Munca, decembrie 1971 (Anul 27, nr. 7478-7504)

1971-12-04 / nr. 7481

Proletari din toate târile, uniţi-vâ ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXVII nr. 7481 m Sîmbătă 4 decembrie 1971 ■ 6 pagini 30 bani In prezenţa tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU s-a sărbătorit jubileul de 50 de ani de existenţă a Uzinei de autocamioane din Braşov . Una din importantele întreprinderi constructoare de maşini, nu numai ale Braşovului, dar şi ale ţării, Uzina de autocamioane a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăţi de secol de prodigioasă existenţă. Cu prilejul festivităţii, miile de muncitori, ingineri şi tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-şi exprima sentimentele de dragoste şi preţuire faţă de conducătorul partidului şi statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcţiilor de maşini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanţ al etapei parcurse de la înfiinţare şi pînă astăzi al marilor înfăptuiri obţinute sub conducerea partidului în anii socialismului, în vizita la Braşov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu şi Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroşi foşti muncitori, ingineri şi tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredinţate munci de răspundere în activul de partid şi de stat, muncitori şi tehnicieni de la Uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Braşov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor braşovenilor, a întregii ramuri a construcţiilor de maşini, încă de la intrarea în judeţ, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toţi cei prezenţi fac oaspeţilor o primire deosebit de călduroasă. Se ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porţile uzinei sărbătorite la Predeal, la Timiş, la Dîrsle mulţimea salută cu bucurie, trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat, sînt întâmpinaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Constantin Cirţînă, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane şi tractoare, director general al uzinei, Pavel Ştefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii şi un mare număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Populaţia muncitoare a uzinei ovaţionează îndelung, aplaudă, scandează „Ceauşescu-P.C.R.“. Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi, un grup de fete înmînează buchete de flori. Buchete de flori oferă şi pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei braşovene. Creată in 1021 sub denumirea de fabrica românească de locomotive , şi vagoane, actuala unitate industrială pentru producţia de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi in ultimul sfert de veac, cîştigindu-şi un binemeritat renume nu numai în ţară dar şi peste hotare, autocamioanele purtând marca uzinelor braşovene fiind cunoscute in numeroase ţări ale lumii. Se poate spune că România, ca ţară a progresului tehnic s-a făcut cunoscută în bună măsură şi prin capacitatea creatoare a colectivului de muncitori şi specialişti de la această întreprindere. Uzina sărbătorită este cunoscută şi prin bogatele ei tradiţii revoluţionare. Muncitorimea de la „Astra“ — cum s-a mai numit pe parcursul vremii întreprinderea — s-a situat in primele rinduri ale luptei maselor populare conduse de Partidul Comunist împotriva asupririi şi exploatării pentru transformări democratice, pentru libertatea şi independenţa patriei. După eliberare, colectivul uzinei a luat activ parte la toate marile prefaceri politice. Sunt cunoscute de asemenea, contribuţia meritorie a acestei unităţi, rolul ei deosebit în refacerea şi modernizarea unor ramuri industriale de vitală însemnătate pentru economia naţională. Din 1953, cînd s-a hotărit să se pună în ţara noastră temeliile unei ramuri noi a industriei noastre socialiste, construcţia de autocamioane, sarcină încredinţată corect. (Continuaro In pag. a 2-a) Dragi tovarăşi, Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarăşul Maurer şi pentru ceilalţi tovarăşi, de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al Partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniştri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite) In cei 50 de ani de existență uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de maşini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariaţi. După cum cunoaşteţi, în această perioadă în uzină s-au produs multe maşini şi utilaje. Mica expoziţie pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată , se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atât în ţară, cît şi în străinătate. (Aplauze prelungite) Vizitând unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producţie, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producţiei, la îmbunătăţirea continuă a calităţii camionului românesc. Dacă am compara cum arăta urina cu trei-patru ani în urmă şi cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcţie. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obţinute în ultimii doi—trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aş dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi■ trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcţii de maşini din România. Vă urez din toată inima să atingeţi acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice ; urate). Aţi obţinut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-aţi realizat în bune condiţiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează şi chiar se depăşeşte cu un anumit procent, înţeleg că uzina este in transformare, că are loc, odată cu asigurarea producţiei, şi dezvoltarea şi dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veţi obţine asemenea rezultate, incit la sfîrşitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depăşiţi cu cel puţin cîteva mii de camioane. Există toate posibilităţile pentru aceasta, iar construcţiile pe care le realizaţi acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obţinute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez totodată să încheiaţi cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toţi ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfăşoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producţiei, productivităţii muncii, al calităţii — obţine an de an realizări tot mai însemnate, dar, — deşi suntem la o sărbătoare şi de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuşi, o serie de deficienţe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătăţiri producţiei uzinei încît autocamionul românesc să poată concura (Continuare in pag. a 3-a) Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov Pentru contribuţia adusă la industrializarea ţării şi participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Braşov la opera de construire a socialismului şi meritele sale in promovarea progresului tehnic al economiei naţionale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Se conferă ordinul ,,Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Brașov.  Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste" Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfăşurată în anii construcţiei socialiste a ţării şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Braşov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi medalia de aur „Secerea şi Ciocanul“ tovarăşilor : Comanici Nicolae, şef de atelier ; Sultani I. Vasile, prim-topitor; Man G.m Dionisie, sculer. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU Bucuria marilor înfăptuiri se oprise intre oameni şi oamenii făcuseră in jurul dînsului un cerc uriaş, ca şi cum cei 15 000 de salariaţi ai uzinei ar fi vrut să se afle cit mai aproape de oaspetele lor drag. Feste mulţime tălăzuia, cu respect şi bucurie, numele secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care se afla iarăşi printre constructorii de autocamioane braşoveni, ce îşi sărbătoreau ziua semicentenarului uzinei lor. Priveam feţele oamenilor. Emoţia le dădea o strălucire aparte. Conştiinţa îndeplinirii cu demnitate a sarcinilor din munca de fiecare zi le lumina privirea. O lumină care spunea totul, care mulţumea încă o dată, din adincul a 15 000 de conştiinţe partidului, secretarului general, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru preţiosul sprijin şi pentru indicaţiile valoroase, făcute cu prilejul repetatelor întilniri de lucru, dintre conducerea de partid şi colectivul uzinei. ..Putem spune cu mina pe inimă că uzina noastră, cu tot ceea ce reprezintă ea astăzi, ne mărturisea comunistul Nicolae Comănici (unul dintre oamenii ce şi-au aflat împlinirea personalităţii in munca şi dăruirea cu care a însoţit lunga serie a autocamioanelor româneşti, care au ajuns să poarte în prezent numărul de fabricaţie ce depăşeşte impresionanta cifră E. 255 000), este rodul politicii economice înţelepte, clarvăzătoare a partidului nostru. Partidul, cu cutezanţa lucidă a planurilor sale, ne-a dat orizontul unei tehnici moderne, eficiente, pe măsura necesităţilor actuale şi de perspectivă ale economiei socialiste...“ Inimile oamenilor păstrează tezaurul recunoştinţei. Din acest sentiment se nasc proporţiile, răspunderea comunistă faţă de actul cotidian al muncii în care fiecare muncitor, tehnician sau inginer caută să integreze un volum cît mai mare de inteligenţă, de dăruire. „Cu prilejul ultimei întîlniri de lucru cu conducătorul partidului nostru, tovarăşul secretar general ne-a cerut să acordăm o mai mare atenţie procesului de autoutilare. Ascultînd aceste indicaţii, noi am şi început să-i culegem roadele. Ideea, filtrată prin inteligenţa creativă a oamenilor noştri, şi-a dovedit uriaşa ei valoare prin materializările tehnice, care vor depăşi pînă la finele anului suma de 38 000 000 lei...“, ne spune inginerul Mihai Baltag, şeful serviciului autoutilări. Oamenii îşi înnobilează clipele sărbătoreşti cu mindria de a fi înfăptuit cu perseverenţă indicaţiile pe care conducătorii de partidI le-au dat. Este parte din marea mîndrie a întregului popor, ce şi-a făcut o datorie patriotică în a îndeplini cu consecvenţă oricare sarcină de partid. Priveam feţele oamenilor, ale tuturor celor ce trăiesc cu intensitate momentul noii lor întilniri cu conducătorii de partid. Moment de bilanţ şi in acelaşi timp de început de nou drum. Pentru că, aşa cum ne-a obişnuit prin activitatea sa prodigioasă tovarăşul Nicolae Ceauşescu, fiecare întâlnire a secretarului general cu oamenii muncii a căpătat caracterul pregnant al unei întilniri de lucru, în care schimbul nemijlocit de păreri are în vedere atingerea unor cote cit mai înalte pe drumul sporirii eficienţei muncii. Pe această linie se înscrie şi vizitarea noilor secţii, care vor completa capacitatea uzinei (secţii menite să asigure fabricarea intensivă a autocamioanelor tip „Roman", echipate cu motoare Diesel ; în actualul cincinal sunt prevăzute a fi asimilate din această categorie 13 tipuri de bază in 100 de variante). Priveam aceiaşi oameni în momentul solemn în care preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, inmîna maistrulu Nicolae Comănici, oţelarului Sultanu Vasile, sculerului Dionisie Man, înaltul titlu de Erou al Muncii Socialiste şi Medalia de aur „Secera şi Ciocanul“. Trei muncitori, dintre cele 15 000 de personalităţi ale uzinei. Muncitori obişnuiţi, care au dăruit întreaga lor putere de muncă şi inteligenţă uzinei, problemelor ei de fiecare zi. Şi am avut senzaţia că toţi cei care se aflau in imensitatea noii hale matriţerie-sculărie s-au îndreptat, ca şi cum fiecare în parte ar fi primit înalta cinstire. In fond, acesta era chiar adevărul! Distincţiile aparţin întregului colectiv, climatului de muncă fertilă, comunistă, în care personalitatea se împlineşte sub semnul marii dăruiri faţă de producţie, faţă de uzină, faţă de interesele generale ale economiei noastre socialiste. Sunt clipe pe care nu ai cum să le descrii. Sunt clipe care râmin pentru o viaţă mereu alături de marele constructor al tuturor împlinirilor timpului nostru — Partidul Comunist. MIHAI COLEŞIU ?1 . ILIE MIHALEA