Năzuința, aprilie-iunie 1969 (Anul 2, nr. 62-75)

1969-05-31 / nr. 70

NAZUINJ A Cronica evenimentelor internaționale . Puțin timp mai desparte Franța de primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, care va aduce, poate, unele clarificări în privința opțiunii pe care o va face corpul electoral francez. Poate, pentru că, după cum se știe, legea electorală franceză prevede posibilitatea alegerii președintelui din primul tur, numai în cazul când candidatul întrunește majoritatea absolută a sufragiilor. Or, sondajele opiniei publice, de fapt ale unei părți a acesteia, nu indică ca probabilă o astfel de eventualitate, situație explicabilă prin aceea că și in prezent alegătorii mai au numeroase rezerve în ceea ce privește luna sau alta din pozițiile exprimate de candidați. Georges Pompidou, candidatul actualei majorități guvernamentale, dă asigurări mai ales comercianților și meșteșugarilor că va ușura situația lor fiscală, scoțînd, de asemenea, în evidență pericolul pe care l-ar prezenta revenirea la instabilitatea politică din timpul celei de-a IV-a republici. La rîndul său, președintele interimar, Alain Polier, a subliniat, în cadrul unei conferințe de presă ținute cu prilejul campaniei electorale, că pe planul politicii externe va promova, în cazul cînd va fi ales președinte, coexistența pașnică, destinderea și dialogul cu țările socialiste. El a preconizat, de asemenea, participarea activă a Franței la marile organisme internaționale, cum ar fi, de exemplu, comiletul celor 18 state pentru dezarmare și altele. Marți seara, la Paris a avut loc un mare miting electoral al candidatului P.G. Francez, Jaques Duclos. In campania sa, candidatul comunist subliniază necesitatea prezenței unui candidat de stingă în al doilea tur de scrutin. ★ In urma rescrudescenței crizei politice interne determinate de vechile și numeroasele probleme interne care frămîntă Sudanul, printre care un loc deosebit îl ocupă conflictul dintre populația arabă din nord și cea negroidă din sud, datorată situației de inegalitate a celei din urmă, la 25 mai, în Sudan a avut loc o lovitură de stat, organizată de militari cu sprijinul unor personalități politice civile. Vechiul guvern a fost răsturnat, au fost abrogate libertățile constituționale și au fost luate o serie de măsuri în vederea asigurării ordinii interne. Printre altele, 40 de foști miniștri și lideri ai partidelor dizolvate, precum și un număr de ofițeri superiori au fost arestați. Fostul președinte Ismail el Azhari și fostul premier Mohamed Mahgoub se află sub supraveghere la reședințele proprii. In cuvintarea rostită duminica seara la radio, noul prim-ministru Abubakr Awadallah a relevat că în ultimul timp situația economică a țării s-a înrăutățit. După părerea noului cabinet, problemele care stau în fața țării pot fi rezolvate numai prin adoptarea unor măsuri energice în industrie, agricultură și în sfera socială. Primul ministru a arătat că vor fi adoptate măsuri in vederea lichidării șomajului, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale poporului. Referindu-se la politica externă, el a subliniat că Sudanul va promova relații cu toate țările care îi vor întinde o mină prietenească și că va dezvolta legăturile cu țările socialiste pe baze bilaterale. Unul din primele acte ale guvernului nou de la Khartum a fost stabilirea relațiilor diplomatice cu Republica Democrată Germană. ★ O cronică a principalelor evenimente ale săptămânii nu poate fi lipsită de omagiul adus celor trei cosmonauți americani care au realizat în „avanpremiera“ debarcării pe lună, performanța de a se apropia de ea la numai 15 km și de a face ultimele probe necesare debarcării viitoare. Alături însă de rezultatele concrete ale experienței „Apollo 10“, trebuie relevat și faptul că intrarea celor două stații automate sovietice în atmosfera Planetei Venus și coborîrea lor lină pe suprafața acesteia constituie de fapt o etapă nouă în explorarea Cosmosului. Rachetele puternice, sistemele de legături cu navele cosmice , mari depărtări, posibilitățile folosirii aparatelor electronice și mașinilor de calcul, constituie baza pentru viitoarele succese în explorarea spațiului extraterestru. Zborul navei spațiale „Apollo 10” a demonstrat, printre altele, eficiența sistemelor de asigurare a vieții în cazul zborurilor pilotate spre Lună și înapoi. r. BORIS • La 29 mai a sosit la Stockholm o delegație a Uniunii Tineretului Comunist din Republica Socialistă România, condusă de Ion Iliescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, care întreprinde o vizită în Suedia, la invitația Uniunii Tineretului Social Democrat din această țară. La sosirea pe aeroportul Arlanda, delegația română a fost întîmpinată de Bosse Ringholm, președintele U.T.S.D., Leif Andersson, consilier la președinția Consiliului de Miniștri, membru al Comitetului Executiv al U.T.S.D., și de alți conducători ai acestei organizații. Au fost de față ambasadorul României la Stockholm, Eduard Mezincescu, și membri ai ambasadei. • Guvernul austriac este de acord cu, conferința cu privire la asigurarea securității europene, propusă în apelul de la Budapesta al țărilor membre ale Tratatului de la Varșovia, să aibă loc la Helsinki. Intr-o scrisoare adresată guvernului finlandez, dată publicității miercuri la Viena, se arată că guvernul Austriei privește cu interes propunerea ca această conferință să aibă loc în capitala Finlandei. Guvernul austriac va aproba, la timpul cuvenit, o hotărâre a statelor interesate în favoarea propunerii guvernului finlandez, se adaugă în scrisoare. • In urma unei hotărâri adoptate miercuri de Consiliul revoluției irakiene, în regiunile de nord ale țării va fi creată o nouă provincie kurdă denumită „Provincia Dehak“. Ea urmează să grupeze în majoritate membri ai minorității kurde. Ziarul kurd „Al Nour“, care apare în arabă la Bagdad, exprimă satisfacția reprezentanților minorității kurde față de această hotărîre. • Prevederile inechitabile pentru Venezuela în acordul comercial cu Statele Unite constituie o piedică in calea dezvoltării industriale a țării, a declarat în cadrul unei conferințe de presă ministrul adjunct al dezvoltării economice, Antonio Gasas. El s-a pronunțat pentru revizuirea acestui acord dezavantajos pentru Venezuela și s-a declarat în favoarea stabilirii și dezvoltării relațiilor comerciale cu statele socialiste. Antonio Casas a subliniat că Venezuela trebuie să întrețină relații comerciale cu toate statele lumii, în conformitate cu interesele sale naționale. Tribunalul din San Francisco a condamnat la patru ani închisoare pe tânărul Erik Whithorn, în vîrstă de 18 ani, care, la sfatul mamei sale, a refuzat să se prezinte pentru recrutarea în serviciul militar, în semn de protest împotriva războiului din Vietnam. Mama sa a declarat în cursul procesului că, dacă fiul său este prea tînăr pentru a vota sau a se căsători fără consimțământul ei, este deopotrivă prea tînăr pentru a-și face serviciul militar fără permisiunea ei. • Agenția TASS anunță că în Uniunea Sovietică a fost lansat un nou satelit artificial al Pămîntului — „Cosmos-284“. El este destinat continuării cercetărilor cosmice, în conformitate cu programul anunțat anterior. Aparatura de la bordul satelitului funcționează normal. Mișa Milosevici, considerat ca martorul nr. 1 în cazul asasinării lui Ștefan Markovici, fostul secretar al cunoscutului actor de cinema Alain Delon, a fost arestat la Paris, în noaptea de marți spre miercuri. Milosevic era urmărit de opt luni de poliție. O adevărată „cursă contracronometru“ se desfășoară între radioamatorii din întreaga lume pentru a stabili contactul cu „Ra“, la bordul căreia exploratorul norvegian Thor Heyerdahl străbate în prezent Atlanticul, îndreptîndu-se spre America de sud. Miercuri, operatorul stației „24 Eto" din St. Petersburg (statul Florida), care coordonează un grup de cinci stații radioamatoare din Florida autorizate de Heyerdahl să mențină contactul cu „Ra", a interceptat un mesaj din partea exploratorului în care se arată că la bordul ambarcațiunii „totul este în ordine". DIN TOATĂ LUMEA LUPTA CONTRA STUPEFIANTELOR Comitetul international pentru controlul stupefiantelor s-a întrunit mărfi la Geneva intr-o sesiune secretă, la care urmează să analizeze propunerile privind întărirea controlului international al comerțului substanțelor tranchilizante (L.S.D.), amfetaminelor, barbituricelor și halucinogenelor. Cei 11 experți ai Comitetului internațional vor lua în discuție, de asemenea, politica diverselor guverne în domeniul aplicării obligațiilor lor, stabilite de regulamentele internaționale privitoare la producția și comercializarea drogurilor. Agenția France Presse apreciază că, in cursul acestei sesiuni, care va dura două săptămîni, va fi discutată și hotărirea luată de guvernul iranian privind reducerea producției de opium destinat scopurilor medicale. BILANȚ TRAGIC Un bilanț publicat miercuri la Paris arată că datorită accidentelor de circulație, intervenite in Franța in ultimele patru zile, 126 de persoane au fost ucise și 1505 rănite. ALAIN DELON CONDAMNAT IN ITALIA Actorul francez Alain Delon și doi dintre prietenii săi au fost condamnați in contumacie la cite patru luni închisoare de către un tribunal italian. Această sentință a fost pronunțată intr-un proces pornit in urma unei plingeri depuse in luna martie de un fotoreporter al unui cotidian din Roma. Venit la Roma pentru a turna exterioarele in filmul „Clanul sicilienilor“, în care joacă alături de Jean Gabin și Lino Ventura, Alain Delon i-a îndemnat pe cei doi prieteni ai săi să-l molesteze pe fotoreporterul Giuseppe Antone care încerca să ia cîteva imagini ale actorului la un restaurant. Tribunalul a refuzat să suspende executarea sentinței. Prin urmare, dacă Delon ar reveni în Italia, el ar urma să fie arestat imediat și încarcerat pentru a-și ispăși pedeapsa. Sentință este oarecum surprinzătoare, deoarece procurorul nu a cerut decit condamnarea celor trei la plata unor despăgubiri. In clișeu. Actorii Alain Delon, Jean Gabin și Lino Ventura, în timpul turnării filmului „Clanul sicilienilor". AUSTRALIA. Vedere din Melbourne -într-una din zilele grevei generale a salariaților din transporturile publice, întregul trafic a fost paralizat, toți călătorii au devenit pietoni. n