Neamul Românesc, februarie 1910 (Anul 5, nr. 14-26)

1910-02-01 / nr. 14

210 NEAMUL ROMÂNESC moșia săracului, ieftenirea transportului de mașini, înmulțirea șoselelor, minimum pe Căile Ferate pentru oamenii fără mijloace și transportul gratuit al bălegarului, — supt formă de ziar și de broșuri, credem, ca și supt acela de îngroșamint. Cine mai are ceva de dorit să se adreseze la București, la Ploiești sau la Rusciuc, la cercul jidovesc din Iași sau la cel din Paris. Orice cerere va fi satisfăcută. Orice Român nevoiaș e primit in partidul nevoiașilor, și, cind el va ajunge la putere, fiecare membru poate fi sigur că va avea gratuit cafea cu lapte, supă, cofeturi, abonament la gazetă și bălegar pentru ingrașamintele sale, iar cine nu va fi mulțămit e un naționalist feroce, un creștin superstițios, un burghes prostatec și merită ghilotina. Și adecă de ce, n’ar avea și sărăcimea tachismului, care pleacă de la burta flămindă și tinde la burta sătulă, huiduind și atâcind idealul supt orice formă? N. Iorga. ANIVERSAREA UNIRII LA IAȘI. E hotărît lucru, 24 Ianuar trebuie să rămînă o serbătoare a școlărimii romino-evreiești. Lumea serioasă rămîne străină de această zi. Obișnuita oficialitate, cu decorațiile strălucitoare pe fracurile elegante, pe care doar nelipsita șampanie le mai pătează citeodată, oficialitatea care apare la sărbătorirea cutărui puternic al zilei sau la înscăunarea cutărui înnalt demnitar, la asemenea zi e datoare să rămînă liniștită. Și, atunci, s’a gindit studențimea, acea studențime a lașului pe care un bătrin politician vinturător de idei, acel «săptămînal» estet și critic d. Panu o numește : «bandă de naționaliști care cutreieră străzile amenințînd pe Evrei», s’a gindit, zic, acea studențime ca prin avintul ei tineresc să dea, măcar în parte, zilei de 24 Ianuar caracterul ce trebuie să-l aibă. Revisoratul școlilor primare din localitate, luase disposiția ca aceste școli să sărbătorească pe centre școlare în număr de nouă, adunîndu-se cite două școli la un loc. Directorii școlilor secundare hotărîseră să se adune la un «Te-Deum», la Mitropolie. Conform acestor dispozițiuni «Centrul Studențesc—Iași» decise să trimeată delegațiuni de studenți la fiecare centru școlar, cu însărcinarea de a se ținea cite o cuvintare, pe înțelesul copiilor și al oamenilor adunați, asupra Unirii și a roadelor ei. Inițiativa aceasta a reușit cum nu se putea mai bine. Cuvîntările au avut loc in ordinea următoare: La școala «Cuza-Vodă» din Tatarași a vorbit studentul A. C. Cusin ; la «M. Kogălniceanu» T. Păcurariu; la «C. Negri» M. Rădulescu ; la «\ Conta» V. Todicescu ; la «Principele Ferdinand» I. Apostoliu; la «V. Adamachi» C. Grigoraș ; la «Trei Erarhi» G. Iamandi; la «Gh. Asachi» Al. Răuț; la «Carol I» V. Iorga.