Munca, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 7505-7529)

1972-01-14 / nr. 7515

Vineri 14 ianuarie 1972 MUNCA Pagina a 3-a E In minele din Valea Jiului s-a generalizat programul redus de lucru N60R E xploatarea minieră Paroșeni este prima mină dinlea Jiului care Vaa trecut, la 20 septembrie 1971, la experimentarea schimbului de muncă de 6 ore din 24, la frontul de lucru din subteran. Rezultatele obținute după începerea experimentării lucrului în schimburi cu durata de 6 ore în subteran sunt — atît în ceea ce privește producția, cu cîștigurile realizate — penitru majoritatea brigăzilor, mai bune decît în regimul de lucru în schimburi de 8 ore. Așa cum preciza minerul șef de brigadă ALEXANDRU LÁSZLÓ — pe mineri s-a bucurat aplicarea acestei măsuri inițiată de conducerea partidului, dar, totodată ,ne-am dat seama că trebuie să răspundem acestei griji părintești prin muncă, pentru realiza planul de producție a în cele 6 ore de lucru. Am făcut o planificare mai rațională a lucrului în front, în așa fel nicit să folosim productiv toate cele 360 minute de lucru, să nu existe timpi morți, să nu existe întârzieri, absențe nemotivate. în același timp, am luat măsuri pentru o mai temeinică respectare a normelor de tehnică a securității muncii. La o lucrare de deschidere, brigada pe care o conduc a îndeplinit norma în proporție de 110,3 la sută, în numai 6 ore, realizînd astfel un cîștig de 135,53 lei pe post, adică om într-un schimb. Așa pe reușit brigada noastră să-și realizeze și să depășească planul de producție și să obțină un cîștig bun pe măsura muncii depuse“. La mina Paroșeni, rezultate bune s-au obținut la toate categoriile de lucrări unde salarizarea se face in acord : abataje, lucrări de pregătire în cărbune și steril, precum și la lucrări de deschidere. Aceste realizări se oglindesc atît în depășirea normelor, cit și a ciștigurilor. Brigada condusă de tov. CONSTANTIN ZAHARIA, depășind norma stabilită, a realizat în ultimele luni ale anului un cîștig de 122,80 lei pe schimb, cu peste 36 de lei pe zi mai mult în comparație cu lunile anterioare experimentării programului redus de 6 ore. Și brigada condusă de tov. GHEORGHE DEAK a realizat un cîștig mai mare cu 13,96 lei pe schimb față de lunile cînd lucra 8 ore în subteran, iar cea condusă de M. VINCZE un cîștig mai mare cu 16,57 lei pe schimb. Comparînd veniturile realizate în ultimele trei luni ale anului, în care s-a lucrat în schimburi de 6 ore la frontul de lucru, cu cîștigurile realizate anterior, cînd lucrul era programat în schimburi de 8 ore, se observă că un număr apreciabil de brigăzi au obținut, corespunzător sporurilor de producție, venituri mai mari decît în perioada cînd se lucra 8 ore pe schimb. Acest fapt demonstrează că este pe deplin posibil ca, lucrînd numai 6 ore în subteran, să se realizeze și să se depășească planul de producție, obținîndu-se în acest mod și cîștiguri mai bune. Astfel de rezultate au fost posibile deoarece brigăzile respective și-au realizat și depășit normele stabilite pentru locul lor de muncă. Fiecare membru al brigăzii s-a să utilizeze complet străduit de lucru și utilajele, a timpul dat dovadă de o înaltă responsabilitate în producție. n luna decembrie numeroase brigăzi de la celelalte exploatări miniere din Valea Jiului, în care s-a trecut la generalizarea experimentării duratei , schimbului de 6 ore la locul de muncă în subteran, au reușit să depășească normele și să-și sporească cîștigurile. In prima zi de lucru cu program unităților redus, pe ansamblul Centralei cărbunelui s-a consemnat extragerea unei cantități de cărbune brut cu peste 200 de tone mai mare decît sarcinile de plan. De atunci, zi de zi, în fiecare mină, in fiecare sector se înregistrează succese remarcabile în procesul muncii. Sunt numeroase brigăzile de mineri care se află primele rînduri ale întreceririi, realizînd planul de producție și cîștigul în 6 ore de lucru în planificat loc de 8 ore în subteran. Rezultatele bune obținute de unitățile miniere din Valea Jiului, în prima lună de aplicare generalizată a regimului de 6 ore pe zi pentru activitatea din subteran, confirmă seriozitatea și răspunderea cu care a fost pregătită această acțiune, entuziasmul și profunda recunoștință a minerilor pentru înalta prețuire de care se bucură din partea conducerii partidului și statului, în această primă lună de experimentare, sarcinile plan au fost îndeplinite de la toți indicatorii de un mare număr de brigăzi și toate. Brigada condusă secole tov. DUMITRU TAMAȘ, de la Lupeni, a realizat în decembrie, în condițiile programului de 6 ore de lucru, un spor de producție cu 8 la sută mai mare față de luna noiembrie. Rezultate bune au obținut și brigăzile conduse de tovarășii NICOLAE BALAN și NICOLAE ONIȘOR, de la aceeași exploatare. Brigada condusă de minerul CONSTANTIN ALEXE de la mina Petrila și-a asigurat, în luna noiembrie, în condițiile cînd lucra în schimburi de cite 8 ore, un ciștig de 133,26 lei pe post, în luna decembrie, lucrînd in buri de 6 ore, folosind schimbin plin timpul de lucru și utilajele, a realizat un cîștig de 134,97 lei. Buna organizare a muncii, creșterea răspunderii au contribuit la sporirea productivității muncii și pe această bază s-a obținut, in decembrie, producție de 6,27 tone pe om și post, față de 6,16 tone in noiembrie. Am reținut și punctul de vedere al tovarășului CONSTANTIN NASTASE, președintele comitetului sindicatului minei Lupeni: „în ultima lună s-a îmbunătățit mult aprovizionarea locurilor de muncă, s-a îmbunătățit și transportul în subteran. Există deci premise pentru desfășurarea normală a lucrului, pentru realizarea normelor, a planului și a indicatorilor de salarizare. S-a dovedit cu certitudine că minerul, dacă are tot ce-i trebuie la locul său de muncă, poate să îndeplinească și să depășească planul în cele 6 ore de lucru cu front și să-și asigure un cîștig tot atît de bun ca și atunci cînd lucra 8 ore intr-un schimb”. Este drept că trecerea la schimbul de lucru de 6 ore a fost bine primită de toate colectivele miniere. Pregătirea temeinică a măsurile tehnice și acțiuniizatorice aplicate au organicondiții ca schimbul să creat se realizeze la locul deducție, să fie mai bine proși mai complet utilizat timpul de lucru, să se asigure o aprovizionare și deservire mai bună a abatajelor și a celorlalte lucrări miniere cu materiale și utilaje. Din experiența primei luni de la trecerea la generalizare, pe întregul bazin al Văii Jiului, a programului de lucru de 6 ore în subteran, se desprind și o serie de neglijențe, lipsuri care creează greutăți în realizaarea planului de producție și câștigurilor unor brigăzi de mineri, chiar la unitățile cu experiența cea mai bună. — S-au luat, fără îndoială, un șir de măsuri. Ele se reflectă în rezultatele obținute. Cerințele — precizator. MIHAIL BLAGA, miner, șef de brigadă la mina Lupeni — sunt însă mai mari. Munca noastră este acum mult mai ușoară cu noul program de lucru redus. Oamenii sunt mai odihniți, mai apți pentru muncă. Brigada noastră lucrează într-un abataj nou în stratul 15. Lucrăm cu tăiere mecanizată și susținere metalică. Avem deci posibilitatea să dăm cărbune berechet. Și suntem hotărîți să obținem rezultate cit mai bune, cu o condiție și anume — ca cei care organizează și conduc producția să se preocupe mai temeinic de aprovizionarea abatajelor, mai ales, în cazul nostru, cu piese pentru transportoarele T.R.3 și cu cuțite pentru combină. Cu despre noi, minerii, vom răsplăti prin fapte grija ce ne-o poartă partidul. brigadier mă voi strădui ca să mă ocup mai mult de educarea oamenilor, să le ridic răspunderea față de muncă, față de utilaje, de avutul obștesc în general. Un lucru principal îl constituie în Valea Jiului generalizarea experienței acumulate. Și experiență există. In luna decembrie, brigada condusă de tov. AUGUSTIN DEMETER de la Livezeni — cea mai tînără unitate minieră in deschidere, avînd mineri harnici, bine pregătiți profesional și lucrînd cu spirit de răspundere și-a realizat norma în proporție de 120 la sută. Și brigada condusă de MIHAI TIRA și-a îndeplinit planul pe decembrie în proporție luna de 106,5 la sută. In perioada care s-a scurs de la trecerea la patru schimburi de cite 6 ore din 24, planul fizic la această mină s-a realizat integral. A concurat la aceste rezultate munca harnică a minerilor, aprovizionarea la timp a brigăzilor cu cele necesare, asistența permanentă și competentă din partea cadrelor tehnice. Este adevărat, au fost și brigăzi — la exploatările miniere Lonea și Petrila și nu numai aici — care nu și-au realizat în întregime planul pe luna decembrie. Dar nu e mai puțin adevărat că printre cauze, alături de o slabă disciplină în producție, manifestată de unii salariați, a stat și insuficienta grijă pentru asigurarea condițiilor celor mai bune la toate locurile de muncă. Tov. IACOB PETRU, președintele comitetului sindicatului de la mina Petrila, ne preciza că „Am început anul 1972 crând 4 schimburi în 24 lude ore. Trecînd la această măsură, în toate exploatările s-a desfășurat o vastă muncă organizatorică și politică. Toți minerii au primit noua măsură cu satisfacție și bucurie. în prima lună de activitate, productivitatea muncii și vitezele de înaintare au crescut. Ca în orice inceput mai există insă și unele neajunsuri de ordin intern. Nu s-a asigurat totdeauna aprovizionarea normală, zilnică, a tuturor locurilor de muncă ; mulți mineri mai pierd timp prețios, care nu poate fi recuperat, — uneori chiar o oră pe schimb — pentru aprovizionarea cu cele necesare. Depinde de noi să răm aceste neajunsuri, înlătucu atît mai mult cu cit obiectivele anului 1972 — cînd sarcinile de plan ale minei Petrila cresc cu 30 000 de tone — pun in fața colectivului răspunderi Pe lângă asigurarea majore a liniei active de front necesare, se simte nevoia stăpinirii temeinice a întregului proces de extracție, soluționarea unor probleme cheie pentru întreaga mină, cum ar fi îmbunătățirea transportului pe verticală și orizontală, folosirea maximă a utilajelor moderne din dotare, extinderea unor metode noi de exploatare. Este nevoie de instaurarea unui spirit de înaltă răspundere față de muncă pentru ca întregul colectiv să fie un nucleu model. Numai așa vom reuși să finalizăm cu eficiență maximă programul redus de S ore. De peste 100 de ani, Valea Jiului reprezintă mineritul. Tot ce se află în această zonă formează un întreg, privind structura populației, configurația geografică, tradiții și ocupații. Peste toate aceste elemente comune domină mineritul. Nu trebuie să uităm însă că zeci și zeci de ani minerii au îndurat privațiunile unor condiții de muncă și de viață neînchipuit de grele. — Lucram cîte 14—16 ore pe zi, ca robii, în galeriile pline de apă și in întuneric — își amintește tov. IOSIF COTOȚ, miner pensionar. Nu exista nici cel mai mic interes față de soarta muncitorilor. Și nu o dată minerii și-au manifestat nemulțumirea față de condițiile inumane în care erau nevoiți să lucreze. Pe atunci, un miner, cu banii pe o zi de trudă în subteran, abia reușea să cumpere două kilograme de pîine și un kilogram de fasole. In anii noștri, ai socialismului, viața minerului s-a schimbat mult, foarte mult. Iar noua măsură cu privire acum, la reducerea programului de lucru la 6 ore pe zi în subteran, rod al politicii înțelepte a Partidului Comunist Român, eu o văd ca o filă luminoasă adăugată la istoria veche, zbuciumată și în același timp pestui centru glorioasă a amuncitoresc. — Deși legiferat, ca și alte drepturi cîștigate prin lupte, regimul de lucru în 8 ore pe zi nu a fost respectat niciodată în trecut — ni se destăinuia tov. ANTON SCOLNIC, vechi participant la mișcarea muncitorească din Valea Jiului. Condițiile de muncă vitrege, salariile de mizerie ne obligau să lucrăm întotdeauna peste program. Eram la cheremul patronilor. Azi, mă bucur nespus de mult cind se înfăptuiește de către partidul nostru o asemenea măsură de reducere a programului de lucru, dar cu păstrarea normelor și a câștiguirui, care va influența radical viața minerilor și a familiilor lor. Toate care au schimbările transformat în ultimii ani fața Văii Jiului sunt strâns legate de modernizarea dezvoltarea și mineritului, sunt efectul politicii partidului nostru. Programul de lucru de 6 ore pe zi constituie un stimulent de însemnătate deosebită pentru atragerea și stabilitatea forței de muncă în unitățile miniere din Valea Jiului. Așa cum ne informa tov. IOAN KARPINECZ, directorul cu probleme de personal in Centrala cărbunelui Petroșani, in ultima lună, s-au prezentat în Valea Jiului, venind din aproape toate județele țării sute și sute de oameni ai muncii care doresc să îmbrățișeze frumoasa și plina de răspundere muncă de miner. Ei au fost angajați la exploatările miniere, li s-a asigurat cazare gratuită în căminele bine dotate ale unităților, li s-a asigurat masă îndestulată și hrănitoare la cantine. Ziua de 6 decembrie 1971, va rămîne pentru minerii Văii Jiului, pentru generația actuală, ca și pentru generațiile viitoare, o zi memorabilă, marcînd momentul trecerii în toate exploatările din acest important bazin carbonifer al țării la programul redus de lucru. După o lună de zile de la trecerea la generalizarea programului de lucru de 6 ore pe schimb în subteran, pe întregul bazin carbonifer Văii Jiului, am consultat maimeroși mineri, cadre de conducere, activiști, pensionari mineri asupra semnificațiilor economice și sociale ale acestei importante acțiuni. Răspunsurile — deși diferite ca formă — sunt aproape identice in conținut. Interlocutorii noștri au fost unanimi in a aprecia că această măsură reflectă, în primul rând, preocuparea permanentă conducerii partidului și statuului nostru pentru viața munca minerilor, pentru conștinua ridicare a nivelului lor de trai material și cultural. Trecerea la noul program de lucru redus, incepind cu data de 6 decembrie 1971 — exercită o inmurire profundă asupra muncii, vieții și activității minerilor și a familiilor lor. Reducerea programului de lucru înseamnă o scurtare a perioadei de contact cu mediul nociv din subteran și deci reducerea, ba chiar înlăturarea riscului de îmbolnăvire : creșterea timpului de odihnă pentru refacerea energiei consumate, paralel cu creșterea capacității de efort ; posibilități sporite de recreere, instruire, dezvoltare spirituală, de desfășurare a unor activități obștești, de consolidare a familiei și educare a copiilor — elemente ale bunei stări materiale și culturale. Măsura luată se înscrie pe linia generală a documentelor Congresului al X-lea al partidului, de creștere a eficienței întregii activități economice, caracteristică etapei de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Noul program de lucru duce la mobilizarea rezervelor, la obținerea de rezultate superioare, la folosire mai completă a capacităților de producție, și, tocmai de aceea, cere o mare atenție în organizareaducției atît din partea prodrelor de conducere, cu cași din partea muncitorilor în îndeplinirea planului. — Eu conduc o brigadă de 65 de oameni la mina Lupeni — ne spunea tov. GRIGORIE MOLDOVAN, discutat cu răspundere Am în brigadă despre însemnătatea programului redus, despre obligațîile ce ne revin în noile condiții. Faptul că lucrăm 6 ore pe zi în loc de 8 ore, fără să ni se diminueze salariul tarifar și cîștigurile, a trezit în noi profunde sentimente de recunoștință față de partid și în același timp chemarea de a lucra mult mai bine. — Sînt lăcătuș la mina Vulcan, ne declară tinărul VASILE VULPE. Reducerea programului de lucru înseamnă pentru tineri ceva deosebit. Eu am liceul seral și sunt terminat hotărit să-mi continui studiile. După șut voi avea mai mult timp pentru învățătură și odihnă. Am toate condițiile ca să devin un om bine pregătit. Noul program de lucru aduce satisfacție. Dar el ne cere un lucru foarte important : răspundere sporită, disciplină, perfecționare profesională, ordine în muncă, într-un cuvint, integrarea perfectă a fiecăruia în condițiile noi de organizare a producției. Lucrez ca lăcătuș la întreținerea utilajelor din două frontale complet mecanizate. Voi munci în așa fel incit cele două combine și transportoarele să funcționeze fără întrerupere. Reducerea programului de lucru cu două ore într-o unitate economică de proporțiile Centralei cărbunelui Petroșani afectează, fără îndoială, activitatea multor întreprinderi din Valea Jiului. Sub conducerea comitetului municipal de partid Petroșani, cu sprijinul efectiv al Consiliului municipal al sindicatelor s-au stabilit, in timp util, corelări corespunzătoare. Ele vizează in primul rând întreprinderea de gospodărie comunală de locuințe și localuri, asociațiile de locatari, C.F.R.-ul, transporturile in comun. Aceste unități au trebuit să-și coreleze orarul cu regimul de lucru al minerilor. Pentru ca minerii să călătorească în condiții cit mai bune, Întreprinderea de gospodărie comunală a adaptat toate orarele autobuzelor noilor cerințe avînd la bază orele de intrare și ieșire din șut a minerilor în cele patru schimburi. Au trebuit să fie corelate orele de încălzire în blocuri, de furnizare a apei calde. Cantinele, care asigură hrana caldă și consistentă pentru mineri, și-au reorganizat și ele activitatea, deservind în prezent patru schimburi, în loc de trei, adaptîndu-se la noul program de intrare și ieșire din mină muncitorilor. Și, din cîte ami a aflat au intervenit unele schimbări chiar și in programul... vieții de familie. Minerul care lucrează în schimbul de dimineață, ajunge acasă cu două ore mai devreme. Soția lui și-a schimbat orele de piață și de pregătire a mesei, în acest fel, a crescut și timpul destinat odihnei și distracției, după amiaza și seara. A avut prilejul să înregistrăm adesea în Valea Jiului aprecieri pozitive cu privire la aportul valoros al organelor și organizațiilor sindicale atît pregătirea cît și la desfășurararea acestei importante acțiuni. Reprezentanții sindicatelor în comitetele oamenilor muncii și în consiliul oamenilor muncii ce s-au manifestat ca centrală factori dinamizatori, au militat pentru pregătirea cit mai amănunțită a condițiilor necesare pentru trecerea la programul de lucru de 6 ore pe schimb. Sindicatele, sub conducerea organizațiilor de partid, au organizat dezbateri largi, vii și concrete cu lucrătorii din subteran, s-au interesat de valorificarea din plin a propunerilor legate nemijlocit de trecerea la programul redus de 6 ore pe schimb din 24. Adunările generale și conferințele de dări de seamă și alegeri ale organelor sindicale care s-au desfășurat în cursul lunii decembrie au constituit un minunat prilej de mobilizare a tuturor salariaților în vederea realizării în bune condițiuni a acestui program de partid și guvern aprobat pentru muncitorii mineri. Sindicatele au datoria să acorde in continuare, cea mai mare atenție modului in care rezolvă organele administrative probleme-cheie cum sunt : organizarea locurilor de munca, extinderea mecanizării lucrului de tăiere, încărcare și transport în subteran, aprovizionarea ritmică cu materiale și utilaje, respectarea normelor de tehnica securității muncii, ca pentru creșterea preocupării lor în vederea ridicării nivelului politico-ideologic fiecărui lucrător din exploaal tările carbonifere. Sindicatele trebuie să acorde o mare atenție popularizării și extinderii brigăzilor de mineri fruntașe și, în același timp, să explice cu răbdare, fiecărui muncitor, că realizarea și depășirea sarcinilor de producție și a câștigurilor planificate depind de modul în care fiecare acționează pentru realizarea și depășirea planului de producție, pentru folosirea completă și eficientă a timpului de lucru, pe baza întăririi disciplinei sub toate aspectele ei. I ACEEAȘI PRODUCȚIE ACELAȘI CÂȘTIGEH Experiența primei luni de experimentare a programului de lucru de 6 ore în subteran reliefează imensa valoare a măsurilor luate de conducerea partidului și statului privind reducerea timpului de lucru în subteran. Se poate spune că toate colectivele de mineri au trecut cu bine primul și cel mai greu examen practic. Se desprinde totodată necesitatea unei mai strânse coordonări a activității de la suprafață cu cea din subteran, îmbunătățirea continuă a aprovizionării locurilor de muncă, întărirea supravegherii și controlului la fața locului pentru respectarea tehnologiei de lucru, a ordinei și a normelor de protecție a muncii. Viața demonstrează necesitatea desfășurării unei mai susținute munci politice de la om la om pentru angajarea totală a întregului personal din subteran și de la suprafața minelor în îndeplinirea cu rigurozitate a planului de producție și asigurarea ciștigurilor corespunzătoare, in condițiile noului program de lucru. NICOLAE BIVOLU Fotografii : ION LICIU Vi La noua exploatare minieră Livezeni: Noroc bun și la mulți ani ! LUPENI: apartamente confortabile, corespunzătoare vieții noi a minerilor din fosta „Vale a plingerii“ Un „dialog“ miner — combină în primele zile ale noului program de 6 ore pe schimb A