Mureşul, 1923 (Anul 2, nr. 1-48)

1923-10-21 / nr. 40

21 Octombrie 1923 Unificarea bisericească Comisia de 15 a constituantei bisericeşti şi a redeschis lucrările privitoare la unificarea bisericească ori dimineaţă sub preşedenţia d-lui ministru C. Banu şi V. G. Ispir, secretarul general al Cultelor şi artelor. Mitropolitul primat luând cuvântul, a făcut o largă expunere a punctului de vedere bisericesc, In ce priveşte unificarea bisericei-Inaltul prelat a cititit apoi punct cu punct, proectul de lege întocmit de constituanta bisericească, arătând ministrului că acest proiect exprimă dezideratul întregei biserici. In ce priveşte întocmirea unei noui legi organice bisericeşti, D. C. Banu, a primit apoi proiectul care va fi înaintat guvernului împreună cu proiectul întocmit de ministrul cultelor, rămânând ca guvernul să-şi asume unul din aceste proiecte. Reorganizarea ministerului de finante. La ministerul de finanţe s’a ţinut o nouă conferinţă prezidată de d. Vintilă Bratianu şi care privea reorganizarea serviciilor acestui departament. S a discutat reorganizarea direcţiunilor ordonanţării şi a despăgubirilor de război. D Brătianu a insistat asupra măsurilor ce trebuesc luate la direcţiunea ordonanţării spre a se înlesni actualul sistem de plată al salariilor, astfel ca cei mai îndepărtaţi funcţionari din ţară să aibă salariul la timp. In ce priveşte direcţiunea despăgubirilor de război, s’a discutat modalităţile cum ar putea fi organizată această direcţiune spre a face faţă tuturor chestiunilor de despăgubiri, lichidarea bunurilor puse sub sechestru, precum şi asupra compensărilor între statul nostru şi statele foste inamice. Din punctul de vedere al serviciilor, a rămas ca împreună cu comisiunea mixtă să se facă propunerile necesare. Jandarmii opresc pe d. Goldiş să vorbească. Zilele trecute a avut loc în comuna Şiria o mare întrunire convocată de partidul naţional. Au luat cuvântul d-nii Vasile Goldiş, Cicio Pop, dlul Marceu şi colonelul Vlad. Oratorii au atacat politica guvernului care a creiat în ţară numai nemulţumiri. Adunarea a votat, apoi, o moţiune de încredere în partidul naţional. Domnul Vasile Goldiş a fost oprit să vorbească de către un jandarm motivând aceasta că oratorul atacă guvernul. Domnul Vasile Goldiş indignat a ripostat prin următoarele cuvinte: .Sunt numai câteva zile de când am stat cu prințul Carol la masă Nu de mult am avut audiență la M. Sa Regele. \ „MUREŞUL“3 Cu această ocazie am informat pe rege fără înconjur de tot cea ce se petrece în această ţară. Nu poate fi loc în România Mare, unde eu să nu pot vorbi întoată libertatea". După această declaraţie jandarmul i-a dat voe să-şi continue discursul. Guvernul atacă industria Banatului. Citim în „Lupta“. Fidel pornirei sale împotriva industriei bănăţene care nu s’a liberalizat în destul — adică n’a acordat suficiente participări finanţei liberale — guvernul o urmăreşte cu ura sa, după ce nu-şi achită datoriile de miliarde, pentru furniturile către stat ale acestei industrii tratată de „streină“ în foile guvernamentale. Legându se de o ştire de sigur rău transmisă, guvernul atribue industriei şi comerţului bănăţenesc baroca idee de a se constitui în „partid politic“. Nu. Asemenea idee a putut reuşi numai finanţei liberale, care constituindu se în partid politic, tinde a acapara întreaga economie naţională. Industriaşii şi comercianţii din Ardeal, se gândesc de sigur să se unească spre a şi putea apăra mai bine interesele lor şi cele generale ale ţărei prea des atacate, paralizate, vătămate de politica de partid — şi în special a partidului liberal. Sunt prea muncitori, prea cuminţi şi prea zeloşi de muncă şi capitalurile lor spre a se putea apuca de aventuri politice. Intrigile şi calomniile presei liberale demască deci cel mult mentalitatea guvernanţilor, dar nu vor prinde faţă de oamenii serioşi. Industriaşii şi comercianţii bănăţeni merg mână în mână şi caută legături fireşti cu organizaţiunile similare din celelalte regiuni realipite şi din vechiul regat. Guvernul, din interese financiare de partid rău mascate, tratează de străine industria şi comerţul bănăţean care nu trebue să excludă şi nu a exclus elementul de baştină românesc, făcând loc micei industrii şi micului comerţ din Banat alăturea de cele mari. Joi se vor întruni la Iaşi, mem- brii partidului naţional la sediul clubului, pentru a fixa programul de primirie a d-lui Iuliu Maniu în vederea întrunirei publice, organizata pentru săptămâna viitoare în capitale Moldovei. M. Regele în timpul vizitei pe care a făcut-o la Iaşi, s-a interesat foarte mult şi de starea învăţământului nostru universitar. Cu acest prilej Suveranul şi-a exprimat dorinţa de a se construi pe propria socoteală a Majestăţei Sale, o fundaţia universitară la Iaşi, la fel cuFundaţia Universitară Carol I.* din Bucureşti. Noua instituţiune culturală care va purta numele de :Fundaţiunea Universitară Ferdinand I.", se va ridica pe strada Caro In apropiere de actualul palat al Universităţei". — Aflăm că Sâmbătă în 20 Oct. s’a sărbătorit la centrala Băncii Marmorosch, Blank & Co. din Bucureşti, precum şi la toate sucursalele acesteia din ţară, jubileul de 75 ani de la înfiinţarea băncii, jubileul de 75 ani al etăţii directorului d. Mauriciu Blank fi al împlinirii de 50 ani de când dânsul e directorul băncii. La Cluj au reînceput agitaţiile antisemite. Semnalul a fost dat de studenţi creştini ai facultăţii de chimie, care au bătut atât de grav pe unii dintre studenţii evrei, încât a fost nevoie de grabnica lor internare în clinică. — Supendarea examenului de Înscriere la universitatea din Cluj. Facultatea de drept a suspendat examenele de înscriere pe motiv că tot astfel s’a procedat şi la facultatea de drept din Bucureşti. De altfel autonomia universităţei prevede că fiecare facultate are dreptul să dispună cum crede cu care s-a dat un comunicat în sensul că în locul examenului se vor verifica actele dacă ele dau dreptul la înscriere. După această hotărâre se crede că exemenul de înscriere se va desinfiinţa şi la celelalte facultăţi din Cluj. — Specula la Cluj. Faţă de specula exagerată ce se face în localitate autorităţile au început si ia măsuri energice Studenţimea, organizată în grupuri, cere facturile originale la negustori. Presa din Cluj pregăteşte anchete contra speculatorilor, învitând parchetul să ia măsuri drastice — Crahuri de miliarde în Ungaria. In urma scăderei preţurilor hârtiei de valoare, s’au produs falimente de miliarde Marele financiar ungur Ernst Ioszef a dat un faliment care se cifrează la 7 miliarde. El a fost arestat S’au mai lansat mandate de arestare împotriva d-lui Feldman, comisionar de bursă şi altora. In cercurile financiare agitaţia e în continuă creştere. In fruntea Camerei de comerţ şi a târgului de mostre din Timişoara stă d. Oprea, directorul „Băncei Temişana“, onorat de încrederea finanţei, industriei şi comerţului din întregul Banat. Guvernul să înceteze a calomnia munca şi capitalul bănăţean, căci face o faptă cu adevărat dăunătoare prestigiului şi creditului ţărei. starl“ x Dr. Ursace reîntors de la studii din Berlin, şi a început consultaţiile pentru boli de piele şi venerice p. m între orele 2—4, în Strada Călărăşilor 38. î—i x Infirmieră cu diplomă, măritată şi cu certificate de la spital, caută post împreună cu bărbatul său la orice spital. Adresa la administraţia gazetei. S'a perdut un Buletin de înscriere la Biroul populaţiei, eliberat pe numele lui Samuel Rosenfeld de către Prefectura Poliţiei din Târgu-Mureş. Prin aceasta se declară nul şi inexistent. iti Declaraţie Subscrişii aducem la cunoştinţa Onoratului Public că divergenţele de vederi, cari din cauză de eroare de bună credinţă şi reciprocă s’au ivit între noi, pe cale pacinică le-am tranşat Târgu-Mureş, la 13 Octomvrie 1923. Ioan Oprean, luliu Berţia, 1-3 loan Dobrotă, Declaraţie. Subscrisul cu ziua de 13 Octomvrie 1923 am repăşit din societatea colectivă ce a existat între Iuliu Berţia, loan Dobrotă şi mine. Târgu-Mureş, 13 Oct. 1923. 1-8 loan Oprean Anunţ de licitare. In conformitate cu dispoziţiunile Ordinului No. 272/1923 al Inspectoratului General Administrativ şi Financiar al Asigurărilor Sociale din Transilvania, se puplică licitarea pentru vinderea alor 2000 Kgr. hârtie mai veche de 10 ani de la Casa Cercuală a Asigurărilor Sociale Tg.-Mureş, care se va ţinea în ziua de 22 Octombre 1923 ora 10 a. m. în biroul directorului numitei Case. Licitarea se va face prin oferte închise, prevăzute cu trimbrul legal şi care se primesc până la 22 Oct. 1923 ora 9 a. m. Director: (ss) Vasile Al George Şeful secţiei: (ss) J. Covrig. Cel mai eftin, bine asortat şi solid magazin de mode pentru domni şi dame este MAGAZINUL BOGSÂNGZY vis-a-vis cu Palatul Cultural TG-MUREŞ FONDAT 1897. !■................. ..... te 37—5’ Cea mai bună cremă pentru faţă şi mâini este unde găseşti casete pt. piepteni modelul cel mai nou, garnituri de manicur, crema Gold. Se găseşte în depozitul — — parfumuri, apă de Cologne, săpunuri, pudre, necesare de călătorie, maşini de r\Pt^rîHF P t F1 IP P p 'T' p fotografiat, etc , cari se vând pe prețuri egale cu marfa veche din depozit. —TS IL^rvlH I L IA L 1 L,; Pentru funcționari 10°/« reducere! 38—100 Telefon nr. 380.