, de asemenea, numeroşi membri ai cabinetului britanic printre care ministrul economiei, Michael Stewart, şi ministrul muncii, Raymond Gunter. Congresul sindicatelor britanice a fost reprezentat de secretarul general al Consiliului general al T.U.C., George Woodcock, de membri ai Comitetului economic al T.U.C., precum şi alţi lideri. Deşi întrevederea a durat peste două ore, ea nu a dus la o apropiere a celor două poziţii, guvernul continuind să insiste asupra prelungirii perioadei de restricţii severe, iar sindicatele continuînd să respingă această propunere. Poziţia definitivă a conducerii T.U.C. privind actuala politică economică a guvernului şi alternativa la această politică urmează să fie elaborate în cadrul conferinţei liderilor celor 172 de uniuni sindicale britanice programată pentru 2 martie la Londra. Budapesta , la o secție a uzinei de articole electrice „Tungsram“. Solidari cu cauza dreaptă a Vietnamului • Rezoluţii adoptate de Prezidiul Consiliului Mondial al Păcii IunAo-A 28 (Agerpres). — In ultima zi a şedinţei Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii, participanţii au adoptat o rezoluţie în problema vietnameză. Agresiunea americană în Vietnam, se spune în rezoluţie, rămîne principala problemă a situaţiei internaţionale. Popoarele lumii întregi sprijină într-o măsură tot mai mare poziţia justă a poporului vietnamez, cer ca imperialiştii S.U.A. să înceteze războiul agresiv, să-şi retragă trupele din Vietnamul de sud şi să dea poporului vietnamez dreptul de a-şi hotărî singur soarta. Prezidiul îşi reafirmă sprijinul deplin faţă de poziţia guvernului R.D. Vietnam cu privire la încetarea necondiţionată a bombardamentelor americane deasupra teritoriului R.D.V. în vederea creării posibilităţii reglementării paşnice a problemei vietnameze. El cheamă toate popoarele lumii să condamne cu hotărîre războiul nedrept dus de Statele Unite în Vietnam. Au fost adoptate, de asemenea, o declaraţie cu privire la securitatea europeană şi recomandările Prezidiului în diferite probleme ale activității partizanilor păcii. URAGAN VIOLENT • Marți dimineața, pe muntele Brocken din R. D. Germană (1 142 m) a fost înregistrat cel mai violent uragan din acest secol, vintul atingînd viteza de 216 km pe oră. Pe virful Harz de pe acest munte, furtuna a fost de gradul 17, gradul cel mai ridicat de pe tabloul Beaufort. „PACIENT" RECUNOSCĂTOR • Personalul medical de la Maternitatea din Moscova a acordat asistenţă unui pacient puţin obişnuit. Este vorba de maimuţa Maniuia, care, transportată de urgenţă la maternitate, a dat naştere unui făt sănătos. Constatindu-se că naşterea normală va fi dificilă, „pacienta“ a fost supusă unei operații de cezariană. Mama şi fătul se simt bine. Recunoscătoare, fericita mamă face gesturi de prietenie față de personalul medical, căruia ii strînge mina cu efuziune. • Savanta iugoslavă Roksanda Ristici Dangubici, care, in urma unui accident petrecut la Institutul nuclear „Boris Kidrici“ de la Vancea, a fost supusă unor puternice iradieri, a dat naștere celui de-al doilea copil. în urma accidentului, care s-a produs in 1958, atomista iugoslavă a fost internată la Spitalul „Curie“ din Paris, unde i s-a transplantat măduvă osoasă. CRIMĂ DATIND DE 7 SECOLE ȘI DESCOPERITĂ... ACUMA • Specialiștii unguri in antropologie au descoperit de curind o crimă veche de șapte secole, care a fost comisă pe insula Margareta, la Budapesta. Pentru aceasta, ei au întreprins cercetări pe scheletul unui bărbat de circa 50 de ani (descoperit in apropierea ruinelor unei mînăstiri), stabilind că el a fost ucis primind o lovitură care i-a sfărimat craniul. La rindul lor, efectuind şi ei cercetări, istoricii au reuşit să identifice scheletul ca fiind acela al prinţului Bela de Masco, nepotul regelui Bela al Ungariei. EXCURSIE CU FINAL TRAGIC • Şaisprezece persoane şi-au pierdut viaţa duminică seara in timpul naufragiului unei ambarcaţiuni cu motor, in delta fluviului Parana (Argentina). Printre victime s-au aflat şi şase copii. Autorităţile locale au afirmat că nava permitea ambarcarea a numai 75 de persoane, dar a fost supraîncărcată cu încă 45 de persoane. După cum anunţă agenţiile de presă, pasagerii se aflau intr-o excursie, iar numărul victimelor pare a fi mult mai mare. Fisurile din „solidaritatea interamericană“ BUENOS AIRES 28 (Agerpres). — Washingtonul este departe de a fi repurtat o victorie clară la conferinţa miniştrilor de externe ai ţărilor C.S.A. care s-a încheiat zilele acestea la Buenos Aires, scrie trimisul special al Agenţiei France Presse, citind părerea observatorilor. Dacă după 15 zile de dezbateri epuizante s-a ajuns la o înţelegere asupra convocării pentru zilele de 12, 13 şi 14 aprilie la Punta del Este (Uruguay) a întîlnirii la nivel înalt a şefilor de state din emisfera occidentală, preşedintele Johnson, care dorea ca întîlnirea să prilejuiască o manifestare a „solidarităţii interamericane“, riscă să constate , absenţa şefilor unor state, ca Peru, Ecuador, Bolivia şi Haiti. în ce priveşte ideea, unei „pieţe comune latino-americane“, S.U.A. riscă să aibă neînţelegeri cu ţări ca Argentina, Brazilia, şi Mexic, care nici nu vor să audă de un organism supranaţional, şi cu ţările cuprinse deja în piaţa comună a Americii Centrale, care se tem să nu fie înghiţite de un organism de proporţiile unei „pieţe comune latino-americane“. ****************** Creşterea şomajului in Izrael TEL AVIV 28 (Agerpres). Numărul şomerilor din Izrael depăşeşte în prezent 10 la sută din totalul populaţiei active a ţării, a declarat marţi ministrul muncii, Allam Yigan, în cadrul unei reuniuni parlamentare. In ultimul trimestru al anului 1966, a precizat el, în ţară se aflau 96 000 de persoane în căutare de lucru (faţă de 953 000 de salariaţi), ceea ce reprezintă o creştere a şomerilor de 59 000 de oameni comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent. RONN. La 27 februarie, întreprinderile miniere din bazinul carbonifer Saar şi-au închis porţile pentru 24 de ore, conform programului de restrîngere a producţiei carbonifere. Această hotărîre a administraţiei a afectat 26 000 de mineri, care vor primi salariu redus în urma introducerii schimburilor nelucrătoare. Activitatea pe timp de 24 de ore va fi paralizată in bazinul Saar și în zilele de 2 /19 martie. Premierul viitorului guvern indian va fi desemnat la 12 martie DELHI. — In cadrul reuniunii de ieri a conducerii partidului de guvernămînt, Congresul Naţional Indian, a fost hotărîtă desemnarea şefului viitorului guvern la 12 martie. Această problemă, relevă agenţiile de presă, a prilejuit o discuţie vie cu privire la politica guvernului precedent ""şi asupra sarcinilor ce revin noului guvern în perioada ce urmează. O atenţie deosebită a fost acordată examinării situaţiei create ca urmare a micşorării considerabile a numărului de locuri ce revin partidului de guvernămînt în parlament. Din Delhi se anunţă că guvernatorul statului Kerala, B. Sahai, l-a însărcinat pe liderul frontului de stingă din Kerala, respectiv pe Nambudiripad, să formeze noul guvern al acestui stat. Nambudiripad a declarat reprezentanţilor presei că în două-trei zile va prezenta guvernatorului componența noului guvern al statului Kerala, iar la 6 martie acest guvern va depune jurămîntul." MENGELE TURIST ÎN DANEMARCA? COPENHAGA. — Unul din criminalii de război nazişti din timpul celui de-al doilea război mondial „medicul“ Mengele, vinovat de gazarea a mii de oameni la Oswiecim, a fost văzut recent în Danemarca. După cum anunţă ziarul „Ekstrabladet“, poliţia daneză a fost informată că acest criminal de război care este căutat în lumea întreagă a vizitat recent orașul danez Skelker în care locuiesc rudele sale. Mengele s-a aflat în Danemarca folosindu-se de un paşaport chilian. Poliția continuă cercetările. Dalida a încercat să se sinucidă PARIS . Cunoscuta cîntăreață franceză Dalida a încercat să se sinucidă luni, la Paris. Ea a fost transportată de urgență la spital. La 27 ianuarie, ea a părăsit brusc Festivalul de muzică ușoară de laSan Remo. Se crede că a fost foarte impresionată de sinuciderea cîntăreţului italian Luigi Tenco, a cărui melodie prezentată de ea a fost eliminată din concurs. Cei din apropierea ei au constatat starea sa de depresiune, dar nu-şi pot explica gestul său. De la spitalul în care se află nu s-a comunicat nici o precizare cu privire la starea sănătății sale. 40 242 REDACŢIA SI ADMINISTRAŢIA I Bucureşti, Piaţa Scinteii. Telefoane 17 60 10, 17 60 20 ; Secţia Scrisori: 17 74 25 ; Administraţia 17 38 52 ; Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scîntei. Abonamentele se fac prin oficiale poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii