Năzuința, iulie-septembrie 1987 (Anul 20, nr. 1518-1530)

1987-09-15 / nr. 1528

ANUL XX Ptr. 1528 MARTI 15 septembrie 1987 8 PAGINI 1 LEU Proletari din toate țările, uniți - vă ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P.C.R. $) AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului OBIECTIVELE DE INVESTIȚII PLANIFICATE NEINTIRZIAT PUSE IN FUNCȚIUNE! Creșterea potențialului productiv al economiei județului nostru depinde, desigur, și de intrarea în funcțiune a noilor capacități în industrie, agricultură și în celelalte ramuri. Pentru că, la rândul lor, noile capacități și obiective realizate din investiții condiționează, în bună măsură, îndeplinirea cu succes a producțiilor prevăzute în acest an și în anii viitori. Datorită muncii însuflețite și responsabile, ce a caracterizat activitatea constructorilor și monturilor de pe majoritatea șantierelor, pe primele opt luni ale acestui an, pe județ, planul de investiții a fost îndeplinit atît la total, cit și la construcțiimontaj. Lucrînd în ritm susținut pentru a asigura, potrivit graficelor de execuție, stadiile fizice prevăzute în programele de lucru, constructorii și mentorii — în strînsă colaborare cu beneficiarii și proiectanții — au realizat integral 13 și, parțial, 3 capacități noi de producție. Cu toate acestea, rezultatele înregistrate pe unele șantiere în perioada scursă din acest an nu se situează la nivelul prevederilor din grafic. Ne referim, în primul rînd, la diferitele cauze ce au determinat ca 12 capacități noi de producție să nu fie date în funcțiune la termenele planificate, între care amintim nu numai neajunsurile din activitatea constructorilor și montorilor, ci mai ales cele ale beneficiarilor și furnizorilor care n-au livrat la timp utilajele și echipamentele necesare. In principal, rămînerile in urmă se localizează la capacitatea de 175 mii bucăți anvelope pe an și la instalația pentru recuperarea căldurii prin drenaje calde de la întreprinderea de anvelope, la ferma de iepuri părinți de la întreprinderea „Avicola“, la modernizarea fermei de porci și stația de biogaz de la I.S.C.I.P. Examinînd stadiul realizării planului de investiții în spiritul orientărilor și indicațiilor formulate de tovarășul Nicolae Ceaușescu în cadrul ședinței Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 3 septembrie a.c., secretariatul Comitetului județean de partid a stabilit, recent, o serie de măsuri care să conducă la realizarea planului de investiții pe luna septembrie și pe întregul an, precum și la recuperarea rămînerilor în urmă privind punerile în funcțiune a capacităților de producție. In acest context s-a cerut ca la întreprinderea de țevi să se acționeze pentru creșterea ritmului de lucru la obiectivul „optimizarea ajustajului“ și pentru grăbirea aducerii utilajelor necesare realizării acestui obiectiv și, în mod deosebit, a celor pentru liniile 5 și 0; la întreprinderea de anvelope, conducerea unității să clarifice neîntîrziat soluția pentru montarea malaxorului și să intervină energic la furnizor pentru livrarea în această lună a boilerului de termoficare și a separatoarelor de nămol în vederea punerii în funcțiune a drenajelor calde; la întreprinderea „Avicola“ să se acționeze pentru aducerea integrală a utilajelor la ferma de iepuri părinți, spre a crea con- Continuare în pag. a IV-a Jsticraasca întrecerii . CĂRBUNE PESTE PIAN. Răspunzând cu însuflețire chemărilor adresate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a da țării cît mai mult cărbune, minerii de la Întreprinderea minieră Sălaj — cu sediul în Sărmășag — au extras de la începutul anului și pînă la zi, peste sarcinile de plan, mai bine de 1 1.000 tone cărbune net. FIRE MAI MULTE SI DE CALITATE FOARTE BUNA. Colectivul de muncă de la întreprinderea „Filatura de bumbac“ Zalău a înscris în bilanțul pe 8 luni o depășire, la producția fizică, de 181 tone fire bumbac și tip bumbac, la care se mai adaugă un spor de 27 tone fire obținute în primele 14 zile ale lunii curente. Viteze maxime la recoltări și însămînțări Moment de vîrf în desfășurarea lucrărilor agricole de sezon Acum, fiecare oră, fiecare zi sînt hotărîtoare pentru grăbirea recoltărilor și a însămînțărilor de toamnă. Conform datelor centralizate la Direcția generală a agriculturii, pînă ieri s-au recoltat 77 la sută din suprafețele cultivate cu cartofi, 15 la sută din cete cu floarea soarelui, 5 la sută din cele cu soia și a început, în multe locuri, recoltatul porumbului. Practic, pe raza SVA,SC Sărmășag, Celul Silvaniei și Someș Odorhei se recoltează ultimele suprafețe cu cartofi, acțiune care se cere mult intensificată în CUASC Crasna(55 la sută), unde se cultivă de fapt ce i mai mare suprafață cu caretofi. La recoltatul florii soarelui, cele mai mari realizări se consemnează în CUASC Sărmășag și Someș Odorhei. Pentru grăbirea recoltării porumbului, în multe locuri s-au organizat acțiunile de mănușare, suprafețe mai mari fiind realizate în C.A.P. Zalău, Jibou, Someș Odorhei, Bălan, Napradea, Someș Guruslău, Românași, Meseșenii de Jos etc. în ordinea priorităților pe ogoare, de cea mai mare importanță este eliberarea terenurilor care fac obiectul însămînțărilor, efectuarea arăturilor, pregătirea terenului și creșterea vitezelor de lucru la însămînțări. Pînă la această dată au fost semănate 504 ha cu culturi furajere (13 la sută), 2840 ha cu orz (47 la sută) și 324 ha cu orzoaică de toamnă (12 la sută). Și, cum ritmul la însămînțări este condiționat de efectuarea arăturilor, este locul să precizăm că această lucrare nu se înscrie în vitezele zilnice stabilite. Rămîner în urmă se înregistrează la arături, cu deosebire în C.A.P. Crișeni, Dobrin, Sălățig, Benesat, Mirșid, Ileanda, Gîlgău, Halmășd, Bobota, Sfăraș etc., fapt care impune repartizarea la arături a unui număr mai mare de tractoare, organizarea două schimburi, ziua și noapatea, la arături și la pregătirea terenului. Fără îndoială, lucrătorii de pe ogoare se află în fața unei campanii agricole de mare amploare și importanță, folosirea la maximum a timpului de lucru, a forțelor manuale și mecanice fiind decisivă pentru strîngerea grabnică și fără pierderi a actualei recolte, pentru pregătirea corespunzătoare a celei viitoare. Iată de ce — în lumina sarcinilor și indicațiilor formulate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, la recenta Consfătuire cu activul de partid cadrele de bază din agricultură — este imperios necesar ca în fiecare unitate agricolă să se manifeste o preocupare susținută pentru desfășurarea lucrărilor agricole la termenele stabilite și la un înalt nivel calitativ. Iar ca obiectiv major și imediat se înscrie, pretutindeni, creșterea vitezelor de lucru, atît la recoltări, cît și la însămînțări. DIN SUMAR. 0 Sălajul și oamenii Sălajului în mifez de istorie contemporană. Reportaje și însemnări din C.U.A.S.C. Oganda. In pag. a II-a 0 Viața de partid și a organizațiilor de masă. 0 Onorarea In pag. a III-a tuturor contractelor la export. 0 Ziua bună se cunoaște după ... hectarele arate și semănate. Un caz de neglijență și consecințele lui, în pag. IV-V SAPTAMINA POLITICA • Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, avut loc, vineri, 11 septemabrie a.c., ședința Comitetului Politic Executiv al C C. al P.C.R. In cadrul ședinței, la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, Comitetul Politic Executiv a hotărît ca, la apropiata sesiune a Adunării Generale a O.N.U., România să propună Organizației Națiunilor Unite să adreseze un apel la intensificarea eforturilor și acțiunilor tuturor statelor în vederea soluționării constructive a marilor probleme ale vieții internaționale actuale, și îndeosebi a problemelor privind eliminarea rachetelor cu rază medie de acțiune și operativ-tactice din Europa și Asia, oprirea experiențelor nucleare și a oricăror activități menite să ducă la dezvoltarea și perfecționarea armelor nucleare, folosirea spațiului cosmic în scopuri pașnice, încetarea oricăror acțiuni militare și soluționarea tuturor problemelor litigioase numai pe cale pașnică, prin tratative. In legătură cu situația deosebit de gravă a economiei mondiale, care afectează toate statele lumii, și îndeosebi țările în curs de dezvoltare, s-a propus, din inițiativa secretarului general al partidului, tovarășul, Nicolae Ceaușescu, să se adreseze un apel tuturor guvernelor țărilor dezvoltate creditoare, băncilor și instituțiilor financiare internaționale, și în special apropiatei sesiuni anuale a Fondului Monetar Internațional (F.M.I.) și Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare (B.I.R.D.), de a acționa și adopta măsuri concrete de natură să ducă la reglementarea justă și echitabilă a problemelor economico-financiare, a politicii de credite și dobînzi, la soluționarea problemelor privind lichidarea datoriilor externe care împovărează tot mai greu țările în curs de dezvoltare. S-a propus, totodată, să se adreseze tuturor statelor chemarea de a se renunța la orice măsuri protecționiste și discri-Continuare în pag. a III-a Succes deplin în noul an școlar ■ Noul an școlar, care încape astăzi, este marcat, și în județul nostru, de angajamentul plenar al cadrelor didactice de a traduce neabătut, în viață sarcinile ce revin școlii privind educarea, instruirea și pregătirea pentru viață a tineretului — sarcini izvorâte, din cuvântarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, la Congresul al Ill-lea al Educației Politice și Culturii Socialiste. Consecventă unor tradiții progresiste, școala sălăjeană de astăzi se înscrie în contextul învățământului românesc cu rezultate tot mai bune de la an la an, situîndu-se, la principalii indicatori, pe locuri fruntașe pa țară. Acest fapt se datorește, firește, condițiilor materiale și bazei didactice ce i-au fost create mai ales în ultimii 22 de ani. Cele 1544 săli de clasă și cabinete, cele 2S6 de laboratoare, precum și bibliotecile școlare sînt dotate cu toate cele necesare realizării unui învățămînt modern, eficient, iar atelierele școlare, loturile școlare și fermele-școală se constituie în adevărate locuri de muncă propice învățării meseriilor pentru care se pregătesc elevii. Importanța pe care conducerile de școli, cadrele didactice, specialiștii și conducerile întreprinderilor patronatoare, în virtutea unor interese și responsabilități convergente, o acordă pregătirii forței de muncă necesară economiei sălăjene confirmă înțelegerea sarcinii fundamentale a școlii — pregătirea, la cele mai înalte cote ale calității, a viitorilor oameni ai muncii. Actuala rețea școlară din județul nostru, îmbunătățită și perfecționată prin noi profiluri — să amintim doar școlile profesionale agroindustriale din mediul rural — Continuare în pag. a VT-a