Munca, septembrie 1974 (Anul 30, nr. 8245-8248)

1974-09-06 / nr. 8245

Pagina a 2-a MUNCĂ PROGRAMUL PARTIDULUI INFLACAREAZA Industrializarea socialistă - factorul primordial al progresului economic și social al țării Partidul Comunist Român, a adus și aduce o contribuție substanțială la practica și teoria construcției socialiste. Un merit istoric al partidului nostru comunist este elaborarea unei strategii economice specifice condițiilor concrete ale țării noastre, corespunzătoare realităților sociale existente în diferitele etape ale edificării noii societăți. La baza acestei strategii economice, încă de la începutul operei de construcție socialistă, partidul nostru a promovat politica fermă, consecventă, de industrializare socialistă — axul generic al progresului economic și social, al făuririi unei economii moderne, dinamice și eficiente, factorul hotărîtor al plasării României în rîndurile țărilor cu un puternic potențial economic și cu un grad înalt de civilizație, fundamentul asigurării independenței și suveranității naționale. Promovarea constantă a politicii de industrializare socialistă de către P.C.R., are drept suport teoretic conceptul marxist-leninist privind rolul determinant al forțelor de producție în dezvoltarea societății, în cadrul căreia industria reprezintă veriga hotărîtoare și definitorie a progresului general. O asemenea concepție științifică a fost pe deplin confirmată de experiența țării noastre și pe plan mondial, care demonstrează că singura cale de lichidare a stării de înapoiere economico-socială, de propășire pe orbita unei civilizații materiale și spirituale ridicate este industrializarea socialistă — componentă esențială a activității programatice a P.C.R. Prin aplicarea consecventă a acestei linii strategice, prin folosirea unor tactici economice corespunzătoare fiecărei etape de edificare economico-socială, concretizate în orientările și soluțiile de rezolvare a problematicii complexe a industrializării socialiste, România oferă astăzi tabloul unei țări aflate pe drumul progresului și civilizației umane. Pe fundamentul marilor înfăptuiri economicosociale realizate de poporul nostru în anii construcției socialiste, rod al aplicării politicii științifice a partidului, in proiectul de Program al Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, de înaintare a României spre comunism s-a inscris continuarea fermă a politicii de industrializare socialistă, „factorul primordial al dezvoltării, forțelor de producție, al progresului economic și social al țării". In acest sens, in proiectul Directivelor Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român cu privire la viitorul cincinal (1976—1980) sunt prevăzute noi dimensiuni ale dezvoltării industriale, ceea ce va accentua rolul ei hotărîtor în înfăptuirea reproducției socialiste lărgite, în dezvoltarea comerțului exterior și a cooperării economice internaționale a țării, in prosperitatea materială și spirituală a Întregii națiuni. In acest scop, in viitorul cincinal, în totalul investițiilor alocate ramurilor producției materiale, circa 2/3 vor fi destinate industriei, iar din acestea aproximativ 70 la sută pentru dezvoltarea energeticii, metalurgiei, construcțiilor de mașini și chimiei. Aceste fonduri uriașe, care sintetizează eforturile susținute ale intregii noastre națiuni, vor asigura dezvoltarea impetuoasă a industriei, sporirea substanțială a potențialului economic al țării. La sfîrșitul anului 1980, producția industrială va fi cu 54—61 la sută mai mare decit în 1975, corespunzîndu-i un ritm anual de creștere de 9—10 la sută. Dar, ceea ce va caracteriza dezvoltarea acestui sector sunt in primul rind schimbările de ordin calitativ. Astfel, în cadrul industriei, ritmuri mai înalte de creștere se înregistrează în ramurile și subramurile propulsoare ale progresului tehnic și care valorifică superior resursele materiale și umane ale țării — construcțiile de mașini și chimia. Industria constructoare de mașini va crește intr-un ritm mediu anual de 11,5—12,5 la sută, iar subramurile de virf, „industrializante“, purtătoare ale tehnicii celei mai inalte, vor înregistra creșteri și mai accentuate : electrotehnica de 2,2—2,5 ori, mecanica fină și optica de 2,5—3 ori, mașinile unelte de 2,4—2,6 ori. La sfîrșitul anului 1980, producția industriei chimice va fi mai mare cu 60—80 la sută față de 1975, accent deosebit punindu-se în continuare pe dezvoltarea petrochimiei. Drept urmare, la finele anului 1980 construcțiile de mașini și chimia vor însuma aproape 50 la sută din producția industrială a țării și vor deține peste 50 la sută din totalul exportului. Pe fundalul dezvoltării prioritare a producției mijloacelor de producție se va accentua și creșterea producției bunurilor de consum. Iată cîteva dintre principalele consecințe economico-sociale ale procesului de industrializare socialistă in viitorul cincinal. In primul rînd se va accentua poziția conducătoare a industriei in cadrul economiei naționale, accelerîndu-se procesul de reducere și de lichidare a decalajului economic care există in raport cu țările avansate ; în al doilea rînd, se va intensifica procesul de modernizare a structurii industriei, accentuîndu-se ponderea ramurilor propulsoare ale progresului tehnic, industria exercitînd o influență puternică asupra tuturor domeniilor vieții sociale ; în al treilea rind, se va îmbunătăți radical repartiția teritorială a forțelor de producție, asigurîndu-se preponderența industriei in toate județele țării ; in al patrulea rind, populația ocupată in industrie va depăși pentru prima oară in istoria țării pe cea ocupată in agricultură, schimbare calitativă care va marca un important pas pe drumul transformării țării noastre intr-un stat industrial agrar puternic ; in al cincilea rând, va asigura sporirea substanțială a eficienței muncii sociale, condiție esențială a prosperității materiale și spirituale a tuturor oamenilor muncii. Prin viziunea largă, unitară și de perspectivă a politicii de industrializare socialistă, îndeplinirea obiectivelor înscrise în viitorul cincinal va contribui la perfecționarea bazei tehnico-materiale, la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, la progresul general al României. Sandu COSTACHE doctor in economie PRODUCȚIA de OTEL 1973 im Tot ce înfăptuim este închinat OMULUI In 11111 Am studiat cu un sentiment de profundă mîndrie patriotică proiectul de Program al Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a României spre comunism, document care pornește de la interesele întregului popor, de dezvoltare a țării. Am constatat cu bucurie că prevederile înscrise In această Cartă fundamentală a partidului sunt îndreptate spre același țel : ridicarea nivelului vieții materiale și spirituale a poporului. Omul e considerat ca factorul esențial al dezvoltării economice și sociale. Tot ceea ce se va făuri, toate eforturile ce se vor face, sunt închinate sale, satisfacerii omului, fericirii cerințelor de viață în continuă creștere și diversificare, afirmării neîngrădite a personalității umane. Alături de toată suflarea țării, eu și ceilalți tovarăși ai mei de muncă, ne exprimăm completa adeziune față de însuflețitorul Program și ne angajăm să muncim cu și mai multă abnegație pentru înfăptuirea tuturor prevederilor sale, conștienți fiind că prin eforturile noastre vom contribui la creșterea producției, a venitului național, a ridicării nivelului de trai al populației. Ne bucură nespus de mult faptul că, cheltuielile sociale vor ocupa in viitor o pondere și mai mare in satisfacerea cerințelor generale ale poporului. Vedem în aceasta o împletire, încă din această fază, a principiului repartiției socialiste după muncă, cu principiul repartiției comuniste de satisfacere deplină a necesităților raționale de viață ale oamenilor. Vedem in toate prevederile proiectului de Program pașii serioși și fermi spre cea mai înaintată și dreaptă societate : societatea comunistă. Ion PETCU maistru la întreprinderea de tractoare — Brașov III 11 11 1 PE LOCUITOR 1948 Lumina noastră călăuzitoare spre comunism (Urmare din pag. ln)cialistă In țara noastră, ca din experiența construcției soșicialiste pe plan mondial. Prin suflul său prospectiv și revoluționar al noului, prin soluțiile cutezătoare pe care le enunță cu privire la procesul amplu și complex de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a țării noastre pe calea comunismului. Programul partidului nostru aduce o strălucită contribuție originală la îmbogățirea tezaurului gândirii revoluționare și a practicii mișcării comuniste și muncitorești internaționale. In ampla frescă istorică a dezvoltării generale a societății românești pe care unul o înfățișează sunt Prograoglindite, cu o emoționantă lupta necurmată din veac forță, poporului nostru pentru elibearare națională și socială, năzuințele lui de a trăi liber și Independent, puternicele bătălii de clasă desfășurate de proletariat după intrarea lui pe arena socială, crearea organizații sindicale și primelor organizarea mișcării muncitorești din țara noastră. Evocînd bogatele și glorioasele tradiții revoluționare ale poporului român, ale clasei muncitoare. Programul legitimează mândria noastră, a tuturor, de a ști că aspirațiile cele mai fierbinți pe care locuitorii pământului străbun le-au purtat cu neostorie prin veacuri de încleștare și-au găsit exponentul cel mai fidel in Partidul Comunist Român , că tot ceea ce bărbații de seamă, pe care i-a născut acest mândru și inteligent popor, au gîndit și năzuit mai Înălțător pentru obște și țară, de-a lungul zbuciumatei noastre existențe, a fost preluat, ca pe o moștenire de preț, de partidul comuniștilor , că nobila cauză in numele căreia au luptat și s-au jertfit atitea generații de revoluționari a fost ridicată pe un plan superior și dusă la izbîndă deplină de partidul comunist. Afirmîndu-se cu putere — în momente cruciale pentru destinul țării — ca forță politică națională, Partidul Comunist Român a condus cu eroism, abnegație și pricepere lupta poporului pentru o viață liberă și demnă, împotriva exploatării și asupririi, a fascismului și aservirii țării monopolurilor străine, pentru cauza democrației și păcii, luptă care s-a încheiat cu victoria de însemnătate națională și internațională de la 23 August 1944. Și dacă astăzi, in anul de-a XXX-a aniversări a celei eliberării patriei de sub dominația fascistă, poporul suveran este in măsură să-și făurirea unei asemenea propună grandioase opere — fără egal ca ritm, amploare și perspective In decursul milenarei sale istorii, se datorește tot faptului că la ciima țării se află partidul comuniștilor, înțeleptul strateg și tactician al națiunii noastre socialiste. Prin cutezătorul său Program, partidul proiectează imaginea luminoasă a societății socialiste multilateral dezvoltate și a înaintării României spre comunism, avînd drept coordonate creșterea puternică a principale forțelor de producție și amplasarea lor rațională pe întreg teritoriul țării; egalizarea nivelului de dezvoltare a țării noastre cu țările socialiste avansate din punct de vedere economic ; apropierea României de industriale dezvoltate ale țările lumii ; dezvoltarea invățămîntului și științei ; perfecționarea relațiilor de producție și sociale și adîncirea democrației socialiste ; creșterea rolului conducător al partidului și întărirea rolului statului ; rezolvarea justă, în continuare, pe baza principiilor marxism-leninismului, a problemei naționale ; intensificarea și perfecționarea activității politice, ideologice și educative de formare a omului nou, de afirmare în viață a principiilor eticii și echității socialiste ; creșterea și mai accentuată a rolului clasei muncitoare în întreaga viață socială ; participarea activă a țării noastre la viața internațională, la lupta pentru transformarea pe baze noi a omenirii, pentru făurirea unei lumi mai drepte și mai bune. Stabilind strategia și căile evoluției societății românești pentru o întreagă epocă istorică, partidul consacră în Programul său drept obiectiv fundamental al uriașei activități constructive pe care o declanșează omul. Creșterea nivelului general de bunăstare și civilizație, înflorirea continuă a personalității umane constituie țelul suprem al societății socialiste, al politicii partidului nostru. Programul partidului adoptat de Congresul al XI-lea va fi programul poporului, clasa muncitoare, pentru Pentru sindicate, care numără în rîndurile lor aproape 6 milioane de membri activi ai societății, pentru toți fiii patriei noastre constituie o înaltă mîndrie patriotică și, în același timp, o datorie de onoare de a se ști părtași la înfăptuirea minunatului gram — poemul manifestareal partidului comuniștilor, care, intr-o uriașă proiecție, prefigurează România anului 2000, România comunismului. Pînă în 1990 se vor crea 300-400 noi centre orășenești