Năzuința, iulie-septembrie 1988 (Anul 21, nr. 1570-1582)

1988-07-05 / nr. 1570

ANUL XXI Nr. 1570 Marți 5 IULIE 1988 8 pagini I LEU Proletari din toate țările, uniți-vă ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Stimați tovarăși. Plenara Comitetului Central al partidului a analizat și aprobat, în unanimitate, propunerile Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central cu privire la creșterea retribuției întregului personal muncitor,precum și a pensiilor. Prin aceste măsuri se asigură realizarea unor hotărîri importante ale Congresului al XIII-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului privind creșterea nivelului de trai material și spiritual al întregului popor — țelul suprem al politicii partidului, esența societății socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, prelungite). După cum s-a văzut din materialele studiate și aprobate, se va majora cu 10 la sută retribuția întregului personal muncitor, de aproape 7.900.000 de persoane; în acest cadru, retribuția tarifară se majorează cu 8 la sută, iar retribuția variabilă cu 2 la sută. Am pus, și de data aceasta, accentul pe majorarea în mod deosebit a retribuției tarifare, pentru a asigura, în acest fel, o stabilitate și garanție a veniturilor reale obținute prin muncă crearea condițiilor pentru aplificarea fermă a acordului global. Retribuția medie nominală va crește de la 2.980 la 3.285 lei. Trebuie subliniată în mod deosebit creșterea retribuției tarifare minime, de la 1.500 lei lunar la 2.000 lei lunar, cu un spor de 33 la sută. Se poate spune că, de fapt, este cea mai mare creștere a retribuției din anii socialismului — și aceasta este în strînsă concordanță cu politica generală a partidului nostru, de a asigura o creștere echilibrată a veniturilor tuturor oamenilor muncii și, în primul rînd, a celor cu venituri mici. (Aplauze puternice, prelungite). De această majorare vor beneficia, începînd de la 1 august pînă la 1 octombrie, peste 2.500.000 de persoane. După cum pe drept cuvînt s-a subliniat și în plenară, aceasta se referă îndeosebi la personalul muncitor tînăr, aflat în primii ani de activitate în producție, sau în diferite alte sectoare. în același timp, creșterea retribuției nu va duce la creșterea chiriilor, sau la diminuarea alocațiilor pentru copii, pentru personalul muncitor care beneficiază de majorarea retribuției. Mărirea retribuției se va realiza, pînă la sfîrșitul anului, pentru 4.470.000 de oameni ai muncii, care reprezintă aproape 60 la sută din întregul personal muncitor. Pentru restul personalului, majorarea retribuției se va face în mod eșalonat, începînd de la 1 martie 1989 și se va încheia la 1 august 1989. Astfel, în a doua parte a anului 1989, întregul personal muncitor va primi retribuția majorată. Prin majorarea mai accentuată a retribuțiilor mici, raportul dintre retribuția minimă și maximă, pe economie, va fi de 1 la 4,70, față de 1 la 5,35, în prezent, și față de aproape 1 la 10, în 1965. Aceasta corespunde pe deplin principiilor eticii și echității socialiste, asigurînd, în același timp, cointeresarea materială și diferențierea necesară între retribuția minimă și maximă, între diferite sectoare de activitate. Odată cu majorarea retribuțiilor are loc majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru muncă și limită de vîrstă, pînă la 3.000 lei lunar, în medie cu 8 la sută. De această majorare a pensiilor vor beneficia 97 la sută din totalul pensionarilor din această categorie, circa 1.350.000 de persoane. în acest cadru, pensia pentru limita de vîrstă, cu vechime de muncă integrală, va ajunge la media de 2.000 lei, iar pensia minimă la această categorie va crește cu 22 la sută, de la 900 lei, lunar, la 1.100 lei, lunar. Pentru pensionarii cu vechimea în muncă incompletă, dar care au cel puțin 10 ani de muncă, pensia minimă crește cu 45 la sută, de la 550 lei, lunar, la 800 lei, lunar. De asemenea, pensia minimă pentru gradul Ii de invaliditate se majorează cu 33 la sută — de la 600 lei, la 800 lei, lunar, în același timp, se majorează pensiile invalizilor de război — mai mici de 3.000 lei, lunar — în medie cu circa 17 la iar pensia minimă, cu 45 sută, la sută, de la 550 lei lunar, la 800 lei lunar. Măsurile de creștere a retribuțiilor și a pensiilor au un caracter profund social și umanitar, oglindind justețea politicii partidului nostru, a României soialiste, care pune în centrul activității sale omul, bunăstarea și fericirea sa. (Aplaue puternice, prelungite). Prin majorarea retribuțiilor, în anul 1990, cînd întregul personal muncitor va primi retribuția nouă, majorată, fondul de retribuție va crește cu peste 29 miliarde lei anual. Merită, deci, subliniat faptul că în 1965 fondul de retribuție total reprezenta circa 57 miliarde lei, iar în urma majorării retribuției va ajunge la peste 300 miliarde lei — ceea ce reprezintă o creștere de 5 ori și jumătate a fondului general de retribuție. Dacă mai adăugăm la aceasta și cele aproape 48iliarde lei impozitul pe retribuție care se suportă în prezent de întreprinderi, atunci înțelegem și mai bine uriașa creștere a fondului de retribuție, a venitului general al oa Continuare în pag. a IH-a Săptămîna politică . Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, în ziua de marți, 28 iunie a.c., a avut loc Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La propunerea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., plenara a aprobat, în unanimitate, următoarea ordine de zi: 1. Unele probleme organizatorice. 2. Propuneri privind majorarea retribuției personalului muncitor în anii 1988—1989: 3. Propuneri privind pensiilor de asigurări majorarea sociale de stat, a pensiilor pentru pierderea capacității de muncă și a pensiilor invalizilor de război; 4. finele probleme internaționale în încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvântul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. Cuvîntarea secretarului general al partidului, pe care o publicăm, a fost urmărită cu deosebită atenție, cu viu interes și deplină aprobare, fiind subliniată cu puternice și îndelungi aplauze, în hotărîrea Plenarei Comitetului Central al P.C.R., dată publicității în ziarele centrale, se arată că plenara a dat o înaltă apreciere cuvîntării rostite de secretarul general al partidului, document de o importanță deosebită pentru întreaga activitate de partid și de stat, de îndeplinire neabătută a planurilor și programelor de dezvoltare economico-socială a țării, de ridicare continuă a nivelului de trai material și spiritual al întregului popor. „Insușindu-și pe deplin tezele, orientările și sarcinile formulate de secretarul general al partidului — se arată în Hotărîre — plenara a exprimat hotărîrea comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii de a face totul pentru realizarea exemplară a prevederilor planului pe acest an și pe întregul cincinal, a măsurilor privind dezvoltarea intensivă și la un nivel tehnic și științific superior a întregii activități economico-sociale, a obiectivelor strategice de trecere a patriei noastre la un stadiu nou de dezvoltare“. în Hotărîre se arată că plenara a adoptat, în unanimitate, propunerile privind majorarea retribuției personalului muncitor în anii 1988—1989, propunerile privind majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat, a pensiilor pentru pieț-Continuare în pag. a VIII-a -----------DIN SUMAR : ----------- • Efortul propriu — la baza reînnoirii și modernizării produselor • Planul la export — realizat în devans • După combine — pluguri (sau discuri) și semănători • După restabilirea vremii, acțiuni și mai energice la întreținerea culturilor • Recoltarea și depozitarea furajelor (în paginile IV—V) • Cetățenești — Informații (în pag. a VI-a) Continuare în pag. a II-a Cuvîntarea NICOLAE tovarășului CEAUȘESCU ? la plenara Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste Stimați tovarăși și prieteni. Plenara Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste — organismul politic larg democratic al societății noastre socialiste — a dezbătut problemele înscrise la ordinea de zi, îndeosebi activitatea și contribuția organizațiilor membre ale Frontului, în vederea realizării programelor și planurilor de dezvoltare economico-socială a României, de ridicare continuă a bunăstării materiale și spirituale a întregii noastre națiuni — țelul suprem al politicii nostru, al societății partidului socialiste multilateral dezvoltate, pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, îndelungate). în unanimitate, plenara a adoptat propunerile privind majorarea retribuțiilor și a pensiilor, care urmează să fie prezentate Marii Adunări Naționale. Majorarea retribuției tuturor oamenilor muncii, începînd îndeosebi cu majorarea retribuțiilor mici, precum și a pensiilor, începînd de asemenea, cu majorarea pensiilor mici, reprezintă o expresie înaltului umanism și democraatism al orînduirii noastre socialiste, a faptului că, în realizarea noii orînduiri sociale — în care poporul este adevăratul stăpin al destinelor sale, făuritorul conștient al prezentului și viitorului său luminos, liber și independent — toate măsurile și întreaga activitate au drept scop de a asigura creșterea continuă a bunăstării poporului. De fapt, au rămas în afara creșterii retribuției un singur grup de oameni. Nu am vorbit la plenara Comitetului Central al partidului — dar doresc să arăt acum, la plenara Consiliului Național al Frontului Democrației — că aceasta se referă la cadrele conducătoare ale partidului și statului, începînd de la miniștrii secretari de stat, pînă la președintele Republicii Socialiste România. Nu am considerat necesar să acordăm un spor și acestei categorii de oameni ai muncii, deoarece am acționat și acționăm în spiritul principiilor eticii și echității socialiste și ne-am preocupat, în primul rînd, de majorarea, în mod deosebit, cu 33 la sută, a retribuțiilor mici, iar a unor pensii mici, cu peste 40 la sută. Aceasta, tocmai pentru a asigura unei mari categorii de oameni condiții din cele mai bune de viață, cu atît mai mult, cu cit aceasta se referă, în primul rînd, la tineretul care intră, în primii ani, în activitatea din diferite domenii. (Aplauze puternice). Ați studiat materialele, de aceea nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Este, însă, necesar să avem permanent în vedere că am putut adopta aceste hotărîri în condițiile actuale ale crizei economice mondiale, datorită faptului că în prima jumătate a acestui cincinal — cu toate greutățile pe care le-am avut și le avem — am reușit să obținem o dezvoltare importantă a economiei noastre, să ridicăm nivelul general de dezvoltare economicosocială. Am putut să înfăptuim toate acestea, ca rezultat, însă, al întregii politici din anii construcției socialiste și, mai cu seamă, în anii de după Congresul al IX-lea al partidului, cînd am alocat circa o treime din venitul național pentru dezvoltarea forțelor de producție, a industriei, agricultură, a științei, învățămîntului, culturii, a tuturor sectoarelor de activitate. Am aplicat ferm orientarea stabilită încă de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională din 1967 cu privire la reorganizarea teritorial-adiministrativă și la sistematizarea localităților, la dezvoltarea industriei, în toate regiunile țării. Așa au apărut sutele de noi centre industriale, aproape 100 de noi orașe. Așa a fost posibil să asigurăm condiții de muncă și viață în deplină egalitate pentru toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, pentru întregul nostru popor (Aplauze puternice, prelungite). Prin adoptarea măsurilor privind creșterea retribuțiilor și pensiilor, practic în toate familiile de oameni ai muncii se vor reflecta creșterea veniturilor, ridicarea nivelului de trai material și spiritual. Nu am înaintat pe un drum neted — și m-am referit de multe ori la aceasta. Dimpotrivă, am mers pe un drum greu, cu multe obstacole, am învins multe greutăți. Dar am mers ferm înainte, avînd încrederea deplină în justețea cauzei construcției socialiste, în forța poporului nostru, liber și stăpîn pe destinele sale. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, o politică generală justă este esențială pentru a asigura mersul înainte, dar aceasta reprezintă numai începutul. Rolul hotărîtor îl au clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor! Iată de ce, doresc — și la plenara Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste — să aduc un omagiu activității întregii noastre națiuni, întregului popor, care este adevăratul făuritor al socialismului, al bunăstării și fericirii, al independenței României! (Aplauze și mase puternice, se scandează îndelung „Ceaușescu și poporul!“). Teza construirii socialismului cu poporul și pentru popor nu reprezintă o noțiune abstractă, generală, ci o realitate a democrației noastre muncito-