Munca, decembrie 1973 (Anul 29, nr. 8098-8123)

1973-12-01 / nr. 8098

Pagina a 2-a MUNKA HOTARIREA Plenarei comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale : .% cu privire la măsurile pentru îndeplinirea şi depășirea prevederilor Planului național unic de dezvoltare economică și socială a României pe anul 1974, problemele dezvoltării energetice şi măsurile de economisire a combustibilului şi energiei din domeniul producţiei industriale . Ministerele, centralele industriale şi întreprinderile vor lua măsuri hotărite pentru respectarea disciplinei de plan, îndeplinirea producţiei fizice in sortimentele prevăzute şi livrarea ritmică a acestora potrivit contractelor încheiate. In acest scop se va acţiona pentru folosirea intensivă a tuturor capacităţilor de producţie şi ridicarea productivităţii schimburilor II şi III la nivelul schimbului I, asigurindu-se conducerea şi asistenţa tehnică corespunzătoare în toate schimburile, îmbunătăţirea fluxurilor tehnologice şi eliminarea locurilor înguste. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini-Unelte şi Electrotehnicii şi celelalte ministere producătoare de utilaje, vor asigura fabricaţia şi livrarea utilajelor tehnologice, maşinilor-unelte, aparatajelor electrice şi de automatizare în strictă concordanţă cu contractele încheiate, încărcînd la maximum şi in mod echilibrat capacităţile de producţie ale întreprinderilor. Se va acorda prioritate livrării maşinilor şi utilajelor necesare echipării suprafeţelor construite şi neutilate din întreprinderile existente. 2. Comitetele și consiliile oamenilor muncii vor lua măsuri pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor, maşinilor şi utilajelor, prin respectarea cu stricteţe a normelor tehnologice de exploatare, a graficelor de revizii şi reparaţii, aprovizionarea din timp cu materiale şi piese de schimb, astfel încît opririle pentru reparaţii să se limiteze la strictul necesar. Ministerele constructoare de maşini, precum și celelalte ministere producătoare de piese de schimb, vor elabora programe de fabricaţie concrete pe fiecare întreprindere, corelate cu planurile de reparaţii ale uzinelor beneficiare. 3. Toate ministerele vor lua măsuri pentru îmbunătăţirea cooperării, elaborarea și aplicarea studiilor privind concentrarea și specializarea producției, pentru stabilirea profilului tuturor intreprinderilor. Consiliul de coordonare a profilării, specializării şi cooperării in ramurile construcţiei de maşini şi metalurgie, împreună cu ministerele. Va inventaria capacităţile cu profil de construcţii de maşini, indiferent de mărimea şi subordonarea organizatorică a acestora şi va elabora un program pentru comasarea și regruparea lor în unități puternice, dotate cu tehnică modernă, capabile să execute lucrări de înaltă tehnicitate. 4. Gospodărirea judicioasă a resurselor materiale alocate pentru îndeplinirea planului constituie o sarcină economică generală a tuturor organelor de partid şi de stat. In vederea reducerii mai accentuate a consumurilor materiale se va acţiona cu hotărîre pentru a asigura concepţia şi execuţia corespunzătoare a produselor, normarea consumurilor la toate materiile prime şi materialele, întreprinderile constructoare de maşini vor stabili programe pentru reducerea consumului de metal prin îmbunătăţirea structurii sortimentale a producţiei, reproiectarea produselor, folosirea în mai mare măsură a înlocuitorilor, perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie. Pentru încadrarea în cota normală de exploatare a pădurilor şi economisirea materialului lemnos. Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii să stabilească soluţii şi modalităţi concrete pentru recuperarea integrală a lemnului existent în parchete, creşterea coeficientului de valorificare a masei lemnoase, extinderea fabricaţiei şi folosirii plăcilor aglomerate şi fibrolemnoase, limitarea folosirii cherestelei de răşinoase şi foioase. Ministerele, centralele şi întreprinderile vor intensifica colectarea tuturor deşeurilor — metal, lemn, textile, hirtie — şi vor asigura prelucrarea industrială a acestora. In vederea aprovizionării ritmice cu materii prime şi materiale, ministerele, centralele şi întreprinderile vor lua măsuri severe pentru respectarea disciplinei contractuale, încadrarea în repartiţiile asigurate prin plan, se vor urmări operativ stocurile supranormative şi fără mişcare şi se va acţiona cu toată fermitatea pentru repunerea rapidă in circuitul eco- nomic a acestora. 5 . Plenara aprobă măsurile pentru dezvoltarea energeticii şi raţionala folosire a combustibilului şi energiei. In vederea obţinerii unor creşteri substanţiale a producţiei industriale şi a venitului naţional în condiţiile folosirii judicioase a resurselor energetice, plenara obligă organele şi organizaţiile de partid, ministerele, centralele şi întreprinderile să treacă de îndată la aplicarea măsurilor stabilite în acest scop. Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei va intensifica cercetările şi prospecţiunile geologice pentru identificarea şi punerea în exploatare a unor noi rezerve de cărbune, petrol, gaz metan, ape termale şi va lua măsuri pentru creşterea gradului de exploatare a acestora prin introducerea tehnologiilor muoderne de extracţie, pregătirea noilor fronturi de lucru, extinderea mecanizării lucrărilor în exploatările carbonifere. Ministerul Energiei Electrice şi celelalte ministere economice vor acţiona hotărît pentru reducerea substanţială a utilizării hidrocarburilor in centrale electrice şi alte procese de ardere, extinderea folosirii lignitului şi a şisturilor bituminoase, precum şi reducerea consumurilor proprii tehnologice în centralele electrice şi termice, cit şi a pierderilor în reţelele de transport şi distribuţie. Se va intensifica activitatea pentru realizarea programului de construcţii hidroenergetice şi trecerea la utilizarea energiei nuclearo-electrice. In toate unităţile — îndeosebi din chimie, metalurgie, materiale de construcţii şi construcţii de maşini — se vor lua măsuri imediatepentru elaborarea bilanţurilor energetice, reducerea consumurilor specifice energetice, înlocuirea agregatelor cu randamente scăzute, îmbunătăţirea proceselor de ardere, perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, întărirea controlului şi eliminarea risipei de resurse energetice. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele va accelera asimilarea, fabricarea şi livrarea cazanelor şi instalaţiilor de ardere cu randamente ridicate şi scoaterea din fabricaţie a agregatelor cu consumuri exagerate de combustibil. Ministerul Transporturilor şi Telecomunicaţiilor şi celelalte ministere, care au în dotare mijloace de transport, vor acţiona pentru scoaterea din exploatare sau înlocuirea mijloacelor de transport cu uzură avansată şi cu consumuri excesive de carburanţi, pentru eliminarea transporturilor în gol şi pe trasee neraţionale şi optimizarea întregii activităţi de transporturi. In domeniul edilitar şi casnic se va acţiona pentru raţionalizarea consumului de combustibili şi energie, fără a afecta desfăşurarea normală a vieţii şi activităţii sociale, prin normarea temperaturii de încălzire şi a iluminatului, stabilirea de orare corespunzătoare pentru funcţionarea instalaţiilor de producere şi consum a energiei şi combustibililor, ale magazinelor, ale instituţiilor administrative şi de gospodărire Comunală. 6. — Plenara C.C. al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale cer tuturor întreprinderilor, centralelor şi ministerelor să acţioneze cu mai multă exigenţă indirecţia îmbunătăţirii radicale a calităţii şi fiabilităţii produselor prin reproiectarea acestora, îmbunătăţirea parametrilor lor tehnico-economici, perfecţionarea proceselor tehnologice, întărirea răspunderii în omologarea produselor, precum şi prin ridicarea permanentă a calificării profesionale a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor şi creşterea exigenţei controlului de calitate. Este necesar să se accelereze dotarea întreprinderilor cu aparatură de măsură şi control, precum şi cu standuri de încercări. Unităţile beneficiare vor organiza la fabricile furnizoare din ţară şi din străinătate recepţia maşinilor, utilajelor şi materialelor respective, în vederea realizării de produse care asigură un grad ridicat de valorificare a resurselor de materii prime şi materiale, Ministerul Industriei Metalurgice va trebui să acţioneze cu toată fermitatea pentru lărgirea gamei de oţeluri aliate , mai ales a celor slab aliate şi a oţelurilor carbon de calitate; la rîndul lor, ministerele constructoare de maşini vor acţiona pentru dezvoltarea mai accentuată a producţiei în domeniile : electronică, electrotehnică, maşini-unelte, mecanică fină şi optică, construcţii navale şi utilaje de mare capacitate pentru carerele de lignit şi altele. Ministerul Industriei Chimice va asigura creşterea ponderii sortimentelor de sinteză fină şi a produselor chimice auxiliare de mic tonaj. Ministerul Industriei Uşoare va asigura mărirea gradului de fineţe a ţesăturilor şi tricotajelor, modernizarea confecţiilor, în vederea accelerării introducerii progresului tehnic, ministerele, centralele industriale şi întreprinderile vor pune în centrul preocupărilor îndeplinirea integrală a programelor de însuşire a noilor produse şi de modernizare a celor din fabricaţia curentă. Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi ministerele vor urmări lunar stadiul asimilării produselor noi și vor adopta operativ măsurile necesare pentru prevenirea oricăror întîrzieri. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini-Unelte şi Electrotehnicii vor acţiona pentru diversificarea producţiei de maşini şi utilaje şi vor asigura, in termene cit mai scurte posibil, recuperarea întîrzierilor în atingerea gradului de integrare la produsele fabricate pe bază de licenţă. Totodată, se impune orientarea fermă spre tipizarea produselor şi materialelor. 7 . Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, ministerele şi institutele de cercetări vor concentra cu precădere forţele de cercetare pentru : — elaborarea tehnologiilor pentru valorificarea resurselor minerale cu conţinuturi mai reduse şi cu condiţii mai dificile de exploatare ; — lărgirea bazei de energie primară, accentuarea orientărilor spre utilizarea cărbunilor in producţia de energie şi în alte procese de ardere ; elaborarea soluţiilor privind accelerarea utilizării energiei nucleare şi a altor noi surse de energie ; — crearea de noi echipamente energetice şi perfecţionarea tehnologiilor şi instalaţiilor de ardere în scopul creşterii substanţiale a randamentelor ; — elaborarea de noi materiale şi tehnologii care să conducă la micşorarea consumului de metal, lemn şi altor materiale deficitare, valorificarea rapidă a rezultatelor cercetării ştiiţifice. Concomitent cu asigurarea condiţiilor pentru realizarea integrală a sarcinilor de plan pe anul 1974, Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, Comitetul de Stat al Planificării şi ministerele vor lua măsuri pentru pregătirea din timp a programului de cercetare şi a planului tehnic pe anul 1975, astfel Incit, principalele sarcini şi direcţii de promovare a progresului tehnic să preceadă elaborarea planurilor de dezvoltare economică şi socială. II. In domeniul agriculturii . Organele şi organizaţiile de partid, organele şi unităţile agricole, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene, vor lua măsuri hotărite pentru gospodărirea judicioasă a fondului funciar şi conservarea pămîntului — avuţie naţională de importanţă hotărîtoare — limitarea la minimum a scoaterilor din circuitul agricol a terenurilor scoase provizoriu din producţie. Sumele încasate pe baza tarifelor de deviz pentru folosirea terenurilor agricole în alte scopuri vor constitui un fond special care va fi utilizat pentru refacerea şi redarea în circuitul agricol a altor terenuri, dezvoltarea şi îmbunătăţirea fondului funciar agricol2. Structura culturilor va fi simţitor îmbunătăţită, mărindu-se ponderea plantelor tehnice, în special a inului pentru fuior, sfeclei de zahăr şi bumbacului. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor, organele de partid şi organele agricole judeţene vor acţiona din timp ca în fiecare unitate agricolă să fie asigurat întregul necesar de seminţe şi vor acorda cea mai mare atenţie desfăşurării la timp şi în bune condiţiuni a tuturor lucrărilor agricole. Se va acţiona energic pentru darea în funcţiune la timp şi exploatarea terenurilor amenajate pentru irigaţii, astfel încît să se realizeze producţiile prevăzute in studiile tehnico-economice. 3. O atenţie deosebită se va acorda folosirii raţionale a parcului de tractoare şi maşini agricole, întreţinerii şi exploatării acestora. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor şi Ministerul Industriei Construcţiilor de r . . . . . _ Maşini Grele au sarcina să treacă la fabricarea şi dotarea unităţilor agricole cu combine de tip îmbunătăţit pentru recoltat porumb ştiuleţi, să asigure maşinile necesare mecanizării lucrărilor din legumicultura, pomicultură, viticultură, de recoltare a nutreţurilor de volum şi de mecanizare a lucrărilor în zootehnie, de administrare a îngrăşămintelor şi insectofungicidelor. 4. — în zootehnie este necesar să se acorde o atenţie mai mare complexelor de creştere şi ingrăşare a animalelor, să se urmărească îmbunătăţirea selecţiei şi reproducţiei animalelor, popularea unităţilor cu material biologic corespunzător, precum şi reducerea pierderilor din mortalităţi. In acest scop, se va asigura importul de animale de rasă pentru îmbunătăţirea radicală in 3—4 ani a şeptelului. Organele agricole trebuie să realizeze o îmbunătăţire substanţială a bazei furajere, folosirea raţională a furajelor şi crearea de rezerve pentru îmbunătăţirea furajării animalelor. Organele şi organizaţiile de partid vor mobiliza oamenii muncii din agricultură pentru intensificarea întreţinerii , şi fertilizării suprafeţelor de păşuni şi fineţe naturale, sporirea producţiei furajelor de volum, bogate în proteină. Totodată, trebuie să se pună în funcţiune la termenele prevăzute toate capacităţile de producere a furajelor proteice. Organele comunale trebuie să acţioneze cu stăruinţă pentru valorificarea mai bună a posibilităţilor existente în gospodăriile populaţiei, de sporire a efectivelor şi creştere a producţiei animaliere , se va acorda cea mai mare atenţie contractărilor şi achiziţiilor de animale, după utilarea şi folosirea integrală în scopuri productive a spaţiilor construite. Ministerele, organizaţiile de proiectare şi şefii de proiecte răspund de soluţiile tehnologice şi constructive adoptate, de dimensionarea spaţiilor şi capacităţilor de producţie, de calitatea şi competivitatea producţiei, de calculele privind eficienţa economică şi valutară a investiţiei. Organizaţiile de construcţii sunt obligate să analizeze temeinic soluţiile constructive prevăzute în proiecte ; ele răspund, împreună cu proiectanţii şi beneficiarii pentru executarea de construcţii supradimensionate sau adoptarea de soluţii constructive costisitoare 4 - In vederea asigurării condiţiilor pentru desfăşurarea livrării şi a montării utilajelor în strictă concordanţă cu punerea în funcţiune, reducerea stocurilor de utilaje existente. Comitetul de Stat al Planificării, Direcţia Centrală de Statistică, Ministerul Finanţelor şi băncile vor analiza introducerea unor indicatori cu ajutorul cărora să se planifice şi să se urmărească lunar volumul utilajelor montate. IV. in domeniul relaţiilor economice externe în scopul creşterii schimburilor comerciale externe, dezvoltării in continuare a cooperării economice cu alte ţări şi înfăptuirii Hotăririi Conferinţei Naţionale a P.C.R cu privire la echilibrarea balanţei de plăţi externe, comitetele judeţene de partid, cadrele de conducere din întreprinderi, centrale şi ministere vor trebui să acorde o mai mare atenţie comerţului exterior, să acţioneze cu toată energia pentru asigurarea producerii fondului de marfă destinat exportului, creşterea calităţilor competitive ale produselor şi valorificarea avantajoasă a acestora pe piaţa externă. Ministerul Comerţului Exterior, ministerele, centralele, întreprinderile vor trebui să specifice integral, în cel mai scurt timp, volumele de export şi să ia măsuri hotărite pentru contractarea completă a planului de export Ministerul Comerţului Exterior, Ministerul Finanţelor şi Comitetul de Stat al Planificării, ministerele economice, centralele, întreprinderile şi agenţiile economice din străinătate vor trebui să acţioneze cu perseverenţă pentru creşterea eficienţei exportului prin valorificarea mai bună a materiilor prime din ţară şi din import, reducerea costurilor interne şi obţinerea unor preţuri externe Îmbunătăţite.. Este necesar totodată să fie sporită exigenţa din domeniul ridicarii Plenara obligă ministerele, centralele şi întreprinderile, organele şi organizaţiile de partid să acţioneze cu mai multă fermitate pentru creşterea eficienţei economice — cale sigură pentru creşterea venitului naţional şi ridicarea nivelului de trai al poporului. 1 . In toate unităţile economice se vor lua măsuri pentru sporirea producţiei şi a venitului net la 1 000 lei fonduri fixe, reducerea cheltuielilor de producţie, valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor. Realizarea sarcinilor prevăzute în plan cu privire la creşterea productivităţii muncii impune acţiuni hotărâte pentru intensificarea mecanizării şi automatizării producţiei, organizarea ştiinţifică a muncii, repartizarea raţională a forţelor de muncă, întărirea disciplinei în muncă. Ministerul Muncii, împreună cu ministerele şi centralele, va lua măsuri pentru fundamentarea corespunzătoare a normelor de muncă şi îmbunătăţirea lor sistematică, continuarea cu fermitate a acţiunii de extindere a acordului global în industrie, în agricultură, în construcţii, ca şi în celelalte ramuri ale producţiei materiale. Organele şi organizaţiile de partid vor elabora programe concrete de măsuri, pe întreprinderi şi judeţe, pentru recrutarea şi pregătirea inruncitorilor calificaţi, îndeosebi pentru obiectivele noi de investiţii ce se vor pune in funcţiune, precum şi pentru unităţile economice, în special în sectoarele deficitare — construcţii de maşini, minerit, siderurgie, construcţii. O atenţie deosebită trebuie acordată atragerii femeilor în activitatea economică şi socială. Concomitent, vor fi luate măsuri pentru desfăşurarea în condiţii mai bune a cursurilor de perfecţionare a pregătirii inginerilor, tehnicienilor, cercetătorilor, proiectanţilor şi a altor categorii de specialişti. Organizaţiile de partid, de sindicat şi de tineret trebuie să acţioneze împreună cu conducerile întreprinderilor pentru întărirea ordinii şi a disciplinei, respectarea programului normal de lucru, reducerea orelor suplimentare nejustificate în raport cu gradul de folosire a capacităţilor şi a timpului de lucru , trebuie să se evite munca în zilele de duminică şi de repaus din gospodărirea fondurilor valutare destinate importurilor, să fie identificate noi resurse interne care să permită reducerea importurilor la strictul necesar. In vederea evitării disparcării fondurilor valutare şi îmbunătăţirii achiziţionării dinimport a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, precum şi a materialelor este necesar să se elimine împărţirea artificială a importurilor în centralizare și departamentale, să se stabilească, pînă la sfîrșitul lunii decembrie 197, răspunzători unici pentru importul fiecărei categorii de produse, indiferent de subordonarea departamentală, a beneficiarului. Pentru principalele materii pri- me și materiale să se extindă Încheierea de contracte şi acorduri pe termen lung. Ministerul Comerţului Exterior şi celelalte ministere vor lua măsuri pentru îmbunătăţirea radicală a cooperării României cu alte state, tratarea şi încheierea de acţiuni noi de cooperare internaţională, care să permită extinderea bazei de aprovizionare cu noi surse de materii prime, stimularea exportului de produse româneşti îndeosebi de maşini şi utilaje, intensificarea introducerii progresului tehnic în producţie. eficientei economice legal in sectoarele care nu au proces de producţie continuu. Sporirea eficienţei economice în toate ramurile economiei impune intensificarea măsurilor pentru reducerea substanţială a costurilor prin revizuirea normelor de consum şi înfăptuirea integrală a programelor de reducere a acestora, reproiectarea produselor şi a tehnologiilor de fabricaţie cu consumuri ridicate de materii prime, materiale şi combustibili. Ministerul Finanţelor, împreună cu ministerele economice şi băncile, va lua măsuri pentru reducerea şi înlăturarea pierderilor din activitatea unor întreprinderi, asigurind rentabilizarea activităţii tuturor unităţilor economice. Ministerul Finanţelor va acţiona cu exigenţă pentru reducerea la strictul necesar a fondurilor destinate pentru activitatea administraţiei de stat centrale şi locale, precum şi a celor destinate celorlalte unităţi bugetare. 2 . Ministerul Finanțelor, împreună cu Comitetul de Stat al Planificării va lua măsuri pentru Îmbunătăţirea activităţii de elaborare a planului economico-financiar şi a bugetului de stat. Organele financiare vor controla fundamentarea indicatorilor financiari, pe toate treptele organizatorice, urmărind ca bugetul să dea posibilitatea efectuării unor analize aprofundate asupra mersului vieţii economice. In vederea perfecţionării indicatorilor de planificare şi analiză economică, cunoaşterii valorii nou create în activitatea productivă şi stimulării reducerii cheltuielilor materiale se vor lua măsuri pentru introducerea din anul viitor a indicatorului „producţia netă“. Ministerele economice şi Ministerul Finanţelor vor asigura urmărirea sistematică a modului în care se îndeplinesc indicatorii financiari, vor interveni operativ, stabilind măsuri de prevenire a unor fenomene economice negative. 3. — Consiliile de control muncitoresc — la nivel central, judeţean şi la întreprinderi — vor intensifica controlul asupra transpunerii în viaţă a prevederilor prezentei hotărîri, orientind activitatea de control pe toate treptele organizatorice intr-un spirit de înaltă exigență, spre asigurarea creşterii eficienței economice, a îndeplinirii exemplare a sarcinilor stabilite prin planul de dezvoltare economică și socială pe anul 1974. III. in domeniul investiţiilor 1. — Ţinînd seama de faptul că, în anul viitor, mai mult de o treime din sporul producţiei industriale urmează să se realizeze pe baza capacităţilor noi planificate să intre In func- * ţiune, sunt necesare eforturi deosebite din partea tuturor ministerelor, pentru organizarea corespunzătoare a probelor tehnologice, a recepţiei, darea în funcţiune la termenele planificate a noilor obiective şi atingerea cit mai grabnică a parametrilor proiectaţi. Ministerele vor trebui să ia neintirziat măsuri pentru elaborarea și aprobarea studiilor tehnico-economice şi proiectelor de execuţie aferente lucrărilor prevăzute să înceapă în 1974, precum şi proiectelor tehnice pentru fabricarea utilajelor. Se va acţiona pentru încheierea de urgenţă a contractării utilajelor şi instalaţiilor tehnologice din ţară şi din import, întreprinderile furnizoare trebuie să asigure în mod riguros fabricaţia şi livrarea utilajelor pentru investiţii, corelat cu termenele de montaj şi de punere în funcţiune. Furnizorii şi beneficiarii de utilaje şi instalaţii vor organiza verificarea calitativă exigentă a utilajelor pe standurile de probă la furnizor sau pe şantiere, sub supravegherea furnizorului. 2. Ministerul Construcţiilor Industriale, celelalte ministere care au în subordine organizaţii de construcţii şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene vor executa lucrări numai la obiectivele de investiţii repartizate prin plan şi vor concentra mijloacele de producţie pe acele şantiere unde sunt asigurate utilajele şi instalaţiile tehnologice necesare, în vederea scurtării şi lichidării imobilizărilor de fonduri, materiale şi utilaje. Trebuie să se asigure o ordine raţională de atacare a fiecărui obiectiv şi corelarea, realizării lucrărilor de construcţii cu livrările de utilaje. Băncile nu vor mai deschide finanţarea unor obiective industriale decât după contractarea de către titulari sau beneficiari a utilajelor din ţară şi din import. Pe baza balanţelor teritoriale ale forţei de muncă, toate întreprinderile şi consiliile populare vor organiza recrutarea din timp şi calificarea forţei de muncă necesară pe şantiere. In acelaşi timp, se va acţiona pentru creşterea gradului de mecanizare a lucrărilor grele şi cu volum mare, pentru repartizarea judicioasă şi folosirea intensivă a utilajelor pe şantiere. Ministerele, centralele şi întreprinderile vor lua măsuri pentru efectuarea in bune condiţii a probelor şi recepţiei instalaţiilor, respectînd cu stricteţe durata şi condiţiile stabilite în proiecte, pentru pregătirea cadrelor de muncitori, ingineri şi tehnicieni în uzine similare aflate în funcţiune, asigurarea materiilor prime şi a materialelor necesare funcţionării normale a noilor capacităţi şi pentru pregătirea producţiei. 3. In vederea creşterii eficienţei economice a investiţiilor, ministerele, centralele şi întreprinderile vor intensifica acţiunea de reproiectare pentru reducerea volumului de construcţii prin eliminarea lucrărilor care nu corespund necesităţilor strict funcţionale sau tehnologice ale producţiei ; fondurile astfel disponibilizate vor fi orientate pentru procurarea de maşini şi utilaje care să fie montate în spaţiile existente. Pentru evitarea construirii de spaţii, care rămîn neutilate pînă la etapa finală, este necesar ca la proiectare şi execuţie, să se stabilească ordinea normală de construire a fiecărui tronson de hală, corelat cu programul de livrare a utilajelor. In toate întreprinderile, sub Îndrumarea comitetelor judeţene de partid, vor fi identificate spaţiile construite şi neutilate, precum şi cele insuficient azotate şi se vor întocmi programe pentru creşterea densităţii utilajelor şi folosirea eficientă a tuturor spaţiilor disponibile. începerea unor noi construcţii se va admite numai Simbata 7 decembrie 1973 VI. in domeniul ridicarii nivelului de trai Plenara Comitetului Central al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale apreciază că prevederile planului şi bugetului de stat pe anul 1974 asigură creşterea în continuare a nivelului de trai, devansarea programului prevăzut prin planul cincinal. C.C. al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României aprobă măsurile privind majorarea generală în anul 1974 a salariilor, corelarea mai judicioasă, în cadrul ramurilor, a salariilor muncitorilor calificaţi, majorarea salariilor tarifare de bază din categoriile inferioare, încadrarea industriei textile intr-o categorie superioară de salarizare. Plenara cheamă organele şi organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii să desfăşoare o activitate tot mai intensă pentru creşterea productivităţii muncii, realizarea de economii, gospodărirea mai bună a mijloacelor materiale şi financiare pentru realizarea planului cincinal înainte de termen şi la un nivel superior, în condiţiile unei înalte eficienţe a întregii activităţi economico-sociale. Sporirea accentuată a venitului naţional creează condiţii ca, în anul viitor, veniturile reale totale ale populaţiei să crească cu circa 9,6 la sută, salariul mediu nominal să ajungă la circa 1700 lei, iar veniturile ţărănimii, provenite din munca in cooperativele agricole de producţie şi gospodăria personală, pentru o persoană activă la 950 lei lunar. Vor spori cu 0,9 la sută fondurile alocate de la buget pentru acţiuni socialculturale. Desfăşurarea în bune condiţiuni a aprovizionării populaţiei impune ca ministerele, centralele şi Întreprinderile producătoare de bunuri de consum, să asigure lărgirea şi diversificarea în continuare a sortimentelor de mărfuri, ridicarea calităţii produselor, iar Ministerul Comerţului Interior şi consiliile populare judeţene să ia măsuri pentru a asigura buna gospodărire a fondului de mărfuri şi desfacerea lui în condiţii corespunzătoare de deservire. Fonduri importante sunt alocate pentru dezvoltarea şi perfecţionarea în continuare a învăţămîntului, aplicarea măsurilor de dezvoltare a ocrotirii sănătăţii ; va continua programul suplimentar de construire de grădiniţe şi creşe de copii. Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de locuit se vor construi 114 000 apartamente fizice din care peste 60 000 din fondurile statului. Comitetele judeţene de partid şi consiliile populare judeţene vor trebui să asigure urmărirea permanentă a modului in care se realizează obiectivele cu caracter social şi construcţiile de locuinţe. ★ Îndeplinirea prevederilor planului pe 1974, realizarea obiectivelor dezvoltării economice a ţării necesită perfecţionarea întregii activităţi de conducere, a stilului şi metodelor de muncă a tuturor cadrelor din economie, a organizaţiilor de partid, folosirea judicioasă a activului de partid, atragerea maselor la asigurarea conducerii concrete a activităţii economice şi exercitarea unui control riguros, la soluţionarea problemelor ce condiţionează atingerea indicatorilor cantitativi şi calitativi planificaţi. Plenara apreciază că, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, colectivele de muncă din fabrici şi uzine, de neogoare, din mine şi de pe şantiere dispun de capacitatea de a obţine succese şi mai însemnate în anul care vine, pe toate planurile activităţii economico-sociale. Plenara adresează comuniştilor, tuturor celor ce muncesc chemarea de a nu precupeţi nici un efort în lupta pentru accelerarea progresului economico-social al patriei, pentru înfăptuirea exemplară a politicii elaborate de Congresul al X-lea — politică ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale întregii națiuni.