Munca, noiembrie 1972 (Anul 28, nr. 7763-7788)

1972-11-01 / nr. 7763

Proletari din toate țările, unîți-vâ ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMANIA Anul XXVIII nr. 7 763 RS Miercuri 1 noiembrie 1972 ia pagini 30 bani ORICE FORMĂ DE ECONOMII SPOREŞTE IZVORUL BUNĂSTĂRII NOASTRE Sindicatele să antreneze toţi oamenii muncii in lupta pentru economii şi buna gospodărire în toate domeniile de Micronul, gramul, secunda din slujba eficienţei economice • O idee, o iniţiativă se transformă într-o acţiune de masă • Pledoarie pentru întărirea spiritului de răspundere... . ...confirmată de MICRON : în doi ani, cifra de rebut a scăzut de aproape 4 ori, iar rulmenţii româneşti sunt comparabili cu cei mai buni din lume • GRAM : 35 tone oţel pentru rulmenţi economisite în 9 luni • SECUNDĂ : 1,15 procente în plus la indicele de folosire a timpului de lucru ; 2, 72, coeficient de schimb In luna mai 1971, pe baza unui studiu temeinic, efectuat de colective constituite de comitetul sindicatului, la secţia forjă a uzinei noastre a apărut iniţiativa „Micronul, gramul, secunda din slujba eficienţei economice“. Această iniţiativă înglobează, de fapt, întreaga activitate de producţie, economică, financiară dezvoltă spiritul de răspundere al fiecărui salariat asupra calităţii şi eficacităţii muncii sale. Mai precis, răspunde concret la sarcinile izvorîte din Raportul prezentat la Conferinţa Naţională de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. In urma aplicării cu consecvenţă în procesul de producţie a iniţiativei „Micronul, gramul, secunda — în slujba eficienţei“ — la noi au fost lichidate o serie întreagă de neajunsuri. Astăzi în marea întrecere socialistă, al cărei ţel suprem este realizarea cincinalului înainte de termen, cale sigură de creştere continuă a bunăstării poporului, valorificăm mult mai bine rezervele interne de care dispune fiecare secţie şi loc de muncă. Rezultatele în îndeplinirea sarcinilor de plan şi angajamentelor luate ne-a situat în anul 1971 ca întreprindere fruntaşă pe ramură primind Drapelul roşu şi Ordinul Muncii clasa a II-a. La aceste rezultate o contribuţie substanţială alături de celelalte măsuri tehnico-organizatorice şi-a adus-o iniţiativa „Micronul, gramul, secunda din slujba eficienţei economice. Astfel, in ceea ce priveşte MICRONUL care simbolizează precizia şi calitatea superioară a produsului nostru, putem spune că dacă în anul 1970 a existat la total producţie de rulmenţi respingeri în proporţie de 6,8 la sută, in anul 1971 acestea au scăzut la 2,1 la sută, iar pe primele nouă luni ale anului ma vamaza urne x,v./. la sută. La producţia de bile în anul 1970 procentul de respingere a fost de 4 la sută; în anul 1971 a scăzut la 1,9 la sută, iar pe cele 9 luni ale a.c. reprezintă 1,8 la sută. Pentru a putea face o apreciere asupra modului în care a crescut nivelul calitativ al rulmenţilor noştri, s-au făcut măsurători a rulmenţilor din producţia curentă, care s-au comparat cu o serie de măsurători a rulmenţilor din ţările membre ale C.A.E.R. şi din ţări capitaliste. Din punct de vedere al dimensiunilor de gabarit, acestea corespund întocmai cu normele internaţionale pentru rulmenţii cu dimensiuni în milimetri. Din punct de vedere al abaterilor dr Gheorghe Garcea preşedintele comitetului sindicatului uzina „Rulmentul"—Braşov (Continuare in pag. a 3-a) ! Lauda chibzuinţei! • Neliniştea minerului dornean ! De ce să ardă toate becurile, cînd e suficient doar unul ? • Convingerea operatoarei Elena Tomuţă : grija faţă de tot ce-i AL NOSTRU • Paradox ? Nu, într-adevăr, 9 lei înghit, dintr-un foc, 400 lei. Laudă oamenilor care, stăpiniţi de nobilul sentiment al chibzuinţei şi care sunt sensibili, nu numai faţă de bunul lor, ci şi de cel al obştei ! In viaţa de toate zilele, faptele acestora n-au nimic spectaculos, ba s-ar putea spune că, dimpotrivă, prin ceea ce fac nici nu urmăresc spectaculosul, ci acest prozaic şi mărunt cotidian, din păcate pierdut din vedere de către cei mai mulţi dintre noi. Acum cind scriu aceste rinduri imi revin in memorie alte fapte care semnifică frumuseţea sufletească a acestor oameni. Iată, de pildă, citeva dintre ele : şeful de brigadă Sandu T. Ioan, de la secţia Arşiţa a Exploatări miniere Vatra Dornei, n-a avut linişte, cum se spune, pină nu s-a rezolvat problema înfiinţării unei magazii la gura minei in vederea reducerii timpului Mihai Cocoi (Continuare In pag. a 3-a) frywm Economii egale cu fondul de salarii al brigăzii In cursul acestui an, numele şefului de brigadă Ion Calotă a devenit cunoscut de către întregul colectiv de muncă al Trustului de instalaţii şi montaje din Iaşi, ca şi de către alte colective de constructori din judeţ. El este autorul unei iniţiative prin care se urmăreşte ca în fiecare brigadă să se obţină, la cheltuielile de producţie, economii cel puţin egale cu fondul de salarii al brigăzii. Iniţiativa aceasta s-a bucurat de un larg interes, fiind preluată rapid şi de alte brigăzi. Economiile obţinute pe această cale la nivelul trustului depăşesc 1 milion lei. Brigada care a obţinut cele mai bune rezultate este, nici nu se putea altfel, cea condusă de Ion Calotă. L-am întîlnit într-una din zilele trecute pe şantierul de extindere al Uzinei de fibre sintetice. Ion Filip coresp. ziarului „MUNCA" (Continuare in pag. a 4-a) Oricînd şi oriunde, să fim buni gospodari! Buni gospodari, muncitorii, inginerii şi tehnicienii Uzinei de sirmă şi produse din sirmă din Buzău depun toate eforturile ca pe lingă realizarea unei Înalte calităţi să domnească deplină ordine, luptind cu hotărîre împotriva risipei şi a neglijenţelor. In clişeu vă prezentăm o imagine a spiritului gospodăresc care domneşte în uzină ...Şi iată, in clişeul de mai sus, un prim „popas“ pe care îl face pe rampa gării Progresul din Capitală o parte din rodul muncii de zi şi noapte al metalurgiştilor. Aceşti colaci de sirmă zac în apă şi noroi încă de la 8 octombrie a.c., în drumul lor, curmat de neglijenţă, spre şantierul întreprinderii textile „Ţesătoriile reunite“ din Capitală. Cine sunt cei care îşi permit să arunce în noroi avutul nostru, al tuturor ? Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit, la 31 octombrie, pe tovarăşul Carlos Rafael Rodriguez Rodriguez, membru al Secretariatului C.C. al P.C. din Cuba şi ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba, preşedintele părţii cubaneze în Comisia mixtă de colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică. La primire a participat tovarăşul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii române în Comisia mixtă de colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică. A fost de faţă Nicolăs Rodriguez Astiazarain, ambasadorul Republicii Cuba la Bucureşti. Oaspetele a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros mesaj de salut din partea tovarăşilor Fidel Castro, Osvaldo Dorticos, Raul Castro Ruz, evocînd momentul deosebit pe care l-a reprezentat vizita primului secretar al C.C. al P.C. din Cuba in România pentru continua dezvoltare a relaţiilor de prietenie dintre cele două ţări, şi partide. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat tovarăşului Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, prim-ministru al Guvernului Revoluţionar, celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat, cele mai bune urări, odată cu convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare dintre ţările şi partidele noastre vor cunoaşte, în continuare, un curs ascendent. In cadrul convorbirii, care a avut loc cu acest prilej, au fost reliefate rezultatele bune obţinute în înfăptuirea înţelegerilor convenite cu prilejul întîlnirii dintre conducătorii de partid şi de stat ai celor două ţări, subliniindu-se că in acest context se înscrie şi noua convenţie de cooperare economică încheiată marţi între România şi Cuba. A fost evidenţiată dorinţa comună de a intensifica pe mai departe raporturile bilaterale de colaborare şi cooperare pe multiple planuri, în interesul popoarelor român şi cubanez, al construcţiei socialismului în cele două ţări. Au fost discutate, de asemenea, unele probleme actuale ale vieţii internaţionale, consemnîndu-se cu satisfacţie cursul pozitiv, ascendent, înregistrat în direcţia dezvoltării climatului de pace şi securitate în lume. întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă caldă, prietenească.  Tovarăşul Nicolae Ceauşescu l - a primit pe tovarăşul Carlos Rafael Rodriguez Rodriguez PENTRU PACE IN VIETNAM Declaraţia Agenţiei Române de Presă Agenţia Română de Presă „Agerpres“ este împuternicită să declare : Opinia publică din ţara noastră a luat cunoştinţă cu profundă satisfacţie de evoluţia convorbirilor în legătură cu reglementarea paşnică a problemei vietnameze şi înţelegerea la care s-a ajuns cu privire la „Acordul privind încetarea războiului şi restabilirea păcii în Vietnam“ şi semnarea acestui document. Poporul nostru, care întotdeauna s-a pronunţat asupra necesităţii unei soluţionări politice a problemei vietnameze, manifestîndu-şi solidaritatea sa deplină, internaţionalistă, cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru apărarea fiinţei sale naţionale, sprijină pe deplin poziţia şi cererea justă a guvernului R.D. Vietnam ca Statele Unite să semneze „Acordul privind încetarea războiului şi restabilirea păcii în Vietnam“, asupra căruia au convenit cele două părţi. Guvernul Republicii Socialiste România îşi exprimă speranţa că Statele Unite ale Americii îşi vor respecta angajamentele asumate în cadrul acordurilor convenite cu Republica Democrată Vietnam, ceea ce ar corespunde intereselor popoarelor vietnamez şi american, cauzei păcii în Asia de sud-est şi în întreaga lume. Ţara noastră consideră că în prezent, cînd s-a conturat o perspectivă privind stingerea conflictului, pe baza unei soluţii politice, este imperios necesar să se dea dovadă de luciditate politică şi realism, să se ajungă astfel la semnarea grabnică a acordului, ceea ce va avea profunde implicaţii pozitive asupra păcii şi securităţii în întreaga lume. Ieri a avut loc la Bucureşti A 6-A SESIUNE A BIROULUI FEDERAŢIEI SINDICALE MONDIALE La 31 octombrie a.c. a avut loc la Bucureşti cea de a 6-a Sesiune a Biroului Federaţiei Sindicale Mondiale. Cuvîntul de deschidere a lucrărilor sesiunii a fost rostit de preşedintele F.S.M. Enrique Pastorino. În continuare, secretarul general al F.S.M., Pierre Gensous, a prezentat unele probleme legate de cea de-a 22-a Sesiune a Consiliului General al F.S.M. ce se va ţine tot la Bucureşti între 1—3 noiembrie a.c., precum şi unele probleme privind organizarea celui de al Vlll-lea Congres Sindical Mondial, ce urmează să se ţină în luna octombrie 1973 în Republica Populară Bulgaria. Biroul Federaţiei Sindicale Mondiale a făcut propunerea ca la 1 noiembrie, în cadrul sesiunii Consiliului General al F.S.M., să se consacre o şedinţă specială problemelor privind solidaritatea cu oamenii muncii din Vietnam şi din întreaga Indochină, urmînd să se adopte o rezoluţie în acest sens. De asemenea, Biroul F.S.M. a hotărît să includă pe ordinea de zi a Consiliului General o informare privind situaţia din Orientul Apropiat. Biroul F.S.M. a hotărît să răspundă favorabil chemării adresate celor trei centrale internaționale ale sindicatelor — F.S.M., C.M.M., C.I.S.L. — de către Centrala Unică a Oamenilor Muncii din Chile, în sensul de a fi organizate acţiuni comune împotriva manevrelor imperialiste care lovesc în cuceririle frontului de unitate populară din Chile. STRINGEREA ÎNTREGII RECOLTE Şl TERMINAREA INSĂMlNŢĂRILOR9 7 ______________ CAUZĂ A ÎNTREGULUI POPOR IN JUDEŢUL BIHOR: In două scri pe ultimele suprafeţe Fie că recoltează porumbul, ori că însămînţează grîu, în fiecare din aceste zile peste 30 000 de oameni, dintre care peste 10 000 sunt muncitori, elevi şi funcţionari din judeţul Bihor, şi-au concentrat forţele pentru încheierea grabnică a lucrărilor agricole din această toamnă. Situaţia operativă, întocmită pe judeţ la 31 octombrie, indică faptul că întreprinderile agricole de stat şi o mare parte a cooperativelor agricole de producţie au încheiat recoltatul porumbului pe mai bine de 75 la sută din suprafaţa cultivată şi au însămînţat grîul pe 63 000 hectare. Sunt mobilizate efectiv la transportul recoltei de porumb şi a sfeclei de zahăr peste 600 de autocamioane cu platforme basculante, sute de remorci şi căruţe, care au pus la adăpost, de duminică şi pină miercuri , 500 tone de porumb şi sfeclă de zahăr. Timpul bun de lucru a permis mecanizatorilor să efectueze, în numai două zile, arături pentru însăminţări pe o suprafaţă de 2 000 de hectare şi să încorporeze în sol sămînţa de grîu pe 3 100 hectare. Majoritatea brigăzilor de mecanizatori lucrează în două schimburi, atît la executarea arăturilor, cit şi la însămînţarea griului. In întreprinderile şi fermele agricole de stat de la Salonta, Oradea, Valea lui Mihai şi Ţinea această lucrare s-a încheiat, iar tractoarele şi semănătorile devenite disponibile lucrează acum, efectiv, in sectorul cooperatist. Se preconizează ca în următoarele 3—4 zile judeţul Bihor să încheie, atit recoltarea porumbului cit şi însămînţarea griului pe întreaga suprafaţă planificată. Constantin Serac coresp. ziarului „MUNCA" In judeţul Dolj, cunoscut ca mare cultivator de cereale, lucrătorii ogoarelor depun eforturi susţinute pentru a încheia de urgenţă semănatul păioaselor de toamnă.. Folosind întreaga capacitate a tractoarelor şi semănătorilor, organizînd munca In două schimburi şi în schimburi prelungite, mecanizatorii care deservesc 30 de cooperative agricole de producţie, ca şi lucrătorii din 4 întreprinderi agricole de stat au rapor-T. Elena coresp. ziarului „MUNCA" (Continuate in pag, a 5-a) ÎN JUDEŢUL DOLJ: Eforturi susţinute pentru terminarea insămînţărilor Folosind din plin timpul prielnic, cooperatorii de la C.A.P. Sacu judeţul Caraş-Severin, au însămînţat cu grîu aproape întreaga suprafaţă planificată Foto : EMANUEL TINJALA