Munca, octombrie 1970 (Anul 26, nr. 7114-7140)

1970-10-01 / nr. 7114

Stimaţi tovarăşi, Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală încheiat recent intre Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important şi corespunde năzuinţelor şi dorinţei poporului nostru. Semnarea la Bucureşti a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluţia ascendentă a relaţiilor de colaborare multilaterală dintre România şi Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei româno-sovietice. Avînd la bază principiile marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, actualizînd în condiţiunile de astăzi prevederile vechiului tratat — care a constituit temelia trainică a legăturilor rodnice de alianţă şi prietenie dintre România şi Uniunea Sovietică — actualul Tratat stabileşte pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două ţări, in spiritul egalităţii depline în drepturi, respectării suveranităţii şi independenţei naţionale, neamestecului in treburile interne, întrajutorării frăţeşti şi avantajului reciproc. Tratatul de prietenie româno-sovietic se fundamentează pe îndelungatele tradiţii de prietenie şi solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului şi ridicată pe un plan superior în condiţiile construirii socialismului şi comunismului ; legăturile trainice care ne unesc işi găsesc puternice resurse în comunitatea orînduirii sociale, a aspiraţiilor fundamentale şi ţelurilor supreme care animă cele două ţări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea şi amplificarea continuă a colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice reciproc avantajoase, a cooperării în producţie şi în alte domenii dintre România şi Uniunea Sovietică. Progresele pe [«..»re le obţin ţările noastre în dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societăţii, în înflorirea ştiinţei şi culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea şi diversificarea schimburilor, a colaborării şi a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voinţa celor două state de a acţiona in continuare pentru întărirea unităţii şi coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei şi invincibilităţii sistemului socialist mondial. Prevederile Tratatului dau, totodată, expresie hotărîrii României şi Uniunii Sovietice de a promova cu consecvenţă în viaţa internaţională politica coexistenţei paşnice, de a milita cu perseverenţă pentru preintîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau în faţa omenirii contemporane prin mijloace paşnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două ţări, înscrise în Tratat, este lupta pentru îmbunătăţirea atmosferei în Europa, pentru înfăptuirea securităţii europene şi întronarea în viaţa popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace şi încredere, de prietenie şi colaborare intre naţiuni. Militînd pentru dezarmarea generală şi totală, România şi Uniunea Sovietică îşi exprimă totodată hotărîrea de a respecta obligaţiile asumate în cadrul Tratatului de la Varşovia a cărui existenţă o considerăm necesară atîta timp cît se va menţine Pactul Nord-Atlantic. încheierea şi ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre ţara noastră şi Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarităţii, alianţei şi prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central în politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activităţii internaţionaliste desfăşurată de partidul şi guvernul ţării noastre pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare frăţească cu toate ţările socialiste, pentru creşterea continuă a forţei şi unităţii întregului sistem socialist mondial. Acţionînd astfel, partidul şi poporul nostru işi îndeplinesc una din înaltele lor obligaţii internaţionale, îşi aduc contribuţia la cauza generală a socialismului şi păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenţei paşnice, România militează pentru lărgirea relaţiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, pentru destindere internaţională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forţei şi dictatului în viaţa internaţională, împotriva oricărui amestec străin în viaţa statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, pentru instaurarea în relaţiile dintre ţări a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi a tuturor naţiunilor. Consider că ratificarea în unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei şi alianţei dintre România şi Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului şi păcii in lume, orînduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securităţii în Europa şi în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între România şi Uniunea Sovietică corespund întrutotul principiilor de bază ale politicii externe a partidului şi statului nostru, intereselor fundamentale ale poporului român, iar obligaţiile asumate nu contravin tratatelor internaţionale în vigoare, propun adoptarea proiectului de decret pentru ratificarea lui. Proiectul de decret a fost examinat şi avizat favorabil de comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare şi juridică ale Marii Adunări Naţionale. Tot astăzi, Tratatul româno-sovietic urmează să fie ratificat de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. ÎN ŞEDINŢA CONSILIULUIPE STAT A FOST RATIFICAT TRATATUL ROMÂNO-SOVIETIC Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Cuvîntarea tovarăşului ION GHEORGHE MAURER Stimate tovarăşe preşedinte, Tovarăşi, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală intre Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Semnat la 7 iulie 1970, la Bucureşti, în timpul vizitei in ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale a U.R.S.S., tratatul constituie un document de o deosebită importanţă. El reflectă stadiul actual al relaţiilor dintre cele două ţări socialiste vecine şi dă, totodată, expresie voinţei lor de a întări şi în viitor, in spiritul internaţionalismului socialist, prietenia şi alianţa dintre popoarele român şi sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România şi Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, in interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. în Tratat este reafirmată, de asemenea, hotărîrea înaltelor părţi contractante de a contribui la întărirea unităţii ţărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele, indiferent de Delegaţia de partid şi de stat a Republicii Socialiste România a plecat la Cairo Miercuri a părăsit Capitala, plecînd la Cairo, delegaţia de partid şi de stat a Republicii Socialiste România, care va participa la funeraliile lui Gamal Abdel Nasser, preşedintele Republicii Arabe Unite, preşedinte al Uniunii Socialiste Arabe. Delegaţia este condusă de tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. Din delegaţie fac parte tovarășii Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Titus Sinu, ambasadorul Republicii Socialiste România în R.A.U. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost condusă de tovarăşii Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeţ, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Iosif Banc, Vasile Patilineţ, Mihai Marinescu, Ion Păţan, Petru Burlacu, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost de faţă Ibrahim Yossin, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Arabe Unite în ţara noastră * La amiază, delegaţia a sosit la Cairo, unde a fost întîmpinată de reprezentanţi ai preşedintelui interimar al R.A.U., Anwar Sadat, şi alte oficialităţi din R.A.U. (Agerpres) Proletari din toate tarile, unifi vat ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA ANUL XXVI nr 7114 • Joi 14 pagini 30 bani octombrie 1970 In ziua de 30 septembrie 1970, a avut loc la Palatul Republicii şedinţa Consiliului de Stat prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. în afara membrilor Consiliului de Stat, la şedinţă au luat parte tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, miniştri, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, reprezentanţi ai presei. Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare şi juridică ale Marii Adunări Naţionale care l-au avizat favorabil, propunînd adoptarea lui. La dezbaterea privind ratificarea Tratatului au luat cuvîntul tovarăşii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman şi Ludovic Takács, care şi-au exprimat deplinul acord în legătură cu ratificarea Tratatului, apreciindu-l ca o contribuţie de seamă la întărirea continuă a prieteniei şi colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitate Decretul pentru ratificarea Tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. ÎN COMBINATELE PETROCHIMICE Condiţia esenţială a realizării ,a sarcinilor planului de stat— ATINGEREA PARAMETRILOR PROIECTAŢI Convorbire cu ing. COSTACHE SAVA, director general al Centralei industriale de petrochimie Piteşti Atingerea parametrilor proiectaţi ai instalaţiilor complexe din ramura industriei chimice cît şi a marilor utilaje de înaltă tehnicitate, în termenele riguros stabilite prin grafice, constituie una din problemele de stringentă actualitate asupra cărora se îndreaptă atenţia tuturor specialiştilor din verigile de bază, într-un efort permanent, în vederea obţinerii de rezultate foarte bune. De atingerea parametrilor proiectaţi depinde realizarea integrală a sarcinilor planului de stat — de la care nu ne putem abate —, calitatea producţiei cît şi rentabilitatea, ca fiind una din laturile ei esenţiale. Indicaţiile conducerii superioare a partidului nostru, care în ultimele sale plenare a dezbătut detaliat asemenea probleme, rămîn pentru Ministerului Industriei Chimice şi centralele sale industriale pentru toate cadrele tehnico-inginereşti, în actualitate, in acest scop am solicitat o convorbire tovarăşului ing. COSTACHE SAVA, director general al Centralei industriale de petrochimie din Piteşti. „ Vă rugăm să ne spuneţi in ce stadiu vă aflaţi în ce priveşte atingerea parametrilor proiectaţi la instalaţii, şi ce rezultate au fost obţinute pînă acum ? — Ţin să precizez că Centrala industrială de petrochimie Piteşti, coordonează activitatea a trei mari unităţi : Combinatul petrochimie Piteşti, Combinatul chimic Rm. Vilcea şi Uzina de produse sodice Govora. Investiţiile uriaşe alocate de stat, care s-au materializat în tot ceea ce se vede astăzi maiestuos, reprezintă expresia tehnicii celei mai înaintate, concretizată în instalaţii moderne şi complexe în cea mai mare parte automatizate. Aici se prelucrează şi se vor prelucra anual, cînd combinatele se vor extinde, sute de mii de tone de produse petrolifere, asigurînd în acest fel o mare parte a pieţei interne, cît şi cantităţi însemnate destinate exportului. Desigur, nu putem să nu spunem că n-am avut sau că nu avem încă o serie de probleme de rezolvat, ale căror ecuaţii le căutăm. E şi firesc, doarece aşa cum spuneam, atît instalaţiile cît şi procesele de producţie sînt noi, iar timpul de cunoaştere a lor cît mai perfectă a fost scurt. Atingerea parametrilor proiectaţi constituie în primul rînd una din marile şi permanentele noastre preocupări, ocupînd un loc central. Dar mai bine să mă explic. La Combinatul petrochimic Piteşti funcţionează patru mari unităţi : Complexul de piroliză, Fabrica de polietilenă, Complexul „CIAN“ şi Fabrica de negru de fum. Ei bine, in afară de unele necazuri întîmpinate, care ne-au întîrziat cu punerea în funcţiune a unor instalaţii, toate celelalte s-au înscris în parametrii proiectaţi. Fabrica de negru de fum mai cu seamă, dînd rezultate foarte bune. Piroliză, de pildă, se află după grafic in trimestrul IV de urmărire a indicatorilor tehnico-economici proiectaţi. Capacitatea trimestrială de prelucrare în această perioadă este de 20 000 de tone. Dar datorită unor defecţiuni ivite, capacitatea a fost diminuată realizînd în, procente, in cele două trimestre ale a.c. 94,1 la sută , 86,1 la sută şi în ultimele două luni, 93 la sută. Avem însă certitudinea că pînă la sfîrșitul de an vom lucra la parametrii proiec- Interviu realizat de C. ANDREI (Continuare în tîag. 2-a) Cu planul cincinal îndeplinit Măsurile tehnico-organizatorice luate de colectivul întreprinderii de ateliere şi transporturi Bascov pentru organizarea judicioasă a activităţii, Îmbunătăţirea folosirii utilajelor şi mijloacelor de transport, a timpului şi forţei de muncă au permis îndeplinirea ritmică a indicatorilor de plan. Drept urmare s-au putut realiza, cu 3 luni şi jumătate mai devreme, sarcinile aferente actualului cincinal la indicatorii de bază — plan de prestaţii. După calculele economiştilor întreprinderii se estimează, că până la sfîrşitul acestui an, se va realiza o producţie valorică suplimentară de 20.500.000 lei, iar productivitatea muncii pe salariat va fi la sfîrşitul anului 1970 cu 7,8 la sută mai mare faţă de prevederile actualui cincinal. DUMITRU BURCEA corespondent al ziarului „Munca" Preşedintele Consiliului de Stat a primit delegaţia de senatori şi deputaţi ai Camerei Reprezentanţilor din S.I.. Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a primit miercuri, 30 septembrie a.c, delegaţia de senatori şi deputaţi ai Camerei Reprezentanţilor din S.U.A., membri ai Grupului american din Uniunea Interparlamentară, condusă de senatorul John Sparkman, care face o vizită în ţara noastră la invitaţia Comitetului de conducere al Grupului român din Uniunea Interparlamentară. La primire au participat Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Gheorghe Rădulescu, vicepreşedinte al Consiliului de Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mihai Levente, preşedintele Grupului român din Uniunea Interparlamentară.. A fost, de asemenea, prezent Leonard C. Meeker, ambasadorul S.U.A. la Bucureşti. In cadrul convorbirii au fost abordate unele probleme privind relaţiile dintre Republica Socialistă România şi S.U.A., în diferite domenii de activitate, subliniindu-se contribuţia pe care o pot aduce parlamentele şi parlamentarii din cele douăţări la dezvoltarea colaborării şi cooperării româno-americane. Au fost abordate, de asemenea, unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Senatorii şi deputaţii americani au exprimat deosebita satisfacţie pentru cele văzute în timpul vizitei în ţara noastră, pentru ospitalitatea cu care au fost primiţi, hotărîrea de a contribui la dezvoltarea legăturilor de prietenie dintre România şi S.U.A. Preşedintele Consiliului de Stat şi-a exprimat speranţa că Senatul şi Camera Reprezentanţilor îşi vor aduce aportul la dezvoltarea relaţiilor dintre Republica Socialistă România şi S.U.A., ceea ce ar sluji intereselor celor două popoare, cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Întrevederea s-a desfăşurat întro atmosferă cordială Seara, delegaţia a părăsit Capitala. La plecare, pe aeroportul Otopeni, oaspeţii au fost salutaţi de Mihail Levente, preşedintele Grupului român din Uniunea Interparlamentară, de preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, deputaţi şi alte persoane oficiale. Erau, de asemenea, prezenţi Leonard C- Meeker, ambasadorul S.U.A. la Bucureşti, şi membri ai ambasadei. (Agerpres) ★ DIGURI IN CONSTRUCŢIE Pe rîul Siret, în zona Bucecea, se execută lucrări de îndiguire. Digul va proteja o suprafaţă de 3 000 ha teren agricol şi va facilita captarea apei pentru alimentarea oraşelor Botoşani şi Dorohoi. Sunt prevăzute, de asemenea, lucrări pentru regularizarea rîului Molnița și consolidarea malului riului Siret in zona comunei Cîndești. TELEGRAMĂ Tovarăşului MAO TZEDUN Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului LIN BIAO Vicepreşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul celei de-a 21-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Partidului Comunist Român, guvernului, al poporului român şi al nostru personal, adresăm Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat şi întregului popor chinez cordiale felicitări şi un cald salut tovărăşesc. încununare a victoriilor strălucite obţinute de poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist, în lupta sa revoluţionară împotriva reacţiunii interne şi a dominaţiei imperialiste străine, pentru eliberare naţională şi socială, proclamarea Republicii Populare Chineze a constituit un moment crucial în istoria milenară a Chinei, un eveniment de mare importanţă internaţională. Prin munca sa eroică şi plină de abnegaţie, harnicul popor chinez a înfăptuit profunde transformări revoluţionare, a obţinut succese remarcabile în opera de făurire a societăţii socialiste, în dezvoltarea industriei şi agriculturii, a ştiinţei şi tehnicii. Poporul român se bucură din toată inima de marile realizări dobîndite de poporul chinez în toate domeniile de activitate, văzînd în ele o contribuţie de preţ la creşterea prestigiului socialismului în lume, la consolidarea forţelor care luptă împotriva politicii agresive a imperialismului, pentru libertate şi independenţă, pentru salvgardarea păcii. Relevăm cu satisfacţie şi de această dată că relaţiile de prietenie frăţească şi solidaritate internaţionalistă, statornicite între partidele şi ţările noastre, pe baza principiilor marxism-leninismului, şi internaţionalismului proletar, cunosc o dezvoltare ascendentă. Ne exprimăm convingerea că prietenia şi colaborarea rodnică româno-chineză vor continua să se întărească tot mai mult și în viitor, spre binele popoarelor român și chinez, în interesul socialismului, al luptei împotriva imperialismului, al cauzei păcii. De ziua marii dumneavoastră sărbători, vă urăm dumneavoastră, poporului frate chinez, noi şi mari succese în activitatea consacrată înfloririi Republicii Populare Chineze, cauzei socialismului şi păcii. Trăiască prietenia trainică şi solidaritatea frăţească dintre poporul român şi poporul chinez ! NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România