Munca, ianuarie-martie 1979 (Anul 35, nr. 8473-8485)

1979-01-05 / nr. 8473

Am așezat la temelia anului în care am intrat împlinirile de pînă acum. Sunt ale muncii noastre, ale gîndurilor noastre, ale vrerii noastre de a înfăptui neabătut obiectivele stabilite de cel de-al XI-lea Congres și de Conferința Națională ale partidului. Și putem fi mîndri că în cel de-al III-lea an al cincinalului ne-am făcut datoria așa cum ne-au cerut-o partidul și conștiința noastră de oameni ai muncii cu profundă, statornică, iubire de patrie. Abnegația și elanul cu care poporul socialist al României a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare și modernizare a industriei, a cărei producție a crescut in cei trei ani ai cincinalului actual într-un ritm mediu de la sută, ne dau măsura capacității creative a națiunii noastre, certitudinea realizării mărețelor sarcini ce ne stau în față în acest an, hotăritor pentru înfăptuirea acestui cincinal in care facem un mare pas înainte pe drumul progresului și civilizației, pe care ni le dorim, al trecerii patriei noastre din stadiul de țară socialistă în curs de dezvoltare in cel al unei țări cu dezvoltare economică medie. Abnegația și elanul cu care poporul muncitor dă viată planurilor elaborate de partid, planuri identificate pe deplin cu năzuințele fiecărui creator de bunuri materiale și spirituale din această țară. iși au trainică explicație în conștiința fiecăruia dintre noi că tot ceea ce se întreprinde pentru dezvoltarea bazei materiale a socialismului nu reprezintă un scop în sine, că întreaga operă de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltată are ca unic ideal OMUL, cu ansamblul nevoilor și aspirațiilor sale. Așadar, am intrat în anul 1979 cu hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut programul de dezvoltare economică, de ridicare a bunăstării generale a poporului. Dar, am intrat în 1979 cu hotărîrea de a realiza cincinalul actual cu depășirea stabilită de Conferința Națională a partidului — de a obține o producție industrială suplimentară de cel puțin 100 miliarde de lei. Dată certă, a cărei materializare depinde de conținutul cantitativ și calitativ al fiecăreia dintre zilele noastre de muncă, de modul în care se exercită autoconducerea si autocontrolul muncitoresc, de modul în care ne-am însușit și aplicăm pîrghiile noului mecanism economico-financiar menit să sporească eficiența eforturilor noastre.n cele șapte zile care au strins intre ele și clipa trecerii ștafetei dintre anii viața politico-socială a țării a consemnat citeva evenimente memorabile lingă caracterul lor sărbătoresc, care, pe sunt în măsură să ne exprime și mai exact gândurile, simțămintele. Ne sunt încă vii în memorie urările fierbinți pe care, tradițional, tineretul țării le-a adresat tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, conducerii de partid și de stat. Ca un leit-motiv al acestor urări este marele adevăr al existentei noastre : „Unitne e poporul in jurul tău, partid !“. Pe temelia acestui adevăr se înalță și înflorește România. In spiritul celor mai bune obiceiuri ale străbunilor, care la marile sărbători ale bucuriei și-au cinstit bărbații ctitori de tată, urările s-au adresat, din inima întregii națiuni, tovarășului Nicolae Ceaușescu, bărbatul care ne întruchipează ca nimeni altul gîndurile și voința. „Vă fie plini de strălucire anii în fruntea minunatului popor. Să ne purtați spre comunism, ’nainte. Sub roșul steag, sub steagul tricolor“. întregind aceste ginduri, colindătorii care au umplut piața din fața sediului Comitetului Central al partidului, au cîntat într-un cor cu reverberații în întreaga țară, în întreaga simțire românească : „La mulți ani veniți să-i spunem Patriei noastre contemporanii omului nostru de omenie Trăiască „La mulți ani !“. Mulțumind pentru urările ce au fost adresate conducerii de partid și de stat, ce i-au fost adresate personal, tovarășul Nicolae Ceaușescu a rostit o alocuțiune prin care a reafirmat hotărîrea partidului nostru de a milita cu aceeași fermitate pentru înfăptuirea politicii sale interne și externe, chezășie sigură a continuării operei de ridicare a României pe noi trepte de progres și civilizație. Aceste preocupări ale politicii românești au fost pe larg infătișate în cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu ca răspuns la felicitările ce i-au fost adresate de șefii misiunilor diplomatice cu prilejul celei de-a 31-a aniversări a proclamării Republicii și a Anului Nou. S-a subliniat faptul că în lumea contemporană au un ecou tot mai larg ideile pentru care militează statul nostru — idei care vizează consolidarea principiilor de egalitate în relațiile dintre state, idei menite să accelereze cursul spre destindere și pace, pentru înfăptuirea unei noi ordini economice mondiale care să ducă la lichidarea subdezvoltării, la progresul mai rapid al țărilor slab dezvoltate, la edificarea pe planeta noastră a unei lumi mai drepte și mai bune. Exprimînd esența doctrinei politicii noastre externe, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat că România este ferm hotărîtă ca și în acest an, consecventă principiilor înscrise în Programul partidului, să acționeze pentru dezvoltarea relațiilor sale cu țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare, cu celelalte state ale lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza principiilor coexistenței pașnice, ale conlucrării reciproc avantajoase pe multiple planuri. A fost reafirmată, totodată, hotărîrea României de a face totul pentru a contribui la promovarea în lume a unei politici de dezarmare, la oprirea cursei înarmărilor, in vederea creșterii bunăstării si prosperității tuturor popoarelor. Sînt direcții de acțiune ce ne sînt scumpe pentru că ne exprimă voința și vocația de constructori ai unei vieți noi. A unei vieți mereu mai îmbelșugate. Gînduri cu care ne însoțim în munca din acest an în care știm că sarcina noastră centrală este de a face totul pentru a ridica la un nivel mai înalt întreaga noastră activitate economico-socială, pentru realizarea unei noi calități, superioară, in întreaga operă de construcție socialistă. Aceasta impune — știm bine — să valorificăm tot mai eficient potențialul material și uman al patriei, să promovăm cu consecventă cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnicostiintifice in toate domeniile de activitate. Pentru că depinde de noi, de fiecare dintre noi, acolo unde muncim, ca anul in care am făcut primii pasi să fie un an mai rodnic decit cei de pînă acum, spre mulțumirea inimii noastre devotate planurilor elaborate de partid întru strălucirea României și bunăstarea mereu mai înfloritoare a națiunii noastre socialiste. Agenda politică a săptămînii STRlNIMIT 11 JURUL PARTIDULUI, POPORUL NOSTRU A PĂȘIT In noul an cu hotărîrea de a face totul PENTRU CONTINUA ÎNFLORIRE A ROMÂNIEI SOCIALISTE I Colectivele subunităților întreprinderilor ca și organizațiile sindicale din aceste unități se află in fata unui moment de referință deosebit de important pentru întreaga lor activitate curentă și de perspectivă : adunările generale ale oamenilor muncii și de dări de seamă și alegeri sindicale, în deplină concordanță cu principiile care guvernează cadrul larg democratic, de participare directă a proprietarilor și producătorilor la conducerea activității economico-sociale din întreprinderi, examinarea activității și alegerea comitetelor organizațiilor sindicale de secție, uzină, fabrică, exploatare și, ulterior, și a comitetelor sindicatelor și comisiilor de cenzori din unitățile industriale, agricole, de transport și altele se vor face — pentru prima dată — ca punct distinct în cadrul adunărilor generale ale oamenilor muncii din unitățile respective. De bună seamă, această originală manifestare a democrației sindicale în forumurile reprezentative ale democrației muncitorești este încă o expresie elocventă a concepției novatoare, promovată cu consecvență revoluționară de partidul nostru in crearea către cadrului organizatoric nou de dezvoltare și afirmare a autoconducerii și autogestiunii muncitorești. Semnificativ in această privință este faptul că, în actualele adunări de la nivelul subunităților, se va raporta și dezbate modul în care a fost îndeplinit planul și angajamentele pe întreprindere, activitatea proprie a subunității respective in anul care a trecut precum și sarcinile ce îi revin în 1979, măsurile necesare pentru realizarea exemplară a acestora și se vor lua noile angajamente în întrecerea socialistă. Totodată, pe baza normelor stabilite de comitetul sindicatului, împreună cu consiliul oamenilor muncii, se vor alege, prin vot deschis, reprezentanții oamenilor muncii pentru adunarea generală pe întreprindere, care primesc și mandatul de a alege organele de conducere ale sindicatului respectiv. Punct nodal între sindicat și grupele sindicale, organizația sindicală de secție acționează de sine - stătător pentru îndeplinirea sarcinilor rezultate din hotărîrile organizațiilor de partid din secțiile respective, a propriilor lor hotărîri și măsuri, precum și a indicațiilor organelor sindicale superioare. Comitetul organizației sindicale de secție este investit cu întreaga răspundere pentru concepția și desfășurarea politico-organizatorice la muncii acest nivel, ceea ce implică manifestarea plenară a competenței, spiritului inițiativei, militant pentru cuprinderea și rezolvarea prin acțiuni și eforturi proprii conjugate cu inițiativa și acțiunile birourilor grupelor sindicale, a problemelor cu care se confruntă colectivele de oameni ai munci, din secțiile respective. Activitatea organizațiilor sindicale de secție înscrie ca obiective prioritare orientarea mai fermă a întrecerii socialiste dintre formațiile de lucrM și individuale, dintre membrii acestora, spre accentuarea laturilor calitative ale activității economice, subliniate recent în documentele plenarei Consiliului Central al U.G.S.R. din 27 decembrie 1978. Adunările generale ale oamenilor muncii de la nivelul subunităților derilor sunt chemate să întreprinanalizeze cu exigență și răspundere activitatea colectivului pentru realizarea integrală a producției nete și fizice, gospodărirea rațională, cit mai eficientă a materiilor prime și materialelor, produselor secundare, diminuarea consumurilor de combustibil și energie, ridicarea indicilor de utilizare a mașinilor, instalațiilor și agregatelor, stimularea gindirii științifice și tehnice, a preocupărilor pentru intărirea ordinii și disciplinei, pentru ridicarea calificării profesionale, astfel incit, colectivele secțiilor să poată aduce o cit mai importantă contribuție la realizarea planului pe 1979, la obținerea unei producții suplimentare de cel puțin 10 miliarde lei la producția globală și circa 3 miliarde lei la producția netă. Dările de seamă ale comitetelor sindicale de secție nu trebuie să repete aceleași probleme. Figurînd ca punct distinct pe ordinea de zi a adunărilor oamenilor muncii din subunități, aceste documente să analizeze problemele trebuie vieții interne de organizație, stilul și metodele de muncă ale comitetului organizației sindicale de secție, intărirea rolului birourilor grupelor sindicale în realizarea sarcinilor economico-sociale. Dările de seamă, inclusiv proiectele de măsuri să reprezinte emanația gindirii colective, să stimuleze inițiativa creatoare, să prilejuiască peste tot o analiză exigentă și responsabilă a ceea ce s-a acumulat valoros in activitatea de pînă acum a organizației sindicale și, mai ales, să orienteze clar atenția și preocupările spre ceea ce trebuie făcut în viitor pentru creșterea eficienței întregii activități politico-organizatorice a organizației sindicale respective. Adunările oamenilor muncii ți alegerile la organizațiile sindicale din subunitățile întreprinderilor Moment de referință în afirmarea cadrului organizatoric nou al autoconducerii muncitorești MUNCA - pag. 2-a Vineri 5 ianuarie 1979