Năzuința, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 170-183)

1971-05-08 / nr. 176

NĂZUINȚĂ Expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. II) de proporțiile celei pe care am realizat-o. Adesea a trebuit să plătim tribut lipsei de experiență, lipsei de pregătire, precum și unei viziuni simpliste despre socialism care au dăuat bunului mers al construcției economice și sociale. In activitatea noastră au apărut destule lipsuri și neajunsuri, s-au comis multe greșeli. Se știe că într-o anumită perioadă au fost încălcate normele și principiile concepției noastre socialiste, aceasta avînd consecințe negative în întreaga viață socială, în desfășurarea construcției noii orînduiri. Așa cum este cunoscut, partidul nostru a acționat cu hotărîre împotriva acestor încălcări și abuzuri, a făcut o analiză aprofundată cauzelor care le-au provocat și a luat măsurile cele mai energice pentru evitarea repetării lor în activitatea de partid și de stat, în întreaga noastră societate. Esențial de subliniat este faptul că poporul nostru, Partidul comunist au găsit întotdeauna resursele necesare pentru a înlătura greutățile, pentru a îndrepta greșelile, pentru a depăși dificultățile. Linia caracteristică dominantă a epocii construcției socialiste în România este dezvoltarea ascendentă, neîntreruptă, clocotitoare, mersul înainte pe toate fronturile, perfecționarea continuă a activității în toate domeniile. (Aplauze prelungite). Acum, la a 50-a aniversare a partidului, putem face cu mîndrie, cu conștiința datoriei împlinite, nu numai bilanțul glorioaselor lupte revoluționare duse împotriva vechiului regim, ci și bilanțul muncii încununate de succes în guvernarea țării, în conducerea poporului pe calea luminoasă a socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, îndelungi). In marea bătălie pentru cucerirea puterii, pentru înfăptuirea revoluției socialiste și edificarea noii orînduiri, rolul principal l-a avut eroica noastră clasă muncitoare, care și-a dovedit pe deplin capacitatea revoluționară, spiritul combativ, dîrzenia și hărnicia, îndeplinindu-și cu cinste misiunea istorică de clasă conducătoare a societății. (Aplauze prelungite). Un aport de seamă la munca pentru transformarea țârii, pentru dezvoltarea economiei naționale, pentru construirea socialismului, a adus, de asemenea, țărănimea din România, aliată de nădejdea clasei muncitoare — care după cum am mai spus, în decursul veacurilor a dus pe umerii ei cele mai grele lupte pentru eliberarea socială și independență națională. Țărănimea și-a însușit cu devotament politica partidului comunist și a participat activ la realizarea ei. (Aplauze puternice). Alături de toți oamenii muncii, intelectualitatea țării, înțelegîndu-și înalta menire ce-i revine în noua societate, și-a adus conribuția prețioasă la toate marile noastre succese, la sporira patrimoniului de valori materiale și spirituale ale țării, la edificarea socialismului. (Aplauze puternice). Se cuvine evidențiată munca plină de abnegație a milioanelor de femei — uriașă forță a națiunii — care au participat activ alături de bărbații și fiii lor, de frații lor, la întreaga operă de dezvoltare socialistă a României. (Vii aplauze). Tineretul, animat de un profund spirit patriotic, a răspuns întotdeauna cu entuziasm chemării partidului. Vă amintiți de șantierele construcției socialiste! Ce minunate dovezi de eroism a dat tineretul patriei noastre în această muncă, așa ca și pe frontul antifascist, ca în toate domeniile de activitate socială! El și-a consacrat energiile, întreaga putere de muncă cauzei nobile a progresului și propășirii patriei socialiste, făuririi propriului lui viitor luminos. (Aplauze puternice, prelungite). Tot ce am realizat în această scurtă dar bogată perioadă a istoriei României este rodul muncii eroice, al uriașei forțe creatoare a întregului popor, a tuturor celor ce muncesc de la orașe și sate — români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități — cărora orînduirea socialistă le-a deschis pentru prima oară un cîmp nelimitat de afirmare socială, o perspectivă clară de progres și prosperitate, un viitor luminos. La toate succesele obținute de poporul român în lupta pentru eliberarea națională și socială, pentru făurirea noii orânduiri, o contribuție deosebită au adus comuniștii, zecile de mii de activiști de partid și de stat, care în condiții grele au muncit neobosit, cu dăruire și devotament nețărmurit, neprecupețind nimic pentru transpunerea în viață a politicii partidului, pentru slujirea poporului. (Aplauze puternice, prelungite). Cu prilejul acestui glorios jubileu al partidului, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și al guvernului, adresei clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tineretului, femeilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, comuniștilor, activiștilor de partid și de stat cele mai calde mulțumiri și felicitări pentru munca lor eroică, închinată înfloririi României socialiste, bunăstării și fericirii națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, îndelungate). Programul construirii societății socialiste multilateral dezvoltate Dragi tovarăși. Intrăm în a doua jumătate de secol de existență a partidului nostru, în condițiile muncii intense, pătrunse de un puternic avlnt patriotic, a întregului popor pentru înălțarea tot mai sus a luminosului edificiu al socialismului pe pămîntul României. Oamenii muncii acționează însuflețiți de perspectivele deschise de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român care a elaborat programul dezvoltării țării in perioada 1971—1975, precum și liniile directoare pînă în anul 1980. O vie expresie a hotărîrii cu care cei ce muncesc au trecut la realizarea acestui program o constituie rezultatele obținute în primele patru luni ale anului. Planul producției industriale a fost nu numai îndeplinit, ci și depășit, realizîndu-se un ritm de dezvoltare de 11,7 la sută față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste rezultate reprezintă o nouă confirmare a realismului sarcinilor și obiectivelor pe care ni le-am propus, a capacității poporului nostru de a asigura înfăptuirea în bune condiții a noului plan cincinal, a programului stabilit de Congresul al X-lea. (Aplauze puternice). Noua etapă istorică de dezvoltare a societății noastre, care va cuprinde, probabil, cîteva cincinale, este etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Esența acestei etape rezidă în construirea unei economii avansate, înzestrate cu o industrie modernă și o agricultură intensivă de înalt randament; desfășurarea pe un front larg a activității științifice, a instrucției publice și a eforturilor pentru ridicarea nivelului cultural al maselor; creșterea continuă a bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii de la orașe și sate; înfăptuirea repartiției bunurilor produse de societate în spiritul dreptății și echității socialiste; perfecționarea relațiilor de producție, a organizării societății; realizarea cadrului organizatoric care să permită participarea largă a maselor populare, a fiecărui cetățean la viața publică, la rezolvarea treburilor obștești; lărgirea libertăților publice, dezvoltarea democrației socialiste, înfăptuirea acestui program va ridica România pe noi culmi de civilizație și prosperitate, va crea condiții pentru trecerea treptată a patriei noastre spre comunism. Plenara Comitetului Central care și-a încheiat ieri lucrările a aprobat proiectul planului pe anii 1971—1975, apreciind că prevederile sale corespund obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea și că realizarea lor va avea un rol hotărîtor pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Plenara a dat o apreciere pozitivă muncii desfășurate de organele de partid și de stat, de centrale și întreprinderi pentru fundamentarea prevederilor planului, dezbaterii temeinice, eficiente a acestor prevederi în unitățile economice și științifice, la județe și ministere. Participarea nemijlocită a maselor de oameni ai muncii la elaborarea și definitivarea planului a contribuit în măsură însemnată la găsirea unor noi căi pentru utilizarea intensivă a potențialului economic, pentru punerea mai bună în valoare a rezervelor economiei naționale. Față de Directivele Congresului al X-lea, planul cincinal prezintă îmbunătățiri importante la toți indicatorii principali. INDICATORII principali ai planului cincinal 1971—1975 dinamica — în •/* Prevederi Prevederi Indicatorul plan directive cincinal Producția globală industrială 150—15? 168—1T8 Producția globală agricolă (calculată pe baza mediei anuale pe perioada de 5 ani) 128—131 130—HA Productivitatea muncii pe un salariat în industrie 137—140 142 Reducerea cheltuielilor la 1000 lei producție-marfă în industria de stat în 1975, față de 1970, în sută la sută 0,0—7,0 10— 12 Volumul comerțului exterior (pe perioada de 5 ani) 140—145 160—170 Investițiile centralizate din fondurile statului (pe perioada de 5 ani) — mild. lei 420—435 470 Venitul național 145—150 108—182 Creșterea numărului de salariați în economia națională — mii persoane 400—500 1010 Fondul de salarii 130—135 153 Volumul desfacerilor de mărfuri cu amănuntul 130—135 140—148 Volumul serviciilor prestate populației 140—145 155—161 Salariul real 116—120 120 Veniturile reale ale țărănimii provenite din producția agricolă pe o persoană activă 115—120 122—130 (Continuare în pag. IV)