Munca, ianuarie 1974 (Anul 30, nr. 8124-8148)

1974-01-03 / nr. 8124

ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXX nr. 8124 ♦♦♦ Joi 3 ianuarie 1974 4 pagini 30 bani Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Peste citeva momente încheiem anul 1973 şi începem noul an animaţi de legitimă mindrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute in politica internă şi externă a partidului şi statului, in înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărirea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pamintul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune condiţii sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese in dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, in creşterea avuţiei naţionale, în perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi invăţâmintului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii - obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată în plus, justeţea politicii marxistieniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare in toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, care îşi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute in acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului in România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări , întregul nostru popor păşeşte în noul an hotârît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, intimpinind a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al Xl-lea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţârii, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea intregii societăţi. Realizările dobindite în aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului inainte de termen, fâcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Anul care a trecut se înscrie in analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante in lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferinţa ţârilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi inainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi inţelegerii intre naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că in lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acţioneze în continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfâşurind o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină in drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite in apărarea principiilor dreptului internaţional, in dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţâri cu orînduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii între state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul Internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi şi mari succese In lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării Intre state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice in viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice din Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stâpînâ pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţârilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră - muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi virstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi - nu vor precupeţi nimic pentru traducerea in viaţă a politicii partidului şi statului - expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioţi ! \y\ rm MI» LA MIE FOCURILOR IBIRE Din prima zi-succese remarcabile, consacrate marelui angajament CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN HUNEDOARA Primele tone de fontă, laminate şi cocs peste plan In cel de al patrulea an al cincinalului, în fata siderurgiştilor de la Hunedoara stau sarcini calitative şi cantitative mult sporite. In condiţiile creşterii producţiei de fontă, faţă de 1973, cu 122 000 de tone, şi a producţiei de laminate finite cu 21 000 tone, hunedorenii şi-au mai propus să îmbunătăţească zece tehnologii de fabricaţie, să asimileze noi mărci de oţeluri şi trei tipo-dimensiuni de laminate. Primele ore şi zile din 1974 au însemnat şi primele succese în înfăptuirea obiectivelor propuse Alexandru Nagy poresp. „MUNCA" (Continuare în pag. a 3-a) ...Schela de foraj — Bascov. începutul acestui an i-a găsit pe oamenii din brigada maistrului de foraj Constantin Pierşinaru, la sonda 40 Ştefăneşti, care în final va trebui să atingă adîncimea de 3 200 metri, încheind în ajunul Anului Nou tubajul coloanei tehnice, la adîncimea de 2 450 metri, echipele conduse de sondorii şefi Ion Ionescu, Gheorghe Gheorghe şi Gheorghe Stan au continuat, in zilele de 1 şi 2 ianuarie, fără complicaţii şi avarii efectuarea celorlalte operaţii necesare reluăriiforajului. Dar nu numai la „Sonda 40“ oamenii au sărbătorit trecerea în noul an cu realizări care le-au asigurat incă din primele două zile menţinerea avansului cu aproximativ 150 metri faţă de harta normativă. Brigăzile de la sondele 507 şi 85S, din secţia condusă de inginerul Ion Ghiţă de la schela de foraj Rimnicu Vîlcea, au înscris pe graficul întrecerii 162 şi respectiv 50 metri foraţi peste prevederi. La rîndul ei, formaţia maistrului de foraj Dumitrescu Bartolomeu a raportat de la sonda 1967 că a încheiat cu rezultate bune cimentarea coloanei şi a montat instalaţia de prevenire de la gura puţului. Si in altă parte a schelei, sondorii din brigada lui Ion Tatu au încheiat lucrările pregătitoare în vederea executării operaţiei de rubaj la sonda 3 630, în timp ce brigada lui Anton Pîrtoacă a terminat la sonda 2 223 probele de producţie. La schelele de foraj Rimnicu Vîlcea şi Bascov, din cadrul Combinatului petrolului Piteşti, demarajul primelor două zile din noul an este îmbucurător. La toate sondele în funcţiune s-a realizat numărul metrilor prevăzuţi la zi cu o depăşire de peste 2 000 metri faţă de 1 200 metri cii erau planificaţi. Astfel, şi aici ştafeta lul 1973 a fost trecută noului an, odată cu hotărirea petroliştilor de a face totul pentru îndeplinirea cincinalului Înainte de termen. Dumitru Burcea coresp. „MUNCA" BASCOV La sondele de foraj s-a lucrat normal BUZĂU Inscripţii la Acele ceasornicului s-au suprapus în dreptul cifrei 12, marcînd hotarul dintre anul care pleacă şi cel care soseşte. Operatorii de la cuptoarele cu foc nestins de la întreprinderea de geamuri din Buzău sînt la datorie. La secţia de geam tras, maistrul Constantin Teodorescu vesteşte momentul solemn al inceperii unui nou an şi îşi salută ortacii înălţînd braţul, îi răspund, schiţînd gesturi familiare, şeful de echipă Iorgu Cimpeanu şi tăietorul de geam Gheorghe Vlad. Cuptorul alimentat cu amestec de feldspat, alabastru, dolomit, calcar şi nisip, funcţionează perfect. Curind îşi va face apariţia, un chip de sticlă transparentă, de extremă fineţe, prima şarjă de geam tras din anul 1974. Pină atunci, inginerul Ion Bratu veghează ca nivelul sticlei incandescente din cuptor să fie bine reglat. Pentru deplina siguranţă, va apela, desigur, la ajutorul izotopilor radioactivi, în hala vecină, lămpile semnalizatoare de la pupitrul de comandă electronică, camerele regeneratoare de călduri Înalte şi ecranul mobil de iMi Mea mm ■■ mm m aai ■■ ■■ ■■ mu prima şarjă monstrează că cuptorul de geam laminat a atins 1 550 grade. Şeful echipei de laminorişti, Gheorghe Calen, organizator de grupă sindicală, a iniţiat o discuţie ad-hoc cu Grigore Radu, şeful de schimb la conveiorul de geam şlefuit, şi el organizator de grupă sindicală. Concluzia : schimbul lor să demareze in 1974 cu o producţie suplimentară de 180 mp de geam şlefuit. Deci, atenţie mărită. Aceeaşi atmosferă de muncă efervescentă intîlnim şi la linia de geam duplex. „ Trebuie să realizăm zilnic in acest an o producţie de cel puţin 300 mp efectiv de geam duplex, ne spune operatoarea Constanţa Stoica, membru al comitetului sindicatului. Constructorii de autoturisme Dacia 1300 au nevoie de geamul nostru. De aici, decurg pentru noi serioase obligaţii profesionale. Noaptea de Revelion l-a găsit prezent la lucru şi pe maistrul tehnolog Iile P. Iile. Fiindcă treburile sînt puse la punct este dispus să ne lăs de geam ’74 pândă la întrebarea : „Care este obiectivul său nr. 1 in acest an ?“ — Nu pot face o clasificare, afirmă interlocutorul, dar mă preocupă îndeosebi prelungirea funcţionării cuptorului de geam laminat cu un an peste termenul planificat. Cum anume 7 Placăm ultimul rind de blocuri din bazinul cuptorului, acolo unde se simte că dă semne de oboseală. Şi uite aşa, elaborăm zilnic 120 tone de „topitură" de geam. înmulţiţi această cifră cu 25-30 zile cît durează de obicei reparaţia unui cuptor de acest tip şi veţi afla numaidecît avantajele economice. Ginduri, preocupări, calcule... Este şi firesc. Colectivul întreprinderii de geam Buzău ştie că producţia marfă va trebui să crească in 1974 cu 22 la sută faţă de nivelul înregistrat în anul trecut şi că sarcina aceasta trebuie să-şi capete Împlinirea prin activitatea și rezultatele de zi cu zi." Mihail Doraș coresp. „MUNCA" Excelenței Sale, Domnul CAFFAR MOHAMED NUMEIRI Preşedintele Republicii Democratice Sudan Cu ocazia Zilei naţionale a Republicii Democratice Sudan îmi este deosebit de plăcut să adresez Excelenţei Voastre, în numele poporului român, al Consiliului de Stat şi al meu personal, cele mai sincere felicitări şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de noi succese poporului prieten sudanez pe calea progresului, bunăstării şi păcii. îmi amintesc cu deosebită plăcere despre vizita dv. in România şi îmi exprim şi cu acest prilej convingerea că convorbirile fructuoase pe care le-am avut împreună, înţelegerile pe care le-am realizat, constituie o contribuţie importantă la dezvoltarea în continuare a relaţiilor de prietenie şi colaborare pe multiple planuri între ţările şi partidele noastre, în Interesul ambelor popoare, al cauzei păcii şi înţelegerii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România TELEGRAME Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba Sărbătorirea celei de-a XV-a aniversări a Zilei Eliberării ne oferă plăcuta ocazie de a vă adresa, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, dumneavoastră, poporului cubanez, Partidului Comunist şi Guvernului Revoluţionar al Cubei felicitările cele mai cordiale şi un călduros salut frăţesc. încununare a luptei eroice îndelungate, dusă de poporul cubanez pentru eliberare naţională şi socială, victoria revoluţiei cubaneze reprezintă un eveniment de mare însemnătate istorică, care a deschis calea pentru înfăptuirea unoradinei transformări revoluţionare in viaţa politică şi economico-socială a ţării, pentru trecerea la făurirea societăţii socialiste. Poporul român, care a salutat cu entuziasm triumful revoluţiei cubaneze şi apariţia primului stat socialist pe continentul american, se bucură din toată inima de NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România HAVANA realizările remarcabile, obţinute de poporul frate cubanez, sub conducerea partidului său comunist, în construirea socialismului, în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în apărarea cuceririlor revoluţionare, a independenţei şi libertăţii patriei. Dînd o înaltă apreciere relaţiilor de prietenie frăţească, de întrajutorare tovărăşească şi colaborare multilaterală, statornicite între partidele, popoarele şi ţările noastre, ne exprimăm convingerea că ele se vor dezvolta tot mai mult, în spiritul convorbirilor rodnice bilaterale avute cu prilejul vizitelor reciproce ale delegaţiilor de partid şi guvernamentale, în interesul popoarelor român şi cubanez, al cauzei generale a socialismului, progresului şi păcii în lume. De ziua marii sărbători, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor cubanez, noi şi mari succese în construcţia socialistă, prosperitate şi fericire. Cu sentimente de înaltă stimă şi prietenie. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale, Domnul ERNST BRUGDER Preşedintele Confederaţiei Elveţiene BERNA Cu ocazia preluării înaltei funcţii de preşedinte al Confederaţiei Elveţiene, am plăcerea de a vă adresa, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi al meu personal, cordiale felicitări și sincere urări de succes în activitatea dumneavoastră. NICOLAE CEAUȘESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenței Sale, Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Vă mulţumesc un modul cel mai sincer pentru mesajul dumneavoastră de felicitări cordiale şi calde urări cu ocazia zilei mele de naştere, urîndu-vă multă sănătate şi fericire, iar poporului român glorie şi prosperitate crescîndă. Să facem ca relaţiile prieteneşti existente între ţările noastre să continue să înflorească în anii care vin. Cu sentimente de cea mai înaltă consideraţie şi stimă frăţească, MOHAMMED ANWAR SADAT