Neamul Românesc, iunie 1910 (Anul 5, nr. 64-76)

1910-06-11 / nr. 68

4074 NEAMUL ROMÂNESC care este aici (Călduroase aplause îndelung prelungite ; se fac ovațiuni d-lui Șurauleanu) ne-a învățat ce trebuie să facem față de mincinoșii incorigibili și de calomniatorii nărăviți. Să nu-I lași: ti se amină procesul odată, de două ori, de trei ori, izbutești în cele din urmă să-I pedepsești, cum a izbutit s'o facă Șumuleanu cu 109 ticăloși de cîrciumari evrei cari nu se mulțămiseră a otrăvi vinul lor ci cautau să calomnieze un integru funcționar care-și făcuse datoria. E( bine, i-a făcut să plătească frumos amenda impusă: de la Jurați a mers la Curtea de Apel, de la aceasta la Casație și, la urma urmelor, a biruit. (Aplause îndelung prelungite.) Un astfel de exemplu, d-lor, trebuie să ne învețe pe toți. De cîte ori noi, ori cineva de lingă noi, cu care putem vorbi, cu care ne putem sfătui, este calomniat de această infamă bandă, de atitea ori, folosindu-se de dreptul pe care-l are orice cetățean calomniat, să-I dea de perciuni și să-I aducă înnaintea juraților romîni. (Aplause îndelung prelungite, ilaritate.) D. Chiricuță. Da sigur că chestia Evreilor in presă stă strâns legată și cu chestia scrierilor imorale. Diferitele sinucideri sunt exploatate in chipul cel mai nerușinat, se publică romane sensationale, care, pe lingă că n’au nicio valoare psihologică sau literară, sunt și imorale. El bine, prin aceste scrieri Evreii contribuie la scoborirea morală a cetățenilor și la scăderea vieții noastre naționale. (Aplause.) Partidul nostru naționalist-democrat, care mai înnainte de toate este un partid de reformă morală (aplause), va cîștiga foarte mult în prestigiul său cînd va duce și lupta în contra scrierilor imorale prin scrieri morale. D. A. C. Cuza. Sunt in discuție două puncte: unul este : combaterea Jidanilor în presă. Nu putem intra in amănunte, în privința aceasta, a mărginirii dreptului străinilor în presă, sînt diferite măsuri ce s’ar putea lua, și din care unele au fost atinse de d. Iorga și d. colonel Marcu. Una din măsurile cele mai eficace este următoarea: să-I urmărim pa calea justiției. Și sperăm că justiția își va înțelege înnalta ei datorie să nu scape pe acei cari ne calomniază in fiecare zi, ne insultă, ne ating în demnitatea noastră și in onoarea familiilor noastre. Prin urmare vom proceda in ceia ce ne privește, așa cum a procedat în cașul d-sale d. dr. Șumuleanu, care a dus pe Jidani înnaintea Curții cu jurat din Vaslu unde au fost condamnați. D. advocat Abgar Buicliu, din Iași, a fost acela care a contribuit mai mult prin pledoariile d-sale la Curtea cu jurați din Vasluiu ca acești calomniatori să fie condamnați și, d sa are la 15 Maiü un proces in contra unui Jidan de la «Dimineața», care l-a calomniat în mod patent și in contra căruia sperăm că jurații din Botoșani își vor da verdictul lor condamnator. Pentru a încheia acest capitol, s’au presintat două puncte : unul: Mărginirea prin lege, conform Constituției noastre, a dreptului scrisului politic la Hominis. Prin urmare este bine înțeles că Jidanii n’au ce căuta în presa politică a Țerii Românești , și este de regretat că oamenii conducători ai politicii de partid nu înțeleg rușinea care este in a da propovăduirea ideilor pe care partidele lor le au, in mîna Jidanilor 1 (Aplause.)