Năzuința, octombrie-decembrie 1989 (Anul 22, nr. 1635-1645)

1989-10-07 / nr. 1635

Proletari din toate țările, uniți-vă t ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXII Nr. 1635 SÎMBATA, 7 OCTOMBRIE 1989 8 PAGINI 1 LEU Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru pe probleme economice de la C.C. al P.C.R. Program de muncă fără preget, în spirit revoluționar, pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor economice Magistrala cuvîntare a tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru pe probleme economice de la C.C. al P.C.R. din 5 octombrie se constituie într-un amplu program de muncă fără preget, în spirit revoluționar, pentru înfăptuirea exemplară a tuturor sarcinilor economice, a planului pe trimestrul IV și pe întregul an 1989. La începutul cuvîntării sale, secretarul general al partidului nostru a subliniat că pe primele nouă luni ale acestui an, pe ansamblu, s-au obținut unele rezultate importante: producția industrială a crescut cu aproape 7 la sută, producția netă cu 8 la sută, iar pe septembrie, producția marfă cu 7,5 la sută și producția netă cu peste 9 la sută. Cu toate acestea, nu s-au realizat toate prevederile planului în toate sectoarele și sunt serioase rămîneri în urmă în unele sectoare importante, cum ar fi producția de petrol, de cărbune și minereuri, metalurgia și chimia, construcția de mașini, industria alimentară și industria ușoară, ceea ce arată că nu toate organele de partid și de stat au luat măsuri ferme pentru lichidarea stărilor de lucruri negative, pentru realizarea în bune condiții a prevederilor planului la toți indicatorii. De asemenea, sunt serioase rămîneri în urmă în ceea ce privește productivitatea muncii, cheltuielile materiale cheltuielile generale de proiducție (reducerile realizate sunt mult mai mici decit cele prevăzute în plan), transporturile — sector în care s-au produs grave avarii, manifestări de indisciplină și dezordine. Toate acestea, se arată în cuvîntare, ne obligă să tragem concluziile corespunzătoare, în toate sectoarele, să se pună capăt cu desăvîrșire atitudinii de tratare superficială a problemelor activității economico-sociale, să se acționeze cu toată hotărîrea pentru întărirea spiritului de răspundere, de ordine și disciplină, în primul rînd al cadrelor de conducere, al tuturor oamenilor muncii, în calitatea lor de proprietari, producători și beneficiari, de adevărați stăpîni pe tot ceea se face în țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat faptul că sunt lipsuri serioase și total inexplicabile în realizarea producției pentru export: „Deși pe ansamblu avem o creștere relativ bună a producției industriale marfă, ritmul producției pentru export este de 4 ori mai mic decît ritmul producției industriale marfă, ceea ce înseamnă că nu toate sectoarele nu s-a înțeles că exportul reprezintă pentru țara noastră o problemă fundamentală a dezvoltării economico-sociale“. Trebuie să se aibă în vedere că țara noastră importă cele mai multe materii prime, resurse energetice și o serie de materiale, toate acestea neputindu-se obține decît cu un export corespunzător de produse. în acest context, se impune eliminarea cu desăvîrșire a atitudinii de superficialitate a unor conduceri de unități, a unor cadre față de realizarea producției de export. „Este timpul să se înțeleagă că toate cadrele noastre de partid și de stat Continuare în pag. a IV-a Din cronica întrecerii socialiste , SUPLIMENTAR LA EXPORT, îndeplinirea ritmică și integrală a producției fizice, în special a celei destinate exportului, constituie un obiectiv principal care preocupă colectivul de meșteșugari din cadrul U.J.C.M. Sălaj. Astfel, în aceste zile meșteșugarii sălăjeni raportează că în cinstea Congresului al XIV- lea al partidului și-au îndeplinit sarcinile de plan la export pe primele 11 luni ale acestui an. De la începutul anului meșteșugarii de aici au produs și livrat beneficiarilor externi, peste sarcinile de plan, produse a căror valoare trece de 2,7 milioane lei. " In pag. a III-a : ■ — Adunări de dări de seamă și alegeri. Puternică afirmare a angajării muncitorești, revoluționare, prilej de analiză temeinică a întregii activități. • COSTURI REDUSE. In întrecerea socialistă care se desfășoară în cinstea Congresului al XIV-lea al partidului nostru, colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea de Armături Industriale din Fontă și Oțel din Zalău a obținut rezultate deosebite pe linia rentabilității. In primele 8 luni ale anului, unitatea s-a încadrat în costurile planificate la 1000 lei producție marfă, obținând și economii. Față de anul trecut, cheltuielile la 1000 lei producție marfă sunt reduse cu 30,4 lei la totale și cu 22,6 lei la materiale. Activitatea bună desfășurată pe linia reducerii costurilor și sporirea rentabilității fiecărui produs, reiese și mai bine în evidență subliniind că pe 8 luni a.c., beneficiul planificat a fost depășit cu nu mai puțin de 31,1 milioane lei. In Secția Tîmplărie II a Fabricii de Mobilă Șimleu Silvaniei se acționează cu responsabilitate pentru realizarea sarcinilor de plan la export In imagine: membri ai formației de lucru, condusă de maistrul Teodor Ardelean, executind ultimele finisări la un nou lot de mobilă pentru export 99 Profesorul“ din brazdă Prin partea locului — comuna Cuzăplac — i se spune „profesorul". Și asta nu de azi, de ieri, ci de vreo 15 ani, adică de atunci de cind a preluat șefia secției de mecanizare. „Profesorul“ l-au botezat mai tinerii săi colegi mecanizatori, care, nu o dată, fie in secție, fie pe cimp, in fața tractorului, plugului, semănătorii, combinei, cositoarei sau mașinii de balotat paie, erau puși în fața unor adevărate lecții deschise. „Profesorul" explica pînă la detaliu principii de funcționare a mașinilor și utilajelor, tehnologii de lucru ce trebuie aplicate cu strictețe, făcea demonstrații practice, iar ei se străduiau să „prindă“ și să aplice totul. Altfel era bai." Pentru că, „profesorul“ le era mereu pe urme acolo, in amfiteatrul timpului și nu prea ierta... greșurile! „E al dracului de exigent“ — spuneau unii. Dar tot ei ti mulțumesc. Au învățat meserie. ... ,,i cunoaștem cu toții, știm cit se zbate pentru bunul mers al treburilor in C.A.P. Sunt de acord să facă parte din noul comitet, ti recomandă faptele“. ... Și iată-l pe „profesor" — nimeni altul decit Teodor Pleșa, șeful Secției S.M.A. Cuzăplac, investit cu funcția de secretar al comitetului de partid — C.A.P. Cuzăplac. Secțiile deschise continuă... A. PAUȘAN V SAPTAMÍNA POLITICĂ Agenda politică a săptămînii consemnează vizitele de lucru pe care tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al partidului, președintele Republicii Socialiste România, le-a efectuat, duminică, 1 Octombrie a.c., împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, în unități agricole și industriale din județul Ialomița, în zilele de luni, 2 octombrie a.c., în unități ale industriei alimentare din Capitală, și miercuri, 4 octombrie a.c., la Institutul de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică pentru Mașini și Utilaje Agricole. Desfășurate în atmosfera de puternică efervescență politică, generată de dezbaterea în întregul partid și cu întregul popor a documentelor programatice pentru Congresul al XIV-lea, de intensă muncă creatoare și fermă angajare patriotică, revoluționară, ce caracterizează această perioadă premergătoare marelui forum al comuniștilor români, vizitele au prilejuit analize cuprinzătoare ale rezultatelor obținute de oamenii muncii în diferitele sectoare de activitate ale economiei în vederea îndeplinirii sarcinilor pe acest an și pe întregul cincinal. Au fost examinate, în spiritul orientărilor și indicațiilor secretarului general al partidului, la recenta ședință a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R, acțiunile întreprinse în vederea îndeplinirii exemplare a importantelor sarcini ce revin industriei, agriculturii și cercetării științifice, stabilindu-se, totodată, măsurile ce se impun a fi luate pentru ridicarea la un nivel superior de calitate și eficiență a întregii activități, pentru Înfăptuirea, în cele mai bune condiții, a planurilor și programelor de dezvoltare economico-socială a țării. Itinerariul vizitelor de lucru a cuprins Cooperativa Agricolă de Pre- Continuare In pag a ITI-a In dezbaterea comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii: DOCUMENTELE PENTRU CONGRESUL AL XIV-LEA AL PARTIDULUI . Conștiința socialistă revoluționară— forță dinamizatoare a dezvoltării în procesul construirii societății socialiste în România, Partidul Comunist Român a desfășurat o amplă și laborioasă activitate de dezvoltare și aplicare creatoare a adevărurilor general valabile, a principiilor socialismului științific la condițiile concrete ale procesului revoluționar din țara noastră, dezvoltînd patrimoniul ideologic al clasei muncitoare și aducînd o contribuție de seamă la îmbogățirea teoriei și practicii construirii socialismului. O importanță esențială în dezvoltarea continuă a gîndirii și activității ideologice are monumentala operă teoretică a secretarului general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, aportul său uriaș la dezvoltarea socialismului științific, a materialismului dialectic și istoric în concordanță cu schimbările din societatea noastră și din întreaga lume, și care reprezintă marxismul creator în România în condițiile actuale. Documentele pentru Congresul al XIV-lea al P.C.R., cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. din iunie a.c., concluziile la recenta ședință a Comitetului Politic Executiv subliniază cu pregnanță rolul important pe care îl are activitatea ideologică, politico-educativă, de formare a omului nou, cu o conștiință înaintată, animat de un profund spirit revoluționar în întreaga operă de construcție socialistă din patria noastră. Punînd în evidență una din corelațiile fundamentale ale dezvoltării țării noastre, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta: „Cu cit activitatea ideologică, politico-educativă, de formare a conștiinței socialiste, revoluționarea întregului popor va fi mai bună, cu atît vom obține rezultate superioare în toate domeniile de activitate“. Pornind de la rolul important, de o adevărată forță motrice în transformarea societății pe care-1 are conștiința socialistă. în ampla dezbatere a documentelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului se acordă o deosebită atenție intensificării activității ideologice și politico-educative de formare a omului nou, de dezvoltare a gradului de cultură și cunoaștere, de ridicare a nivelului conștiinței socialiste, revoluționare a întregului popor. In acest sens, adunările generale de dări de seamă și alegeri desfășurate în județul nostru se constituie, ca de altfel, în întreaga țară, în adevărate școli de educație revoluționară, patriotică, comuniștii dovedindu-și maturitatea conștiinței politice, revoluționare, socialiste — condiție esențială a dezvoltării conștiinței socialiste în ansamblul ei, factor de sporire a ritmurilor creației istorice conștiente a maselor. Comuniștii din ani-Continuare in pag. a D-a