Năzuința, iulie-septembrie 1968 (Anul 1, nr. 21-32)

1968-07-05 / nr. 21

Proletari din toate țările, uniți-văi ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Suprema datorie Tot ce s-a zămislit de-a lungul veacurilor de către generațiile care s-au perindat înaintea noastră, toate bunurile materiale ți spirituale ale acestor plaiuri românești, poartă pecetea iscusinței și talentului, de care făuritorii lor, începînd cu cei de la plug și terminînd cu profesorul universitar n-au dus lipsă. Recenta Plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, legile supuse spre aprobare sesiunii Marii Adunări Naționale scot în evidență încă o dată grija pe care socialismul i-o poartă omului, producătorul bunurilor materiale și tuturor spirituale. Asigurarea celor necesare traiului, a nevoilor crescînde ale oamenilor stă în atenția permanentă a conducerii partidului și statului nostru. Ion CRIȘAN (Continuare în pag. a Hl-a) Aprobăm din toată inima noile hotărîri ale partidului Răspundem măsurilor adoptate cu eforturi însuflețite in muncă . Am luat cunoștință despre lucrările Plenarei C.G. al P.C.R. din 19 iunie a.c. și cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu și împărtășesc un sentiment de profundă satisfacție și deplină aprobare față de hotărîrile luate, împreună cu întregul colectiv de muncă ne-am oprit mai mult asupra acelor pasaje în care este vorba despre măsurile luate privind dezvoltarea producției materiale și perfecționarea sistemului de retribuție. Orice om cinstit din patria noastră este mîndru și se bucură de rezultatele obținute atît în producția materială și spirituală, cît și în creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii. Sistemul de măsuri stabilit de recenta plenară privind necesitatea unei retribuții cît mai juste, pe baza principiului socialist, după cantitatea și calitatea muncii, ne dă posibilitatea să reflectăm asupra acestor probleme care ne stau în față. Eforturile depuse pînă acum pentru dezvoltarea producției și ridicarea eficienței economice își vor găsi o împlinire deplină o dată cu perfecționarea sistemului de retribuție, prin îmbinarea armonioasă, organică a intereselor individuale cu cele ale societății. Sarcinile economice care stau în fața cer o activitate unității noastre susținută și plină de răspundere pentru creșterea eficienței economice, rentabilizarea tuturor produselor și îmbunătățirea continuă a calității lor. Alături de toți oamenii muncii sunt profund convins că măsurile adoptate de Plenară vor da roadele scontate, că vom obține progrese pe drumul glorios al înfloririi României socialiste. Mihai PAVEL, secretarul Comitetului de partid, întreprinderea „Steaua roșie“ Solemnitatea acordării unor distincții cu prilejul „Zilei învățătorului” Cu prilejul „Zilei învățătorului“, sîmbătă, 29 iunie a avut loc la sediul Consiliului popular județean provizoriu solemnitatea înminarii unor distincții cadrelor didactice care s-au evidențiat in activitatea instructiv-educativă și obștească. La solemnitate au participat tovarășii: Vasile Cornea, secretar al Comitetului județean Sălaj al P.C.R., Radu Antal, vicepreședinte al Consiliului popular județean provizoriu, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor de masă, cadre didactice. Pentru merite deosebite au fost distinși cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a tovarășii: Rusu loan (Surduc) și Bota Ioan (Jibou). „Medalia Muncii“ s-a conferit tovarășilor: Nemeș Cornel (Cristolțel), Olaru Macedon (Zalău), Robu Vasile (Cehul Silvaniei), Cioplea Constantin (Nușfalău). Au fost distinși cu titlul „învățător și profesor fruntaș“ tovarășii: Pop Paulina (Tihău), Bogdan Sava (Jibou), Fanea Nicolae (Briglez), Pop Traian (Zalău), Făgărășanu Gheorghe (Zalău), Parcsalmi Paraschiva (Zalău), Diaconiță Nicolae (Jibou), Gal Demetriu (Zalău), Pereș Alexandru (Zalău). In numele Comitetului județean de partid și a Consiliului județean provizoriu, tovarășul Vasile Cornea i-a felicitat călduros pe cei distinși, unindu-le sănătate și noi succese in munca nobilă ce o desfășoară pentru instruirea și educarea tinerelor generații. O amintire care va dăinui peste ani. Cadre didactice decorate cu prilejul „Zilei învățătorului, PLENARA LĂRGITĂ A COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P.C.R. ieri, 4 iulie a.c. a avut loc plenara lărgită a Comitetului județean Sălaj al P.C.R. la care au participat: membrii comitetului județean de partid, membrii comisiei de revizie, secretarii comitetelor comunale de partid, secretarii unor organizații de bază, aparatul Comitetului județean de partid, conducătorii unor organizații de masă și obștești, conducătorii unităților sanitare și cooperatiste, precum și un mare număr de invitați. Din partea C.G. al P.C.R. a participat tovarășul Andrei Păcuraru, membru al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.G. al P.G.R. Tovarășul Laurean Tulai, primsecretar al Comitetului județean Sălaj al P.G.R. a prezentat in fața plenarei o expunere cu privire la sarcinile organelor și organizațiilor de partid, de stat, economice și obștești, izvorâte din Hotăririle plenarei G.G. al P.G.R. din 19 iunie 1968. Numeroșii vorbitori care au luat cuvintul pe marginea expunerii prezentate și-au exprimat totala adeziune față de hotărîrile plenarei G.G. al P.G.R., convinși fiind că acestea constituie un vast program de dezvoltare a României socialiste. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvintul tovarășul Andrei Păcuraru, membru al G.G. al P.C.R., șef de secție la G.G. al P.C.R., care apreciind importanța deosebită a recentelor documente a jalonat principalele măsuri ce trebuie luate de către organele și organizațiile de partid din județ în vederea traducerii lor in viață. Dînd curs satisfacției unanime față de măsurile adoptate de plenara G.G. al P.C.R. din iunie a.c., participanții la plenară au adresat în numele locuitorilor de pe meleagurile sălăjene o telegramă de adeziune G.G. al P.G.B., tovarășului Nicolae Ceaușescu, La temelia unei mari unitați industriale Nu de mult, în vecinătatea fabricilor de cărămidă, aparținătoare întreprinderii „Steaua roșie" Zalău, a început construirea unei mari unități industriale. Șantierul de lucru a fost deschis în 7 iunie a.c. Pe atunci numai un buldozer și un escavator semnalau faptul că aici se va construi. După vreo două săptămîni a început transportul terenului vegetal din incinta viitoarei fabrici; basculantele „Bucegi“ cu care a fost dotat șantierul sunt în permanență în mișcare. — Ce se construiește aici? — iată întrebarea cu care ne-am adresat inginerului Simion Haș, șef de lot. — Cu o investiție de 47 milioane lei, ne-a răspuns dînsul, vom construi o fabrică de produse ceramice. Proiectul lucrărilor a fost executat de o instituție de specialitate din capitală, iar executantul este Intre-A. SZ. (Continuare în pag. a IV-a? DOR Colegii mei și prietenii mei din redacția acestui ziar, onorindu-mă cu invitația de a le scrie cîteva rinduri pentru gazetă, n-aveau cum să-și închipuie ce vor stirni in sufletul meu. Au stîrnit in mine dorul. Dorul după ceva. După ceva ce a fost și ceva ce n-a fost, după ceva ce putea să fie sau nu putea să fie ceva indefinit, atit de bogat în nuanțe incît își pierde coloritul și se dispersează in suflet ca aromele în văzduh, le simți pe fiecare distinct, dar nu-s, și totuși e ceva concret, senzorial ai putea zice, adică dorul nostru cunoscut, românesc, intraductibil în altă limbă și deci, netransmisibil. N trăim toți ca o realitate și ca element constructiv al ființei noastre, dar nu-l putem explicita. Știm numai că fără el n-am fi noi așa cum suntem și nu ne-am recunoaște dintre alții, am avea o altă structură sufletească și poate că ne-am fi răzlețit și pierdut de mult.Tu Am fost dintotdeauna ispitit să mă duc pe firul înțelesurilor unui cuvînt, al unei noțiuni, și am făcut-o cu plăcere, adîncindumă în el ca într-o fîntînă vrăjită ce oglindește la suprafață cerul, iar în străfunduri dar de celălalt tărim, ca intr-un basm cu minuni inexplicabile..". Mă coborîi și pe firul înțelesului de dor și am dat de latinescul dorus, împrumutat din grecește, unde Dumitru MIRCEA (Continuare la pag a lî-a)