Munca, mai 1968 (Anul 24, nr. 6366-6390)

1968-05-03 / nr. 6366

Dragi tovarăşi, Cvitarea tovarăşului emu mmm Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forţele muncitoreşti revoluţionare din toate ţările, cu întreaga omenire progresistă, Ziua solidarităţii şi frăţiei internaţionale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viaţă demnă şi liberă, pentru independenţă naţională şi eliberare socială, pentru democraţie, socialism şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează muncitorilor, ţăranilor, inginerilor şi tehnicienilor, oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă, întregului popor muncitor al ţării un salut tovărăşesc şi calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, ştiinţă şi cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toţi delegaţii şi invitaţii de peste hotare, a căror prezenţă la această tradiţională manifestare populară exprimă prietenia şi solidaritatea dintre popoarele noastre, însufleţite de ţelurile nobile ale păcii şi progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul activităţii intense şi larg desfăşurate pentru realizarea programului de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinţei Naţionale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătăţire a organizării economice şi administrative, a tuturor formelor şi metodelor de conducere a vieţii sociale dau un puternic impuls construcţiei socialiste, creează condiţii pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potenţialului material şi spiritual al naţiunii noastre socialiste. Desfăşurînd o muncă plină de energie şi pricepere, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni realizează cu succes obiectivele planului pe anul în curs, asigurînd dezvoltarea în ritm susţinut şi modernizarea continuă a industriei , temelia propăşirii întregii economii naţionale, a creşterii nivelului de civilizaţie şi bunăstare al întregului popor. Preocuparea perseverentă de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii, de mobilizarea rezervelor şi valorificarea deplină a posibilităţilor de care dispun întreprinderile noastre se concretizează în noi şi însemnate succese, în ridicarea producţiei şi a productivităţii muncii, în creşterea eficienţei economice in (Continuare în pag. 3-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA TELEGRAMĂ Excelenţei Sale Domnul ZALMAN SHAZAR Preşedintele Statului Izrael TEL AVIV In numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi al meu personal adresez felicitări cordiale Excelenţei Voastre şi urări de prosperitate poporului izraelian cu prilejul celei de-a XX-a aniversări a zilei naţionale a Statului Izrael. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Anul XXIV nr. 6366 vineri 3 V 1968 6 pagini 30 bani Expresie a unităţii de monolit dintre partid, guvern şi popor, sărbătorirea zilei de 1 mai a constituit pe întreg cuprinsul ţării manifestarea plină de forţă şi mîndrie a adeziunii depline şi aprobării unanime a întregului popor faţă de politica Partidului Comunist Român, o viguroasă mărturie a sentimentelor de solidaritate internaţională cu lupta oamenilor muncii de pretutindeni MAREA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Cu optimism, şi încredere nestrămutată în viitor, întregul nostru popor a adus omagiul său fierbinte primei zile de mai, acestei zile devenită nu numai o sărbătoare a primăverii, ci şi un simbol al înfrăţirii internaţionale a tuturor celor ce muncesc, al luptei pentru libertate, pace şi progres social. 1 Mai a prilejuit şi în acest an o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica sa înţeleaptă, a dragostei faţă de patria noastră — Republica Socialistă România. La Bucureşti, demonstraţia oamenilor muncii s-a desfăşurat in Piaţa Aviatorilor — scena tradiţională a marilor sărbători populare. Peste 250 000 de bucureşteni au venit la demonstraţie cu flori, cu numeroase grafice şi pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii in viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului. Piaţa Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămintesc şi un steag roşu cu data festivă — 1 Mai. Pe o eşarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“, iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni!“. Sunt, de asemenea, înscrise urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre!", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !“. De cealaltă parte a pieţei, deasupra tribunei, se înalţă un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului : Marx, Engels, Lenin, iar dedesubt urarea : „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale!“. Medalionul este încadrat cu urările: „Trăiască poporul român, constructor al socialismului!“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !". Sute de drapele roşii şi tricolore flutură deasupra mulţimii aflate în piaţă pentru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stema partidului şi a ţării, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R Ora 9. — Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă salută cu aplauze şi urale îndelungi sosirea conducătorilor partidului şi statului, nostru. In tribuna centrală iau loc tovarăşii: Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţii Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, muncitori fruntaşi în producţie, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri, superiori, ziarişti. La demonstraţie asistă şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află numeroşi oaspeţi de peste hotare. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., deschide mitingul oamenilor muncii din Capitală. Ia cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In repetate rinduri, cuvîntarea este subliniată cu urale şi ovaţii. Mitingul ia sfirşit într-o atmosferă de mare entuziasm. Plini de însufleţire, participanţii exprimă încă o dată hotărîrea fermă a poporului nostru de a urma neabătut politica înţeleaptă a partidului, politică îndreptată spre fericirea întregului popor. Răsună prelungi urale şi ovaţii. Se aud urări pentru întărirea unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, pentru solidaritatea clasei muncitoare, a tuturor forţelor democratice şi antiimperialiste care luptă pentru pace, democraţie, independenţă naţională şi progres social. MASĂ TOVĂRĂŞEASCĂ OFERITĂ DE C.C. AL P.C.R. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de ase menea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, numeroşi membri de partid din ilegalitate şi alţi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureştene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă. In timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice şi indelungi aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) Cuvîntul rostit de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Această masă este închinată tradiţionalei zile de 1 Mai, Sărbătoarea primăverii, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc din întreaga lume. Mulţi dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbătoriri de 1 Mai în condiţiile grele ale regimului burghezo-moşieresc. Era în tradiţia mişcării noastre muncitoreşti, a partidului nostru, de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi şi libertăţi democratice, pentru o viaţă mai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stăpîni pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum 1 Mai în condiţiile în care clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit stăpîn pe destinele sale, şi, sub conducerea partidului comunist, făureşte orînduirea pentru care s-au jertfit mulţi din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, într-adevăr, că, pentru noi, astăzi 1 Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obţinute în construcţia socialismului, în făurirea vieţii noi, în dezvoltarea continuă a economiei, ştiinţei, culturii, în ridicarea nivelului său de viaţă. Sunt minunate victoriile pe care poporul român le-a obţinut sub conducerea partidului în făurirea noii orînduiri sociale. Aceste victorii au fost dobîndite pentru că partidul nostru a ştiut să învingă greutăţile, a ştiut să conducă poporul român, în condiţii grele, din succes în succes pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datoreşte faptului că el i-a avut în frunte pe comunişti, care au dat totul, unii chiar viaţa, pentru fericirea maselor muncitoare. Ştim, tovarăşi, că în această luptă au existat, aşa cum am subliniat la ultima plenară, şi o serie de greşeli, s-au comis şi unele abuzuri. Se ştie însă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost şi sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut prin multe greutăţi, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toţi oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place, şi nu-i va place nici o dată. (Continuare în pag. 3-a) Vizita conducătorilor de partid şi de stat la Fabrica de confecţii şi 9 9 tricotaje Bucureşti (în pag. a 4-a)