Munca, octombrie 1968 (Anul 24, nr. 6495-6521)

1968-10-01 / nr. 6495

Întrecerea socialistă -mijloc de stimulare a energiilor creatoare Bilanţul activităţii desfăşurate de muncitorii metalurgişti şi de constructorii de maşini în opt luni din acest an este îmbucurător : pe ansamblul ambelor ministere toţi indicatorii de plan au fost realizaţi şi depăşiţi. Totodată, prin aşezarea mai corectă a normelor de consum şi valorificarea mai judicioasă a materiilor prime şi a materialelor, care au fost favorizate de reducerea substanţială a rebuturilor şi deşeurilor, ca şi de îmbunătăţirea tehnologiilor de fabricaţie etc, metalurgiştii şi constructorii de maşini au obţinut, în cele opt luni, economii suplimentare la preţul de cost şi beneficii peste plan de ordinul a zeci şi zeci de milioane de lei. Aceste succese constituie o expresie grăitoare a consecvenţei cu care oamenii muncii din aceste ramuri înfăptuiesc politica economică a partidului. Ele încorporează, totodată, contribuţia crescîndă a comitetelor sindicatelor din întreprinderile respectivelor sectoare de activitate. Fără îndoială, succesele dobîndite în întrecerea socialistă constituie o garanţie în plus că sarcinile economice sporite, încredinţate de partid în acest an metalurgiştilor şi constructorilor de maşini vor fi îndeplinite cu succes. Trecând însă în revistă rezultatele activităţii noastre, se cuvine să reflectăm cu toată răspunderea şi asupra unor lipsuri care s-au făcut simţite în decursul timpului şi să luăm toate măsurile pentru a asigura în viitor maximum de eficacitate întrecerii socialiste. E drept, la nivelul ritmurilor, sarcinile de plan stabilite pe opt luni, precum şi angajamentele luate în întrecere, au fost înfăptuite. Dar, în spatele cifrelor globale există încă deficienţe, care nu ne permit să ne declarăm mulţumiţi întrutotul de rezultatele dobîndite. Mai sunt întreprinderi metalurgice şi constructoare de maşini ale căror colective nu au reali-MOISIN DRAGOMIR secretar al Comitetului Uniunii sindicatelor din întreprinderile industriei metalurgice şi construcţiilor de maşinizat integral sarcinile economice planificate. Sunt, de asemenea, uzine care, deşi au obţinut realizări însemnate în îndeplinirea sarcinilor planificate şi a angajamentelor luate în întrecerea socialistă, au rămas restante la unul sau mai mulţi indicatori de plan. Aşa se prezintă, de exemplu, situaţia la uzina „Tehnofrig“ din Cluj, care n-a îndeplinit sarcina de reducere a preţului de cost la producţia marfă comparabilă, iar indicatorul producţie-marfă a fost realizat numai în proporţie de 99 la sută. La fel, la uzina ,,Steaua Roşie"-Bucureşti nu s-a realizat indicatorul prevăzut la producţia-marfă vîndută şi încasată. Aşa cum se ştie, creşterea continuă a eficienţei economice în toate (Continuare în pag. 3-a) TELEGRAMĂ Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu ocazia celei de-a XIX-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele poporului român și guvernului Republicii Socialiste România, vă transmit dumneavoastră, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze şi poporului chinez calde felicitări şi urări de noi succese în construirea societăţii socialiste, îmi exprim convingerea că prietenia trainică dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză se va întări şi dezvolta în interesul popoarelor român şi chinez, al cauzei socialismului şi păcii. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Proletari din toate țorile, unifi-va! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXIV nr. 6495 , marţi 1 X 1968 1 6 pagini 30 bani SS& Instalaţia F-200 distinsă la Brno cu Medalia de aur Produs al inteligenţei tehnice româneşti, instalaţia F - 200, premiată la Tîrgul internaţional de la Brno cu Medalia de aur, a stîrnit un viu interes printre specialiştii din domeniul construcţiilor de maşini. Distincţia este o nouă confirmare a talentului constructorilor de la uzinele „1 Mai“ din Ploieşti, ale căror exponate au mai fost premiate şi la alte expoziţii şi tîrguri cu două medalii de aur. Pentru a furniza cititorilor noştri o imagine cit mai completă asupra performanţelor noii instalaţii de foraj, i-am solicitat amănunte lui ION MUNTEANU, inginer proiectant principal la uzinele „1 Mai“ din Ploieşti. — Noua instalaţie — ne-a spus — s-a născut din dorinţa de a completa gama de instalaţii de foraj moderne produse în uzina noastră. Noi executăm instalaţii de foraj de mică adîncime (800 m.) şi de mare adîncime (7 000 m ). Noua instalaţie F—200 este intermediară între acestea, capabilă să foreze pînă la 3 500 m adîncime. A fost concepută, ca schemă cinematică şi documentaţie de execuţie, de către Institutul de proiectări de utilaj petrolier din Bucureşti şi este executată în uzina noastră. Pe parcurs ea a fost perfecţionată de proiectanţii uzinei, fiind dotată cu o instalaţie de preparare, în circulaţia noroiului de foraj, modernă, capabilă să răspundă celor mai mari exigenţe din partea personalului de foraj. Trebuie evidenţiate, la această instalaţie, o serie de caracteristici tehnice care o situează printre instalaţiile competitive de pe ADRIANA LUSCALOV (Continuare în pag. 3-a) Maistrul Aureliu D. Popa, posesor al insignei jubiliare a U.G.S.R., de la Complexul de industrializare a lemnului din Piteşti, este cunoscut şi apre’ 09 tiinaru&şilie că pentru calitatea produselor, cit şi pentru preocuparea ridicării măiestriei profesionale a tinerilor. Iată-l în clişeul nostru la maşina lui Ion Crişan, căruia îi dă unele Indicaţii tehnice Cartierul „Steagul Roşu" — o frumoasă perspectivă urbanistică a oraşului Braşov Foto : A. MIHAI AZI SE DESCHIDE NOUL AN UNIVERSITAR PROPORŢII GRĂITOARE Prof. dr. ing. GHEORGHE NIŢESCU, rectorul Institutului politehnic Braşov Anul acesta Institutul Politehnic din Braşov îşi deschide porţile pentru a 20-a oară. Dacă în 1948 cînd a luat fiinţă institutul nostru, avînd o singură facultate, şi-a început activitatea cu 100 de studenţi şi cîteva cadre didactice, astăzi trec pragul noului an universitar 4 400 de studenţi încadraţi în patru facultăţi: mecanică, tehnologia construcţiilor de maşini, silvicultură şi industria lemnului, ramuri cu o bogată producţie în oraşul de sub Tîmpa. Menţionez şi faptul că în decursul celor 20 de ani de existenţă, institutul din Braşov a pregătit pentru economia naţională peste 8 000 de ingineri. Deschidem noul an de învăţămînt cu o bază ma(Continuare în pag. 2 a) înfiinţarea Facultăţii de zootehnie la Cluj corespunde întrutotul liniilor directoare trasate de hotărîrile partidului cu privire la dezvoltarea economiei naţionale. Sunt asigurate toate condiţiile pentru ca, alături de studenţii celorlalte facultăţi, de agricultură şi medicină veterinară, să-şi poată desfăşura activitatea instructiv-educativă şi studenţii tinerei facultăţi. Astfel, prin complexul de construcţii noi, date în folosinţă în acest an, este întregită baza materială a institutului, punîndu-se la dispoziţia studenţilor săli de cursuri, laboratoare moderne, bine utilate. Pe parcursul celor 5 ani de şcolarizare, ei vor primi cunoştinţe temeinice de biochimie, anatomie şi fiziologie, pe care se vor grefa (Continuare în pag. 2-a) Pregătire temeinică viitorilor ingineri zootehnişti Conf. dr. ing. O. POPA, Institutul agronomic „Dr. Petru Groza" din Cluj Tovarăşulicolae Ceauşescu a primit pe André Bettencourt, ministrul industriei al Franţei buni după amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ministrul industriei al Franţei, Andre Bettencourt, sosit în România pentru a participa la deschiderea Săptămînii tehnicii franceze. Oaspetele a fost însoţit de Jean Louis Pons, ambasadorul Franţei la Bucureşti. La primire, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, a asistat George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. Primire la tovarăşul Ion Gheorghe Maurer Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer a primit luni după amiază pe Andre Bettencourt, ministrul industriei al Franţei. La primire a luat parte Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe. . A fost de faţă Jean Louis Pons, ambasadorul Franţei la Bucureşti. (Agerpres) In spatele fiecărei scrisori trebuie văzut omul! Una dintre formele de legătură a organelor sindicale cu masele de salariaţi o constituie şi scrisorile, sesizările şi propunerile făcute de către oamenii muncii. Adresîndu-se în scris ori verbal, unui anumit organ, omul are convingerea că problema ce-l preocupă va fi rezolvată în contextul legislaţiei noastre socialiste, într-un termen cît mai scurt. Competenţa şi operativitatea cu care organul respectiv răspunde celui care i se adresează lui, este o expresie a responsabilităţii cu care sunt rezolvate cererile, sesizările şi reclamaţiile oamenilor muncii. Consiliului judeţean al sindicatelor Suceava i-au fost adresate în ultimele şapte luni, 1 039 de scrisori, cereri şi sesizări de la diferite categorii de salariaţi. Dacă prin circa 60 la sută din scrisorile primite se cer bilete de tratament sau odihnă în staţiuni balneo-climaterice, o bună parte din celelalte se referă la probleme de organizare a producţiei, normare a muncii, sesizează unele abuzuri şi încălcări ale legislaţiei. Toate acestea însă, indiferent de problemă şi de conţinut, au ajutat Consiliul judeţean ca, pe baza corelării, cu alte date din teren, să-şi facă o imagine mai cuprinzătoare a situaţiei din întreprinderi şi instituţii, să acţioneze în cunoştinţă de cauză. Un grup de muncitori de la IPROFIR Rădăuţi au sesizat, de pildă, că din cauza slabei organizări a muncii şi a aprovizionării necorespunzătoare cu materiale, nu se respectă repausul săptămînal. în urma intervenţiei consiliului, au fost luate măsuri în consecinţă. Muncitorii secţiei de făină de cetină, pendinte de I. F. Gîmpulung, au arătat într-o scrisoare că normele de muncă nu corespund cu condiţiile create, sînt arbitrare. Luînd legătura cu organele de conducere ale întreprinderii şi analizîndu-se situaţia la faţa locului, s-a stabilit o mai justă corelare între condiţiile tehnico-materiale şi normele de muncă. Cu aceasta, consiliul nu şi-a considerat obligaţia încheiată. A urmărit îndeaproape felul în care se desfăşoară lucrările de fundamentare ştiinţifică, reală, a normelor la secţia respectivă. Abia cînd această acţiune s-a încheiat, s-a apreciat că sesizarea care îi fusese adresată a fost rezolvată. Tot pe baza sesizărilor primite, Consiliul judeţean al sindicatelor Suceava a luat măsuri de repunere a unor salariaţi în drepturile lor. Funcţionarei Alexandrina Aiftincăi, deşi cu o oarecare întîrziere, i-au fost astfel achitate sumele cuvenite drept ajutor de incapacitate temporară de muncă, lucru ce-l tărăgăna Întreprinderea de industrializare a cărnii. Auricăi Ţăpoi de la Filatura Fălticeni, la intervenţia consiliului, i s-a plătit concediul de maternitate aşa cum prevăd legile. In sfîrşit, foarte multe asemenea cazuri ar putea fi citate. Cert este că majoritatea activului consiliului se ocupă cu răspundere de rezolvarea scrisorilor încredințate. Insă, dacă majoritatea scrisorilor se rezolvă în termenul prevăzut, la aproape 20 de sesizări acesta a fost depășit în mod nejustificat. O atare stare de fapte se datoreşte atitudinii birocratice, condamnabile, pe care o au unii activişti faţă de scrisorile şi sesizările ce le sunt repartizate spre rezolvare. De exemplu, Maria Cheptănaru, membră în biroul executiv al consiliului, cu probleme de asigurări sociale, a primit spre rezolvare o scrisoare prin care cetățeanul N. Prisă- MIHAI ŢINŢAR (Continuare în pag. 5-a) Prezentarea scrisorilor de acreditare preşedintelui Consiliului de Stat, de către ambasadorul Republicii Arabe Unite Luni, 30 septembrie 1968, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a primit pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Arabe Unite la Bucureşti, Moustapha Moukhtar, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare. După ceremonia prezentării scrisorilor de acreditare, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a avut o convorbire cordială cu ambasadorul RA.U., Moustapha Moukhtar. La solemnitatea prezentării scrisorilor de acreditare şi la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat şi George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. Ambasadorul Republicii Arabe Unite a fost însoțit de membri ai ambasadei. Prezentarea scrisorilor de acreditare preşedintelui Consiliului de Stat, de către ambasadorul Danemarcei Luni, 30 septembrie 1968, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Rtomânia, Nicolae Ceauşescu, a primit pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Danemarcei la Bucureşti, John Knox, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare. După ceremonia prezentării scrisorilor de acreditare, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a avut o convorbire cordială cu ambasadorul Danemarcei, John Knox. La solemnitatea prezentării scrisorilor de acreditare şi la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat şi George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. Ambasadorul Danemarcei a fost însoţit de membri ai ambasadei. TELEGRAME Excelenței Sale General maior YAKUBU GOWON Şeful guvernului militar federal, Comandant suprem al forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria LAGOS cu prilejul Zilei naţionale a Republicii Federale Nigeria, în numele Consiliului de Stat, al poporului român şi al meu personal, adresez Excelenţei Voastre şi poporului nigerian cordiale felicitări şi cele mai bune urăr NICOLAE CEAUŞESCU Excelenţei Sale Arhiepiscopului MAKARIOS Preşedintele Republicii Cipru NICOSIA cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Cipru, vă transmit, în numele poporului român şi al meu personal, calde felicitări şi cele mai bune urări pentru sănătatea şi fericirea personală a Excelenţei Voastre, pentru prosperitatea poporului cipriot, * ««., NICOLAE CEAUŞESCU