Munca, iulie-septembrie 1980 (Anul 36, nr. 8551-8563)

1980-07-04 / nr. 8551

Agenda politică a săptămînii Am intrat, tn cel de-al doilea semestru al anului. Semestru marcat de însemne deosebite, deoarece este ultimul din acest cincinal. Perioada ce a mai rămas din acest an și din cincinal, poartă amprentele bilanțului pe care-l dorim, și-l impunem să fie cit mai bogat. Avem drept temei rezultatele obținute în cei patru ani și șase luni, rezultate importante în dezvoltarea economiei noastre socialiste, in realizarea programului de ridicare continuă a nivelului de trai material și spiritual al întregului popor. Avem, în același timp, tăria de a evalua și anumite neajunsuri, de a le pune în fată in mod curajos în scopul remedierii lor, al sporirii eficienței activității în toate domeniile. In lumina cuprinzătoarelor măsuri de perfecționare a conducerii economiei, de înfăptuire a amplului și mobilizatorului program de acțiune inițiat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, care și-a găsit expresia în sarcinile subliniate de secretarul general al partidului la Ședința plenară lărgită a Consiliului National al Oamenilor Muncii, precum și in cuvîntările rostite la recentele consfătuiri pe domenii, în întreaga țară se acționează cu hotărire pentru a realiza o înaltă calitate și eficiență în activitatea productivă. Prin aceasta, semestrul pe care-l avem înaintea noastră se evidențiază drept decisiv pentru încheierea cu succese tot mai mari a cincinalului, pentru pregătirea temeinică a cincinalului următor. Se acționează cu hotărire in vederea finalizării obiectivelor de investiții ce urmează să producă încă in acest an. Forța și capacitățile industriei noastre se concentrează în această direcție. Un accent deosebit se pune pe realizarea planului producției nete, a sarcinilor pentru export, pe eficientă, acționîndu-se în direcția gospodăririi judicioase a materiilor prime și materialelor, a combustibililor și energiei, a folosirii și refolosirii resurselor secundare. In această direcție, adunările generale ce vor avea loc în curînd, și in vederea cărora se fac pregătiri intense, vor trebui să constituie, in virtutea răspunderilor mari ce le revin în sistemul autoconducerii muncitorești și autogestiunii întreprinderilor, evenimente de mare însemnătate pentru transpunerea în viată a măsurilor stabilite de partidul nostru, a sarcinilor indicate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, începutul de semestru înseamnă și pentru agricultura noastră un hotărîtor pas. Am intrat în atmosfera fierbinte a campaniei agricole de vară, a concentrării la maximum a tuturor forțelor care trebuie să asigure strângerea fără pierderi a recoltei de orz și grâu, să pregătească recoltele succesive. Și in acest sector de bază al economiei noastre, direcțiile stabilite de recentele consfătuiri de lucru prezidate de tovarășul Nicolae Ceaușescu vizează comandamente de calitate și eficientă. Mijlocul lunii iulie al acestui semestru are pentru întreaga țară o semnificație deosebită. Aniversăm 15 ani de la Congresul al IX-lea al partidului. Deceniul și jumătate de la acest eveniment de cotitură in istoria nouă a patriei, perioadă în care la crima partidului nostru se află tovarășul Nicolae Ceaușescu, se imprimă in viata noastră drept cea mai fertilă și bogată in realizări din întreaga noastră istorie, adevărat ev al înnoirilor, al transformărilor revoluționare de amploare în toate domeniile de activitate. Marile înfăptuiri sînt inseparabil legate de numele tovarășului Nicolae Ceaușescu, de gîndirea sa, de acțiunea sa, de clarviziunea cu care patria noastră a fost condusă pe drumul ascensiunii rapide, al modernizării ei. Activitatea tovarășului Nicolae Ceaușescu se identifică plenar cu marile succese in edificarea (Continuare in pag. a 10-a) ANUL XXXVI • nr. 8551 4 iulie 1980 # 12 pagini, 50 bani Proletari din toate tarile, unifica I Cu planul cincinal îndeplinit , întreprinderea de mecanică fină din Sinaia este cea de-a 30-a unitate economică prahoveană care și-a îndeplinit înainte de termen sarcinile actualului cincinal. Lucrînd în continuare în același ritm susținut, harnicul colectiv din Sinaia va realiza, în următoarele șase luni, o producție estimată la 660 milioane lei. In urma reproiectării, întreaga gamă a produselor de Serie este acum mai ușoară, economisindu-se pe această cale anual o cantitate de metal și alte materiale din care se pot fabrica 12 000 pompe de injecție pentru tractoare. De asemenea, ele au un randament mediu de aproape două ori mai mare în comparație cu tipurile similare realizate pînă in anul 1975. • Pînă la această dată, un număr de 35 întreprinderi industriale și unități economice din județul Mureș au anunțat îndeplinirea sarcinilor de plan pe întregul cincinal. Avansul de peste 100 zile Înregistrat în industria județului permite realizarea unui spor de producție de 6,7 miliarde lei. De asemenea, aproape o treime din unitățile economice ale județului Mureș au obținut avansuri de 1,8 zile în Îndeplinirea sarcinilor de plan pe primul semestru al anului. • Întreprinderea de ață și filatură din municipiul Odorheiu Secuiesc, economică este a 25-a mare unitate din județul Harghita care anunță realizarea sarcinilor de plan pe întregul cincinal. Harnicii textiliști de aici vor realiza, pînă la finele acestei perioade, un spor de producție evaluat la 400 milioane lei. Cunoscînd o continuă, o puternică dezvoltare, industria constructoare de mașini din țara noastră tinde spre o specializare tot mai eficientă, în sensul valorificării superioare a materiilor prime și materialelor, a creșterii complexității tehnice a produselor. Aceasta este sarcina de bază ce i-a fost trasată prin documentele Congresului al Xll-lea al partidului. In acest an se vor realiza cu 36 la sută mai multe produse de mecanică fină și acționări hidropneumatice, cu 28 la sută mai multe produse de electronică industrială (in clișeu , laboratorul de sinteze analoge a echipamentelor electronice de la întreprinderea „Automatica“ din București) ZIUA CONSTRUCTORILOR DE MAȘINI Duminică sărbătorim Ziua constructorilor de mașini. Omagiem imt cei peste un milion de constructori de mașini — detașament de frunte al clasei noastre muncitoare, care contribuie hotăritor la dezvoltarea, înzestrarea și modernizarea întregii noastre economii. In perioada care a trecut de la Congresul al IX-lea al P.C.R., construcția de mașini a cunoscut un înalt ritm de dezvoltare, au fost construite marile combinate de utilaje grele din București, Iași, Craiova, Timișoara și Cluj-Napoca, s-au extins capacitățile pentru echipamente de automatizări și electronică industrială, concomitent s-a asigurat modernizarea producției, care, astăzi, se realizează in proporție de 90 la sută în concepție proprie, participînd peste 75 la sută la dotarea tehnică a obiectivelor de investiții. Colectivele de muncitori și cadre tehnice din această ramură sunt hotărite să acționeze fără preget, cu responsabilitate sporită pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor actualului cincinal și obiectivelor Congresului al Xlllea al partidului. Mereu, pe făgașul noului an orizonturile verii, înalte și chemătoare de pîine, p e timpul deplin al secerișului) am poposit la „Semănătoarea“ București, întreprindere unde munca oamenilor se împlinește dintr-o răbdătoare povață a pămîntului. Ascultați : „La Trușești, în vacanțe, vedeam surorile tatei (are acolo vreo opt) îndoite pe seceri, măsurind tâmpul în pumni, fără spor. Era prin 1953 și tata ne povestise că se vor construi aci, la „Semănătoarea“, — secerătoritreierători iar atunci...“ In hotărirea lui profesională, maistrul Ion Zota recunoaște ecoul acestor amintiri și influența tatălui — lăcătușul Teodor Zota — care l-a deprins, de mic, cu rostul mașinilor agricole. Nu numai pe Octavian MICA (Continuare in pagina a 10-a) 2050 de ani de la crearea primului stat dac centralizat și independent BUREBISTA - PERSONALITATE PROEMINENTĂ A ISTORIEI NOASTRE (pag. a 5-a) Ce a însemnat ultimul deceniu în viața Tîrgoviștei, a județului Dîmbovița în ansamblul său . Printre altele, înălțarea în municipiul de reședință și în celelalte localități ale zonei a peste 18 000 de apartamente și a 12 000 de case in sate și comune.