Năzuința, iulie-septembrie 1980 (Anul 13, nr. 1152-1164)

1980-07-05 / nr. 1152

ANUL XIII Nr. 1152 1980 8 PAGINI 50 BANI simbata 5 IULIE ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P.C.R ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN 15 ani de la Congresul al IX-lea al partidului INDUSTRIALIZAREA -temelie a prefacerilor înnoitoare care dau personalitate noului Zalău Azi răspunde întrebărilor noastre tovarășul Tiberiu MARIAN, prim-secretar al Comitetului municipal Zalău al P.C.R. — Tovarășe prim-secretar, ultima perioadă, de un deceniu și jumătate, din istoria României se distinge prin succese remarcabile in construcția socialistă. Prefaceri înnoitoare — cum nu au mai văzut niciodată meleagurile străvechi ale Țării Silvaniei — au fost înscrise și în cronica de aur a devenirii Sălajului pe drumul prosperității și a bunăstării. Ce au însemnat acești ultimi 15 ani în istoria Zalăului? — Pentru Zalău, ca și pentru întregul județ, această epocă cu adevărat istorică este deosebit de bogată în prefaceri înnoitoare, cum nu au mai cunoscut aceste locuri. Industrializarea, temelie a prefacerilor înnoitoare care dau personalitate noului Zalău, a determinat schimbarea, an de an, lună de lună, zi de zi a înfățișării orașului reședință de județ, valorificindu-se resursele materiale și umane de care dispunem. Linia politică generală, inițiată de Congresul al IX-lea al partidului, de cînd în fruntea comuniștilor se află tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, a asigurat și județului nostru — și în acest cadru, municipiului Zalău — o evoluție continuu ascendentă. Edificatoare este, în acest sens, dinamica fondurilor de investiții ce ne-au fost alocate: de la 120 milioane lei în 1965, la 3,2 miliarde lei în 1980. Noi înțelegem prin aceasta grija statornică a se-Interviu realizat de Ioan LUPA CRIȘAN Continuare în paga III a Zalău orașul înnoirilor de azi, care le prefigurează pe cele de mîine Bilanț rodnic pe primul semestru Colectivul întreprinderii de prelucrare a lemnului Sălaj și-a propus perfecționarea activității în toate sectoarele productive, astfel ca sarcinile cincinalului să fie îndeplinite cu cel puțin 100 de zile mai devreme și să dea, suplimentar, produse în valoare de peste 100.000.000. Bilanțul primului semestru: toți indicatorii de plan sunt substanțial depășiți. Sporul valoric înregistrat cu producția globală și marfă trece de 3.300.000 și respectiv 2.500.000 lei, iar producția netă s-a depășit cu 853.000 lei. In aceeași perioadă au fost livrate la coport, peste plan, produse in valoare de 280.000 lei valută. 2050 de ani Sensul pozitiv pe care-l oferă lecția istoriei Colaborarea popoarelor spre asigurarea liniștii creatoare De vorbă cu academicianul profesor Ștefan Pascu — Stimate tovarășe academician, în perioada 10— 17 august a.c., Bucureștiul va fi gazda celui de-al XV- lea Congres internațional de științe istorice. V-am ruga, în lumina indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, la întîlnirea de lucru cu reprezentanții oamenilor de știință din domeniul istoriei, să ne spuneți ce semnificație acordă secția de istorie a Academiei R.S.R. acestui fapt? — Orice congres științific din orice domeniu este astăzi mai mult ca oricînd necesar și important din mai multe puncte de vedere. Este vorba de schimbul de rezultate ale cercetărilor într-o perioadă cînd publicațiile științifice se înmulțesc atît de rapid și cînd cercetările au luat o asemenea amploare încît nu pot fi cuprinse doar în publicații. O asemenea manifestare internațională este importantă apoi pentru schimbul de opinii. Intr-o epocă în care lumea gîndește, formulează, cînd concepțiile se înfruntă în plan științific și-n alte planuri. Și nu-n ultimul rind, e important pentru prilejul pe care-l oferă asemenea întîlnire în cunoașterea oamenilor, cunoașterea umană în general, atribute, la rîndul lor, ale cunoașterii științifice. Deci, respectînd principiul de la general la particular, ne apropiem de-al XV-lea Congres internațional de istorie găzduit de Capitala țării noastre. — Ce importanță are o asemenea manifestare internațională pentru istoria românească? — Un congres de științe istorice are o importanță în plus față de alte congrese, deoarece știința istoriei, pe lângă însemnătatea sa în vastul evantai al științelor contemporane, are implicații politice cu consecințe importante in raport de felul cum este folosită și în ce scop e folosită istoria. Datorită caracterului său militant, lecția istoriei influențează într-un fel sau altul, dar în aceeași măsură, atît pe oamenii de știință, cît și pe oamenii cu funcții politice, obștești. De felul cum a- Convorbire realizată de Maria VESA Continuare în pag. a Vl-a ------------ DIN SUMAR i---------- ■ Ne scriu secretarii de partid. (In pag. a lll-a) ■ 1980 — Sălaj, cota 10 miliarde. ■ Pe orice vreme, chiar și pe ploaie, să prășim, să privim manual culturile. (In pag. IV—V) ■ Învățămînt-cultură. (In pag. a Vl-a) ■ Mica producție industrială și serviciile, mai aproape de populație. (în pag. a VII-a) Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la BUCUREȘTI împreună cu întregul nostru popor, noi, comuniștii, toți locuitorii din străvechea vatră dacică. Sălajul de astăzi, români și maghiari, tineri și vârstnici, bărbați și femei, am urmărit cu profundă mândrie patriotică fructuoasele convorbiri purtate de Dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, cu tovarășul Erich Honecker, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, care vor conduce la o și mai mare apropiere a celor două țări socialiste prietene, la dezvoltarea colaborării și cooperării cu toate țările socialiste pentru cauza păcii și socialismului în lume. Am primit cu deosebită bucurie vestea luminării Dumneavoastră a celei mai inalte distincții a Republicii Democrate Germane, Ordinul „Karl Mars“, cu prilejul împlinirii, în anul 1978, a virstei de 60 de ani, ca semn al prețuirii de care vă bucurați pe toate meridianele lumii, ca eminent om politic și de stat, militant de seamă al mișcării comuniste și muncitorești internaționale, luptător neobosit pentru cauza păcii și colaborării, a înțelegerii intre popoare, a unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. COMITETUL JUDEȚEAN AL P.C.R. CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI SALAJ Continuare în pag. a lll-a Zootehnia sub semnul ordinii și disciplinei I Săptămîna politică Politica externă a României socialiste, de pace și colaborare cu toate țările, activitatea neobosită pe care secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii, o desfășoară în slujba acestor înalte idealuri ale lumii contemporane, activitate datorită căreia cei 15 ani care au trecut de la Congresul al IX-lea reprezintă perioada cea mai rodnică din istoria patriei, se bucură de o înaltă din partea întregului apreciere nostru popor și pe toate meridianele globului. O nouă dovadă în acest sens o reprezintă înmînarea Ordinului „Karl Marx“ tovarășului Nicolae Ceaușescu, de către tovarășul Erich Honecker, secretar general al P.S.U. din Germania, președintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, conferit cu prilejul împlinirii virstei de 60 de ani și a peste 45 de ani de activitate revoluționară. Prin călduroase mesaje de felicitări adresate, cu această ocazie, conducătorului nostru iubit, organizații de partid, de masă și obștești din toate județele țării, instituții centrale din toate sectoarele de activitate, consilii ale oamenilor muncii din întreprinderi, șantiere și unități agricole — practic, întregul popor român — și-au exprimat profundul lor atașament la linia politică a partidului, hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut Programul partidului. Continuare in pag. a alla Cimpul oferă furaje (din belșug), dar nu face nimănui siloz Nimeni nu poate spune că anul acesta nu avem o producție bună de furaje. în toate unitățile există culturi de lolium, triloliene, finețe și pajiști cultivate care oferă posibilități certe nu numai să se asigure întregul necesar de furaje, ci și o rezervă importantă de nutrețuri de volum pentru perioada de stabulație. Numai că această constatare nu-i suficientă ca să putem spune că animalele nu vor duce lipsă de furaje. Pentru că aceste furaje trebuie recoltate și depozitate cu cea mai mare grijă. Cum se acționează în raza Consiliului unic agroindustrial Nușfalău ? Din situația pe care ne-o prezintă tovarășul Vasile Fodor, inginerul șef al consiliului, rezultă că pînă la începutul acestei săptămîni au fost depozitate, sub formă de siloz și semisiloz, 9.390 tone furaje. din cele 46.892 tone planificate. „Avem unități cu rezultate bune la însilozări, unde s-au recoltat și depozitat cantități importante. Puteți să evidențiați C.A.P Camăr, Boghiș și Ip. Dar tot atît de adevărat este că nu peste tot există preocupări S. GLIGUȚA Continuare în pag. a V-a