Năzuința, martie 1974 (Anul 7, nr. 774-800)

1974-03-01 / nr. 774

Ae\ui ANUL vn Nr 774 4 PAGINI 30 BANI PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VA! H JUPETUIS 4I Al HORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SILAJ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN VINERI MARTIE 1974 9 Curier juridic • Sport • Sfatul medicului • Alternanțe • Zi de zi... In pagina a ll-a Lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineață, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere unitățile agricole de stat din și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturii românești, document de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost întâmpinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimîndu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută în cuvîntarea rostită la deschiderea Conferinței asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere în continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest important sector al economiei naționale, cit și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. La lucrările Conferinței au participat: tovarășa Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membrii Comitetului Executiv, al Prealzidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja", județul Ialomița, Florentin Cîrpan, director al întreprinderii de stat pentru creșterea și îngrășarea porcilor Beregsau, județul Timiș; Marin Nedea, director al S.M.A. și președinte al C.A.P. Purani, județul Teleorman; Elena Orzan, șefă de fermă la C.A.P. Valea Măcrișului, județul Ilfov; Alexandru Toana, președintele C.A.P. „Viața nouă“, Poiana Mare, județul Dolj; Vasîle Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid Constanța; Costică Mișcă, președintele C.A.P. Bucov, județul Prahova; Ion Davidoiu, președinte și inginer șef la C.A.P. Tîmboiești, județul Vrancea; Corneliu Mardare, director al I.A.S. Miroslava, județul Iași; Nicolae Babici, director al Direcției generale a agriculturii, industriei alimentare și apelor, județul Satu Mare; Nichifor Ceapoiu, directorul Institutului de cercetări pentru cereale și plante tehnice Fundulea, județul Ilfov; Maria Cucuta, șefă de fermă la C.A.P. Traian, județul Tulcea; Iosif Molnar, inginer șef la C.A.P. Sînzienî, județul Covasna; Maria Bața, cooperatoare fruntașă la C.A.P. Ardusat, Maramureș; Vasile Bărbulescu, președintele C.A.P. Scornicești, județul Olt; Ion Grecu, mecanizator la S.M.A. Bibești, județul Gorj; Alexandru Czege, președintele C.A.P. Salonta, județul Bihor; Johan Kraus, mecanizator la S.M.A. Reghin, județul Mureș; Marin Trașcă, președintele Asociației intercooperatiste de creștere și îngrășare a taurinelor Oprișor, județul Mehedinți; Ion Kelemen, președintele consiliului intercooperatist Cirta, județul Harghita; Vasile Marin, prim-secretar al Comitetului județean Ialomița al P.C.R. După-amiază, lucrările s-au desfășurat pe secții — cooperative agricole de producție, pe grupe de județe, întreprinderi agricole de stat, stațiuni pentru mecanizarea agriculturii. In cadrul dezbaterilor au luat cuvîntul un mare număr de participanți care, au analizat, în lumina cuvîntării tovarășului Nicolae Ceaușescu, rezultatele dobîndite în dezvoltarea producției agricole, vegetale și animale, experiența dobindită in organizarea muncii pe principii moderne. Totodată, vorbitorii au scos în evidență, cu simț de răspundere, deficiențele care mai există în unele sectoare de activitate și au făcut propuneri judicioase menite să ducă la valorificarea potențialului real al agriculturii, pentru obținerea unor producții ridicate in condiții economice superioare. Lucrările Conferinței se reiau vineri dimineață. Solemnitatea înmînării unor inalte distincții ale Republicii Socialiste România Intr-o atmosferă solemnă, joi dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general Partidului Comunist Român, preaședintele Consiliului de Stat, înmînat înalte distincții ale Reapublicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite in organizarea muncii, pentru portul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat in rotonda Pavilionului Expozițional din Capitală, în prezența miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, , Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul în numele celor decorați, Eroul Muncii Socialiste Andrei Cojocaru, director S.M.A. Ianca, jud. Brăila, a spus: Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru a munci cu mai multă abnegație, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea și modernizarea agriculturii noastre socialiste și pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur conducerea de partid și de stat, pe dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că împreună cu colectivul pe care-l conduc, vom cinsti marile evenimente politice ale anului — a XXX-a aniversare a eliberării patriei noastre și cel de-al XXea Congres al partidului — cu rezultate superioare in S.M.A. și producții record la cooperativele agricole pe care le deservim. Profund emoționată de cinstea ce mi se face prin acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, a spus Ana Vornicu, președinta C.A.P. Târgușor — Constanța, trăiesc astăzi unul din cele mai importante momente din viața mea. Simbol al hărniciei, pasiunii și dăruirii în muncă, această înaltă distincție reprezintă pentru mine și cooperatorii mijlocul cărora muncesc o răsplaîndă de onoare, dar și o obligație de mare răspundere pentru realizarea sarcinilor ce ne revin în procesul dezvoltării și modernizării agriculturii. Pentru noi, țăranii cooperatori, aceasta reprezintă totodată un nou și prețios imbold in intensificarea eforturilor pentru sporirea pe toate căile a producției agricole. După ce a mulțumit călduros conducerii superioare de partid și de stat, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, pentru acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, Gheorghe Mărginean, Continuare în pag. a III-a Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au distinși astăzi, și care vor fost fi distinși in continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze). Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuției aduse la înfăptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum știți, prin Hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atât unităților cât și acelor tovarăși care vor avea rezultate deosebite, precum și județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare județ un număr mai mare de Eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii unor producții sporite in toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de pînă acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a politicii partidului și guvernului în domeniul agriculturii. Fericit încă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice). Fe ogoarele județului, activitate Intensă în pagina^JIL. Înaltele distincții conferite pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii partiduluisi statului de dezvoltare și modernizare a agriculturii Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU s-a întâlnit cu tovarășul ALVARO CUNHAL Joi, 28 februarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întlnit cu tovarășul Alvaro Cunhas, secretar general al Partidului Comunist Portughez, care se află în țara noastră la invitația C.C. al P.C.R. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul discuțiilor ce au avut loc cu acest prilej s-a procedat la o informare reciprocă aspura activității și preocupărilor actuale ale P.C.R. și P.C.P., și s-a făcut un schimb de păreri cu privire la unele probleme ale mișcării comuniste și muncitorești și ale situației internaționale. S-a reliefat hotărîrea comună de a dezvolta în continuare raporturile frățești de prietenie, solidaritate și conlucrare dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Portughez, în folosul cauzei unității comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor democratice, patriotice, anticolonialiste și antiimperialiste, în interesul luptei pentru pace, democrație și socialism, întrevederea s-a desfășurat într-o ambianță de prietenie și înțelegere tovărășească. Președintele Consiliului de Stat, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, a primit scrisorile de acreditare a noului ambasador al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia în Republica Socialistă România In ziua de 28 februarie 1974, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe tovarășul Petar Dodik, care și-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia in țara noastră. Cu acest prilej, președintele Consiliului de Stat și ambasadorul iugoslav au rostit cuvîntări. După prezentarea scrisorilor de acreditare, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a avut o convorbire cordială, tovărășească, cu ambasadorul iugoslav Petar Dodik. La solemnitatea prezentării scrisorilor și la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, ministrul afacerilor externe. Au fost, de asemenea, prezenți membri ai Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București. Noul peisaj arhitectural rural Fertilizările „CHEIA“ producțiilor mari An de an, cooperatorii din Hereclean au obținut producții mari de sfeclă de zahăr. Ele au fost posibile datorită pregătirea terenului, lucrărilor de fertilizare și întreținere executate întotdeauna la calitatea cerută. „Cheia producțiilor mari — mărturisește Mihai Vereș, inginerul șef al cooperativei — este fertilizarea. Aplicînd îngrășăminte naturale și chimice in dozele stabilite pentru fiecare categorie de terenuri, sporul de recoltă la hectar poate ajunge pînă la peste 10 tone. Convinși de acest lucru cooperatorii au fertilizat și în acest an întreg terenul (50 ha) ce va fi cultivat cu sfeclă de zahăr, atit cu bălegar de grajd (30 tone la hectar), cit și cu îngrășăminte chimice fosfatice (600 kg la hectar), punindu-se astfel o primă și solidă temelie a recoltei din acest an. Noi terenuri intră in circuitul agricol La C.A.P. Virșolț existau până în acest an suprafețe mari de teren neproductiv, care „trăgeau“ în jos nivelul producțiilor de cereale și furaje. Această situație a determinat ca în cursul lunii februarie, să se organizeze acțiuni de defrișare a răchiților și piscurilor de arbuști și spinii de pe finețele de la Recea Mare. Rezultatul — 40 ha teren neproductiv au intrat în „inventarul“ terenurilor agricole ale cooperativei. Căpitanul orașelor din Ural (I) Cînd eram copil, auzeam vorbindu-se despre un ținut vrăjit, plin de minunății, cu un nume ca din basme — Ural. Acolo se extrăgea aur, acolo creșteau cedri uriași, acolo, ca să prinzi pește, mai că nici nu era nevoie să pui momeală în undiță. Acolo te puteai întîlni, pur și simplu, cu ursul, iar în ce privește veverițele, erau puzderie. Locul pe care s-a construit Sverdlovskul de mai tîrziu a fost determinat de zăcămintele de minereu de fier. Aici a fost întemeiat orașul denumit Ekaterinburg, după numele împărătesei Rusiei. Copacii care au însoțit biografia de invidiat a acestui oraș mai sunt și acum în picioare. Aici s-a instalat administrația minerilor, în frunte cu talentatul și energicul om de știință Vasili Tatișcev, bun cunoscător al mineritului. Datorită Evgheni PERMEAR Continuare in paq a IV a