Munca, aprilie-iunie 1978 (Anul 34, nr. 8434-8446)

1978-04-07 / nr. 8434

Amplă manifestare a inteligenței și creativității românești Considerînd că nu va fi posibilă abordarea la un nivel corespunzător și cu un caracter larg a elaborării și aplicării tehnologiilor noi ca și a organizării superioare, științifice a producției, fără o participare alături de specialiști a muncitorilor, maiștrilor, elevilor, studenților, partidul nostru a inițiat antrenarea maselor în creația științifică în cadrul Festivalului național „Cântarea României“. Un prim bilanț îl poate semnifica „Expoziția națională a creației științifice și tehnice“ deschisă oficial în prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, a tovarășei Elena Ceaușescu, eveniment ce deschide șirul acțiunilor prilejuite de „Săptămîna științei și tehnicii românești“. Organizată și realizată sub înaltul patronaj al secretarului general al partidului, expoziția reflectă inteligența tehnică românească, modul exemplar în care a fost urmată chemarea partidului de transformare a cincinalului actual într-un cincinal al revoluției tehnico-științifice, de către mii și mii de muncitori, maiștri, ingineri, tehnicieni, care au realizat și conceput mașini, instalații, dispozitive, soluții tehnologice de perfecționare a muncii, deosebit de importante. Eforturile depuse pe planul creației științifice și tehnice, pentru o nouă calitate, înseamnă efectiv transformarea științei într-o veritabilă forță de producție, oferirea de soluții pentru realizarea obiectivelor cu care se confruntă programul de dezvoltare economică și socială a țării. Astfel eficiența economică obținută ca urmare a participării oamenilor muncii la creația științifică și Agenda politică a săptăminii tehnică și a aplicării în practică a soluțiilor propuse de ei se ridică pentru prima ediție a Festivalului național „Cîntarea României“ la circa 15 miliarde lei. Iar dovada succesului acestei acțiuni stă în raportul de echivalență între corespondența valorică a creației tehnico-științifice de masă și cea a specialiștilor din institutele de cercetări și inginerie tehnologică. „Expoziția națională a creației științifice și tehnice“ reunește peste 9 000 de produse și tehnologii noi. în acest cadru, secretarul general al partidului s-a întîlnit cu un număr mare de ingineri, cercetători, proiectanți, specialiști, muncitori, cu care a legat un fructuos dialog. S-au formulat aprecieri și exigențe la adresa specialiștilor din industria constructoare de mașini, s-a evidențiat preocuparea oamenilor de știință, a cercetătorilor, a muncitorilor pentru dernizarea și înzestrarea cu tehnici și tehnologii mede nivel mondial, în toate sferele de activitate, s-au trecut în revistă realizările creației tehnice de masă in slujba valorificării superioare a resurselor naturale, s-au evidențiat efectele rodnice ale cercetării în domeniul industriei chimice, rezultatele progresului tehnic în satisfacerea cerințelor populației, realismul măsurilor adoptate de conducerea de partid pentru integrarea învățămîntului cu cercetarea și producția. In standuri separate, la loc de cinste, sunt expuse operele tovarășului Nicolae Ceaușescu, publicate în țară străinătate, lucrarea tovarășei Elena Ceaușescu „Cerși cetări în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“ editată în limbile română, engleză și germană, cercetări din diverse domenii ale științei românești cu implicații social-umane deosebite. în suita manifestărilor dedicate științei și tehnicii românești mai consemnăm lucrările simpozionului „Bilanț și perspective în activitatea de creație științifică și tehnică de masă“ și ale Plenarei Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie. La aceste prestigioase reuniuni au participat tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Gheorghe Oprea, Nicolae Giosan, (Continuare in pag. a 2-a) ANUL XXXIV • nr. 8 434 7 aprilie 1978 # 12 pagini, 30 bani Proletari din toate tarile, unifi-vă ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMANIA Mărturie elocventă a unei prietenii tradiționale, a unei colaborări rodnice Noua intîlnire dintre tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România și tovarășul TUDOR JIVKOV, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, a fost prilejuită de un eveniment care caracterizează elocvent relațiile de largă și fructuoasă colaborare dintre cele două țări și popoare, vecine și prietene — inaugurarea lucrărilor de construcție a complexului hidrotehnic „Turnu Măgurele— Nicopole“. Marele obiectiv de pe Dunăre, care se adaugă altor numeroase acțiuni în comun, este rodul tradiționalelor legături de prietenie și colaborare dintre cele două țări vecine, cu adinci și puternice rădăcini în trecutul istoric al ambelor popoare. După cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Inaugurarea lucrărilor Complexului hidrotehnic Turnu Măgurele—Nicopole are o importanță deosebită, avind loc la 100 de ani de cînd, nu departe de aceste meleaguri, oștile (Continuare în pag. a 12-a) TOTDEAUNA E LOC PENTRU NOU — Ce-ai vrut și rezolvi prin lucrarea asta, tovarășe Emil Braharu ? — Recondiționarea roților de la podurile rulante — răspunde sec. — Nu se găsesc roți noi ? — Asta-i problema ! De găsit, se găsesc, dar costă. Una nouă : 10 000 de lei. De ce să dăm atîta ? Acum, o roată d-aia ne costă numai 300 de lei. — Ce te-a îndemnat să faci aregatul ? Tace. Stiijenii. Oare de ce nu o fi vrind să spună că ideea recondiționării roților nu era cuprinsă in planul tematic al întreprinderii de materiale de construcții din Iași, unde lucrează. — Adică, ce crezi, e neapărat să dai peste o nevoie ca să-ți pui mintea la contribuție ? Răspuns cheie. Pentru un fel de a fi. Revelator pentru starea de interes continuu a inovatorului față de ansamblul activității întreprinderii Mihai COLEȘIU (Continuare în pag. a 10-a) Festivalul național „Cîntarea României" CREAȚIA ȘTIINȚIFICA ȘI TEHNICĂ DE MASA - factor de accelerare progresului general al a patriei (paginile 6—7) Dezvoltarea intensivă, înalt randament, a cu agriculturii (pagina a 3-a) Festivalul național „Cîntarea României" „ARTELE — fereastră deschisă spre om" (pagina a 9-a) De la angajament la faptă • Oamenii muncii din industria județului Caraș-Severin obțin succese de seamă în realizarea angajamentelor asumate in întrecerea socialistă. La finele trimestrului I a.c. ei au livrat suplimentar economiei naționale 4 800 tone cărbune, peste 16 000 tone oțeluri și fontă, două motoare Diesel pentru locomotive, mai mult de 1 100 tone construcții metalice. 12 600 mp furnire estetice, 940 mc cherestea, confecții textile și alte produse. • Colectivele de oameni ai muncii din industria maramureșeană, îndeplinindu-și angajamentele ce și-au luat în întrecere, au realizat peste plan în trimestrul I importante cantități de producție fizică printre care : peste 180 tone oțel, 43 tone antidăunători, piese de schimb auto în valoare de 3.9 milioane lei, 18 630 mp furnire, 1183 mc bușteni și cherestea de fag, precum și însemnate cantități de medicamente, mașini și utilaje pentru industria lemnului etc. • Muncitorii. Inginerii și tehnicienii: întregul personal muncitor din Industria județului Satu Mare raportează realizarea angajamentelor în întrecere pe trimestul I a.c., producția fizică suplimentară fiind concretizată în 75 remorci și semiremorci. 1244 mc prefabricate din beton armat, sticlărie menaj in valoare de peste 2 milioane lei. 188 000 mp țesături tip bumbac, confecții textile în valoare de 3.6 milioane lei. 74 tone unt. 62 tone ulei comestibil, 150 tone mașini și utilaje pentru industria minieră și cea chimică. • Amplificîndu-și eforturile pentru îndeplinirea angajamentelor, oamenii muncii din industria județului Hunedoara au realizat, între altele, peste plan mai mult de 69 milioane kWh energie electrică, 38 500 tone fontă si otel. 3 300 tone cocs metalurgic. 9 200 tone laminate finite pline și însemnate cantităti de alte produse. • In industria bihoreană s-au realizat peste prevederile planului pe primul trimestru 216 tone otel. 2 725 tone alumină calcinată. 4 670 tone păcură. 190 tone lacuri si vopsele. 755 mc produse din beton celular autoclavizat, mobilier din lemn însumind peste 3,5 milioane, confecții textile in valoare de 11 milioane lei, 1 460 mp usi Si ferestre din lemn etc.