Munca, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 7505-7529)

1972-01-14 / nr. 7515

LA BRUXELLES S-A ÎNCHEIAT Reuniunea consultativă a reprezentanților opiniei publice consacrată securității și cooperării în Europa BRUXELLES 13 pres). — La Bruxelles (Agerau luat sfîrșit, joi la amiază, lucrările reuniunii consultative a reprezentanților opiniei publice din 27 țări europene, consacrată examinării problemelor securității și cooperării pe continent. Intr-o scrisoare adresată participanților, ministrul de externe belgian, Pierre Harmel, avînd succes lucrărilor reuniunii, s-a pronunțat pentru „"necesitatea îmbinării eforturilor desfășurate de către guverne și diverse personalități europene în scopul realizării unei atmosfere propice pentru începerea marii dezbateri privind securitatea europeană“. In cadrul reuniunii a fost hotărită constituirea unui Comitet internațional de inițiativă și a unui secretariat tehnic, în componența cărora au fost aleși reprezentanți din toate țările participante. Din partea României, în comitet au fost aleși Traian Ionașcu, președintele Comisiei juridice a Marii Adunări Naționale, Constanța Crăciun. Eugen Jebeleanu, vicepreședinte al Biroului Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, György Kovács, membru al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, George Ivașcu, directorul revistei „România literară”, Petre Dascălu, membru al Consiliului Central al U.G.S.R. Comitetul de inițiativă adoptat o declarație în care a propune convocarea la Bruxelles, în zilele de 2—5 iunie a.c., a unei noi adunări a reprezentanților unei publice din țările epteuropene consacrate problemelor securității și cooperării. Țelul acestei inițiative este de a contribui la familiarizarea opiniei publice cu problemele actuale ale organizării conferinței pentru securitate și europene cooperare, la mobilizarea tuturor acelora care doresc să-și unească eforturile pentru făurirea unui viitor mai bun și pașnic al continentului. Declarația conține un apel adresat partidelor politice, organizațiilor sindicale și sociale, parlamentarilor, cercurilor economice, savanților, oamenilor de cultură, tuturor celor care militează pentru o „Europă a păcii, în condiții de securitate și cooperare“. MIȘCARE GREVISTA DE AMPLOARE in țările CAPITALULUI ITALIA ROMA 13 (Agerpres). Noi acțiuni greviste au fost declarate în ultimele zile in Italia, în sprijinul unor revendicări privind ale calificării probleme profesionale, precum și în apărarea locurilor de muncă. Asemenea greve, însoțite de manifestații, au avut loc la întreprinderile producătoare de automobile „Alfa-Romeo“ și la firma de radio-magnetofoane „Lesa“* din Milano. Personalul întreprinderii producătoare de automomobile „Lancia“, din Bolzano, a protestat împotriva unei acțiuni judiciare pe care conducerea a intentat-o unui număr de 35 de muncitori, în urma unei greve ce a avut loc în luna noiembrie, anul trecut. La uzinele „Pirelli“ au avut loc greve perlate în sprijinul obținerii unor îmbunătățiri ale condițiilor de muncă. Greve de scurtă durată au declarat și metalurgiștii din Genova. Relatînd despre acțiunile greviste, presa italiană publică, de asemenea, date cu privire la reducerea locurilor de muncă într-o serie de sectoare de activitate. Numai în 1911, numărul oamenilor muncii ocupați în producție s-a redus cu 339 000, cifra șomerilor atingind 1 300 000. ANGLIA LONDRA 13 (Agerpres). — sindicatului Conducerea muncitorilor din transporturi a adoptat o hotărire prin care interzice membrilor acestui sindicat să treacă peste liniile celor instalate de picheminerii aflați în grevă. Alt sindicat din Marea Britanie, cel al muncitorilor din construcțiile de mașini, a declarat că membrii săi, care lucrează în diverse întreprinderi miniere, aderă la greva acestora. Solidaritatea cu minerii greviști și-au exprimat-o și sindicatele funcționarilor de stat și comerciali. S.U.A. SAN FRANCISCO 13 (Agerpres). — Negocierile dintre Sindicatul docherilor americani de pe coasta californiană a Pacificului și armatori s-au suspendat, miercuri, fără să se înregistreze vreun progres — anunță agenția U.P.S William Piercy, conductorul organizației locale a sindicatului, a declarat că datorită acestei situații docherii intenționează să reia greva cit mai curînd posibil. Membrii acestui sindicat — aproximativ 15 000 de docheri din porturile de pe coasta californiană a Pacificului — au declarat anul trecut, la 1 iulie, o grevă, prezentînd revendicări privind îmbunătățirea condițiilor de muncă și salarizare și revizuirea contractelor colective de muncă. Greva a suspendată ulterior, fost în baza legii Taft-Hartley, pe o perioadă de 80 de zile, care a expirat la 25 decembrie anul trecut. Intre timp, negocierile dintre reprezentanții sindicatului și armatori nu au dus la nici un rezultat. AUSTRALIA CANBERRA 13 (Agerpres). — S-a încheiat o lună de cînd au intrat în grevă muncitorii unor servicii de telecomunicații din Australia. Cei 20 000 de greviști cer Îmbunătățirea dițiilor de viață și conde muncă. „Colaborare reciproc avantajoasă tot mai strînsă intre România și Kenya“ Cu prilejul inaugurării lucrărilor miniere de la Kinangoni care se realizează în cadrul cooperării româno-kenyene, ministrul român al minelor, petrolului și geologiei, Bujor Almășan, a înmînat președintelui Kenyatta un mesaj de prietenie din partea președintelui Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu NAIROBI 13 (Agerpres). In Kenya s-au inaugurat, recent, lucrările miniere la zăcămîntul de plumb de la Kinangoni, care se realizează în cadrul cooperării româno-kenyene. Cu acest prilej, a avut loc o festivitate la care au participat Jomo Kenyatta, președintele Kenyei, O. Oinamo, ministrul resurselor naturale și alte personalități oficiale kenyene, membri ai corpului diplomatic. Au fost prezenți Bujor Almășan, ministrul minelor, petrolului și geologiei, Ion Drînceanu, ambasadorul României în Kenya, precum și specialiștii români care lucrează la acest obiectiv. Ministrul român a înmînat președintelui Republicii Kenya un mesaj de prietenie din partea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. Președintele Kenyatta a exprimat vii mulțumiri pentru mesajul transmis. In discursul ținut la ceremonia de la Kinangoni, președintele J. Kenyatta a subliniat rezultatele bune ale cooperării cu România, care au dus la crearea acestui obiectiv minier în țara sa, elogiind activitatea specialiștilor români în valorificarea bogățiilor subsolului kenyan. In cuvîntul său, Bujor Almășan, apreciind importanța acestei cooperări, și-a exprimat convingerea că dezvoltarea activității miniere din zona Kiwangoni va contribui la progresul economiei naționale Kenyei și va marca începutul unei colaborări reciproc avantajoase, tot mai strînse între România și Kenya. Ministrul kenyan al resurselor naturale, O. Ontario, a arătat în cuvîntul său că „datorită cooperării cu România s-a descoperit zăcămîntul într-o zonă care și anterior a fost cercetată, de alte companii, însă fără rezultat“ • Festivitatea, la care au participat și numeroși locuitori din regiune, s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie și s-a încheiat cu o mare serbare populară. Presa și radioteleviziunea kenyană au informat pe larg despre acest eveniment. Vizita ministrului loan Avram in R.D.G. BERLIN 13 — Corespondentul Agerpres, Stefan Deju, transmite : Ministrul industriei construcțiilor de mașini al României, loan Avram, a avut convorbiri cu ministrul construcțiilor de mijloace de transport și mașini de prelucrat al R.D.G., Rudi Georgi, cu ministrul triei electrotehnice și induselectronice, Otfried Steger, și cu ministrul construcțiilor de mașini grele și instalații, Gerhard Zimmermann. Convorbirile, la care a participat și ambasadorul României în R.D.G., Nicolae Ghenea, precum și specialiști care însoțesc pe ministru român, au avut ca temă adincirea și lărgirea colaborării cooperării în domeniul consstrucțiilor de mașini între cele două țări. Conferința cvadripartita de la Paris PARIS 13 (Agerpres). La Paris au avut loc joi lucrările celei de-a 140-a plenare a Conferinței cvadripartite în problemele Vietnamului. Luind cuvîntul, Nguyen Van Thien, adjunctul șefului delegației Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, a arătat că atîta timp cu guvernul american va menține și va folosi lui Nguyen Van Thieu clica ca instrument al politicii sale de „vietnamizare“, continuînd și escaladînd războiul agresiv, nu se poate realiza reglementarea echitabilă a problemei Vietnamului de Sud și nici progresul conferinței cvadripartite. Vorbitorul a subliniat că Guvernul Revoluționar Provizoriu se pronunță pentru crearea în Vietnamul de Sud a unui nou guvern în care să fie reprezentate toate forțele politice, sociale și religioase, care tind către pace și un național. In nici un consens caz, Guvernul Revoluționar Provizoriu nu tinde să acapareze puterea. El pune, mai presus de orice, interesele naționale, se pronunță pentru respectarea drepturilor legitime ale tuturor forțelor politice, sociale și religioase din Vietnamul de Sud. Reprezentantul Statelor Unite și cel al regimului de la Saigon s-au situat din nou pe pozițiile cunoscute, care trădează tendința celor două guverne de a nu angaja negocieri serioase la Conferința de la Paris. PE FRONTURILE DIN INDOCHINA LAOS XIENG QUANG 13 (Agerpres). Drapelul Forțelor armatei populare de eliberare din Laos flutură asupra bazei de la Long Cheng, informează agenția Khaosan Pathet Lao, adăugind că, după victoriile pe care le-au repurtat la Lam Thong, zdrobind sistemul de apărare exterioară al Long Cheng-ului, forțele patriotice au atacat, la 12 ianuarie, amplasamentele „forțelor speciale" de mercenari ale lui Wang Pao din interiorul acestei baze. Ele au ocupat succesiv aerodromul și centrul Long Chengului. Forțele patriotice au zdrobit toate încercările de ripostă ale inamicului, stîrnind panica în rîndul trupelor tailandeze și al „forțelor speciale“ ale lui Wang Pao, amplasate pe înălțimile din această zonă și în centrul Long Cheng-ului. Patrioții au scos din luptă un mare număr de militari inamici și continuă, în prezent, lupta împotriva forțelor inamice aflate încă în zona Long Cheng-ului. VIETNAHUL DE SED SAIGON Kt (Agerpres). — Patrioții sud-vietnamezi și-au intensificat miercuri atacurile împotriva pozițiilor întărite ale inamicului. Potrivit agențiilor France Presse și Reuter, luptele se dau în apropierea Saigonului și sunt cele mai intense din ultimele trei luni. Obiectivul principal al luptelor ce au avut loc în ultimele 24 de ore l-au reprezentat forțele inamice dislocate în provinciile Phu Yen, Binh Dinh și Lam Dong. Reafirmarea viabilității principiilor de la del Venezuela și noul „stil" din relațiile interamericane In prima decadă a lunii, agențiile internaționale presă transmiteau știrea de că guvernul Venezuelei a hotărit revocarea Tratatului comercial încheiat cu S.U.A. încă in 1939 și reînnoit apoi în 1952. Respectivul Tratat prevedea livrarea către Statele Unite de petrol și minereu de fier (produse ce constituie 90 la sută din exporturile Venezuelei), în schimbul acordării unui regim preferențial mărfurilor nord-americane pe piața venezueleană. Intrucît S.U.A. s-au abătut de la stipulațiile acestui document, impunînd cote restrictive la importurile de petrol și au scăzut prețul la acest produs, ceea ce a adus mari prejudicii economiei Venezuelei, autoritățile de la Caracas au trecut la măsuri de apărare a bogățiilor și intereselor naționale ale țării. Zilele acestea, ziarul ..Nacional“ din Caracas informează că, după anunțarea hotărârii guvernului din Venezuela, companiile petroliere americane care operează in această țară au trecut la aplicarea unui întreg arsenal de măsuri represive — concedierea masivă a muncitorilor, reducerea extracției și a importurilor de țiței etc. — urmărind să impună revocarea respectivei măsuri. Exemplul Venezuelei nu este singular, el se încadrează organic în contextul procesului ce a cuprins în ultima vreme marea majoritate a țărilor latino-americane, caracterizat de intensificarea eforturilor acestora în direcția impulsionării dezvoltării economice, a afirmării depline a independenței, a suveranității lor asupra bogățiilor naționale: Chile, Peru, Mexic, Columbia, Ecuador, Venezuela — unde au avut și continuă să aibă loc naționalizări, sau au fost adoptate măsuri vizînd îngrădirea activității monopolurilor străine, în speță nord-americane, și protejarea resurselor naturale autohtone — reprezintă, în fapt, verigi ale acestui proces ireversibil ce se revarsă astăzi cu tot mai multă forță la sud de Rio Grande. „Ne aflăm în fața unei noi orientări politice, avînd printre obiective crearea unei economii latinoamericane viabile, orientată spre latino-americani și in interesul latino-americanilor“, afirmă cunoscutul diplomat ecuadorian Gala Plaza în cartea sa „America Latină de azi și de mîine“. La rîndul său, „Le Monde diplomatique“ scrie recent că suntem martorii afirmării unui nou „stil“ în relațiile dintre țările Americă Latine și S.U.A., ai stabilirii unor noi raporturi, mai realiste intre ele, statele de la sud de Rio Grande manifestind o independență crescindă față de S.U.A. me Toate acestea vin să reafliconcludent principiile .Consensului“ de la Vina del Mar, unde în 1969, in cadrul reuniunii „Comisiei speciale de coordonare latino-americană“, s-a afirmat răspicat dreptul inalienabil al țărilor continentului asupra propriilor bogății și s-a subliniat necesitatea instaurării unor relații echitabile în raporturile economice și financiare ale acestora cu Statele Unite. Realitatea a confirmat, de-a lungul timpului, persistența unei flagrante inechități în raporturile dintre țările Americă Latine și monopolurile nord-americane, care dețin marea majoritate a investițiilor străine în aceste state, in ultimul deceniu, de pildă. Statele Unite și alte companii monopoliste străine au obținut profituri cu un miliard de dolari mai mari decât sumele investite aici. Pe de altă parte, noile măsuri restrictive impuse de S.U.A. anul trecut importurilor cu aplicarea suprataxei de 10 la sută, a afectat și mai mult statele latinoamericane, mărind astfel discrepanța existentă în relațiile economico-financiare dintre cele două părți. Numai astfel s-a ajuns ca America Latină să contribuie la producția industrială mondială cu un procent de doar 2 la sută, deși populația sa reprezintă 10 la sută din populația lumii ; în același timp, decalajul între statele latino-americane — ca și cele de pe alte continente, aflate și ele, de asemenea, în curs de dezvoltare — și țările cu economii dezvoltate continuă să crească, după cum o confirmă statisticile oficiale. Pentru a putea eradica aceste nefaste stări de lucru, pentru a progresa pe calea dezvoltării economice și sociale este necesar, în principal, ca țările Americăi Latine să-și redobândească suveranitatea asupra principalelor resurse naturale, controlate actualmente într-o proporție încă destul de mare de monopolurile străine, să le utilizeze în folosul dezvoltării lor multilaterale, intr-un cuvint să-și dobîndească ceea ce presa și comentatorii latino-americani o denumesc „a doua independență“.O atare situație vine să explice concludent, prin ea însăși, necesitatea obiectivă a procesului înnoitor ce se afirmă azi în America Latină, a adevăratului „flux“ de naționalizări ce au loc în tot mai multe țări de aici. Intr-un asemenea cadru se circumscriu și evenimentele ce au loc în Venezuela, desprea care am amintit la început. Desigur, este un progres complex, căci după cum se vede, monopolurile străine nu cedează de bună voie, recurg la tot felul de uneltiri pentru a-și menține pozițiile ce le dețin. „Este o luptă grea și de durată, al cărui rezultat va hotărî viitorul continentului nostru“, afirma președintele Perului, Juan Velasco Alvarado. Garanția succesului său inevitabil reprezintă însă oamenii muncii, masele largi populare, care susțin întrutotul asemenea măsuri progresiste, capabile să ducă la plasarea Americii Latine pe coordonatele progresului, a unei dezvoltări independente, de sine stătătoare. I. OBADA LOVITURĂ DE STAT ÎN GHANA ACCRA 13 (Agerpres). Locotenent-colonelul Mike Achampong a postul de radio anunțat, la Accra, că un grup de ofițeri și civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc în noaptea de miercuri spre joi. Fostul premier, Kofi Busia, a fost înlăturat din funcție. După cum relevă agențiile de presă, Kofi Busia se afla pentru tratament la Londra, medical, în momentul loviturii de stat. . Mike Achampong a declarat că țara va fi guvernată de acum înainte de un consiliu al redeșteptării naționale, compus din reprezentanți ai armatei și lideri civili. Totodată, el a menționat că reprezentanți ai sindicatelor, fermierilor și ai unor organizații obștești vor face parte din noul organism, cu titlul de consilieri. Aceasta este cea doua lovitură de stat de-a care are loc în Ghana, după cucerirea independenței în anul 1957. Intre 24 februarie 1966, data la care fost răsturnat de la putere a fostul președinte, Kwawe N’Krumah, și 30 august 1969, țara a fost condusă de un grup de ofițeri superiori, în frunte cu generalul Abrefa Afrita, în urma alegerilor desfășurate în 1 august 1969 și cîștigate de Partidul Progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă ; funcția de prim-ministru al țării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Busia. ACCRA 13 (Agerpres). —■ Locotenent-colonelul Mike Adhampong, comandantul brigăzii I de infanterie a armatei ghaneze, care preluat puterea în Ghana, a în urma loviturii de stat militare, a anunțat că președintele țării, Edward Akufo-Addo, a fost demis din funcțiile sale, și informează agenția France Presse. Intr-o proclamație radio- difuzată, Mike Achampong a anunțat, de asemenea, dizolvarea Adunării Naționale. Postul de radio Accra, reluat de agenția France Presse, a comunicat, pe de altă parte, că toate funcțiile administrative în Ghana vor fi exercitate, provizoriu, de către comandanții militari regionali. „Frente Amplio - un fapt istoric și ireversibil“ Un interviu al primului secretar al C.C al P.C. din Uruguay MONTEVIDEO 13 (Agerpres). — Rodney Arismendi, prim-secretar al C.C. al P.C. din Uruguay, a arătat intr-un interviu acordat ziarului polonez „Trybunna Ludu” că, la recentele alegeri prezidențiale, Frente Amplio a pus capăt sistemului tradițional de forțe politice, care consta din grupările burghezo-moșierești „Colorado“ și ..Blanco“, a mobilizat masele sub deviza luptei Împotriva imperialismului și oligarhiei, pentru reforme și solidaritate cu țările care luptă independență. Existența pentru lui Frente Amplio constituie un fapt istoric și ireversibil. Deși acesta a fost înființat doar de câteva luni și în ciuda unei intense propagande anticomuniste, el a cucerit aproximativ 300 000 de voturi (la o populație de 2,9 milioane locuitori). Pentru programul său au votat o treime din alegătorii din capitala țării, Montevideo — Unde el a reprezentat a doua forță politică — și fiecare al cincilea alegător din regiunile de provincie. In continuare, Rodney Arismendi a relevat că forța conducătoare în Frente Amplio o constituie P.C. din Uruguay, căruia, din voturile acordate acestei coaliții a forțelor de stingă, i-au revenit 32 la sută in capitală și 31 la sută în provincie — unde a obținut de două ori mai multe voturi decit în alegerile precedente. Referindu-se la creșterea numărului membrilor P.C. din Uruguay. Rodney Arismendi a arătat că, în ultimul deceniu, rîndurile partidului au sporit de patru ori, iar 78 la sută din membrii săi sunt muncitori. Organizația din capitală a partidului numără 33 000 de membri. O caracteristică a P.C. din Uruguay o constituie tinerețea membrilor săi, dintre care jumătate au între 18 și 30 ani, în încheierea interviului. Rodney Arismendi a arătat că Frente Amplio reprezintă o verigă de seamă în procesele revoluționare care au loc in America Latină. In imagine demonstrație la Londra împotriva șomajului. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : București, Piața Scînteii, Telefoane 17 60 10 . Secția Scrisori: 17 74 25 . Administrația : 17 38 52 . Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii Abonamentele se fac prin oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. 1 Țigări sintetice ? IN : APROXIMATIV trei ani, fumătorii nu se vor mai teme de pericolul gudronului din tutun. Ei vor fuma țigări sintetice, care nu vor mai conține gudron. Afirmația aparține unei autorități în materie, Donald Gallagher, vicepreședinte al societății „Ici-America“, filiala americană a societății engleze „Imperial Chemical Industries“, care a precizat că, in prezent, firma pe care o reprezintă experimentează un produs denumit „N.S.M.“ (New fmoking Material — nou produs pentru fumat), ce ar putea fi amestecat cu tutun natural pentru diminuarea efectului nociv al gudronului. Poluarea și sănătatea ZIARUL NIPON „Yomiuri“ relevă, intr-un articol consacrat poluării atmosferei și urmărilor vicierii mediului înconjurător asupra sănătății oamenilor, date din care rezultă că, în ultimii ani, in Japonia, din cauza „smog“-ului, au murit aproape 100 de persoane. Kawasaki Numai la Osaka, industriale și în alte centre nipone numărul persoanelor înregistrate oficial ca bolnave din cauza poluării atmosferei a depășit deja 6 000. Inventator orb UNUL din cei mai fecunzi inventatori canadieni care lucrează in „Consiliul Național pentru cercetări“ este inginerul orb James Swail. Ultima sa invenție este un detector de obstacole pentru cei lipsiți de vedere care funcționează pe bază de ultrasunete. Brazilia și cafeaua BRAZILIA continuă să fie cea mai mare țară din lume producătoare de cafea. Aproximativ jumătate din producția mondială (48 la sută) revine acestei țări. Potrivit ultimelor date statistice, in anul 1971 Brazilia a exportat 18 milioane de saci de cafea — un sac fiind egal cu 60 de kilograme — alte S milioane fiind consumați în țară. Cartea de succes a unei bătrine gospodine CARTER care cunoaște in prezent cel mai mare succes în librăriile din Palma de Majorca este „Bucătăria majorchiana“ concepută de Mada Coloma in vîrstă de 72 de ani, care nu știe nici să scrie și nici să citească. Rețetele gustoaselor bucate au fost scrise de o altă persoană la explicațiile bătrinei gospodine. I I II Gripa „Hongkong — II" in Olanda GRIPA DE TIP „Hongkong II“, care bintuie in Olanda, a atins punctul culminant, a declarat miercuri un purtător de cuvint al Ministerului olandez al Sănătății Publice. La fiecare 10 000 de locuitori, a spus el, se înregistrează săptăminal 60 de cazuri de I gripă. Purtătorul de cuvint a precizat că numărul celor bolnavi este mult mai mic decit anul trecut, cînd la fiecare 1000 de locuitori au existat 140 de cazuri de gripă. Accidente de circulație DOUA PERSOANE și-au pierdut viața, iar alte 20 au fost rănite intr-o serie de accidente rutiere survenite pe autostrada „Serenissima“, intre orașele Verona și Veneția, datorită dificultăților provocate circulației de un strat foarte dens de ceață. Poliția că peste italiană a precizat 30 de automobile s-au tamponat. Ceața a fost atit de deasă iicit personalului salvării i-au fost necesare citeva ore pentru a putea veni in ajutorul răniților. [pREBnsa PBQUBSI • LA DUBNA A AVUT LOC SESIUNEA ANUALĂ A Comitetului reprezentanților împuterniciți ai statelor membre ale Institutului unificat de cercetări nucleare. La ședință au participat împuterniciți ai Bulgariei, Cehoslovaciei, R.P.D. Coreene, R.D. Germane, Mongoliei, Poloniei, României, Ungariei, U.R.S.S., R.D. Vietnam. Din partea guvernului Republicii Socialiste România, la lucrări a participat o delegație condusă de prof. Ioan Ursu, președintele Comitetului de Stat pentru energia nucleară. Comitetul împuterniciților a analizat și aprobat raportul Institutului de la Dubna asupra activității pe anul 1971, sarcinile pe 1972 și alte probleme ale activității institutului. • SECRETARUL GENERAL AL O.N.U., Kurt Waldheim, a avut o întrevedere cu Gunnar Jarring, reprezentantul său special în Orientul Apropiat. Cei doi interlocutori, precizează agenția A.P., au făcut o trecere în revistă a situației din Orientul Apropiat și au stabilit sarcinile imediate ale misiunii lui Jarring. • LA LUSAKA AU ÎNCEPUT lucrările sesiunii Parlamentului Zambiei. Intr-o cuvintare rostită la deschiderea sesiunii, președintele Kenneth Kaunda a declarat că acordul dintre Londra și Salisbury, referitor la soluționarea diferendumului intervenit după proclamarea unilaterală a independenței Rhodesiei de către regimul lui Ian Smith, a creat în regiunea de sud a continentului african „o situație explozivă“. • POTRIVIT DATELOR PUBLICATE de Ministerul Apărării al R. F. a Germaniei, in ultimii 11 ani, în urma unor accidente petrecute în aer sau pe aerodromuri, Bundeswehrul a pierdut 146 de avioane de tip „Starfighter“, aparate care mai sunt denumite și „sicrie zburătoare“. în prezent, Bundeswehrul are încă in dotare 739 de avioane de acest tip. • REPREZENTANTUL PERMANENT AL INDIEI LA O.N.U. Samar Sen, a adresat secretarului general al Națiunilor Unite, Kurt Waldheim, o scrisoare prin care India informează pe membrii Consiliului de Securitate că este gata să înceapă negocieri cu Pakistanul asupra retragerii tuturor forțelor armate din zona de vest a conflictului, inclusiv din Jammu și Kașmir. Samar Sen a cerut secretarului general al O.N.U. să transmită scrisoarea tuturor membrilor Consiliului de Securitate, MOSCOVA 13 (Agerpres). La încheierea vizitei în U.R.S.S. a ministrului afacerilor externe al R.P. Polone, Ștefan Olszowski, a fost publicat un comunicat de presă în care se arată că ministrul polonez a fost primit de Nikolai Podgorici, președintele Prezidiului Sovietului Suprem, și a avut convorbiri cu colegul său sovietic, Andrei Gromîko. în cursul convorbirilor — relevă comunicatul — s-a făcut un schimb de păreri cu privire la dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală dintre Polonia și U.R.S.S. Au fost abordate, de asemenea, o serie de bleme internaționale de prointeres comun, inclusiv probleme legate de convocarea conferinței pentru asigurarea securității și colaborării în Europa. «024«