Munca, octombrie 1973 (Anul 29, nr. 8046-8071)

1973-10-02 / nr. 8046

în prezenţa tovarăşului Nicolae ieri, a avut loc festivitate Împlinirea a 30 de ani de la crearea DIVIZIEI „TUDOR VLADIMIRESCU-DEBREJIN“ (uvintarea tovarăşului NICOLAI CEAUŞESCU ■T Stimaţi tovarăşi, şi Tovarăşi generali, ofiţeri, suboficieri, Tovarăşi soldaţi, Aniversăm astăzi Împlinirea a 30 de ani de la Înfiinţarea diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mora ! Însemnătate în istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de elibe- rare socială şi naţională ale patriei. . Cu acest prilej sărbătoresc doresc să adresez, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului , de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut căldu- L ros şi cele mai bune urări, milita■ rilor din Divizia „Tudor Vladimir Ho seu“, tuturor militarilor forţelor a H.rm.nte române. După cum se ştie, Partidul Con■Btiumst Român a desfăşurat. Încă de ■B a Înfiinţarea sa, o luptă activă îmitriva politicii reacţiunii burghce( HH)-moşiereşti, militînd cu toată iertarea împotriva pregătirii războ- SMK ui antisovietic, pentru prietenie colaborare cu Uniunea Sovietică. B^B condiţiile istorice şi internaţionacunoscute, datorită lipsei de uni- Hate a clasei muncitoare, a forţelor orintifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura in ţară dictatura ■ nilitaro-fascistă. Primii paşi ai dic- taturii militaro-fasciste au fost dez- membrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului. în aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat şi în rîndul armatei, care înţelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naţionale, pentru eliberarea ţării de sub dominaţia fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele L ’■opularc, acţionind pentru ieşirea ■-.României din războiul dus alături ■ ’de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliţia antihitleristă, pen■ ru eliberarea întregului teritoriu al ■ ţării şi zdrobirea definitivă a faş■ ismului german, în primele rînduri ■ nu participat militarii armatei noas- I tre. In condiţiile interne arătate şi ale desfăşurării cu succes a luptei, ■ generale împotriva fascismului au fost posibil s S se treacă, în anul 1943, din Iniţiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Divtziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menţionăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atât aprobarea, cit şi Întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea acestei mari unităţi româneşti pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aş dori ca, la această adunare, să exprim guvernului şi poporului Uniunii Sovietice mulţumirile partidului şi ale poporului român. încă de la Înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu" s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei şi — se poate spune — a întregii armate. într-un document, adoptat, în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unităţi se spunea : „Noi, românii, nu dorim stăpinirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat naţional al României, un guvern al păcii, libertăţii şi independenţei". Putem spune că ceea ce se întrevedea in acel document s-a înfăptuit ! Şi intr-adevăr, în România s-a instaurat un guvern naţional revoluţionar care a pus bazele noii orinduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orinduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea şi fericirea întregului popor, independenţa şi suveranitatea naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovaţii şi urale). . Sunt cunoscute Împrejurările Internaţionale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obţinute de armatele sovietice, de armatele coaliţiei antihitleriste, de forţele de eliberare naţională şi de partizani din diferite ţări, care dădeau lovituri tot mai puternice maşinii de război hitleriste grăbind prăbuşirea Germaniei fasciste. In aceste condiţii, în primăvara anului 1944 s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Naţional Democratic, s-a ajuns la o largă coaliţie antihitleristă, pentru salvarea naţională a patriei. In această maliţie armata deţinea un loc important. Trebuie menţionat că în anii războiului, in pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfăşurarea unei largi activităţi în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroşi generali şi ofiţeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atit la înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, cit şi la toate transformările revoluţionare, la toate victoriile doblndite In făurirea sociali*mului pe pămlntul României. (Apla.. u*e puternice, urele). ' Totodată, Ințeleglod că «liberare« patriei nu poate fi decit rodul par* ticipSrii întregului popor, că poporul trebuie să-şi ia soarta tn pro* priile mîini şi că pentru aceasta trebuie să-şi creeze unităţi populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important in lupta pentru Înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, pentru e- liberarea ţării. In construcţia orunduirii socialiste In România, înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forţele ce se pronunţau pentru independenţa ţării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că acest act de importanţă istorică crucială pentru România a deschis calea nu numai a eliberării definitive a patriei noastre de sub jugul dominaţiei străine şi a eliberării sociale a maselor, dar şi a unei ere noi de făurire a cele mai înaintate orinduiri — orinduirea socialistă d in care poporul este pe Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie in participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, in cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mişcării revoluţionare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată în prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor ţării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertatea şi independenţa României şi apoi, pină la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ , creată pe teritoriul U.R.S.S., la iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, in condiţiile cind în întreaga noastră ţară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mişcare de Rezistenţă a maselor largi, populare împotriva dictaturii militaro-fasciste’, cind starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române— a acţionat cu fermitate şi dîrzenie, aducîndu-şi contribuţia, împreună cu întreaga armată română, la înfringerea hitlerismului. Prin acţiunile lor pline de curaj, ostaşii diviziei şi-au îndeplinit cu cinste jurâmîntul făcut în faţa poporului deplin stăpîn pe destinele sale şi merge ferm Înainte spre comunism ! (Urale puternice, aplauze prelungite) Dragi tovarăşi, După cum se ştie, Divizia „Tudor Vladimirescu" a participat alături de unele unităţi ale armatei sovietice, la o serie de bătălii În lunile premergătoare infăptuirii actului istoric de la 23 August. După Insurecţia naţională antifascistă ea a acţionat Împreună cu întreaga noastră armată, care a dus lupte hotărîte, alături de armata sovietică eroică, participînd cu toate forţele la eliberarea definitivă a patriei şi, in continuare, la eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei, pînă la înfrîngerea definitivă a Germaniei hitleriste. Lozinca „Totul pentru front, totul pentru victoria Împotriva fascismului" a mobilizat întregul popor, asigurînd participarea ţării noastre cu întreaga sa forţă milita(Continuare în pag. a 3-a) (Continuare in pag. a 3-a) WMS m Proletari din toate furile, uniil-va ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXIX nr. 8046 Marți 2 octombrie 1973 6 pagini 30 bani Declaraţia Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.L întregul popor român, ca şi opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare şi indignare vestea arestării secretarului general al P.C. din Chile, tovarăşul Luis Corvaian, care a slujit cu consecvenţă idealurile şi aspiraţiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cauza înfloririi şi progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre ţările şi popoarele noastre, tovarăşul Luis Corvaian este o personalitate de seamă a vieţii politice chiliene, a mişcării comuniste, muncitoreşti şi antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înţelegere şi colaborare internaţională. Arestarea tovarăşului Corvaian, valul de teroare, persecuţii şi prigoană împotriva comuniştilor, socialiştilor şi altor forţe patriotice lovesc în interesele naţionale ale poporului chilian, sunt numai în interesul forţelor reacţionare interne şi internaţionale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru dezvoltare liberă şi independentă a naţiunii pe calea progresului economic şi social. Exprimind sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forţele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarăşului Luis Corvaian, a celorlalţi reprezentanţi ai „Unităţii Populare“, cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuţie şi urmărire a forţelor progresiste şi democratice, restabilirea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături şi pe deplin solidar cu forţele patriotice, democratice şi progresiste din Chile, cu poporul chilian, in aceste zile de grea încercare pentru naţiunea chiliană şi îşi exprimă încrederea că nici o forţă nu va putea infringe voinţa unită a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a maselor populare chiliene pentru propăşirea patriei pe drumul libertăţii, independenţei naţionale şi progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe ministrul federal al învăţămîntului şi ştiinţei din R. F. Germania Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, luni după-amiază, pe prof. dr. Klaus von Dohnanyi, ministrul federal al învăţămîntului şi ştiinţei din Republica Federală Germania. La întrevedere a participat tovarăşul Paul Niculescu-Mizil, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul educaţiei şi învăţămintului. A luat parte, de asemenea, dr. Volkmar von Arnim, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.F. Germania la Bucureşti. Cu acest prilej, preşedintele Nicolae Ceauşescu a avut o convorbire cordială cu oaspetele, în cadrul căreia a fost evocată cu satisfacţie vizita întreprinsă, în acest an, la şeful statului român in Republica Federală Germania. In cursul discuţiei, s-a apreciat că relaţiile dintre Republica Socialistă România şi Republica Federală Germania cunosc o evoluţie mereu ascendentă, pe multiple planuri, în interesul reciproc, al cauzei păcii, destinderii şi cooperării pe continentul nostru şi în lume. In acest context, a fost evidenţiată însemnătatea pe care o are extinderea conlucrării in domeniul învăţămîntului, ştiinţei şi tehnologiei, pentru lărgirea ariei de colaborare dintre România şi Republica Federală Germania, pentru o mai strînsă apropiere şi o mai bună cunoaştere a celor două popoare. (Agerpres) Oamenii muncii salută cu entuziasm succesul vizitei tovarăşului Nicolae Ceauşescu în ţările Americii Latine Pe adresa Comitetului Central al P.C.R., a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, continua să sosească din toate colţurile ţării telegrame şi mesaje prin care comunişti, oameni ai muncii din întreprinderi şi instituţii, alţi cetăţeni îşi exprimă mîndria patriotică faţă de rezultatele strălucite ale vizitei în America Latină. „Comuniştii, Întregul colectiv de muncă al Uzinelor mecanice Timişoara — se spune in telegrama adresată — au urmărit cu viu interes şi deplină satisfacţie istorica vizită pe care dumneavoastră, fiu iubit al poporului român, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, aţi desfăşurat-o în cele şase state din America Latină. In calitate de soli iubiţi ai poporului român aţi dus departe ideile generoase care stau la baza politicii partidului şi statului nostru, a relaţiilor la baza cărora sunt aşezate In mod ferm principiile care se afirmă tot mai mult pa plan International. Ne exprimăm şi cu acest prilej mlndria profundă că prin activitatea dumneavoastră neobosită România socialistă este tot mai cunoscută ca meridianele lumii, că sentimentele de prietenie şi solidaritate internaţionalistă işi găsesc un larg ecou In rindurile milioanelor de oameni ai muncii din ţările vizitate şi de pretutindeni“. ★ într-o telegramă trimisă din Bali, se arată î „Alături de Întregul popor, care v-a urmărit cu gîndul şi inima In istorica dumneavoastră vizită pe continentul latino-american, colectivul de muncitori, tehnicieni şi ingineri de la întreprinderea de osii şi boghiuri din Balş a trăit sentimente de profund patriotism socialist, convingindu-se şi de data aceasta de justeţea politicii externe a partidului nostru. Conştient fiind de importanţa acestei vizite, colectivul nostru de muncă şi-a Însuşit în Întregime Hotărlrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. din 26 septembrie a.c. şi este hotărit să traducă in fapte angajamentele ce şi le-a propus pentru propăşirea României socialiste pe o treaptă superioară in dezvoltarea sa economico-socială, contribuind astfel la creşterea prestigiului şi influenţei sistemului socialist din lume“. ★ 1.Asemenea Întregului nostru popor, colectivul de muncă din Combinatul de prelucrare a lemnului Suceava a urmărit cu deosebit interes toate etapele vizitei dumneavoastră în ţările din America Latină şi simţim o puternică satisfacţie şi mindrie pentru prestigiul internaţional al politicii partidului şi statului nostru al cărui sol strălucit aţi fost pe îndepărtatele meleaguri ale continentului. Noi suntem convinşi, stimate tovarăşe secretar general, că rezultatele deosebite ale acestei vizite vor amplifica relaţiile pe multiplele planuri cu ţările din această zonă a lumii, contribuind, in acelaşi timp, la o afirmare tot mai puternică a principiilor politice externe a partidului şi statului nostru, de pace şi largă colaborare cu toate popoarele lumii Vă asigurăm, iubita tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de adeziunea noastră deplină la politica internă şi ne angajăm solemn să muncim neobosit pentru îndeplinirea actualului cincinal înainte de termen, pentru continua Înflorire a patriei noastre socialiste“.„Primirea făcută in ţările vizitate, — se spune în telegrama adresată de colectivul întreprinderii mecanice Cugir din judeţul Alba — demonstrează stima şi respectul de care se bucură România în lume, stima şi consideraţia pentru activitatea dumneavoastră de militant neobosit pentru afirmarea marilor idealuri ale umanităţii. Convorbirile purtate, declaraţiile solemne, comunicatele comune, convenţiile şi celelalte documente încheiate cu acest prilej, au confirmat din nou punctul de vedere al ţării noastre potrivit căruia astăzi există mai mult ca oricînd posibilitatea menţinerii păcii în lume, deschizînd în acelaşi timp, un nou capitol al colaborării dintre România şi ţările Americii Latine. Strinşi uniţi în jurul partidului, al Comitetului său Central, în frunte cu dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, vom munci fără preget pentru Îndeplinirea planului de producţie pe anul 1973 cu 3 zile mai devreme, dînd o producţie suplimentară peste plan de 8 milioane lei.“ ★ „Oamenii muncii din Combinatul de îngrăşăminte chimice din Tîrgu Mureş au urmărit zi de zi cu o deplină aprobare şi justificată satisfacţie vizitele pe care le-aţi efectuat dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, convorbirile oficiale cu conducătorii statelor, cu reprezentanţi ai cercurilor politice, cu oameni de seamă ai vieţii economice şi ştiinţifice. Vă raportăm, tovarăşe secretar general, că întregul colectiv de muncă de la AZOMUREŞ şi-a realizat planul de producţie la toţi indicatorii şi depune eforturi pentru punerea in funcţiune a noilor capacităţi, pentru realizarea cincinalului înainte de termen.“