Munca, septembrie 1971 (Anul 27, nr. 7400-7425)

1971-09-15 / nr. 7412

GENEVA Lucrările Comitetului pentru dezarmare GENEVA 14 — Trimisul special Agerpres, Corneliu Vlad, transmite : In cadrul şedinţei de marţi a Conferinţei Comitetului pentru dezarmare de la Geneva a luat cuvîntul conducătorul delegaţiei R. P. Mongole, O. Khosbayar, care şi-a consacrat discursul unor probleme legate de dezarmarea nucleară. Reprezentantul Mongoliei a subliniat că ţara sa acordă importanţă primordială dezarmării nucleare, considerînd că realizarea acesteia ar netezi calea spre atingerea obiectivului final al negocierilor — dezarmarea generală. Rezolvarea grabnică a problemelor dezarmării nucleare, a declarat el, a devenit o necesitate stringentă, dată fiind perfecţionarea armelor nucleare, cursa continuă a înarmărilor nucleare, care, irosind uriaşe surse materiale şi eforturi a milioane de oameni, adîncesc, totodată, neîncrederea între state şi înveninează atmosfera internaţională. Declaraţiile lui D Thant NAŢIUNILE UNITE 14 (Agerpres). — Intr-o conferinţă de presă organizată marţi — ultima dinaintea deschiderii lucrărilor Adunării Generale — secretarul general al O.N.U., U Thant, a reafirmat că este definitivă şi irevocabilă hotărîrea sa de a se retrage din funcţie la sfîrşitul anului, după expirarea celui de-al doilea mandat al său. U Thant şi-a exprimat convingerea că Republica Populară Chineză îşi va ocupa în acest an locul ce-i revine în Organizaţia Naţiunilor Unite. El a declarat, totodată, că programul in şapte puncte prezentat de delegaţia G.R.P. al Republicii Vietnamului de Sud la conferinţa cvadripartită de la Paris, poate servi ca o bază de negocieri, constituind cel mai bun prilej survenit pînă în prezent de depăşire a impasului. Referindu-se apoi la situaţia din Orientul Apropiat, U Thant a informat că reprezentantul său special pentru această zonă, ambasadorul Gunnar Jarring, va reveni în cursul săptămînii viitoare la New York pentru a conferi cu miniştrii de externe ce vor lua parte la lucrările sesiunii Adunării Generale. In ceea ce privește o eventuală reactivizare a misiunii lui Jarring, aceasta depiinde de „anumiți factori, printre care o atitudine mai pozitivă a Israelului". Grevă la Madrid MADRID 14 (Agerpres). Peste 5 000 de muncitori constructori de la şantierele din Madrid au declarat luni grevă, revendicînd libertăţi sindicale, dreptul la grevă şi îmbunătăţirea nivelului de trai. Poliţia a intervenit de mai multe ori în cursul zilei, pentru a-i răspîndi pe greviști. Un muncitor care distribuia manifeste a fost ucis. m mm***** SUEDIA: AGRAVAREA ŞOMAJULUI PREVESTEŞTE il CONFRUNTĂRI SOCIALE Congresul Confederaţiei Suedeze a Sindicatelor (L.O.). Încheiat zilele trecute, şi-a axat lucrările pe două probleme majore care preocupă acum In cel mai Înalt grad oamenii muncii şi mişcarea sindicală din Sueidia. Este vorba despre accentuarea fenomenelor de criză in economie şi despre alarmanta agravare a şomajului. Aflate în strinsă interdependenţă, aceste două fenomene economicosociale constituie, potrivit opiniei unanime a participanţilor la congres, o consecinţă a politicii economice oficiale. Sintetizind criticile aduse guvernului şi mai ales ministrului de finanţe, Gunnar Strong, ziarul „Dagens Nyheter“ subliniază că, datorită măsurilor guvernamentale „deflaţioniste“, activitatea economică a fost frmnată cu bună ştiinţă, fapt care a dus la un nivel record al şomajului. Potrivit datelor Biroului central de statistică, in iunie 93 000 de suedezi erau în căutare de lucru. In iulie, la Serviciul central de plasare (A.M.S.) au fost înregistrate 47 000 de persoane în căutare de lucru, cu 30 000 mai mult decit în luna corespunzătoare a anului precedent. In august, numărul lor a sporit la 53 000. Cotidianul „Svenska Dagbladet“ apreciază că, ţinînd seama şi de şomerii neinregistraţi oficial, in prezent aproximativ 180 000 de suedezi, adică 5 la sută din totalul forţei de muncă, sunt fără ocupaţie. După cum s-a arătat la Congresul L.O., situaţia tinde să ia o turnură şi mai gravă : mai multe întreprinderi textile au şi făcut cunoscut că vor proceda la noi concedieri ; marile şantiere navale „Cockum“ din Malmö intenţionează, de asemenea, să-şi reducă simţitor numărul angajaţilor , la întreprinderea „Refors“, ca şi la multe altele, a fost introdusă săptămina de lucru de trei zile cu scăderea corespunzătoare a salariilor. Procentajul tot mai ridicat al şomajului sporeşte tensiunea socială existentă in ultima vreme in Suedia. Abia în iulie a fost aplanat un conflict de muncă care a durat opt luni şi a afectat interesele a 800 000 muncitori din sectoarele particulare ale economiei. Numai datorită iminenţei unei greve de mari proporţii s-a putut realiza atunci un oarecare echilibru în raportul dintre preţuri şi salarii. Acum însă datorită noilor scumpiri şi a creşterii impozitelor (ele reprezintă circa o treime din venitul unei familii obişnuite), pînă la sfirşitul anului salariile vor rămîne cu cel puţin 2,3 la sută in urma preţurilor. Nemulţumirile provocate de anihilarea practică a majorărilor de salarii, obţinute cu greu, abia acum citeva săptămâni, precum şi accentuarea nesiguranţei in ce priveşte menţinerea locului de muncă, au răbufnit puternic la Congresul L.O. Liderul centralei sindicale, Arne Geyer, a subliniat că măsurile preconizate de guvern în vederea combaterii şomajului nu numai că nu-l vor putea reduce, dar nici măcar nu vor putea împiedica creşterea numărului celor rămaşi fără lucru. In condiţiile existente, „armistiţiul“ precar realizat acum două luni pe frontul social din Suedia riscă să ia sfirşit in orice moment. Numeroasele şi puternicele acţiuni greviste care au avut loc in Suedia în ultimii doi ani arată că, în pofida tuturor îndemnurilor la aşa-zisa „armonie socială“, oamenii muncii suedezi ştiu să-şi apere cu hotărire interesele de clasă. Toate acestea demonstrează că nici Suedia, această „vitrină a capitalismului“, nu este scutită de tarele caracteristice respectivei orînduiri, în care inegalitatea socială nu poate să nu ducă la confruntări dintre muncă și capital. T. FLORIAN CONFERINŢA INTERNAŢIONALĂ ASUPRA UTILIZĂRII ENERGIEI ATOMICE ÎN SCOPURI PAŞNICE GENEVA 14 — Trimisul special Agerpres, Corneliu Vlad, transmite : Conferinţa internaţională asupra utilizării energiei atomice în scopuri paşnice şi-a continuat marţi lucrările, la Geneva. In cadrul şedinţei generale, consacrată cooperării internaţionale în domeniul activităţilor nucleare şi al schimbului de documentaţie, au fost prezentate comunicări ale unor oameni de ştiinţă din S.U.A. Polonia, Finlanda, România, Anglia, Argentina şi U.R.S.S. Comunicarea intitulată „Organizarea Comitetului de Stat pentru Energia Nucleară din Republica Socialistă România şi activităţile sale în sfera cooperării internaţionale“, redactată de un colectiv de specialişti din România, a făcut o analiză a experienţei dobîndite de ţara noastră în privinţa organizării şi cooperării internaţionale în domeniul nuclear. Evocind succesele obţinute pînă acum pe planul cooperării, privind aplicaţiile paşnice ale energiei nucleare, documentul prezentat de delegaţia noastră consideră că s-ar înregistra, cu siguranţă, o dezvoltare şi mai largă în acest domeniu dacă ar fi realizată colaborarea la scară mondială, cu participarea tuturor statelor lumii, fără nici o discriminare şi dacă în cadrul A.I.E.A., al conferinţelor de la Geneva şi al sistemului de acorduri în domeniul nuclear ar fi restabilite drepturile legitime ale R. P. Chineze şi ar fi admişi ca parteneri egali R. D. Germană, R. P. D. Coreeană şi R. D. Vietnam. Comunicarea s£ referă, de asemenea, la rolul pe care Tratatul de neproliferare a armelor nucleare poate şi trebuie să-l joace în dezvoltarea cooperării internaţionale, în domeniul aplicaţiilor paşnice ale energiei nucleare. Prevederile tratatului în domeniul dezvoltării şi cooperării — obligaţii juridice asumate de către părţi — trebuie să fie îndeplinite spre ridicarea la un nou nivel, superior din punct de vedere calitativ, a cooperării internaţionale în aplicaţiile paşnice ale energiei nucleare — se subliniază în comunicare. O a doua comunicare prezentată de România la lucrările de marţi, privind aplicaţiile izotopilor şi radiaţiilor nucleare în România — autor prof. Ioan Ursu — a fost susţinută în cadrul şedinţei tehnice consacrate studiului perspectivelor şi punerii în valoare a resurselor de energie. ★ In cadrul activităţilor delegaţiei române participante la lucrările Conferinţei internaţionale asupra utilizării energiei atomice în scopuri paşnice de la Geneva, preşedintele Comitetului de Stat pentru Energia Nucleară din Republica Socialistă România, prof. Ioan Ursu, şi membri ai delegaţiei, au vizitat la invitaţia preşedintelui Comisiei pentru Energie Atomică a Elveţiei, prof. Urs Hochstrasser, centralele nucleare electrice de la Beznau şi laboratoarele centrelor nucleare de la Vikingen şi Wurenlingen. Cu această ocazie, au avut loc convorbiri in probleme de specialitate, fiind trecute in revistă posibilităţile concrete de colaborare în domeniul nuclear între România şi Elveţia. INTENSIFICAREA ACŢIUNILOR TERORISTE A ELEMENTELOR DE DREAPTA DIN CHILE SANTIAGO DE CHILE 14 (Agerpres). Agenţiile internaţionale de presă relatează că, în ultima vreme, activitatea sediţioasă a partidelor şi organizaţiilor extremiste din Chile s-a intensificat. Ca urmare a acţiunilor teroriste la care s-au dedat grupuri Înarmate aparţinînd Partidului naţional de extremă dreaptă, şi mişcării profasciste autointitulate „Patria , libertatea“, doi muncitori au fost ucişi, iar mai multe persoane au fost rănite. Presa de dreapta inserează atacuri calomnioase la adresa măsurilor iniţiate de guvernul Unităţii Populare şi a unor personalităţi politice, indemnind făţiş la acţiuni antistatale. Faţă de această situaţie, partidele de stingă, organizaţiile de tineret, sindicale şi muncitoreşti îşi reafirmă sprijinul lor pentru guvernul Unităţii Populare, cheamă poporul la o ripostă hotărîtă împotriva elementelor de dreapta. Astfel, organizaţia de tineret a Partidului Comunist a dat publicităţii o declaraţie in care, după ce trece în revistă realizările obţinute de la instaurarea guvernului Unităţii Populare, cheamă ca ,în orice loc, în fiecare sindicat şi în fiecare şcoală, tinerii să denunţe manevrele Partidului naţional, ale mişcării naziste Confederaţia naţională agricolă „Ramaguil“ relevă de asemenea, într-o declaraţie că organizaţia sindicală a muncitorilor agricoli sprijină întru totul măsurile de vigilenţă cerute de Centrala unică a muncitorilor din Chile (C.U.T.), publicată în presa noastră de marţi. „Conspiraţia plănuită de forţele de dreapta vizează răsturnarea preşedintelui Salvador Allende şi suprimarea drepturilor şi libertăţilor cucerite, pentru a asigura din nou stăpinirea şi controlul marilor proprietari asupra păminturilor expropriate in cadrul procesului de înfăptuire a reformei agrare“ , se spune in declaraţie. Agenţia Prensa Latina relatează că, în numeroase fabrici şi întreprinderi industriale, muncitorii, în cadrul unor adunări convocate adhoc, şi-au exprimat sprijinul faţă de guvern şi hotărîrea de a riposta hotârît oricăror încercări care vizează întreruperea sau înăbuşirea procesului revoluţionar din ţară. Corascurt • IN CONTINUAREA VIZITEI PE CARE O EFECTUEAZĂ IN ZAMBIA, delegaţia P.C.R. condusă de tovarăşul Nicolae Guină, membru al C.C. al P.C.R., a avut întilniri şi convorbiri cu Mainza Chona, vicepreşedinte al Republicii, ministrul dezvoltării planului şi orientării naţionale şi Elijah Mudenda, ministrul afacerilor externe, preşedintele Comisiei politice a C.C. al Partidului Unit al Independenţei Naţionale din Zambia. De asemenea, delegaţia a vizitat Universitatea din Lusaka, o mină de cupru, o fermă de stat pentru creşterea animalelor precum şi unele obiective cultural-turistice. « IOSIF BANC, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi apelor, aflat la odihnă în Bulgaria, a fost primit marţi de Mario Dakov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria. La întrevedere, care a decurs intr-o atmosferă cordială, prietenească, a luat parte ministrul agriculturii şi industriei alimentare al Bulgariei, Vălkan Şopov. A fost de faţă, de asemenea, ambasadorul României in Bulgaria, Nicolae Blejan. • LA VARŞOVIA A AVUT LOC prima şedinţă a Secţiei pentru colaborare economică şi schimbul de mărfuri cu R.F. a Germaniei a Camerei de Comerţ exterior poloneze. Din partea vest-germană au participat directorul Băncii Germane, Hans Leiblitz, şi alţi reprezentanţi ai unor cercuri economice. CAIRO 14 (Agerpres). — Preşedintele Republicii Arabe a Egiptului, Anwar Sadat, l-a primit marţi pe ministrul afacerilor externe al Marii Britanii, Alec Douglas-Home, care se află într-o vizită oficială la Cairo, anunţă agenţia Reuter. In aceeaşi zi, ministrul englez de externe a avut o întrevedere şi cu premierul egiptean Mahmud Fawzi. • PIOTR JAROSZEWICZ, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Polone, l-a primit pe L. V. Smirnov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., care se află in vizită la Varşovia. • IN CADRUL TIRGULUT INTERNAŢIONAL de la Bari a avut loc, o intîlnire a ministrului participaţiilor de stat din Italia, Flaminio Piccoli, cu Popa Pretor, adjunct al ministrului comerţului exterior al României. Cu acest prilej, au fost discutate perspectivele dezvoltării colaborării româno-italiene în sectorul industrial, informează corespondentul nostru Nicolae Purcea. Tratativele S. A. L. T. HELSINKI 14 (Agerpres). — In capitala finlandeză s-a desfăşurat marţi o nouă şedinţă de lucru în cadrul celei de-a cincea runde a convorbirilor sovieto-americane privind limitarea cursei înarmărilor strategice (SALT). Delegaţiile celor două ţări s-au întîlnit la sediul Ambasadei Statelor Unite din Helsinki. intîlnire Bahr-Kohl BONN 14 (Agerpres). — La 14 septembrie, la Bonn, au continuat convorbirile dintre delegaţia R.D.G. condusă de secretarul de stat la Consiliul de Miniştri, Michael Kohl, şi delegaţia R.F.G., condusă de secretarul de stat la Cancelaria federală, Egon Bahr. Cei doi secretari de stat, precizează agenţia A.D.N., au avut o convorbire personală, in urma căreia s-a căzut de acord ca următoarea Intilnire a delegaţiilor să aibă loc la 22 septembrie, în capitala R. D. Germane. In aceeaşi zi, în Berlinul occidental s-au întîlnit pentru convorbiri delegaţiile ■ R.D.G. şi Senatului Berlinului occidental, conduse de secretarul de stat în M.A.E. al R.D.G., Gunter Kohrt, şi, respectiv, directorul senatorial, Ulrich Muller. O nouă rundă a convorbirilor cehoslovaci) vest germane căzut de acord să continue convorbirile privind relaţiile bilaterale în cea de-a treia rundă de sondaj, care va avea loc la Praga în zilele de 27 şi 28 septembrie a.c. — anunţă agenţia CTK. Delegaţia R. S. Cehoslovace la convorbiri va fi condusă de Jiri Gotz, adjunct al ministrului afacerilor externe, iar cea a R. F. a Germaniei de Paul Frank, secretar de stat în M.A.E. PRAGA 14 (Agerpres). — Guvernele R. S. Cehoslovace și R. F. a Germaniei au SENATORUL MANSFIELD CERE REDUCEREA TRUPELOR S.U.A. DIN EUROPA OCCIDENTALĂ WASHINGTON 14 (Agerpres). Mike Mansfield, liderul majorităţii democrate din Senatul S.U.A. şi-a reînnoit marţi propunerile privind o reducere a trupelor americane din Europa occidentală. Reîntors dintr-un turneu în mai multe ţări vest-europene, senatorul american a declarat că „in Europa, curentul tinde spre destindere“ şi că Statele Unite ar trebui să folosească prilejul pentru a reduce cheltuielile lor militare in această parte a lumii. Pactul NATO, a spus senatorul, „este angajat în exerciţii destinate pentru o eră a războiului rece în timp ce climatul din Europa se încălzeşte in perspectiva unei reglementări paşnice generaleuropene“. In programul de măsuri propus de senatorul Mansfield — transmis de agenţia Associated Press — figurează, intre altele : reducerea efectivelor americane din Europa occidentală la două divizii, sau mai puţin (faţă de patru cite sunt în prezent) ; o reducere a participării in organele de comandă ale NATO ; retragerea de nave din cadrul Flotei a 6-a din Mediterană ; o reformulare a politicii americane in sensul acceptării existenței a două state germane , consensul pentru o conferință general-europeană. REPUBLICA POPULARĂ BULGARIA Ritmuri ascendente în construcţia de maşini Astăzi poporul frate bulgar aniversează 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Bulgaria. Cu acest prilej, poporul român îi adresează calde felicitări şi urări de noi succese in opera de edificare a societăţii socialiste dezvoltate. UNA DIN INDUSTRIILE-CHEIE ale Republicii Populare Bulgaria, datorită căreia în anii făuririi socialismului s-a putut asigura dezvoltarea progresului tehnic şi reutilarea întregii economii naţionale cu o tehnică nouă, este industria construcţiei de maşini. Pentru iubitorii de statistici, o mică comparaţie va prezenta poate un tablou mult mai grăitor : la începutulcelui de al II-lea război mondial ponderea construcţiei de maşini în volumul global al producţiei industriale era de 2,4 la sută şi se situa pe locul cinci după industria alimentară, stextilă, de prelucrare a lemnului şi cea termică. Astăzi, aproape o pătrime din producţia realizată pe ansamblul economiei revine construcţiei de maşini. Dar nu numai creşterea cantitativă este caracteristică ci, în mod permanent, se are în vederea extinderea nomenclatorului maşinilor şi a utilajelor produse. A fost asimilată producţia de strunguri, bormaşini, maşini de frezat, electromotoare, transformatoare de forţă cu mari capacităţi, prese mecanice, se produc tractoare şi o serie întreagă de maşini agricole de tracţiune, televizoare, radioreceptoare. Un loc important revine articolelor destinate necesităţilor de uz casnic, tehnicii electronice de calcul complexe etc. Pe harta economică a ţării au apărut puternice uzine constructoare de maşini, care astăzi sînt: mîndria poporului bulgar, (în perioada 1968—1970 au fost date în exploatare peste ■ 100 de obiective). Cu toate că au fost create noi întreprinderi, concentrarea şi specializarea sunt trăsături caracteristice în dezvoltarea ramurii, iar numărul muncitorilor cuprinşi în construcţia de maşini se ridică la peste 220 000. In ultimii opt ani şi-au însuşit profesia de constructor de maşini 95 000 de oameni, fapt ce contribuie în foarte mare măsură la soluţionarea problemei sociale privind cuprinderea forţei de muncă în diferite regiuni ale ţării. In această transformare titanică, lucrul cel mai însemnat este omul nou, stăpîn pe destinele patriei sale. Este de fapt, elementul esenţial care a condus Bulgaria de altă dată către statul socialist de azi, în care industria creează 50 la sută din venitul naţional, iar raportul dintre industrie şi producţia agricolă este de 80:20 în favoarea industriei. Un alt fapt ce merită o atenţie deosebită este creşterea culturii tehnice a poporului şi înainte de toate a tineretului, în procesul soluţionării diferitelor probleme complexe legate de industria constructoare de maşini bulgară, au crescut oameni noi, specialişti. Aproape întreaga componenţă a institutelor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare şi construcţie, ale bazelor de dezvoltare tehnică, este alcătuită din colective ştiinţifice tinere. La ora actuală construcţia de maşini din ţara vecină şi prietenă se bucură de recunoaştere internaţională, afirmaţie demonstrată — de altfel — de exportul realizat. în 10 ani Bulgaria a exportat peste 320 obiective complete şi linii tehnologice pe toate meridianele lumii. In anul trecut au fost puse în funcţiune peste hotarele ţării 40 de întreprinderi complete şi linii tehnologice livrate de R. P. Bulgaria. Aceste succese, parte integrantă a transformărilor profunde ce au loc în anii construcţiei socialiste în R. P. Bulgaria au atras după sine o cotitură hotărîtoare în condiţiile de existenţă ale poporului bulgar, în ridicarea nivelului său de trai. In acelaşi timp ele constituie o bază şi o premisă pentru un nou şi susţinut avînt pe calea progresului, pentru edificarea unei orînduiri socialiste dezvoltate. EMIL JURCA Noi profiluri moderne la Stara Zagora (R. P. Bulgaria). SĂRBĂTOAREA NAŢIONALĂ A REPUBLICII COSTA RICA Astăzi, Costa Rica sărbătoreşte a 150-a aniversare de la proclamarea independenţei ţării. In traducere, Costa Rica înseamnă „Coasta bogată“, după cum au denumit această parte a istmului — ce leagă America de Nord de America de Sud — oamenii lui Columb care au aruncat, în 1502, ancora lingă actualul port Limon. Podoabele de aur ale căpeteniilor indiene, care au stîrnit avida imaginaţie şi poftele conchistadorilor, au devenit ulterior cauza exterminării în masă a populaţiei băştinaşe. Avînd o populaţie de 1,7 milioane locuitori şi o suprafaţă de 51000 km., Costa Rica se numără printre cele mai mici ţări din America Centrală. Relieful variat, cu munţi de origine vulcanică, dar şi cu cîmpii întinse, a permis dezvoltarea îndeosebi a agriculturii, sectorul predominant al economiei ţării. Clima propice a favorizat cultivarea cafelei, principalul produs de export al ţării. Alături de aceasta s-au dezvoltat plantaţiile de banane, cacao, trestie de zahăr, tutun, precum şi creşterea animalelor. Costa Rica dispune şi de importante zăcăminte de aur, argint, mangan, iar recent s-au descoperit rezerve de fier, plumb şi petrol. Principalele eforturi ale ţării sunt îndreptate în direcţia dezvoltării şi consolidării economiei naţionale, dominată încă in numeroase sectoare de monopolurile străine, a creării unui sector industrial. Sunt depuse, de asemenea, eforturi pentru îmbunătăţirea asistenţei publice, lichidarea malfabetismului. Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Costa Rica, oamenii muncii, întreg poporul român adresează poporului acestei ţări urări de pace şi progres. I. S. „Guvernul legitim al Chinei este cel al R.P. Chin“ declară preşedintele Biroului Executiv al partidului de guvernămint din Japonia TOKIO 14 (Agerpres). — Preşedintele Biroului Executiv al Partidului liberal-democratic, de guvernămint, din Japonia, Yasuhiro Nakasone, a anunţat trei principii care, după părerea sa, ar trebui să constituie baza politicii japoneze faţă de Republica Populară Chineză. Potrivit agenţiei japoneze de ştiri Kyodo, el a subliniat, in acest sens, că : „guvernul legitim al Chinei este guvernul Republicii Populare Chineze ; locul acesteia în Consiliul de Securitate al O.N.U. nu ar trebui să fie ocupat de reprezentantul danbaisist, ci de cel al guvernului de la Pekin . Taiwanul face parte integrantă din teritoriul Republicii Populare Chineze“. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa Scînteii. Telefoane 17 60 10; Secţia Scrisori: 17 74 25 ; Administraţia : 17 38 52 . Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii Abonamentele se fac prin oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi Instituţii Teatru de umbre TEATRUL de umbre — spectacol foarte frecvent in Malayezia — este una din cele mai vechi forme de teatru din Asia. Sultanului Selim I al Turciei care a cucerit Egiptul in 1517 i-au plăcut atît de mult jocurile de umbre, incit a adus la Istambul Un păpușar care să-i distreze curtea. In Grecia şi Turcia, vechiul teatru comic moştenit de la Aristofan a reapărut, citeva secole mai tirziu, sub forma unor teatre de umbre cu eroi populari şi groteşti. Teatrul de umbre din Malayezia, renumit în întreaga lume, provine de fapt din Cambodgia unde acest gen de spectacole constituia un divertisment regal. Sursa de inspiraţie a tuturor pieselor montate la Teatrul de umbre din Malayezia este epopeea hindusă, „Ramayana". De fapt, esenţiale in reprezentaţiile teatrului de umbre sunt manipularea păpuşilor, vocea actorului şi orchestra, compusă mai ales din instrumente de percuție. Departe de a fi o formă de teatru exclusiv pentru copii, teatrul de umbre se adresează adulților intr-o varietate de teme împrumutate din epopeea hindusă. 40240