Munca, mai 1974 (Anul 30, nr. 8225-8231)

1974-05-01 / nr. 8225

I Proletari din toate țârile, unifi-vâ / ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXX nr. 8225 ♦ [UNK] [UNK] Miercuri 1 Mai 1974 ♦ [UNK] [UNK] 6 pagini 30 bani E primăvară-vara numită ROMÂNIA! .Ni-i data omenia să dăinuim in timp Să fim inalți la cuget și luminoși la chip, Ni-i dată primăvara să ne rostim cuvintul Să ne iubim părinții, să ne iubim pamintul, Mai ni-i tinerețea, inel de soare nou Și pieptul ni se umple de-al sevelor ecouri de intii, înaltă și in lumini bogată Ai vrut poporul liber, așa ți se arată! Ți-a cunoscut îndemnul și-l preschimbăm prin vreme in fapte, și-n izbinzi, și-n trainice poeme. Prag de anotimp, nimbat de roșii stele Ne-ai dat culoarea luptei, citește-o in drapele! Ni-i datâ primăvara să ne rostim cuvintul Să ne iubim părinții, să ne iubim pamintul, Mai drum spre viitor și zbor neîntrerupt Puternică e țara așa cum tu ai vrut! In ritm de cîntec tînăr în hore intră, Mai, Demne de tine gindul și acest picior de plai, Tu ne cunoști și chipul, și brațu-n arcuire, Cu el o țară scriem și semănăm iubire, Zi de Iutii de Mai, inalta ni-i mindria, Că-i Primăvară-n tara numită Românial Florea Cerneianu tehnician, cercul literar al sindicatelor Alexandria în pagina a 6-a Interviul acordat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU grupului de ziariști finlandezi Pagina a 2-a: CULTUL MUNCII Pagina a 3-a: Oamenii femeii slăvesc patria, partidul, socialismul PagIna a 5-a: FAMILIA — ÎN MAREA FAMILIE A ȚĂRII TREPTE ALE ÎMPLINIRII Este 1 Mai. De milenii, ne-am clădit existenta, cu bucuriile, cu împlinirile, cu victoriile ei, pe muncă. Am văzut in ea, masurîndu-ne cu gindul ți cu sufletul ceea ce am adăugat la cultura materială și spirituală a tuturor generațiilor de dinainte, unica noastră cale și singurul nostru drum de a ne împlini și de a ne afirma personalitatea, de a ne apăra demnitatea, libertatea și adevărul, de a fi stăpîni pe noi în toate împrejurările vieții, ale istoriei. Am văzut in activitatea de muncă, totodată, cea mai luminoasă și mai viabilă cale de a urca piscuri înalte ale civilizației și progresului, de a obține în lume o recunoaștere de facto a capacităților noastre creatoare de valori naționale și universale. Astfel, numai prin muncă, prin efort eroic am depășit, nu o dată, obstacole ce păreau de netrecut , numai prin muncă, prin efort eroic am cucerit libertatea, suveranitatea și independența, am înlăturat starea de exploatare și asuprire, devenind ziditorii de epocă și de societate nouă. Socialismul pe pămîntul românesc nu mai este o aspirație, un ideal, ci o împlinire majoră. La edificarea lui multilaterală lucrează, astăzi întregul popor, materializînd în impresionante edificii economice, social-culturale geniala sinteză de gindire prezentă și viitoare conținută în programele elaborate de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Este 1 Mai. OMULUI îi înălțăm in această zi-simbol al muncii și solidarității internaționale cel mai superb și mai gingaș imn de glorie , pentru tot ceea ce a creat, creează și va crea cu pasiune, cu tenacitate, cu credință, cu devotament, in această zi-simbol al existenței și neîntreruptei noastre devenimi închinăm imn de glorie partidului, ființă din ființa noastră, arhitectul strălucit al acestei strălucite istorii în care țara noastră și noi înșine, prin noi înșine, prin munca și creația unită a muncitorilor, țăranilor și intelectualilor s-a împlinit, împlinind gîndurile de prosperitate, de fericire, de bunăstare economică, socială și politică ale tuturor generațiilor. Partidul a reprezentat totdeauna sufletul nostru, aspirațiile noastre, voința noastră crezul nostru. „Politica partidului spunea pe drept tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU s-a identificat cu cele mai avansate năzuințe ale maselor, a dat expresie înseși cerințelor obiective ale dezvoltării noastre sociale, ale progresului material și spiritual al României. Prin aceasta, prin uriașa muncă politică și organizatorică desfașurată pentru construirea socialismului, Partidul Comunist Român s-a afirmat, in fapt, drept forța politică conducătoare a societății, recunoscut ca atare de intregul popor". Am urcat spre lumină, cultură și civilizație trepte de împlinire. Zidirilor trecute le-am adăugat în 1974, an cu memorabile evenimente, a XXX-a aniversare a eliberării patriei și cel de al XI-lea Congres al partidului, noi și remarcabile realizări mai încărcate de satisfacții, mai maiestuoase prin dinamica și prin calitatea lor intrinsecă. Succesele din industrie, din agricultură, succesele noastre ale fiecăruia, au creat largi premise pentru îndeplinirea actualului cincinal înainte de vreme, etapă cu profunde implicații asupra accelerării procesului multivalent de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate , deopotrivă, etapă care va afirma la dimensiuni superioare condiția umană, omul acestui timp comunist. La acest ceas de bilanț al muncii, al frăției, unirii și întrajutorării în muncă constatăm că sub limpezimea gîndului și a acțiunii tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, primul președinte al Republicii Socialiste România, politica, arta, literatura, știința s-au îmbogățit, s-au amplificat, devenind autentice forțe de progres și civilizație, în lumea contemporană, România, poporul ei harnic și talentat, prin contribuția remarcabilă a tovarășului Nicolae Ceaușescu, își afirmă creația socialistă, independența, suveranitatea, dorința fierbinte de cooperare cu toate țările socialiste, cu toate țările lumii, indiferent de orînduirea social-politică, politica de pace, prietenie și colaborare multiplă are, pe întregul glob, nenumărați și înflăcărați admiratori și susținători. 1 Mai. Sărbătorim această zi a muncii, a solidarității și prieteniei tuturor celor ce muncesc cu sentimentul nobil, ales, de a ne fi făcut datoria față de patrie, față de partid, față de noi înșine. De asemenea, cu hotărîrea fermă de a sărbători evenimentele istorice memorabile ale acestui an cu rezultate mai mari, mai bogate. 1 Mai 1974. Am preluat de la strămoșii strămoșilor noștri dragostea de muncă liberă, dreaptă, adevărată, ne-am făcut un cult nobil din a zidi prin munca brațelor și iscusința minții o cultură și o civilizație demne de măreția acestui popor, ior de atunci, generație de generație lucrează la înălțarea românilor și a României. PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Delegația cambodgiana, condusă de viceprim-ministrul Khieu Samphan Marti. 30 aprilie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a primit delegația Frontului Unit Național al Cambodgiei și Guvernului Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, condusă de Khieu Samphan, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C., viceprim-ministru și ministrul apărării naționale al G.R.U.N.C., comandantul șef al forțelor armate populare de națională. Din delegație fac eliberare parte Xeng Sary, consilier special la președinția Consiliului de Miniștri, șef adjunct al delegației, Sarin Chirak, ministrul afacerilor externe, doamna Ieng Thrith, ministrul educației populare și al tineretului. Chea San, ambasadorul Regatului Cambodgia in România. La întrevedere au participat tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al guvernului, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, ministrul educației și învățământului, Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Teodor Vasiliu, ministrul justiției, general-colonel Ion Gheorghe, prim-adjunct al ministrului apărării naționale și șef al Marelui Stat Major. Conducătorul delegației a arătat că-i revine plăcuta însărcinare de a transmite președintelui Nicolae Ceaușescu salutările frățești, împreună cu cele mai înalte considerații, din partea șefului statului și pre (Continuare în pag. a 4-a) Toastul președintelui Nicolae CEAUȘESCU Domnule viceprim-ministru și comandant șef al forțelor de eliberare. Stimați prieteni din Cambodgia. Aș dori, încă o dată, să exprim satisfacția mea, a conducerii de partid și de stat române pentru relațiile de colaborare și prietenie dintre popoarele noastre, dintre guvernul României socialiste și Guvernul Regal de Uniune Națională, în frunte cu prințul Norodom Sianik. Poporul nostru, Partidul Comunist Român și guvernul român au sprijinit întotdeauna lupta de eliberare națională a poporului cambodgian împotriva clicii reacționare a lui Lon Nol și au acordat întregul lor sprijin guvernului de uniune națională. Suntem bucuroși și salutăm victoriile obținute de forțele de eliberare, care apropie momentul victoriei depline. Știm din propria noastră experiență, cit și din învățămintele mai generale ale luptei popoarelor, că lupta de eliberare națională nu poate fi împiedicată oricîte obstacole i s-ar ridica în cale. Atunci cînd popoarele sînt hotărite să-și cucerească independența și să-și făurească viața așa cum o doresc, nici o forță în lume nu le poate împiedica ! Desfășurarea vieții internaționale demonstrează cu putere că forțele progresiste, antiimperialiste, înregistrează victorii tot mai mari, că raportul de forțe pe plan internațional este în favoarea luptei de eliberare națională, a forțelor progresiste, a păcii si colaborării intre popoare. (Continuare in pag. a 4-a) Eoastul viceprim-ministrului KHIEU SAMPHAN Stimate domnule Nicolae Ceaușescu, conducător respectat și iubit al poporului român. Excelentele voastre prezente aici. Cuvintele extrem de călduroase rostite de Excelența Sa, domnul Nicolae Ceaușescu, la adresa poporului nostru, la adresa forțelor armate de eliberare națională, le-am ascultat cu deosebită emoție. Permiteți-mi, încă o dată, să exprim mulțumirile noastre cele mai călduroase Excelenței Sale, domnului Nicolae Ceaușescu, și tuturor distinșilor conducători ai Republicii Socialiste România. România este una din primele țări socialiste care au recunoscut Guvernul Regal de Uniune Națională al Cambodgiei încă de la constituirea sa. Apoi, Republica Socialistă România a desfășurat numeroase acțiuni pentru a sprijini lupta noastră justă pe plan internațional. In Cambodgia noi am urmărit întotdeauna cu o deosebită atenție activitatea neobosită desfășurată de Excelența Sa, domnul Nicolae Ceaușescu, în viața internațională, pentru apărarea păcii în lume, pentru instaurarea unor relații internaționale bazate pe egalitate în drepturi și fără nici un amestec din afară. Această activitate con (Continuare in pag. a 4-a) Vicepremierul pentru probleme economice al guvernului sirian Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, la 30 aprilie, pe vicepremierul pentru probleme economice al guvernului sirian, Mohamed Haydar, care face o vizită în țara noastră. La primire a participat Ion Pătam viceprim-ministru al guvernului, ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale. Vicepremierul guvernului sirian a transmis președintelui Nicolae Ceaușescu un călduros mesaj de salut din partea președintelui Republicii Arabe Siriene, Hafez Al Assad, precum și cele mai bune urări de prosperitate și noi succese poporului român. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită președintelui Hafez Al Assad un salut cordial, urări de sănătate și fericire, de pace, progres și bunăstare poporului sirian. In timpul convorbirii, care a avut loc cu acest prilej, a fost subliniată evoluția pozitivă a relațiilor prietenești de colaborare și cooperare dintre cele două țări, exprimîndu-se, de ambele părți, dorința de a se înfăptui în cele mai bune condițiuni acordurile și înțelegerile încheiate cu prilejul recentei vizite în Siria a șefului statului român. Totodată, s-a manifestat dorința de a lărgi și aprofunda cooperarea reciproc avantajoasă, pe baze stabile, de lungă durată, în interesul ambelor țări și popoare. Au fost abordate, de asemenea, unele probleme de interes privind situația internațională comun actuală. întrevederea s-a desfășurat într-o ambianță cordială, prietenească. mm Ambasadorul Republicii Ecuador, cu prilejul prezentării scrisorilor în ziua de 30 aprilie a-c., tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, a primit pe Enrique Sanchez Barona, care și-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Ecuador In tara noastră. Cu acest prilej, președintele Republicii Socialiste România și ambasadorul Republicii Ecuador au rostit cuvîntări. După prezentarea scrisorilor de acreditare, președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a avut o convorbire ori de acreditare elenească, cordială, cu ambasadorul Republicii Ecuador, Enrique Sanchez Barona. La ceremonia prezentării scrisorilor și la convorbire au participat George Macovescu, ministrul afacerilor externe, și Nicolae Ecobescu, șeful protocolului de stat.