Năzuința, octombrie 1972 (Anul 5, nr. 336-361)

1972-10-01 / nr. 336

o 51^1 TsiT Pentru înfăptuirea planului cincinal în patru ani și jumătate, angajament asumat în marea întrecere socialistă, lucrătorii ogoarelor sunt chemați să nu precupețească nici un efort pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltelor acestei toamne și pregătirea exemplară a recoltelor viitoare! FURAJE MAI MULTE, —---------^' ■ [UNK] .. uI y«» ■ MAI DE CALITATE MAI IEFTINE, oczfi <^Ce c ' jfy* : to fw? , IM. OOO DUMINICĂ 1 OCTOMBRIE 1972 4 pagini 30 bani ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Indiferent de starea vremii-BĂTĂLIA RECOLTEI TREBUIE CÂȘTIGATĂ Astăzi în orașul Zalău. Peste 1.200 de cetățeni lucrează, în mod voluntar, la recoltarea porumbului și a sfeclei de Din inițiativa Comitetului orășenesc de partid astăzi, 1 octombrie, este organizată în orașul Zalău o mare acțiune de muncă voluntar-patriotică pentru recoltarea porumbului și a sfeclei de zahăr. Lucrează la Ferma Panic a I.A.S. Zalău și la Cooperativa agricolă de producție peste 1.200 de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români și maghiari, salariați ai întreprinderilor și instituțiilor din orașul reședință de județ. Se detașează, ca număr de participanți, I.I.L. „Steaua roșie“, reprezentată de aproximativ 800 de salariați. Sunt, de asemenea, prezenți 60 de salariați de la Filatura de bumbac, 100 de la „Armătura“, 100 de la Consiliul popular județean, 100 de la Institutul de proiectări etc. După cum am fost informați de la Comitetul orășenesc Zalău al P.C.R., acțiunea la care ne referim va fi permanetizată pînă cînd ultimul metru de teren va fi definitiv eliberat de recolta ce se cere grabnic depozitată. Iată, prin urmare, un act patriotic, deosebit de semnificativ al clasei muncitoare și al intelectualității, care au răspuns cu entuziasm și dăruire imperativului: INDIFERENT DE STAREA VREMII, BATÄLIA RECOLTEI TREBUIE CÎȘTIGATĂ! Elevii in amfiteatrul muncii Practica agricolă - prolog al activităților productive Și acest an școlar a debutat cu un prolog al muncii. Elevii și profesorii au început, în urmă cu o săptămână, să iasă la cîmp pentru a ajuta la strinsul recoltei, la timp și In condiții corespunzătoare. Pe elevii Școlii generale, „Simion Bărnuțiu“ din Zalău i-am găsit, sîmbătă dimineața, la ora 8, încolonați pentru a se deplasa pe cîmp, unde zeci de hectare de porumb așteaptă să fie culese. Deoarece se găseau la sfîrșitul unei săptămîni de muncă, la cîmp, tovarășul Constantin Urmă, directorul școlii, făcea o succintă analiză a acestei activități. Din cele 60 de hectare contractate cu întreprinderea Agricolă de Stat Zalău, elevii au cules în această săptămînă 32 de hectare. Un ritm rapid de muncă, deci, ceea ce nu a exclus, totuși, calitatea lucrării. — Elevii privesc cu responsabilitate această muncă ne relata directorul școlii. Începînd lucrul cu foarte mult elan și se iau la întrecere. Deși toți se străduiesc să lucreze cu mai repede și cu mai bine, totuși și aici se poate vorbi de fruntași. Aș evidenția în acest sens clasele a X-a A, a VIII-a D, a VII-a A, a IX-a B precum și pe profesorii Gheorghe Dragoș, Maria Lin- Maria VESA Continuare în pag. a III-a Hărnicie — iată ce-i caracterizează pe elevii Școlii generale — Simion Bărnuțiu — Zalău. Fiecare cooperator din Dragu va recolta și insiloza cel puțin l tone furaje! „La recoltarea și însilozarea furajelor (îndeosebi porumb) vor fi mobilizate toate mijloacele mecanice și forțele manuale. Acolo unde situația o cere, să se repartizeze recoltatul furajelor pentru siloz pe brațe de muncă incit fiecare cooperator să asigure recoltatul și transportul a cel puțin 2—4 tone de furaje pentru siloz".Din măsurile stabilite de către Biroul Comitetului județean de partid și Comitetul executiv al Consiliului popular județean pentru desfășurarea în bune condițiuni a lucrărilor agricole de toamnă). Aceste zile prețioase concentrează pe ogoare însemnate forțemanuale și mijloace mecanice. Bogățiile toamnei trebuie să ajungă cit mai repede și fără pierderi la adăpost. Este imperativul nr. 1, este cuvîntul de ordine al tuturor celor răspunzători de soarta recoltei din acest an. Dacă pînă acum ritmul acțiunilor din campanie a fost îngreunat de unele zile mai puțin favorabile, este timpul ca în această perioadă să se grăbească strîngerea de pe cîmp a tot ce mai există, să nu se risipească nimic din rezultatele muncii noastre, ale tuturor. Dacă porumbul, sfecla de zahăr, cartofii, legumele, strugurii etc. sînt culturile care solicită atenția cea mai mare, suntem datori să reamintim, totodată, că o altă acțiune de amploare — strîngerea de pe cîmp a furajelor și conservarea lor prin siloz reclamă o urgență de mare însemnătate: Este știut că furajele fibroase Simion GLIGUTA Continuare in pag. a IlI-a ..................IMIÂâI Horii fermei de stat din Panic lucrează intens la strîngerea furajelor de pe cîmp. Mecanizarea — le este de mare ajutor, după cum se vede și in fotografie La I.I.L. „Steaua roșie“ din Zalău îmbunătățirea calității produselor constituie unul din principalii factori de sporire a eficienței întregii activități economice a unităților productive, în spiritul sarcinilor trasate de Conferința Națională a partidului, comitetul de partid și comitetui oamenilor muncii din cadrul I.I.L. „Steaua roșie“ Zalău cu sprijinul Comitetului orășenesc de partid au trecut recent, la formarea unei comisii muncitorești de calitate pe întreprindere. Comisia formată din muncitori, tehnicieni, maiștri, personal tehnic și administrativ, oameni combativi și exigenți, în primul rînd cu ei înșiși, va avea o activitate complexă. Sarcinile comisiei sînt axate pe două probleme mari și anume : controlul calității produselor în întreprindere și analiza sarcinilor de serviciu a fiecărui salariat în cadrul personalului tehnic și administrativ. Controlul calității produselor se va efectua de către comisia muncitorească, permanent, sesizînd conducerea întreprinderii de abaterile constatate, trasînd sarcini concrete și urmărind modul de remediere a lor. De fapt, controlul nu se va efectua numai asupra produsului finit, ci și asupra materiilor prime, asupra felului cum se respectă procesul tehnologic pe fazele de execuție a produselor. în acest fel se va evita fabricarea de produse cu performanțe tehnice necorespunzătoare, în ceea ce privește analiza sarcinilor ce revin fiecărui salariat, comisia va trebui să întocmească um studiu pînă la 30 octombblie a.c. care va fi prezentat comitetului oamenilor muncii, stabilindu-se concret cum se justifică necesitatea fiecărui post tehnico-administrativ din întreprindere. Această măsură se încadrează perfect în sarcinile trasate de Conferința Națională a partidului nostru din 19— 21 iulie a.c., cu privire la reducerea personalului tehnic administrativ la un procent cet mai scăzut față de personalul productiv. Să sperăm că această inițiativă (formarea de comisii muncitorești de calitate) va fi îmbrățișată și de alte comitete orășenești de partid și că ea va prinde viață în toate unitățile economice din județul nostru. Prima comisie muncitorească de calitate Controalele trec... lipsurile rămîn Am efectuat un raid prin unitățile comerciale din orașul Șimleul Silvaniei. De fapt, ne găseam pe urmele controlului obștesc și a inspecției comerciale de stat. Primul magazin vizitat — unitatea nr. 1 menaj. C Gestionarului Paul Birta i s-au aplicat două sancțiuni — una pentru neaprovizionare (Legea nr. 3 din 1972 art. 71/a) și alta pentru neafișarea prețurilor la mărfuri (Legea nr. 17 din 1971). De reținut este faptul că cele două sancțiuni au avut efect imediat. Dar, în același registru i se atrăsese atenția șefului de unitate că marfa este nearanjată în rafturi, la fel, adică tot nearanjată am găsit-o și noi. Dacă și pentru această neregulă i se aplica gestionarului o sancțiune... • Magazinul de mercerie. Comenzile nu sunt onorate de către depozit (comanda 1.394) astfel că o serie de mărfuri lipsesc (fermoare, elastic, panglică raft-alb nasturi de diferite mărimi etc.). Șeful de depozit, Bokor Am fost, am văzut, consemnăm Ludovic se scuză că nu are timp fiind închidere Închiderea de lună... de lună presupune și... închiderea magazinului?(!) . Magazinul alimentar nr. 13. Magazia este nearanjată și plină de ambalaj gol, iar pe unul din rafturi se odihnesc (probabil de multă vreme) sticle și borcane (goale) murdare, iar pe lângă ele, un întreg „cimitir“ de muște. In caietul de reclamații și sesizări este o sesizare nerezolvată de... trei luni de unde se vede că conducerea cooperativei nu prea stă bine cu operativitatea. • Crama — ora 12,30. — Ce se poate servi la dumneavoastră ? — Nimic. Pentru că nu ne-a sosit încă marfa. — Comandă ați făcut ? — Da. Desigur. Poftiți. Aceasta este... Nu peste mult timp sosește și marfa. Tot ce era trecut pe comandă, mai puțin pîine. Deci, pe liniă faptul că pînă la ora respectivă nimeni n-a putut servi masa, nu s-a putut servi nici după ce comanda a fost... (vineri, ziua onorată vizitei noastre la Șimleul Silvaniei era, și zid tirg !!!). V. BELDIANU Cont, în pag. a 11-a NI-I.Z6# Mapamond Episod nou intr-o luptă străveche Președintele Braziliei, Emilio Medici, a semnat recent două decrete privind crearea unor așa-numite regiuni de protecție pentru ultimii membri ai triburilor de indieni Savantes și Serentes. Este cel din urmă episod dintr-o bătălie uitată, care se mai desfășoară încă în cea mai mare parte a țărilor latino-americane. O bătălie pentru supraviețuire, o biată luptă fără sorți de izbîndă, pentru că acolo, în jungla amazoniană sau în Mato Grosso, civilizația însemnă adesea praf de pușcă, goană după pâmînt. Dar e un episod nou, pentru că această hotărîre a autorităților braziliene are efectul unui semnal de alarmă, tras fie și în ceasul al 11-lea, asupra necesității imperioase de a se adopta măsuri urgente pentru salvarea populației indiene. In prezent, în Brazilia există aproximativ 60 000 de indieni, mai puțin de 1 la sută Venera ANGHEL Continuare în pag. a IV a