Năzuința, iunie 1972 (Anul 5, nr. 232-257)

1972-06-23 / nr. 251

VINERI 23 IUNIE 1972 " ANUL V. Nr. 2514 pagini 30 bani naSELBEÎS1 BSB1 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN II I ÎNTÎLNIREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU CU TOVARĂȘUL LUIS CARLOS PRESTES, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST BRAZILIAN Joi. după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarășul Luis Carlos Prestes, secretar general al Partidului Comunist Brazilian, care, la invitația C.C. al P.C.R., face o vizită de prietenie în Republica Socialistă România. La primire au participat tovarășii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, sealcretar al C.C. al P.C.R, Constantin Vasiliu, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R. In cadrul convorbirii, a avut loc un schimb reciproc de informații referitoare la preocupările actuale ale celor două partide și au fost discutate probleme ale situației politice a lumii contemporane, ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Reprezentanții celor două partide au constatat cu satisfacție dezvoltarea legăturilor de pretenie și solidaritate internaționalistă dintre P.C. Român și P.C. Brazilian și au subliniat, deopotrivă, hotărîrea de a extinde raporturile reciproce, schimbul de vederi și de experiență, informarea bilaterală, în interesul acelor partide și popoare, al cauzei întăririi unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Convorbirile sau desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie tovărășească. ÎN CINSTEA CONFERINȚEI NAȚIONALE A P. C. R. ȘI A CELEI DE-A XXV-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII 9 ... . _ FAPTE ȘI REZULTATE IZVORέTE DIN ÎNTRECERE SOCIALISTĂ PENTRU ONORAREA EXEMPLARA A ANGAJAMENTULUI ASUMAT: CINCINALUL - ÎN 4 ANI ȘI JUMĂTATE! PRImele 10.000 KG. pIersIci de „MĂGUra“ la expoRt Dealurile „Măgurii“ din Șimleul Silvaniei și-au dovedit încă o dată superioritatea ecologică privind cultura timpurie a piersicilor. La ferma pomicolă aparținătoare I.A.S. Zalău, recoltatul piersicilor a început la data de 14 iunie a.c. S-au recoltat și livrat la export peste 10.000 kg piersici din noua recoltă aparținînd soiurilor Madeleine Pouyet și Floare de mai. Lucrătorii și specialiștii din cadrul fermei pomicole depun toate eforturile pentru realizarea planului de producție. Măsurile luate prezintă toată garanția că planul va fi depășit și la acest sortiment. Pentru Trustul S.M.A. primul semestru al anului a fost cu zece zile mai mic Harnicul colectiv de muncă al Trustului stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii, antrenat în marea întrecere socialistă, a raportat zilele trecute îndeplinirea sarcinilor de plan pe semestrul 1 cu 10 zile înainte de termen. în acest fel, există certitudinea ca pînă la sfîrșitul lunii Trustul S.M.A. din județ să-și depășească sarcinile de plan cu 6 la sută. In această perioadă, harnicii mecanizatori lucrează cu spor la stropitul și prășitul culturilor și la recoltarea furajelor pentru siloz. 8.000.000 lei venituri din fructele de pădure Veniturile pe care le aduc fructele de pădure în județul nostru prin valorificarea lor la export se cifrează anul acesta la peste 8.000.000 lei. Pe raza întregului județ a început recoltarea și livrarea acestora prin cele 68 puncte de achiziții existente. Specialiștii de la Inspectoratul silvic ne informează că sunt recoltate și valorificate cantități însemnate de zmeură, în scurt timp, planul de 15.000 kg zmeură va fi realizat și depășit. Pe lîngă activitate asiduă și aceasta, printr-o consecvență în rîndul populației au fost achiziționate și valorificate 60.000 kg ciuperci de pădure, sortiment care își găsește o largă desfacere pe piața externă și este extrem de apreciat. La întreprinderea județeană de construcții Dej,TM i să predăm la cheie, în fiecare lună, cel puțin cîte un bloc de locuințe!“ ® Bătălia cu timpul ® Măsuri cu aplicare practică imediată • Termene de predare concentrate ® Cu mai puține amortismente pe unitate de locuit ® Ritmuri înalte, calitate, eficiență Am străbătut șantierele întreprinderii județene de construcții și montaje din Zalău, am stat de vorbă cu oamenii, am urmărit mersul lucrărilor. Ne-am îngăduit să afirmăm, cu toată convingerea, că peste tot activitatea s-a înviorat simțitor în ultimul timp. In aceste zile,, premergătoare Conferinței Naționale a partidului, constructorii de aici își unesc eforturile, fac ca ritmul de execuție a lucrărilor să înregistreze, de la o perioadă , la alta, dimensiuni tot mai întinse. La orice punct de lucru ești întîmpinat cu deviza: „Să predăm la cheie, în fiecare lună, cel puțin un bloc de locuințe!“ Și nu prin vorbe, ci prin fapte. La toate obiectivele, normele de muncă sunt zilnic substanțial depășite. Pentru a se putea realiza dezideratul amintit, comuniștii de aici, în adunarea ținută recent, au analizat cu simț de răspundere și înaltă combativitate muncitorească sarcinile de plan ce le revin în perioada ce urmează, posibilitățile de realizare a lor și a angajamentelor asumate. Tot cu acest prilej, s-a întocmit, suplimentar, un plan de măsuri tehnice și de organizare cu aplicare imediată în practică, măsuri care vor permite imprimarea linei și mai bune ritmicități în execuția lucrărilor de construcții. Sunt folosite aici toate căile de reducere a termenelor de predare a obiectivelor, concomitent cu sporirea calității lucrărilor executate și a eficienței economice. Aceste probleme sînt larg sprijinite de către comitetul de partid și comitetul sindicatului. Dacă reducerea punctelor de lucru și concentrarea forțelor pe un număr mai restrîns de obiective și începerea noilor lucrări de construcții numai după o pregătire temeinică (asigurarea documentației tehnice și a aparatajelor necesare), sunt măsuri de natură să ducă la accelerarea rit-D. ISPAS continuare în pag. atină Balastiera din Jibou în plină activitate S3 B 38 ! PENTRU 8.800 HA CULTURI SUCCESIVE După seceriș, în locul orzului și griului, unitățile agricole din județ și-au propus să însămînțeze în acest an suprafețe însemnate de culturi succesive, care au un rol determinant în echilibrarea necesarului de furaje, mai cu seamă în unele unități unde se întrevăd deficite la nutrețurile de volum. Experiența anilor trecuți a dovedit că din aceste culturi se pot obține la hectar însemnate cantități de furaje verzi ce-și pot găsi destinația în consumul curent, în perioadele așa zise critice de la sfîrșitul verii , sau sub formă de siloz pe timpul iernii. Unde s-a procedat așa în anii trecuți producțiile de lapte n-au înregistrat fluctuații mari de la o perioadă la alta, obținîndu-se constant cantități sporite de lapte în tot timpul anului. Ca și culturi succesive se pretează porumbul furajer, semănat cu mai devreme, imediat după recoltarea orzului și a griului. De la recoltarea culturii de bază și pînă la însămînțatul plantelor din cultura a doua, organele tehnice de specialitate recomandă să nu treacă mai mult de 2—3 zile, spre a se beneficia de umiditatea aflată în sol, de frăgezimea solului, care oferă condiții optime de răsărire a semănăturii. In ultimul timp, s-a constatat însă că napii de miriște răspund cel mai bine condițiilor de însămînțare în cultură succesivă. Producțiile ce se pot realiza la hectar pot atinge 20—30 tone și oferă un furaj suculent deosebit de valoros în rația animalelor. Napii de miriște pot fi lăsați în cultură pînă toamna tîrziu și se pot recolta chiar iarna pentru că rezistă bine la frig, la înghețul iernii pînă la minus 7 grade C. Aceste detalii, nu tocmai neînsemnate, trebuie luate în calcul pentru că nici o altă cultură pentru furaje nu oferă producții așa de ridicate și valoroase într-o perioadă cînd plantele verzi sînt, practic, inexistente pe cîmp. Pentru a se putea sconta pe rezultate cit mai bune de la această cultură sînt necesare însă finele acum, măsuri pregătitoare de pe printre care asigurarea semințelor se detașează prin importanță și urgență. Pînă în prezent, din cele 74 cooperative agricole care și-au propus să cultive napi de miriște, și-au procurat sămînța numai 31. întreprinderea de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor (I.I.E.P.) a asigurat un stoc de 2.000 kg semințe pe care l-a pus la dispoziția unităților contra cost, dar pînă acum n-au fost ridicate decit 1.031 kg. Deci numai jumătate, deși ne aflăm într-o perioadă destul de apropiată de momentul însămînțării napilor de miriște. Nu ne-am propus să prezentăm lista unităților care nu și-au ridicat semințele, însă cu cele mai mari cantități neridicate sunt C.A.P. Sînmihaiul Almașului, Sîg .Ileanda, Nușfalău, Someș Odorhei Crișeni etc., iar cele din Uileac, Bobota, Meseșeni, Surduc etc. n-au ridicat toate cantitățile necesare pentru acoperirea suprafețelor propuse în plan. Iată de ce se impune ridicarea de urgență a semințelor. Ele se eliberează de la magazia I.I.E.P. din Șimleul Silvaniei, pe bază de notă de comandă și adeverință de disponibil. După cum ne informează tovarășul Teodor Iacob, inginer șef la I.I.E.P., un kilogram de semințe costă 52 lei, iar cei care au repartiție de semințe și nu le ridică la timp vor rămîne fără ele, deoarece semințele vor fi distribuite altor unități din județ, în ordinea prezentării după ele. Producții ridicate de napi de miriște se asigură prin adoptarea unei agrotehnologii adecvate, prin amplasarea lor pe terenurile care se eliberează mai din timp și care au un agrofond superior de substanțe nutritive. De pe acum trebuie rezervate cantitățile de îngrășăminte necesare, să se delimiteze aceste terenuri, să se recolteze și elibereze de recolta de bază într-o perioadă cit mai scurtă, și, dacă e posibil, să se facă o udare de aprovizionare, spre a se asigura mai bine încolțirea și pornirea în vegetație a semințelor. Ținînd seama de condițiile specifice din unități, fiecare specialist este obligat să stabilească cea mai adecvată tehnologie de lucru, să adopte soluțiile tehnice corespunzătoare spre a se putea sconta pe producții cât mai mari de furaje din culturi succesive și, mai cu seamă, din napi de miriște, care, se știe, își justifică pe deplin eficiența în cultură și oferă un furaj suculent valoros în hrana animalelor. I. GLIGUȚA • Cultivăm napi de miriște! • Foarte bine, dar semințele de ce nu le ridicați? SUMAR IN PAGINA A II-A • Așa am ajuns participanți la concursul „Minitehnicus" • Corespondențe • ... Zi de zi... IN PAGINA A III-A Organizațiile de partid — prezențe active în întreaga viață economică și socială a unităților agricole cooperatiste Din nou despre investițiile în agricultură Sport I VI. PAGINA A IV-A 24 de ore pe glob Meridiane * I încheierea vizitei șefului statului Cambodgia, Norodom Sianuk Joi dimineața. Alteța Sa Regală, prințul Norodom șeful statului Cambodgia, Sianuk, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și Alteța Sa Regală, prințesa Monique Sianuk, și-au încheiat vizita oficială de prietenie făcută în țara noastră la invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu. De la reședința oaspeților, Altețele Lor Regale, prințul Norodom Sianuk și prințesa Monique Sianuk, au venit, pînă la Aeroportul Internațional București— Otopeni, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu, cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer și soția sa Elena Maurer, János Fazekas, Ștefan Andrei, Constantin Stătescu secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Marin Alexie, ambasadorul Republicii Socialiste România acreditat pe lîngă șeful statului Cambodgia, întregul traseu străbătut, ca și aeroportul erau împodobite cu drapelele de stat ale României și Cambodgiei. Pe frontispiciul pavilionului central al aerogării se aflau portretele tovarășului Nicolae Ceaușescu și prințului Norodom Sianik. Urarea „Trăiască militantă prietenia și solidaritatea dintre poporul român și poporul cambodgian, se putea citi pe o mare pancartă înălțată pe platoul central al aeroportului. La aeroport au venit să-i salute pe solii poporului cambodgian tovarășii: Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Gheorghe Cioară, Mihai Gere, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, generali. Erau de față șefi de misiuni diplomatice acreditați în țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. O gardă militară aliniată pe aeroport prezintă onorul. In timp ce sunt intonate imnurile de stat ale celor două țări, în semn de salut se trag 21 de salve de artilerie. Prințul Norodom Stanik și președintele Nicolae Ceaușescu trec în revistă garda de onoare. Solii poporului cambodgian își iau rămas bun de la șefii misiunilor diplomatice acreditați la București, de la persoanele oficiale române prezente pe aeroport. Oaspeții răspund îndelung aclamațiilor prietenești adresate de mii de oameni ai muncii aflați pe aeroport, își iau rămas bun de la conducătorii partidului și statului nostru. La despărțire, prințul Norodom Sianuk și președintele Nicolae Ceaușescu își string călduros mîinile, se îmbrățișează. Tovarășa Elena Ceaușescu și prințesa Monique Sianuk își iau rămas bun cu cordialitate. Un grup de pionieri oferă oaspeților buchete de flori. Avionul special cu care călătoresc înalții oaspeți cambodgieni decolează, îndreptîndu-se spre R.P. Albania. Pînă la frontiera țării noastre, nava aeriană este escortată de avioane cu reacție ale forțelor armate române. Declarație Comună , adoptată cu prilejul vizitei oficiale în România a șefului statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală Prințul Norodom Sianuk La invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu, șeful Cambodgiei. Alteța Sa Regală Prințul Norodom Sianuk și Alteța Sa Regală prințesa Monique Sianuk au făcut o vizită oficială în România, între 19 și 22 iunie a.c. In timpul șederii sale în România, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și celelalte personalități cambodgiene au vizitat unități industriale, obiective social-culturale din orașele București și Pitești, luînd cunoștință cu mult interes de realizările obținute de poporul român în făurirea orînduirii noi, socialiste, în patria sa. au înalții oaspeți cambodgieni sbucurat pretutindeni de o primire călduroasă și ospitalieră, mărturie grăitoare a sentimentelor de prietenie și solidaritate pe care poporul român le nutrește față de poporul cambodgian. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală Prințul Norodom Sianik, au avut convorbiri la care au participat: Din partea română, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri; János Fazekas, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri; Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R.; Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe; Aurel Duma, membru al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R.; Marin Alexie, ambasadorul R.S. România acreditat lîngă șeful statului Cambodgia, continuare în paga IV-a