Năzuința, iulie-septembrie 1984 (Anul 17, nr. 1361-1373)

1984-09-15 / nr. 1371

ANUL XVII Nr. 1371 simuălă 15 septembrie 1934 8 PAGINI 1 LEU Proletari din toate țările, uniți-vă I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL PC.f6 ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Punerea în dezbaterea largă a țării a PROIECTULUI DE DIRECTIVE ALE CELUI DE-AL XVII-leA CONGRES AL PARTIDULUI constituie o nouă și elocventă dovadă de stimulare și angajare a contribuției creatoare a făuritorilor bunurilor materiale și spirituale, fără deosebire de naționalitate, la elaborarea obiectivelor direcțiilor hotărîtoare ale dezvoltării economico-sociale a României în viitorul cincinal 1986—1990 și, în perspectivă, pînă în anul 2000, un nou prilej de afirmare a unității întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ctitorul celei mai prestigioase epoci din istoria țării. După cum anunțam în numărul trecut al ziarului, ne-am propus ca în acest număr și în cele viitoare ale ziarului să prezentăm, pe capitole, obiectivele preconizate și atit de clar expuse în proiectul de Directive, pe domenii și direcții de activitate. Astfel, reținem că realizarea obiectivului fundamental al vii-Continuare in pag IV—V Proiectul de Directive ale Congresului al lea al Partidului Comunist Român Principalele direcții ale cercetării științifice, dezvoltării tehnologice și introducerii progresului tehnic 15 SEPTEMBRIE 1984 Astăzi începe școala Săptîmina aceasta se încheie sub semnul unui eveniment cu profunde rezonanțe in viața fiecărei familii. Intîia zi de școală, inițial sunet de clopoțel care vestește încă un pas mare către descifrarea tainelor științei și culturii. Astăzi începe școala! Astăzi, 15 septembrie, toate drumurile țării duc la școală. Astăzi, toți copiii țării au brațele încărcate cu flori și inimile pline de emoție, toți învățătorii și profesorii simt, mai mult ca oricînd, fiorul responsabilității, toți părinții sînt mai solemni și mai încrezători în viitorul copiilor lor. Drumul lor de astăzi, de miine și din zilele unui șir de ani se compune din pașii făcuți spre cunoaștere, spre desăvârșirea lor de miine. Dincolo de aspectul festiv al deschiderii noului an școlar ce va avea loc în această dimineață în fiecare școală, toți cei angajați pe acest grandios drum — elevi, părinți și dascăli — sunt pătrunși de importanța primordială a școlii în făurirea viitorului comunist al țării, viitor jalonat atât de strălucit în proiectul de Directive ale Congresului al XVII-lea al partidului. Pentru că, în acest proces uriaș, încărcat de umanitate, școala ocupă, cu necesitate, un loc de frunte, ea avînd sarcina nu numai de a modela conștiințele viitorilor constructori ai comunismului, ci și de a-i pregăti pentru a par foan LUPA Continuare în paga II-a -------— DIN SUMAR ---------- • în pregătirea celui de al XVII-lea Congres al Partidului. Adunări generale ale organizațiilor de partid pentru dare de seamă și alegeri. • Vizita sălăjenilor la expoziția „Dezvoltarea economică și socială a României“. (în pag. a III-a) • Ziua metalurgistului. • Noua revoluție agrară presupune producții agricole superioare. (în pag. IV—V) ® Informații. (în pag. a VI-a) săptămîna . Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, la începutul acestei saptămîni a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Examinîndu-se! Raportul privind aplicarea măsurilor referitoare la majorarea retribuțiilor, Comitetul Politic Executiv a apreciat că programul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitorești și autogestiunii, perfecționareamecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a miyicii și creșterea retribuției în acest cincinal, program elaborat din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu și adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din iunie 1983, reflectă politica POLITICA__ ,consecventă a partidului de creștere a producției materiale și a eficienței acesteia, de creare a tuturor condițiilor pentru ridicarea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor. Astfel, de la 1 septembrie 1983 pînă la 1 august 1984 a avut loc creșterea retribuțiilor tuturor categoriilor de personal, retribuția medie nominală ajungînd astăzi la 2925 lei, față de 2238 lei în 1980. Prin măsurile întreprinse pentru asigurarea stabilității prețurilor, în 1984 se realizează un indice de prețuri de 123,3 la sută față de 1960, în loc de 124,5 la sută cât era planificat, ceea ce face ca, în aceste condiții, creșterea retribuției reale, in luna august 1984, să fie de o Continuare în pag. a IlI-a Sesiunea Consiliului Ieri, 14 septembrie a.c., s-au desfășurat, la Zalău, lucrările celei de-a XVI-a sesiuni ordinare a Consiliului popular al județului Sălaj, la care, împreună cu deputații au participat, ca invitați, conducătorii unităților agricole și ai organelor de specialitate județene, președinții consiliilor unice agroindustriale ale stat și cooperatiste, primarii orașelor și comunelor, activiști ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alte cadre cu munci de răspundere. Sesiunea, ale cărei lucrări au fost deschise de tovarășa Letiția Ionaș, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliu popular județean lui popular județean, a adoptat și dezbătut următoarea ordine de zi: 1. Analiza preocupării comitetelor și birourilor executive ale consiliilor populare județean, municipal, orășenești și comunale și a celorlalți factori de răspundere pentru înfăptuirea Programului unic de creștere a producției agricole vegetale animale în gospodăriile membbrilor cooperatori și ale producătorilor particulari, precum și a Decretelor nr. 69 și 70 din 1984 in vederea constituirii fondului central de stat și a fondului județean Continuare in pag. a III-a Ne aflăm în plină toamnă, perioadă in care se strînge recolta unui an și se pregătește cea de grîu și orZ a anului viitor. Pregătirea viitoarei recolte se constituie intr-un obiectiv prioritar avînd în vedere mai ales faptul că, așa cum s-a subliniat la recenta Consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R., județul nostru a obținut producții slabe atit la orz, cit și la grîu. In spiritul orientărilor și indicațiilor secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la această consfătuire, conducerile unităților agricole, specialiștii trebuie să ia cele mai eficiente măsuri pentru organizarea exemplară campaniei de însămînțări, pentru a preveni repetarea oricăror neajunsuri în aplicarea tehnologiilor și a asigura, astfel, în 1985, peste tot, producții la nivelul sarcinilor de plan și a posibilităților existente. In acest sens se impune, în primul rînd, intensificarea arăturilor pentru însămînțarea culturilor de toamnă, care însumează, în județul nostru, o suprafață de 46.800 ha, din care 32.360 ha cu grîu, 9.100 ha cu orz și orzoaică, iar restul, cu plante furajere. Din datele centralizate la D.A.I.A., rezultă că, pînă joi, 13 a.c., au fost arate septembrie aproape 13.000 ha. O preocupare mai bună dovedesc C.A.P. din Sînmihaiu Almașului, Cehu Silvaniei, Buciumi, Dobrin, Ileanda, unde au fost arate cele mai mari suprafețe. Slab se lucrează încă în C.A.P. din Doh, Creaca, Leșmir, Sălăjeni, Nușfalău, Ruginoasa. Se cere, în continuare, o astfel de organizare și mobilizare a mecanizatorilor incit să se lucreze ziua și noaptea la efectuarea arăturilor și pregătitul terenului, iar a cooperatorilor pentru eliberarea cit mai grabnică a terenurilor de trifoi, in. Pregătirea temeinică a însămînțărilor de toamnă cartofi și de alte culturi. Trebuie să se înțeleagă că factorul hotărîtor pentru bunul mers al însămînțărilor este modul în care se acționează acum la executarea arăturilor și pregătitul terenului. Un alt obiectiv major — de care depinde obținerea unor producții bune — îl constituie fertilizarea terenului. îngrășămintele naturale au fost aplicate pe aproape 1500 ha, cu 42.000 tone, iar chimice, pe 2030 ha, cu 222 tone. Cu rezultate mai apropiate de posibilități se situează C.A.P. Zalha, Hida, Sinmihaiu Almașului, Buciumi, Românași, Măerișteac. Alte unități, cum sunt cele din Sălățig, Pericei, Crasna, Bănișor, Dioșod, Rus, Șimișna, Sînpetru Almașului figurau, în situațiile C.A.I.A., cu cantități mici sau foarte mici de îngrășăminte naturale împrăștiate pe ogor. Oare conducerile acestor cooperative de producție uită sarcina stabilită de recenta plenară a Comitetului județean de partid ca cel puțin 20 la sută din suprafața ce se va semăna în această toamnă să fie fertilizată cu îngrășăminte organice? Conform situațiilor existente la D.A.I.A. rezultă că s-a asigurat întreaga cantitate de sămînță necesară însămînțării culturilor de toamnă. Atenționăm, totuși, conducerile, specialiștii din unele unități, care au sămința din producție proprie și a fost respinsă, să o reselecteze pentru a obține buletinul roșu. De asemenea, se impune să se ridice in cel mai scurt timp sămînța de orz orzoaică de la Centrul de seșimințe de către unele cooperative de producție. Iată doar cîteva obiective esențiale care — împreună cu asigurarea unei densități corespunzătoare, fapt pentru care s-a redus la 10 cm distanța la semănători — sînt menite să conducă la semănarea în cele mai bune condiții a culturilor de toamnă, asigurîndu-se, astfel, producții superioare, la nivelul sarcinilor stabilite la recenta Consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. (s. t.) j /