Munca, aprilie-iunie 1977 (Anul 33, nr. 8381-8393)

1977-04-01 / nr. 8381

Vineri 1 aprilie 1977 STRINS UNIJI ÎN JURUL PARTIDULUI, IN FRUNTE CU TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU, vom înfăptui neabătut programul dezvoltării multilaterale a patriei (Urmare din pag. 1-a) „nimic nu a putut și nu poate infringe energia și elanul revoluționar al poporului nostru, voința sa de a înfăptui politica partidului, hotărîrea neabătută de a inălța cu succes edificiul socialismului și comunismului pe pămîntul României“. Cutremurul care s-a abătut asupra noastră a provocat mari distrugeri și avarii în Capitală și în 9 județe ale țării, a afectat grav o serie de centre, a nimicit aproape in întregime orașul Zimnicea și un număr de sate, soldîndu-se cu daune deosebit de grele pentru întreaga noastră națiune. Cea mai grea pierdere, irecuperabilă, arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea sa, constă în dispariția celor 1570 de vieți omenești. De asemenea, au fost distruse sau avariate 32 900 locuințe, lăsînd fără adăpost 35 000 de familii. Au fost lovite de cutremur 763 de unități economice din sectoare de bază ale industriei, construcțiilor, transporturilor și s-a pierdut un important volum de producție. Din primele momente ale cutremurului e-a reușit să se adopte măsurile imediate pentru a face față situației. Aflat, încă în străinătate, tovarășul Nicolae Ceaușescu a stabilit decretarea stării de necesitate. „Cea mai mare atenție a fost acordată, din prima clipă, luptei pentru salvarea oamenilor. S-a făcut tot ce era omenește posibil pentru fiecare ființă vie, s-a întreprins totul pentru a nu se pierde nici cea mai slabă speranță, nici cea mai mică șansă“. Aceste cuvinte ale secretarului general probează esența profund umanistă a orînduirii noastre, esența însăși a socialismului. Pe aceeași linie de afirmare a virtuților înalte ale societății noastre au acționat miile și zecile de mii de oameni, in frunte cu comuniștii, muncitori, ostași, tineri, membri ai gărzilor patriotice pentru înlăturarea urmărilor catastrofalului cutremur. în această titanică acțiune, Comitetul Politic Executiv, sublinia in expunerea sa tovarășul Nicolae Ceaușescu, a condus permanent munca întregului partid și popor, analizînd zilnic, în ședințe operative de lucru, stadiul evoluției situației, organizînd comandamente de acțiune, stabilind măsurile prioritare, de cea mai mare urgență, pentru înlăturarea grabnică a consecințelor cutremurului și sprijinirea sinistraților, pentru desfășurarea în condiții cît mai corespunzătoare a vieții economico-sociale a țării. De la înalta tribună a acestui forum reprezentativ al partidului și țării, tovarășul Nicolae Ceaușescu a relevat, prin vibrante cuvinte, forța și energia revoluționară clasei noastre muncitoare, clasă conducătoare a societății, spiritul ei de abnegație dovedit în lupta pentru apărarea avuției socialiste, pentru refacerea economiei lovită de cutremur, pentru reluarea cursului normal al vieții. Cuvinte de profundă prețuire au fost exprimate, de asemenea, la adresa țărănimii, a intelectualității, la adresa tuturor celor care și-au adus aportul neprecupețit în lupta zilor seismului, militarilor, împotriva armăgărzilor patriotice, tineretului, formațiunilor medicilor, lucrătorilor din transporturi, din sectoarele de alimentație, comerț. „In aceste momente grele am simțit mai mult ca niciodată ce minunat popor sintern, am dovedit că nu ne plecăm in fața greutăților ci, dimpotrivă, în asemenea împrejurări devenim mai dîrji, mai hotăriți să înfăptuim comunismul în România“. Faptul că am biruit greutățile, că viața a intrat pe făgașul ei normal constituie o elocventă verificare, după cum reliefa tovarășul Nicolae Ceaușescu, a trăiniciei indestructibile a orinduirii noastre, forța economiei noastre socialiste, a legăturii strinse, cu adevărat organice, existente între partid și popor, precum și a umanismului nou, revoluționar, de care sunt tot mai puternic animați oamenii muncii din patria noastră. în continuarea expunerii sale, tovarășul Nicolae Ceaușescu a înfățișat o serie de concluzii și măsuri privind activitatea de proiectare și construcție, refacerea localităților afectate de cutremur, ridicarea nivelului creației arhitecturale și al sistematizării urbane și rurale în țara noastră. Aceasta cu atît mai mult cu cît în acest cincinal, pe baza suplimentărilor, se vor construi aproape un milion de apartamente în orașe și 250 000—300 000 în comune sate, și că, de asemenea, se vor executa lușicrări de amploare in Capitală și în alte orașe. Acest vast program de construcții, arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, impune organelor și organizațiilor de partid, consiliilor popuare, să acționeze cu fermitate pentru realizarea acestor mărețe obiective, la timp și în cele mai bune condițiuni. Ideea fundamentală, subliniată de secretarul general al partidului, că seismul, cu toate consecințele sale, nu va impieta deloc asupra programului de dezvoltare a țării stabilit de Congresul al XI-lea, a fost reliefată în acea parte a cuvîntării în care sînt analizate succesele în îndeplinirea planului pe 1976 și din primul trimestru al acestui an, precum și sarcinile de viitor pentru realizarea tuturor prevederilor cincinalului, pentru creșterea avuției naționale a patriei noastre, înfățișînd tabloul suceselor obținute în anul 1976 și în prima parte a acestui an, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta că în săptămânile care au trecut după cutremur, multe colective de oameni ai muncii și-au luat noi angajamente și că, așa cum se desfășoară în prezent activitatea, avem convingerea că ne vom realiza planul pe 1977. Ținînd seama de importanța deosebită a realizării și depășirii marilor obiective ale planului economic pe 1977, pentru îndeplinirea întregului cincinal, e necesar să se ia măsuri hotărîte pentru organizarea exemplară a muncii, pentru mobilizarea resurselor și posibilităților existente în toate ramurile, pentru valorificarea maximă a potențialului și superiorității economiei noastre socialiste. în această direcție, tovarășul Nicolae Ceaușescu a insistat asupra necesității folosirii eficiente a tuturor capacităților și mijloacelor de producție, a asimilării de produse și utilaje noi, prin promovarea de tehnologii noi, moderne, prin perfecționarea și intensificarea cercetării științifice. Lupta pentru calitatea tuturor produselor, pentru reducerea consumurilor de materii prime și materiale, pentru perfecționarea activității în transporturi, pentru înfăptuirea planului de investiții și înlăturarea restanțelor în acest domeniu, pentru creșterea în ritm și mai înalt decît cel prevăzut, a productivității muncii, constituie cîteva dintre direcțiile indicate de tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea sa, în continuare, secretarul general a acordat o mare atenție lucrărilor din agricultură și apoi activității in domeniul colaborării și cooperării economice internaționale, pentru intensificarea schimburilor cu alte state. Dezvoltarea accentuată a economiei naționale și creșterea venitului național au ca scop, mereu subliniat de partidul nostru, bunăstarea poporului, creșterea nivelului de trai material și spiritual al tuturor cetățenilor. Referindu-se la această problemă, secretarul general al partidului arăta că în prezent se elaborează programul de măsuri cu privire la ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii pentru întregul cincinal. Pe baza suplimentării fondului de retribuție cu circa 10 miliarde, ca rezultat al economiilor ce se vor realiza, și a creșterii suplimentare a venitului național, și printr-o mai bună gospodărire a cheltuielilor sociale, apare posibilitatea unei creșteri mult mai mari a retribuției oamenilor muncii, ajungînd la o creștere a retribuției reale cu cel puțin 30 la sută, față de 18—20 la sută cît era prevăzut. Se vor asigura și importante creșteri ale alocațiilor pentru copii, ale pensiilor de asigurări sociale, ale veniturilor țărănimii și ale altor venituri. Acest program de dezvoltare viitoare a țării, înfățișat la numai trei săptămîni de la groaznicul seism, dă un răspuns ferm unora din străinătate care se întrebau dacă vom mai putea realiza cincinalul sau celor care prevesteau că România va fi dată înapoi cu cinci sau chiar cu zece ani. Răspunsul poporului nostru, formulat hotărît de tovarășul Nicolae Ceaușescu, este clar : nimic nu ne va abate din drum, vom înfăptui cincinalul, vom continua neabătut construcția socialistă, înfăptuind neabătut hotărârile istorice ale Congresului al XI-lea, partidul și statul nostru desfășoară o intensă activitate internațională, România afirmîndu-și cu pregnantă rolul activ la soluționarea problemelor internaționale, la promovarea colaborării și păcii între națiuni. Infățișind într-o viziune cuprinzătoare și de profundă analiză științifică evoluția evenimentelor din perioada actuală, tovarășul Nicolae Ceaușescu a evidențiat marile schimbări petrecute în dezvoltarea lumii contemporane, in raportul mondial de forțe, în creșterea avântului forțelor revoluționare, antiimperialiste și progresiste de pretutindeni în lupta pentru o politică nouă in viața internațională. „Caracteristica acestor schimbări o constituie afirmarea tot mai puternică a voinței și hotăririi popoarelor de a pune pentru totdeauna capăt politicii imperialiste de dominație și asuprire, de forță și dictat, de a se dezvolta libere, deplin stăpine pe soarta și bogățiile lor naționale, de a promova o politică nouă, de egalitate și respect între națiuni, de colaborare multilaterală intr-un climat de încredere și securitate“. Făcînd o profundă analiză materialist-dialectică a marilor transformări ce se petrec în lumea de azi, tovarășul Nicolae Ceaușescu a reliefat în expunerea sa politica consecventă a României de dezvoltare a relațiilor de colaborare cu țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare, cu țările nealiniate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, participarea sa activă la diviziunea internațională a muncii, la schimbul mondial de valori. în prezent, , arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, întreținem raporturi diplomatice și consulare cu 129 de state și relații economice cu peste 140 de țări. Politica externă a României este una de dinamică participare la soluționarea unor probleme internaționale. în această direcție, propunerile țării noastre în diverse probleme care interesează omenirea, pacea, securitatea, dezarmarea s-au bucurat și se bucură de atenția opiniei mondiale. în această direcție, tovarășul Nicolae Ceaușescu a analizat în expunerea sa și eforturile statornice ale României pentru transpunerea în viață a prevederilor documentelor de la Helsinki pentru înfăptuirea securității și colaborării pe continentul european, relevind adevăratele principii ale Actului final care se bazează pe respectul dreptului fiecărui stat de a-și elabora politica și de a nu permite ingerințe de nici un fel în treburile interne. Lupta pentru lichidarea subdezvoltării și instaurarea unei noi ordini economice internaționale, bazate pe deplină egalitate și echitate, precum și înfăptuirea dezarmării generale și, în primul rând, a dezarmării nucleare, — probleme de majoră importanță pentru destinul omenirii — au fost pe larg supuse analizei în expunerea sa de către tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pe linia politicii internaționale a partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu a expus poziția Partidului Comunist Român privitoare la dezvoltarea colaborării și solidarității cu toate partidele comuniste și muncitorești, partidele socialiste și social-democrate, cu alte partide și organizații democratice, progresiste, cu toate forțele antiimperialiste de pretutindeni. Expulterea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Marii Adunări Naționale, Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și activului central de partid și de stat — cuprinzător program de acțiune și bogat tezaur de gîndire și analiză științifică a situației țării noastre în perioada actuală — a fost primită de întreaga țară cu sentimente de profundă aprobare. Dezbaterile care au avut loc în ședința acestor organe supreme de conducere ale partidului și statului nostru au afirmat cu tărie unanimitatea cu care a fost primită această istorică expunere. In acest spirit de patriotică unire în cuget și simțiri, Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Marea Adunare Națională și Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale au adoptat o Hotărîre prin care se aprobă in unanimitate și dau o înaltă apreciere Expunerii prezentate de tovarășul Nicolae Ceaușescu — document de o excepțională însemnătate pe plan teoretic și practic, care, înfățișînd cuprinzător eforturile titanice ale comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii din țara noastră pentru depășirea grelei încercări prin care au trecut, stabilesc direcțiile principale de acțiune pentru lichidarea deplină a consecințelor calamității, pentru îndeplinirea neabătută a cincinalului, creșterea mai accentuată a economiei naționale și, pe această bază, ridicarea nivelului de trai al poporului, pentru înfăptuirea riguroasă a tuturor obiectivelor Congresului al XI-lea. Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Marea Adunare Națională, Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale își exprimă înalta prețuire față de activitatea energică, neobosită, desfășurată zi de zi, ceas de ceas de secretarul general al partidului, președintele republicii, în conducerea nemijlocită a eforturilor partidului și statului, ale întregii națiuni pentru soluționarea problemelor atît de complexe și dificile create de cutremur. Hotărîrea aprobă întrutotul activitatea internațională multilaterală pe care partidul și statul nostru, in frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au desfășurat-o. în Hotărâre se adresează un apel solemn guvernelor, parlamentelor, partidelor politice, tuturor forțelor sociale înaintate de pe continentul nostru pentru a depune noi eforturi în vederea asigurării păcii trainice pe continent. Hotărîrea adoptă Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu drept program de acțiune a partidului și statului, a întregului nostru popor pe planul politicii interne și activității internaționale, în lupta pentru înfăptuirea hotăririlor Congresului al XI-lea, a liniei politice generale a Partidului Comunist Român. Am trăit momente de istorie, de încercări grele, de eroism. Așa cum ni se adresa tovarășul Nicolae Ceaușescu în cuvântul de închidere a lucrărilor acestui forum suprem al partidului și statului, ne vom uni și mai strâns rândurile, ne vom intensifica eforturile pentru realizarea cu succes a planului pe acest an, a planului cincinal, pentru triumful societății socialiste multilateral dezvoltate și al comunismului în Republica Socialistă România. MUNCA - pag. 2-o