Mureşul, 1923 (Anul 2, nr. 1-48)

1923-07-29 / nr. 30

1 LEU EXEMPLARUL Organ POLITIC SĂPTĂMÂNAL REDACTAT DE UN COMITET - EDITOR ŞI GIRANT RESP.: NICOLAE VULCU Anul II. Art. 30}]—[Tg.-Mureş,*29 Iulie 1923 ABONAMENTUL PE UN AN 50 L. PE JUNĂTATE AN 25 LEI. REDACŢIA ŞI ADM. Piaţa REGELE FERDINAND 3S-ETAJI Lupta pentru existenţă devine pe zi ce merge tot mai crâncenă, tot mai grea Păturile largi ale populaţiei producătoare a acestei ţări observă cu groază cum valoarea muncii lor — valoare ce li se restitue în bani — se depreciază tot mai mult, iar nivelul de viaţă al funcnţiarilor publici a decăzut în mod înspăimântător. Azi funcţionarul cinstit, fie chiar ajuns la o treaptă superioară în erarchia birocratismului, este sinonim cu acel „coate goale“, care nu e în stare nici măcar a şi hrăni şi îmbrăca familia. E acesta un fenomen dintre cele mai îngrijorătoare şi guvernul care ţine morţiş la monopolizarea puterii, precum şi acei puţini cari în mijlocul mizeriei generale se lăfăesc în lux şi belşug, ar face foarte bine — chiar şi în propriul lor interes — să mediteze puţin asupra consecinţelor acestor stări de lucruri. Să nu ni se prezinte tot mereu, drept scuză, situaţia actuală ca o urmare firească a războiului, căci toate au un sfârşit. Sunt aproape cinci ani decând războiul a fost lichidat, iar România, slavă Domnului, a ieşit din el învingătoare. Ar fi timpul, deci, să observăm o ameliorare a situaţiei. Un guvern care în cinci ani de zile nu este capabil a realiza această ameliorare şi care prin felul său de guvernare despotică, prin favorizarea în toate chipurile a partizanilor săi ne duce şi azi necontenit spre dezastru, merită a fi ţintuit de stâlpul ruşinii şi arătat drept pildă înspăimântătoare generaţiilor viitoare. Dar nu stăruim. Celor orbi în zadar le indici calea dreaptă şi celor surzi degeaba le cânţi la ureche. Păcătoşii cari ne-au adus la sapă de lemn îşi vor primi pedeapsa atunci când paharul suferinţelor se va fi umplut. Iar momentul acesta nu mai e departe. — Iugoslavia nu semnează pacea de la Lausanne. In ultimul moment Jugoslavia a declarat că nu poate primi anumite clauze economice şi financiare ale tratatului de pace încheiat la Lausanne între Turcia şi puterile aliate. Din acest motiv delegaţii iugoslavi nu au semnat tratatul. Delegatul Romăniei, d. Diamandi, declarând că România a manifestat întotdeauna faţă de aliaţi cea mai perfectă bună credinţă şi sinceritate, a pus iscălitura sa pe tratat. Comemorări pentru F\\jram la neu şi Oh Lazâr. La anul împlinindu-se o sută de ani de la naşterea eroului redeşteptărei conştiinţei naţionale a românilor din Ardeal, Avram la neu, Consiliul de miniştri a hotărât să comemoreze acest eveniment făcându-se serbări naţionale. Se va ridica eroului naţional şi o mare statue, iar în comuna sa natală—Găina - se va aşeza o troiţă (cruce). O altă aniversare se va sărbători în toată ţara în luna octombrie cu ocazia centenarului lui Gheorghe Lazar. In comuna Avrig, locul lui de naştere, se vor face serbări grandioase Chipuri din ţara Idealului. Agentul electoral. Microbul frigurilor electorale. Roma politică care împrumută culoarea celui pe care îl reprezintă în schimbul unor avantaje de trai, pe care nici într-un caz nu şi le-ar putea asigura pe căi demne şi cinstite. Panglică socială, născută, crescută şi prăsită în mii de exemplare şi care nu poate trăi decât numai în stomacul de struţ al politicianismului, fără ca el să se simtă îngreuiat de mulţimea acestor paraziţi, deoarece mijloacele lor de subzistenţă isvorăsc din budgetul ţarei. In generalitatea cazurilor agentul electoral român cu sforţări uriaşe a putut absolvi cursul primar, deci instrucţia lui este limitată la cunoaşterea câtorva fraze de efect, cu care ameţeşte pe cei săraci cu duhul Agentul electoral om de încredere al unui aşa zis ,elector este capul bandei de . . . argumentări cu corpuri contondente şi misitul conştiinţelor eftene. Cunoştinţele sociale ale agentului electoral sunt multe şi variate. ştie toate crâşmile cu băutură eftenă şi bună, cunoaşte metehnele şi bătăturile la câţi mai mulţi alegători, rudeniile lor până la al 9-lea grad, poate zgânââri până la sânge vanitatea şi egoismul fiecăruia, promite înfăptuirea oricărei cereri ori cât de poznașă ar fi, importe banii stăpânului acolo unde se cer, dar cu destulă chibzuială ca sâ-i rămână şi lui partea leului. S’au văzut cazuri când dintr’un mărunt frăpââuş electoral, după două, trei campanii electorale cu chibzuială conduse, să ne pomenim cu un membru marcant în partidul politic respectiv. Să sperăm că — mai târziu — votul universal va fi desinfectantul care va ucide cu timpul aceste ploşniţe politice, deoarece mijloacele lor de luptă trebue să devină neputincioase în fața massei alegătorilor- Vladimir Nicoară. . Formulare de procură pentru advocaţi, contracte de vindere şi cumpărare, contracte de închiriere, obligaţie pt. împrumut etc. se află de vânzare*la Librăria Ardealul Târgu- Mureş. Taxele şi contribuţiunile comunale In No. 13 al gazetei oficiale a oraşului Târgu-Mureş a apărut deciziunea consiliului orăşenesc referitoare la fixarea maximului taxelor şi contribuţiunilor comunale, prin cari sunt impuşi locuitorii oraşului cu începere dela 1 Aprilie a c. Conform acestei decisiuni sunt impuse şi firmele, anume cele scrise în limba română cu câte 400 lei anual, iar cele cari sunt scrise în orice limbă străină cu câte 6000 lei anual. In urma acestei măsuri au dispărut de pe piaţă aproape toate firmele scrise în limba maghiară Iugoslavia trece printr’o situaţie gravă In regatul vecin se întâmplă lucruri de o gravitate extremă şi ele tind a periclita chiar forma actuală de stat. In Croaţia întreagă se pregăteşte pe faţă revoluţia. La Zagreb, capitala Croaţiei, atmosfera — ne spun ştirile primite — a devenit mai mult decât războinică. Nu e o fierbere, o simplă agitaţie, ci o pregătire în toată regula de a se împotrivi sârbilor cu armele şi de a proclama republica. Ofiţerii şi soldaţii croaţi au aderat făţiş la mişcare. Marinarii croaţi de pe vasele de comerciu au declarat greva generală La mişcarea croaţilor s’au alăturat şi slovenii, musulmanii şi muntenegrenii, cari cer şi ei schimbarea actualului regim, acuză pe sârbi de apucături de stăpânire tiranică şi cer transformarea Iugoslaviei din stat unitar şi centralist, cum e acum, Intr’o confederaţie. Dorim şi noi ca printr’o politică înţeleaptă a bărbaţilor de stat ai Iugoslaviei, împrejurările grele de azi să poată fi schimbate spre bine. Statificarea comunitatilor de avere sacuesti. Comitetul agrar din Bucureşti, luând în discuţie contestaţia săcuilor contra exproprierii comunităţilor de avere grănicereşti, a adus hotărîrea aceasta: Comunităţile de avere în chestiune, rupte la 1769 din trupul Moldovei prin convenţia dintre Turcia şi Austria şi dace ca moşii grănicerilor săcui de către regele Franz Ferdinand la 1859, cu titlul de comunităţi, sunt considerate ca făcând parte din bunurile statului român, ale cui au fost, şi se vor expropria pentru necesităţile populaţiei, restul rămânând în posesiunea statului. excursiunea familiei regale în Ardeal. Familia regală a făcut săptămâna trecută o excursie în Ardeal. Astfel, au fost în această provincie: regele, regina Maria, principele Carol, principesele Elena şi Ileana şi ex-ragina Greciei. Duminică, augusta familie a vizitat oraşul Baia Mare, cercetând îndeaproape regiunea. După aceia au trecut în împrejurimi. De acolo suveranii s’au reîntors la Jibău, trecând prin Dej, Zălau etc. Intr’o pădure din jurul Sucei, suveranii au luat masa într’o poiană pitorească De aci regalii oaspeţi au plecat spre Turda şi Aiud. Trupa de teatru a Astrei. Astra, bătrâna asociaţia culturală din Ardeal, a isbutit în fine să obţină graţiile ministerului artelor, punându-ise la îndemână mijloacele materiale necesare pentru întreţinerea unei trupe de teatru în Sibiu şi împrejurime. Deocamdată i s-a pus la dispoziţie suma de 400 mii lei Director al trupei şi teatrului este d. N. Băilă din Sibiu, funcţionar superior al Astrei. D Băilă are o reputaţie artistică bine consolidată printre românii şi saşii sibieni. Dacă dna va primi concursul sincer al direcţiei generale a teatrelor din Bucureşti şi va face posibil printr-o rotaţie inteligentă să se perindeze pe scena teatrului sibian forţele artistice bune, speranţele noastre par a fi mai întemeiate de data aceasta faţă de o asemenea încercare. Burse pentru elevii şcolii normale din Târgu-Mureş. Ministerul instrucţiunii va publica în curând locurile vacante de burse şi solvenţi la şcolile normale din ţară Conform acestui tablou la şcoala normală (de învăţători) din Târgu-Mureş s-au fixat pentru toate clasele (I - VI) câte 35 burse şi 15 solve. Condiţiuni de admitere Candidaţii vor înainta cererile lor direcţiunei şcolii înainte de 25 August. Examenele încep în Septembrie. Se cere candidaţilor la burse ori solve să aibă 13 ani împliniţi. Dispense de vârstă până la 6 luni se acordă de către direcţia şcoalei, iar peste şase luni de minister La cererea de înscrierea se vor anexa următoarele acte : 1. Certificat de absolvire a cursului primar. 2. Extract după actul de naştere. 3. Certificat sau buletin de vaccinare. 4. Act de paupertate pentru candidaţii la burse. 5. Certificat constatator de numărul copiilor minori ai părinţilor. 6. Certificat de bună purtare eliberat de şcoala unde elevul a absolvit cursul primar. 7. Orfanii vor anexa certificatul de deces al părinţilor şi 8. Certificatul de naţionalitate. ŞTIRI. — Comemorarea luptei de la Mărăşeşti. Ministerul de războiu va sărba ori cu un deosebit fast, ziua de 6 August, pentru comemorarea luptei de la Mărăşeşti. In aceesş zi se va sfinţi şi biserica de la Mărăşeşti, unde se pastrează şi oseminţile eroilor căzuţi în marile lupte din aceste regiuni. La serbare, vor lua parte membrii guvernului, înaltul cler şi numeroşi ofiţeri superiori. — Locuri vacante la Liceul Militar. La liceul militar „Mihai Viteazul“ 100 locuri; clasa I, 60 (bursă), 10 (salvă) , clasa II, 10 (bursă), clasa III, 15 (bursă), 5 (salvă)— Delagaţie a „Ligei Naţiunilor“ în România. Zilele trecute a sosit în Capitală comisia Ligei Naţiunilor, plecată în Europa Centrală şi Orientală să studieze problemele culturale şi confesionale ale minorităţilor. Cea mai bună cremă pentru faţă şi mâini este unde găseşti casete pt. piepteni modelul cel mai nou, garnituri de manicur, — — crema Gold. Se găseşte în depozitul — — parfumuri, apă de Cologne, săpunuri, pudre, necesare de călătorie, maşini de rii PP , PT PT fotografiat, etc , cari se vând pe prețuri egale cu marfa veche din depozit. Lr rvv-J U îl C# KI Ci 1 I iL» L 1 Pentru funcționari 10% reducere 128—100 Telefon nr 380.