Munca, iulie-septembrie 1982 (Anul 38, nr. 8656-8668)

1982-07-02 / nr. 8656

ANUL XXXVII, nr. 865/ 2 iulie 1982, 12 pagini, 1,50 lei Proletari din toate țarile, unitivá! Un amplu program de educație revoluționară, de formare a omului nou Cel de-al II-lea Congres al educației politice și culturii socialiste constituie un moment de deosebită însemnătate în istoria bogată în evenimente cu amplă rezonanță politică în viața țării. Situat sub semnul magistralei expuneri a secretarului general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, la recenta plenară lărgită a C.C. al P.C.R., acest amplu forum al educației politice și culturii socialiste, care a reunit în Capitala țării 6 300 de participanți, a demonstrat încă o dată că țelul suprem al luptei partidului comunist este realizarea unei depline armonii intre prosperitatea materială și elevarea spirituală a omului, afirmarea pe cele mai diverse planuri și la cele mai înalte dimensiuni calitative a personalității umane și a geniului creator al poporului. Această teză, care definește umanismul revolutionar propriu societății socialiste, a fost pregnant subliniată in salutul adresat congresului din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Guvernului, precum și din partea secretarului general al partidului și președintele Republicii Socialiste România, de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, expresie elocventă a prețuirii și încrederii pe care partidul și statul le acordă culturii și făuritorilor ei, mobilizator îndemn spre noi realizări pe tărîmul activității ideologice și politicoeducative, închinate permanentei dezvoltări a conștiinței socialiste a oamenilor muncii. Veniți din cele patru zări de țară, din mine sau de pe ogoare, din uzine sau de pe marile șantiere, din laboratoare și institute de cercetări, de la catedra universitară sau de la masa de scris, de pe scenele teatrelor sau de pe platourile de filmare, din fața șevaletelor sau de la pupitrul formațiilor muzicale, din muzee sau cămine culturale sătești, din cluburi muncitorești sau case de cultură, reprezentînd toate forțele marelui front al lucrătorilor din domeniul muncii politiceeducative și culturale, participanții la cel de-al 11-lea Congres, al educației politice și culturii socialiste, au analizat, cu exigență partinică, în spirit critic și autocritic, toate laturile și aspectele vastei și complexei opere de edificare a omului nou, constructor conștient și devotat al socialismului și comunismului pe pămîntul României. ..Se poate spune — afirma secretarul general al partidului, în cuvințarea rostită la încheierea congresului— ci lucrările congresului au constituit o înalță școală politco-educativă, o puternică demonstrație a democrației muncitorești, revoluționare, în care masele populare, oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, participă activ la elaborarea întregii politici interne și externe a patriei noastre“. Atâ în raportul Consiliului Culturii și Educației Socialiste, cit și in lucrările desfășurate în plen sau in cele șapte secțiuni ale congresului, au fost reliefate grija statornică a partidului și statului nostru pentru perfecționarea și democratizarea formelor de conducere și îndrumare în sfera educației și culturii, importanța hotărâtoare a contribuției tovarășului Nicolae Ceaușescu la elaborarea și aplicarea celor mai valoroase inițiative adoptate în domeniul învățâmântului, științei, culturii, creației ; efortul permanent depus de statul socialist in direcția dezvoltării bazei materiale necesare pentru îmbogățirea vieții spirituale a poporului. Participanții la dezbateri au demonstrat, cu argumentul faptelor, rezultatele dobîndite, sub conducerea partidului, in creșterea nivelului politic și cultural al maselor, informarea unui om nou, cu o înaltă conștiință patriotică, revoluționară, care se reflectă în participarea responsabilă a întregului nostru popor la înfăptuirea programului de dezvoltare economicosocială a patriei. (Continuare în pag. » 5-*)) „Ziuă constructorului de mașini" . Superb simbol al capacității creatoare : omul care construiește mașini. Pentru a ușura mai multă munca, a produce avuție națională, pentru împlinirile vieții și prosperitatea societății. In cadrul politicii partidului de industrializare socialistă a țării, ramura strucțiilor de mașini — concu subramurile ei de înaltă tehnicitate : electrotehnica, electronica și elementele pentru automatizări — a cunoscut ritmuri deosebit de înalte. Ele vor continua să se mențină la aceleași cote și in cincinalul in care ne aflăm, interval în care Industria constructoare de mașini va înregistra o creștere in 1985 fată de 1980, de 152.5 la sută. Continuîndu-se opera de dezvoltare armonioasă, proporțională a tuturor zonelor țării, in actualul cincinal vor intra în funcțiune și vor fi extinse și modernizate 400 de noi capacități industriale, amplasate în mai toate județele, creîndu-se astfel o bază și mai trainică pentru valorificarea potențialului material și uman de care dispunem. Corespunzător eforturilor făcute de societate pentru dezvoltarea acestei ramuri, industria constructoare de mașini, va trebui să asigure, in acest cincinal, 80—85 la sută din necesarul de mașini și utilaje pentru realizarea planului național de investiții, cit și produse competitive in vederea dublării exportului. Așa cum s-a arătat și în cuvântarea rostită de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU la încheierea lucrărilor recentei plenare lărgite a Comitetului Central al P.C.R., celor care lucrează in acest sistem complex, unitar, de unități economice, le revin sarcini deosebite în ceea ce privește folosirea la întreaga capacitate a mașinilor, utilajelor și suprafețelor de producție, îmbunătățirea structurii producției, ridicarea nivelului tehnic și calitativ al produselor, realizate în condiții ci (Continuare in pag. a 2-a) Recoltarea orzului trebuie grabnic încheiată! Coacerea lanurilor, determinată de căldurile din ultima vreme, a dat posibilitatea ca la o săptămină, aproape peste tot, să înceapă și să se intensifice secerișul orzului. Fină în urmă cu două zile această cultură a fost strînsă du pe circa 80 la sută din suprafața planificată, întreprinderile agricole de stat din județele Buzău, Olt, Giurgiu, Teleorman, Brăila, Călărași, Ialomița, Constanța, Prahova, Vrancea, Dîmbovița, Vilcea, Mehedinți, Dolj. Sectorul agricol Hiov au si încheiat recoltatul orzului. Sunt însă premise ca și în întreprinderile agricole de stat din județele Tulcea, Galați, Argeș, Timiș, Arad, secerișul orzului, să se Încheie cit mai repede. Cu condiția ca neajunsurile care mai persistă în organizarea activității de recoltare, in unele unități, să fie grabnic înlăturate. Este vorba de combinele și presele de balotat paie, care, fiind reparate necorespunzător, acum se defectează, rămânind imobilizate, în lanuri, ore și chiar zile în șir. Consiliile oamenilor muncii, împreună cu comitetele sindicatelor, trebuie să ia măsuri operative pentru buna funcționare a tuturor mașinilor care lucrează la recoltatul tăioaselor. Conca- Mircea NICOARA (Continuare in pag. a 119) La I.A.S. Alexandria, combinele au lucrat la întreaga capacitate Foto : Petre COZIA Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea judicioasă și reducerea in continuare a consumului de energie electrică, energie termică, gaze naturale și alți combustibili SĂ ACȚIONĂM CU FERMITATE PENTRU MAI BUNA VALORIFICARE A RESURSELOR DE CARE DISPUNEM Pornind de la necesitățile dezvoltării intr-un ritm accelerat a economiei noastre naționale, Congresul al Xll-lea al P.C.R. a stabilit un amplu program de măsuri menit să asigure extinderea bazei proprii de materii prime și resurse energetice. Au fost, de asemenea, stabilite măsuri care să aibă ca finalitate promovarea unei politici ferme de gospodărire rațională a resurselor energetice, economisirea strictă a combustibililor și energiei în toate sectoarele de activitate, îmbunătățirea substanțială a structurii producției industriale. Realizările obținute pe această linie, în perioada care a trecut de la Congresul partidului, sunt incontestabile. Dar cu toate acestea, faptul că pe plan mondial continuă să se manifeste cu acuitate criza energetică, că cheltuielile de producție și exploatare a combustibililor au crescut simțitor, a impus — ca o necesitate obiectivă — adoptarea de noi măsuri menite să asigure o și mai judicioasă gospodărire a resurselor energetice, eliminarea fermă a oricăror forme de risipă, precum și rentabilizarea producerii și folosirii, tuturor categoriilor de combustibili. Recentul Decret al Consiliului de Stat stabilește pentru toate ministerele, pentru celelalte organe centrale, consiliile rare, centralele industriale, popuîntreprinderi, pentru toate unitățile socialiste de stat, cooperatiste și obștești, sarcini precise și de înaltă răspundere privind reducerea consumurilor de energie, combustibili și carburanți. Închiderea tuturor canalelor care favorizează risipa, încadrarea riguroasă în normele de consum stabilite prin lege. In acest scop, pe prim plan trebuie pusă preocuparea constantă pentru perfecționarea proceselor tehnologice, modernizarea sau înlocuirea instalațiilor cu consumuri energetice mari, raționalizarea fluxurilor de producție, buna întreținere și funcționare mașinilor și utilajelor, eliminaarea pierderilor în transportul energiei, creșterea randamentului în utilizarea combustibili (Continuare in pag. a 10-a) Trăsătura definitorie pentru activitatea productivă a matrițerului Valentin Toma, membru al comitetului sindicatului de la Întreprinderea de aparataj electric de Instalații din Titu, este calitatea, in ca se află explicația locului I, obținut in întrecerea socialistă. „...ca să ceri altora să muncească mai bine, trebuie tu însuți să dovedești că se poate“. Fraza cuprinde întreaga experiență a organizatorului de grupă sindicală Ion Petrea, constructor naval, deținătorul locului I In întrecerea socialistă de la șantierul naval Galați, Strungarul Ion Șiupeală, ca organizator de grupă motor a întreprinderii de tractoare din Brașov, este preocupat de o cit mai bună organizare a Întrecerii socialiste, el însuși numărindu-se printre fruntașii acesteia. Fotografii : Petre CO IA