Mureşul, 1923 (Anul 2, nr. 1-48)

1923-06-10 / nr. 23

1 LEUEXEMPLARUL Organ POLITIC SĂPTĂMÂNAL REDACTAT DE UN COMITET - EDITOR ŞI GIRANT RESP.: NICOLAE VULCU Anul II, Nr. 24 — Tg.-Mureş, 17 Iunie 1923 ABONAMENTUL PE UN AN 50 L. PE JUMĂTATE AN 25 LEI. REDACŢIA ŞI ADM. Piaţa REGELE FERDINAND 38-ETAJ I Fericirea funcţionarilor, înaltul guvern a dispus şi .Corpurile legiuitoare“ au votat statului funcţionarilor, respingând — bineînţeles — orice amendament. Fericiţi, voi cei scăpaţi de mizerie, căci a voastră este sclavia, a voastră este moartea prin foame. Nici măcar legendarele cinci sute de milioane şi câţiva bani nu sau împărţit, cu toate curbele inventate şi desbătute în consilii de specialişti şi, har Domnului, suntem la jumătatea lui Iunie. Conducătorii mişcarei funcţionăreşti zac „la răcoare“. Proectul de statut unic a rămas proect nerealizabil până când vom scutura copacul, să cadă... animalul, ce s’a suit în el. După reportagiile parlamentare au fost și 4 voturi contra statutului. Serios? Cine s’a încumetat? Ori poate voturile au fost ticluite mai inteligent de cât la alegerea de episcop a Dlui Duma ... Tot una! Această turmă de sclavi batjocoriţi, exploatată vecinie în favoarea intereselor politice de partid, va duce jugul, şi mai greu ca până acuma, înainte. Mecanismul ceasornicului — cu greu înjghebat — care este statul, nu se va opri, fie că ceasornicul va fi în buzunarul unui om de treabă, fie în al unui hoţ de urne. Dacă transfugul era şi aşa zis elector în provincie, adecă, un om care cheltuia la alegeri banii adunaţi din sudoarea ţăranilor de pe latifundiile lui, ori avea oarecare suprafaţă politică, e uşor de ima-ginat cu câtă bunăvoinţă — dar cu batista la nas era primit de aşa numiţii şefi de partide Transfugul, pasăre călătoareşi de pradă, un fel de cucuvac — corb, are anume epoci de primenirea ,principiilor şi convingerilor politica . Când partidul din care face parte e în pragul opoziţiei şi se prevede o opoziţie grea şi lungă, transfugul trece cu arme şi bagaje , la partidul care vine la guvern, pentru ca la prima ocazie să vie la vechiul partid unde „convingeri ■ vechi" îl cheamă. „ Transfugul a fost şi este cea mai puturoasă emanaţie a partidelor politice din ţara noastră. Tipuri de actualitate. Clarisfugul. Cadavru moral ambulant în căutarea neadormită a unei situaţii, pe care ştie bine că n- o merită. Co- cotă masculină care îşi vinde de câte ori poate conştiinţa, demnitatea şi bunul simţ, renunţând complect la personalitate dacă o are — în schimbul unei situaţii efemere însă în raport invers proporţional cu valoarea individului. Voiajor politic cu cea mai flexibilă spinare, pe care şi-o poate imagina un om normal, cu buzele tocite de sărutarea mâinilor ce întâlneşte în calea sa, chiar dacă acele mâni ar fi pătate de sânge sau ar mirosi a \ ' cadavru. Ca intelectualitate transfugul este cu totul redus, iar ca educaţie sufletească complect nul. Insă, în România, ţara tuturor contrastelor sau găsit şi se găsesc numeroase cazuri de transfugi chiar cu titluri academice, prin urmare se presupune că aveau o instrucţie mai mult sau mai puţin complectă. Deşi cei mai mulţi transfugi sunt abia absolvenţi de curs primar — şi aceasta cu mari eforturi şi cu multă bunăvoinţă din partea dascălului respectiv — totuşi acest trist personaj a avut şi încă are multă trecere politică- In România puterea unui partid politic se cunoaște după numărul și nu după calitatea celor ce-l compun. PUŞTILE de LEMN Regretăm că articolaşul, ce urmează, nu a putut fi publicat în numărul trecut, pentru a putea fi mai actual, deoarece nu a sosit târziu. Totuşi credem, că nu numai că nu şi-a pierdut actualitatatea, dar este şi al viitorului. Nimic nu e mai frumos decât manifestarea noastră, ca români din toate punctele de vedere la anumite zie mari. Orice manifestaţie are însă o limită, trebue puţin bun simţ şi în cele din urmă obraz. Şcoala primară „Principele Carol“ a defilat de 10 Mai în costume naţionale. Foarte frumos şi foarte potrivit. N’am înţeles însă rostul puştilor de lemn la spinarea elevilor. Doar n’au vrut cei ce au aranjat aceasta să simbolizeze astfel vitejia neamului ? . .. A fost de 10 Mai. A trecut. Cu ocazia venirei la Tg.-Mureş a A. S. R. Principele Moştenitor, aceiaşi copii, cu puştile de lemn în spate au oprit pe A. S. R. la întrarea în Primărie pentru ca un elev să fie un discurs — compus probabil de Dl Consilier Ciupe — care a indispus în chip vădit pe A. S. R. Oare nu graţie gradului de rudenie pe care distinsul liberal, Dl Ciupe, îl are cu directorul şcolii, copiii acestei şcoli fac panoramă la toate ocaziile? Am vrea să spună cineva, că nu. (N. Red.) Revoluţia din Bulgaria De-o săptămână Bulgaria este teatrul unui crâncen război civil. „Liga militară“ folosindu-se de forţa armată a arestat pe acei membri ai guvernului Stamboliski cari n’au reuşit să fugă. Un nou guvern compus din elementele revoluţionare a fost numit de regele Boris, care şi el s’a aliat cu răsculaţii. Ţăranii înarmaţi şi organizaţi în gărzi opun însă o vie rezistenţă şi nu se ştie încă care va fi sfârşitul acestei încăerări. Pentru România evenimentele din Bulgaria pot avea importanţă numai întrucât schimbarea de regim intern ar fi urmată şi de o nouă orientare în politica externă. Deşi noul guvern declară că înţelege să urmeze în afară politica de pace a fostului guvern, va trebui să mai treacă câtva timp spre a vedea adevăratele sale intenții. Cum se aplică reforma agrară în Ardeal şi Banat. Din un milion jumătate jugăre expropriate abia 35 mii au fost atribuite până acum. După tablourile întocmite de resortul de agricultură din Cluj, aplicarea reformei agrare în Ardeal şi Banat a dat până acum următoarele rezultate: Suprafaţa totală a terenurilor expropropiate este de 2.882.600 jugăre, dintre care au fost definitiv expropriate: 566.994 jugăre pământ de arat, 119.041 jugăre păşune, 572.431 jugăre păduri, 35.831 jugăre păşune alpină şi 16.357 jugăre diverse terenuri. Exproprierile definitivereprezintă deci un total de 1.576.416 jugăre repartizate la 2458 comune. In ce priveşte împroprietărirea, tablourile menţionate arată că din totalul pământului expropriat au fost parcelate şi date în posesiune definitivă următoarele întinderi: 15.790 jugăre şi 1168 stânjeni de pământ de arat, 2002 jugăre şi 611 stânjeni fâneţe, 6193 jugăre şi 315 stânjeni păşune, 10.000 jugăre şi 209 stânjeni păduri. Dacă pământurile expropriate reprezintă o întindere destul de însemnată (1.576.416 jugăre), nu e mai puţin adevărat că împroprietărirea merge prea încet. Totalul terenurilor parcelate și date în posesiunea definitivă este de vreo 35.000 jugăre, ceea ce înseamnă ,că abia 2 jum. la sută din pământulexpropriat a fost distribuit locuitorilor. împroprietăririle de mai sus se referă la 55 comune și e de notat că numărul total al comunelor se ridică la 4125. Nemulţumirea populaţiei din Ardeal şi Banat faţă de modul cum se aplică reforma agrară este deci pe deplin justificată. Dacă dela intrarea în vigoare a reformei agrare s’au împărţit, abia 35.000 jugăre din cele 1.576.416 jugăre expropriate până acum, cât timp are să mai treacă până ce împroprietărirea va fi terminată ? De la Camera de comerţ şi industrie. Aflăm că preşedinţii şi secretarii Camerelor de Comerţ şi Industrie din Ardeal la 10 cor. au ţinut o şedinţă importantă în Târgu-Mureş sub preşidenţia dlui Adalbert Bürger, preşedintele Camerei de Comerţ din Târgu-Mureş, discutând diferite chestiuni referitor la Camerele de Comerţ. La propunerea Camerei din Oradea-Mare s-a decis înfiinţarea unei societăţi de consum pentru funcţionarii Camerelor. Luând în desbatere legea nouă a speculei, şedinţa şi-a exprimat regretul, că guver nul iarăşi a întocmit legea fără să ţie seamă de propunerile şi dezideratele Camerelor de Comerţ şi a decis, că va continua lupta cu toate mijloacele legale pentru abrogarea acestei legi. S’a desbătut şi s’a admis propunerea Camerei de Comerţ din Braşov relativ la modificarea legei măsurilor şi în ce priveşte neregulele din gări, precum şi propunerile Camerei din Cluj relativ la unificarea calendarelor şi la întreprinderile industriale insalubre. Şedinţa l-a felicitat telegrafic pe dl Ministru Sassu, pentru că s’a decis să renunţe la contingentări şi la permisuri și va da libertatea deplină exportului. ŞTIRI. — Preţul grâului. Guvernul a stabilit preţul grâului din recolta nouă în 45.000 Lei vagonul. Ca urmare a acestui fapt, se va spori şi costul făinii. — Exportul vitelor va fi liber. Consiliul de miniştri a hotărât săptămâna trecută să admită exportul liber al vitelor din ţară. Acei cari vor voi să exporteze, sunt obligaţi a plăti o anumită taxă după fiecare cap de vită exportat. Tot în acelaş sens s-a admis şi exportul de ouă. Excursiuni. Societate sportivă „Mureşul“ din localitate aranjează în vara acestui an următoarele excursiuni a căror durată variază între 2 şi 6 zile: Munţii Călimanului, Ceahlăul, Cheile Bicazului cu Lacul Asasinilor, Munţii Apuseni şi Munţii Gurghiului cu Sovata. Sunt rugaţi toţi amatorii să-şi anunţe adresa la ad. Teodor Boroş (Prefectura judeţului) Si I°an Mălaiu (Inspectoratul Muncii), str. M. Eminescu (fosta Jókai Mór Nr. 16) unde vor putea primi şi informaţiile necesare. — Condamnarea unui asasin. Zilele trecute a fost judecat de către Curtea cu juraţi din Târgu-Mureş. Iosif Mittelman, tânăr de 18 ani, din comuna Oaia, jud. Mureş-Turda care a omorât în noaptea de 17 Decembre 1922, în pădurea Coronica, pe comerciantul David Kohn, coreligionar al său din Suplac. Ucigaşul l-a atras în cursă, pretextând că are un vagon de sămânţă de trifoi la Păsăreni, cu preţul de 24 lei kgr. Plecând împreună cu căruţa, l-a lovit pe drum cu un topor, jefuindu-l de suma de 50.000 lei. — Foc. Moara din comuna Sta Anna, proprietatea d-lui* Barta Paul, luând foc din neglijenţă, a ars. Pagubele sunt de peste 30.000 lei. „Crema Fantasia“ este cea mai bună. Farmacia Sabin Neagoş, Târgu- Mureş, Str. Călăraşilor 71. Anunţ. Ariene Pereanu, din Râpa de jos de 4-5 săptămâni a perdut o iapă neagră de cinci ani. Semn distintiv la urechea stângă. Este rugat cel ce ar avea ştire să comunice păgubaşului pe calea ce va afla-o de bine, având dela păgubaş a primi ca premiu Lei 1000, precum şi spesele, ce s’ar mai reclama. Cea mai bună cremă pentru faţă şi mâini este unde găseşti casete pt. piepteni modelul cel mai nou, garnituri de manicur, crema Gold. Se găseşte în depozitul — — parfumuri, apă de Cologne, săpunuri, pudre, necesare de călătorie, maşini de DPOIîHFDIFIFFKFTTF fotografiat, etc, cari se vând pe prețuri egale cu marfa veche din depozit. . ^ **^ ^ I Li? f\ IA I YLf Pentru funcționari 10% reducere 1 23—100 Telefon nr. 380.