Munca, iunie 1974 (Anul 30, nr. 8232-8235)

1974-06-07 / nr. 8232

MUNCA TRIBUNA ECONOMICA EXPERIENȚA MULTOR ÎNTREPRINDERI BUCUREȘTENE, ARATA CA ESTE POSIBIL SA FACEM EXPORT RITMIC - PRODUSE DE BUNĂ CALITATE Oamenii muncii din Capitala României Socialiste întîmpină cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului printr-o activitate intensă, încununată de un bilanț de rodnice înfăptuiri. Din angajamentul asumat de a realiza pină la 23 August o producție suplimentară in valoare de un miliard, in cinci luni colectivele bucureștene au depășit planul producției marfă cu aproape 700 milioane lei, spor care se adaugă celor 13 miliarde lei producție suplimentară obținută in primii trei ani ai cincinalului. O parte însemnată din producție este destinată exportului. Sub conducerea organizațiilor de partid, mobilizați de sindicate, oamenii muncii sunt preocupați să asigure livrarea ritmică a produselor destinate exportului. Experiența multor întreprinderi bucureștene arată că este posibil să facem export ritmic cu produse de bună calitate. Reputatul colectiv de muncă al întreprinderii centenare „TIMPURI NOI“ își afirmă tot mai pregnant măiestria profesională atit prin modernizarea și perfecționarea producției, cit și prin competitivitatea ridicată a produselor atit de căutate în țară și pe piețele lumii. „Grija permanentă pe care o acordăm calităților funcționale ale produselor noastre, seriozitatea ce o manifestăm față de termenele de livrare, sunt, după opinia mea — ne spune tovarășul Enache Croitoru, inginerul-șef al întreprinderii — atributele esențiale ale depășirii, lună de lună, a planului de export, du-mă de graiul sintetic Folosina cifrelor, aș vrea să arăt — precizează interlocutorul nostru — că in primul trimestru planul valutar de export a fost îndeplinit in proporție de 175 la sută, iar in lunile aprilie și mai obținem, de asemenea, o depășire medie a planului cu 34 la sută. Față de produsele finite aflate în stoc și de solicitările partenerilor externi, liminăm cu certitudine că preia cel de-al doilea trimestru, planul la export va fi depășit cu 60 la sută“. Hotărît să-și realizeze in mod exemplar angajamentul de a realiza cincinalul în patru ani și jumătate, colectivul UZINEI DE ȚEVI „REPUBLICA“ înscrie în fiecare lună noi și remarcabile fapte de muncă. Deosebit de grăitor este în acest sens bilanțul primelor 5 luni. în această perioadă, colectivul uzinei a produs peste plan 3310 tone de țevi, ceea ce reprezintă aproape 84 la sută din angajamentul anual. Realizări remarcabile au obținut și la planul de export. Onorîndu-și la timp și corect contractele cu partenerii externi, uzina „Republica“ a livrat suplimentar, la export, peste 22 tone de țevi. Merită evidențiat și faptul că planul producției marfă a fost depășit cu 6 483 000 lei. După cum sublinia și inginerul Nicu Pascali, directorul întreprinderii industriale de stat „DACIA“, există o tradiție la acest harnic colectiv de muncă ca în relațiile cu beneficiarii externi să onoreze contractele de livrare a țesăturilor tip bumbac și de poliester în amestec, în mod ritmic și de calitate. De remarcat că atât organele interne de control al calității, cât și partenerii externi nu au avut nici un fel de reclamații de la Începutul anului și până în prezent asupra calității produselor, ci, dimpotrivă, fabrica a primit scrisori de din R. F. Germania, mulțumire Franța, Austria, Italia, Olanda, Australia, Gambia și din alte țări, unde exportă imprimeuri. Unitatea amintită a realizat planul valutar pe primele cinci luni în proporție de 100,9 la sută. Țara noastră, pe baza rezultatelor remarcabile obținute în dezvoltarea economiei, desfășoară relații de comerț exterior cu circa 120 de state. Această activitate se înscrie în politica generală de extindere a colaborării și cooperării cu toate statele, de participare activă la diviziunea internațională a muncii, factor de mare însemnătate in construirea societății socialiste multilateral dezvoltate, în realizarea obiectivului de diminuare și eliminare intr-un timp cit mai scurt a decalajului față de țările avansate din punct de vedere economic. Participarea activă la diviziunea internațională a muncii contribuie, totodată, la creșterea venitului național și, pe această bază, la sporirea nivelului de trai al întregului popor. Folosind rational toate sistemele de irigații Să asigurăm plantelor apa necesară! In suișul lor spre rodire, plantele cultivate au in această perioadă de timp multă nevoie de apă. Pentru a se satisface cu apă suprafețe cît mai mari, organele agricole de specialitate au avut sarcina ca în această primăvară, în paralel cu folosirea la întreaga capacitate a amenajărilor existente pentru irigat (1 250 000 de hectare) să asigure darea în folosință, până la 31 mai a.c., a unor amenajări noi pe 105 470 de hectare, din care 97 449 în sisteme mari. Confruntate cu acest important obiectiv, multe colective de muncă din cadrul trusturilor de construcții pentru lucrări de îmbunătățiri funciare au reușit ca printr-o judicioasă aprovizionare cu materiale și utilaje terasiere, prin organizarea muncii în schimburi prelungite să dea în folosință amenajările prevăzute în grafic la termen. De pildă, in cadrul sistemelor de irigații Sadova-Corabia, Terasa Brăila, Sarichioi, Carasu, Terasa Corabia și Cetate-Galicea Mare au fost încheiate probele tehnologice pe toate suprafețele prevăzute a fi date in exploatare. Dar, realizările in ansamblul lor sunt încă nesatisfăcătoare. Nu comentam acum faptul că față de sarcina inițială, programul stabilit de Departamentul de îmbunătățiri funciare prevede eșalonarea unei suprafețe de 22 000 pentru amenajare în cursul lunii iunie. hectare Trebuie să arătăm însă că tocmai pe șantierele din cadrul sistemelor Olt-Călmățui și Babadag, care au cele mai mari suprafețe de pus în funcțiune (35 300 de hectare și respectiv 24 220 de hectare), se constată o serioasă rămînere în urmă. Mai slab îndrumați de conducerea Departamentului și de conducerile Trusturilor respective, lucrătorii acestor șantiere n-au reușit să folosească integral baza tehnico-materială și timpul bun de lucru. Se cere așadar, ca într-un timp record, conducerile acestor șantiere și comitetele sindicatelor să primească sprijinul necesar dării în exploatare cît mai repede posibil a suprafețelor planificate, urmărindu-se ca probele tehnologice să se facă concomitent cu aplicarea udărilor, în ce privește amenajările în sistem gospodăresc, chiar dacă realizările depășesc încă o dată sarcina inițială (16 000 de hectare față de 8 000 prevăzute), se cer in continuare depuse eforturi pentru ca fiecare sursă de apă să fie utilizată la irigarea culturilor. în județele Arad, Olt, Sălaj și Turda sunt din acest punct de vedere încă multe posibilități nevalorificate. Acum, nici un efort material sau financiar nu este prea mare, pentru a asigura plantelor apa necesară unei bune rodiri. Ing. Petronius ANGHEL Irigatul lucernei pe terenurile I.A.S. județul Ialomița. -Dragalina, Preocupări ale sindicatelor Creșterea productivității muncii In primii trei ani ai cincinalului, productivitatea muncii în unitățile de industrie republicană din județul Arad a crescut cu 24,4 la sută față de 1970 ; in timpul care a trecut acest an, productivitatea muncii a sporit cu 8,7 la sută din in comparație cu aceeași perioadă din anul trecut ; cu toate acestea realizările se află sub nivelul planificat. Sub conducerea organizațiilor de partid, în fiecare întreprindere din acest județ sindicatele militează pentru, folosirea cît mai judicioasă a potențialului tehnic, material și uman, extinderea mecanizării și automatizării, modernizarea tehnologiilor de fabricație, organizarea superioară a producției și a muncii, în așa fel ca să fie asigurată nu numai recuperarea rămînerilor în urmă ci să se asigure chiar depășirea nivelului planificat. Urmărirea atingerii unui astfel de obiectiv important în cadrul întrecerii socialiste de către comitetele sindicatelor este pe deplin justificată, dacă se ține seama și de faptul că, in acest an, 65 la sută din sporul producției industriale, de circa 1,7 miliarde lei față de 1971 urmează a fi obținut pe seama creșterii productivității muncii. Discuțiile purtate cu numeroși muncitori, ingineri, tehnicieni și economiști, precum și cu cadre de răspundere din activul sindical, au evidențiat preocupările existente pentru răspîndirea unor inițiative și metode utilizate de colective, care și-au depășit simțitor sarcinile planificate în ce privește productivitatea muncii. Obținerea unor astfel de rezultate pozitive este urmarea firească a unor preocupări susținute pentru folosirea cît mai deplină a capacităților productive. Bunăoară, la întreprinderea textilă „30 Decembrie“, pentru creșterea productivității munciia fost întocmit un plan MTO cuprinzînd 21 măsuri — tehnologii noi, mecanizări și automatizări — cu o eficiență economică de 1,7 milioane lei ; in secția filatură I în toate grupele sindicale s-a prelucrat importanța utilizării tuturor fuselor instalate pe flaiere și ringuri, a sporului de producție ce se poate obține dacă nu va exista nici un fus inactiv ; prin organizarea lucrului în acord global s-a reușit să se extindă zona de deservire a muncitoarelor, ceea ce a contribuit la creșterea productivității muncii în filatură cu 15-20 la sută. Realizări similare s-au înregistrat la Combinatul de prelucrare a lemnului, întreprinderea de articole metalice pentru mobilă și binale etc. Investigația noastră a pus in lumină faptul că in unele întreprinderi, printre care cele de vagoane și de strunguri — cu pondere mare în activitatea județului, nerealizările în ce privește productivitatea muncii sunt în principal urmarea unor deficiențe in organizarea producției și a muncii care au dus la depășirea numărului planificat de salariați, a derulării defectuoase a contractelor în sistemul de aprovizionare-cooperare cu alte întreprinderi. Ancheta noastră în întreprinderile din județul Arad a evidențiat preocuparea intensă a sindicatelor pentru descoperirea și valorificarea unor rezerve existente în ce privește îndeplinirea exemplară a sarcinilor privind creșterea productivității muncii. dr. loan BUNEA ACORDUL GLOBAL — stimulent în îndeplinirea ritmică a planului în marea întrecere socialistă ce se desfășoară cu însuflețire în cinstea celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei și a celui de-al XI-lea Congres al partidului, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea de construcții montaj din județul Vrancea au obținut realizări remarcabile. Pe cele cinci luni ale anului curent, ei au realizat planul de producție în proporție de 112 la sută, dînd în funcțiune înainte de termen numeroase obiective economice și socialculturale. Fără îndoială că asemenea succese au la bază preocupările stăruitoare ale comitetului oamenilor muncii și comitetului sindicatului de a organiza activitatea constructorilor în acord global. Această formă stimulativă constituie o pîrghie eficientă de creștere a producției fizice, productivității muncii, de reducere a cheltuielilor de producție și în mod deosebit de obținere a unor câștiguri superioare de către toți lucrătorii de pe șantier, în extinderea acordului global, comitetul oamenilor muncii și comitetul sindicatului au conlucrat îndeaproape pentru asigurarea condițiilor tehnice, organizatorice și materialelor necesare fronturilor de lucru. Roadele aplicării acestui sistem în întreprinderea de construcții-montaj a județului Vrancea sunt astăzi dintre cele mai bune, în momentul de față, la lucrările de instalații toate formațiile muncesc în acord global, iar la cele de construcții în proporție de 70 la sută. Așa se explică faptul că lotul IX al șantierului blocurilor de locuințe din Piața Unirii a municipiului Focșani a executat înainte de termen blocul cu 40 de garsoniere, iar la recepția făcută de către o comisie a Consiliului popular județean a primit calificativul foarte bine. Astfel de realizări, datorate muncii în acord global, au obținut și constructorii de pe șantierele Fabricii de sticlă din Mărășești, Școlii generale din Adjud și altele. Dar această formă de remunerare nu s-a extins încă la toate unitățile economice din județ. Din discuția avută cu tovarășul Ion Tătaru, președintele Consiliului județean al sindicatelor, am aflat că recent a avut loc o consfătuire cu tema : „Posibilități de extindere a acordului global in majoritatea unităților economice din județ“. Concluzia ? Se poate aplica această forna de lucru la întreprinderea chimică Mărășești, întreprinderea de materiale de construcții Odobești, C.P.L. Focșani și altele. Mircea NOVAC Pagina a 3-a Vetrele siderurgice - puncte fierbinți ale marii intreceri socialiste mejor de măsuri tehnico-organizatorice, aplicarea propunerilor valoroase făcute in adunările generale ale oamenilor muncii și cu alte ocazii, aplicarea și extinderea inițiativelor și metodelor avansate apărute în întrecere. In primele rînduri ale întrecerii socialiste se situează colectivele de muncă de la combinatele siderurgice din Galați Hunedoara, Reșița, precum cele de la întreprinderea de țevi-Roman, întreprinderea de firmă și produse din firmă Buzău, întreprinderea „Neferal“ Hrănești, întreprinderea „Vulturul“-Comarnic și altele. Pornind de la rezultatele obținute, de la posibilitățile de folosire cît mai deplină a capacităților de producție și valorificarea tuturor rezervelor existente, pentru realizarea cincinalului înainte de termen, pe baza propunerilor făcute de oamenii muncii, de reprezentanții sindicatelor în organele de conducere colectivă, în numeroase întreprinderi au fost suplimentate angajamentele pe acest an. Analizind periodic mersul întrecerii socialiste, Comitetul Uniunii noastre, împreună cu conducerea Ministerului Industriei Metalurgice, au posibilitate să acționeze concret, atit la nivelul centralelor industriale cît și la nivelul întreprinderilor, pentru a ajuta efectiv unitățile din ramură să valorifice rezervele interne de care dispun. Avînd ca obiectiv central întrecerii înfăptuirea cincinalual lui înainte de termen, suntem convinși că colectivele de muncă din Industria metalurgică, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, mobilizate in întrecere de sindicate, nu vor precupeți nici un efort pentru a putea raporta partidului noi și importante succese în realizarea și depășirea angajamentelor asumate pe acest an. (Urmare din pag. 1) rată de organele de conducere colectivă, sprijinite activ de comitetele sindicatelor, care, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, au asigurat înfăptuirea progra-