Munca, aprilie-iunie 1975 (Anul 31, nr. 8275-8287)

1975-04-04 / nr. 8275

Proletari din toate țările, unifi-vâ ! MUNCĂ ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXXI nr. 8275 • 4 aprilie 1975 • 12 pagini 50 bani Tovarășul Nicolae Ceaușescu,președintele României, întreprinde, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, o vizită oficială în Japonia, Filipine, Iordania, Tunisia VĂ URĂM, IUBITE TOVARĂȘE NICOLAE CEAUȘESCU, SUCCES DEPLIN IN NOBILA MISIUNE DE PACE, PRIETENIE $1 CONLUCRARE INTERNAȚIONALA! întregul nostru popor, antrenat într-o muncă entuziastă, plină de răspundere pentru traducerea în viață a hotărîrilor celui de-al XI-lea Congres al P.C.R., apreciind eforturile neobosite și contribuția de mare preț adusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele țării, secretarul general al partidului, la făurirea unei noi ordini economice și politice mondiale, îl însoțesc cu gînduri de aleasă stimă și profundă dragoste, pe tot acest itinerar al păcii și prieteniei. Angajare fermă, energică in înfăptuirea obiectivului național. CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN Am încheiat primul trimestru din acest an. Rezultatele remarcabile pe care le-am obținut în toate domeniile construcției economice și sociale pun puternic in lumină voința nestrămutată a oamenilor muncii, a întregului nostru popor de a realiza planul și angajamentele luate în întrecerea socialistă pe 1975 și cincinalul înainte de termen, treaptă importantă spre înfăptuirea obiectivelor însuflețitoare înscrise în documentele Congresului al XI-lea al partidului. Acționînd cu energie și abnegație, cu înaltă dăruire patriotică, colectivele a peste 400 de unități economice au raportat, pînă la sfîrșitul lunii martie, îndeplinirea prevederilor pe întregul cincinal, iar un număr mare de județe — printre care Prahova, Hunedoara, Constanța, Olt — au realizat planul producției industriale pe primul trimestru, cu 3—8 zile mai devreme. In susținerea și mai intensă a efortului creator pentru înfăptuirea acestui important obiectiv, cât și a planului și angajamentelor pe acest an de către toate colectivele de muncă, întreaga activitate a sindicatelor trebuie să cunoască o substanță sporită în stare să determine o și mai puternică emulație în muncă, în gospodărirea cât mai judicioasă a unităților, folosirea cu randamente maxime a potențialului tehnic și resurselor materiale din fiecare întreprindere. Așa după cum a accentuat recenta Plenară a Consiliului Central al U.G.S.R., sindicatele trebuie să pună în centrul întrecerii socialiste realizarea exemplară a sarcinilor la producția fizică și la toate sortimentele, acționînd cu fermitate pentru prevenirea și înlăturarea lipsurilor în organizarea producției și a muncii, pentru recuperarea neîntârziată a restanțelor înregistrate de către unele întreprinderi. Domeniile de contribuție a sindicatelor la îndeplinirea sarcinilor economice trebuie să vizeze prioritar mobilizarea oamenilor muncii la valorificarea cât mai intensă a rezervelor interne de sporire a producției și productivității muncii, ridicarea calității produselor, reducerea cheltuielilor materiale, creșterea gradului de utilizare a capacităților de producție și a timpului de lucru, întărirea ordinei și disciplinei în fiecare unitate, la fiecare loc de muncă. In mod deosebit se impune ca sindicatele să stimuleze pe toate căile inițiativele care vizează reducerea normelor de consum, valorificarea superioară a materiilor prime și materialelor, combustibilului și energiei, creînd un adevărat front al fermității împotriva oricărei risipe din avuția socială. (Continuare in pag. a 3-a) Agenda politică a săptămânii Intr-o scrisoare adresată tuturor celor care l-au felicitat cu prilejul realegerii în funcția de președinte al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu aduce cele mai vii mulțumiri oamenilor muncii, activiștilor de partid și de stat, organizațiilor de partid și obștești, ministerelor și instituțiilor de stat care i-au trimis telegrame și scrisori. „Consider aceste manifestări, subliniază tovarășul Nicolae Ceaușescu în scrisoare, drept o expresie a atașamentului și încrederii întregii noastre națiuni în Partidul Comunist Român — care m-a crescut și m-a format ca militant revoluționar — in politica internă și externă a statului nostru, pe care o voi sluji întotdeauna cu neclintită credință, cu hotărirea de a face totul pentru a asigura transpunerea in viață a Programului partidului, triumful mărețelor idealuri ale socialismului și comunismului în România“. • Recenta ședință a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, a înscris pe ordinea sa de zi, cîteva probleme de maximă importanță pentru activitatea noastră curentă și de perspectivă. Ascultînd raportul întocmit de Curtea superioară de control financiar, Comitetul Politic Executiv a apreciat rezultatele obținute in anul 1974 in domeniul activității de control financiar și bancar, punînd, totodată, în fața tuturor ministerelor, centralelor și întreprinderilor industriale sarcina expresă de a acționa cu și mai multă energie pentru instaurarea unei discipline riguroase în gospodărirea resurselor financiare, pentru sporirea eficienței mijloacelor materiale. (Continuare in pag. a 4-a) în întreprinderile care au lansat chemări la întrecere Valoarea umană a metalu l deconectat letconul, a aprins o țigară și a stat un pic pe gînduri înainte de a răspunde. îmi spune că secția „Redresori“, în plenul adunării sindicale, a ajuns la concluzia că se mai poate ridicaloarea metalului încorporat vaîn marfă. S-au indicat și cîteva dintre căile posibile, „judecate de unul și altul“, care duc la economia de metal. El, montorul Ion Grama, a vorbit (în adunare) despre un „drum critic“ lasamblare, „descoperit in întrecere“, la capătul căruia se adună cupru economisit... Deci, confruntarea de păreri care a decis angajamentul secției, a pus semn de egalitate, matematic, între reducerea consumului tehnologic de metal și creșterea valorii metalului încorporat în marfă. Ion Grama nu intră în detaliile tehnice ale electroredresorului. Mo asigură că (îl citez) „gabaritele reduse ale mărfurilor scoase la export constituie o problemă de politică economică, întrucit ridică valoarea muncii, a inteligenței, putem spune“. Notabil , în judecata „unuia și altuia“, a participanților la întrecere, intră, firesc, considerente de economie națională... Adunate de la toate secțiile, posibilitățile (certe) de economii au dat naștere angajamentului-chemare al „Electromagneticii“, care promite in acest an 125 de tone de metal economisit la indicii de consum. Deocamdată, din evidența la zi, rezultă că sărbătoarea muncii este întîmpinată cu economii de aproape 30 de tone. Secretarul comitetului sindicatului, Gheorghe Stancu, atrage atenția reporterului ca „rezervele de natura asta demonstrează, implicit, anumite lacune în resortul tehnologic“. Notez ideea in carnet. Și am reacția promptă. Adică, sunt George ORAȚIU (Continuare în pag. a 2-a) Plenara Consiliului Central al U.G.S.R. In ziua de 28 martie a.c. a avut loc plenara Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. La lucrările plenarei a luat parte tovarășul Ilie Verdeț, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Au participat membri și membri supleanți ai Consiliului Central al U.G.S.R., ai Comisiei Centrale de cenzori, președinții consiliilor județene ale sindicatelor care nu sunt membri ai Consiliului Central, reprezentanți ai presei. Plenara a dezbătut modul cum se îndeplinesc sarcinile ce revin sindicatelor în mobilizarea oamenilor muncii pentru îndeplinirea planului de dezvoltare economico-socială pe anul 1975, precum și problemele privind compoziția și mișcarea cadrelor sindicale scoase din producție, numărul și structura sindicatelor, efectivul și compoziția membrilor de sindicat la sfîrșitul anului 1974. Totodată, plenara a fost informată cu privire la modul cum sunt rezolvate propunerile, sesizările și reclamațiile oamenilor muncii. Din însărcinarea conducerii partidului, tovarășul Ilie Verdeț a supus spre aprobare recomandarea Plenarei C.C. al P.C.R. din 17 martie a.c. privind eliberarea tovarășului Mihai Dalea din funcția de președinte al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, din motive de sănătate, și alegerea în funcția de președinte al Consiliului Central al U.G.S.R. a tovarășului Gheorghe Pană, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Plenaru a hotârit cooptarea tovarășului Gheorghe Pană ca membru al Consiliului Central al U.G.S.R., alegerea sa ca membru al Comitetului Executiv și în funcția de președinte al Consiliului Central al U.G.S.R. Pe marginea problemelor înscrise pe ordinea de zi au luat cuvîntul tovarășii : Ion Alexandru, președintele Consiliului județean al sindicatelor — Prahova , Constantin Herescu, președintele Comitetului Uniunii, sindicatelor din agricultură, industria alimentară și ape ; Paul Nagy și Pavel Ștefan, secretari ai Consiliului Central al U.G.S.R. ; Gheorghe Stuparu, președintele Consiliului municipal al sindicatelor București ; Mircea Georgescu, președintele Comitetului Uniunii sindicatelor din industria (Continuare in pag. a 2-a)