Neamul Românesc, ianuarie 1911 (Anul 6, nr. 1-10)

1911-01-24 / nr. 7

neamul românesc 98 Huși I. Zelea-Codreanu Col. ni Iași A. C. Cuza Col. II. N. Iorga Col. H. N. Iorga Col. I. P. Liciu Col. II. N. Iorga Col. I. A. C. Cuza Col. Iii. Ilfov Prahova Rimnicu-Sărat N. Dicescu Col H. Suceava I. Zelea-Codreanu Col. In. Vasluiu A. C. Cuza Hi. Vilcea A. D. Livezeanu Col. III. Vlașca C. Săvescu Col. III. Azi ca ieri• ••• Începe a se vedea cum vor fi alegerile. «Cartelații» — așa zice lumea perechii de negustori cari vind acuma oposiție, împreună cu programe, idei de reformă și protestări de moravuri politice— • cartelași • — strigă că se întoarce treacțiunea”. Conservator și reacțiune merg, firește, împreună. Ar râmbea de văzut cîți conservatori — cari trebuie să fie — se află in România. Eu nu cred să fi găsit vreunul în grupa oportunistă care încunjura pe d. Carp, cum alte grupe de oportuniști încunjura pe d. Brătianu, ori pe actualul d-sale cumătru. Reacțiune, adecă întoarcere înnapoi. A fost mai bine, și va fi iarăși mai rdif. D. Brătianu represinta libertățile publice, d. Ionescu le garantă cînd făcea încă serviciu la boieri. Iar acuma iată-neîntrecut. Slăbiciunea e totdeauna provocătoare, și Guvernul de acum e desigur slab. Caută deci să impute alegătorilor prin atitudini. Și, știind că li se va zice reacționari, miniștrii cred că nu păgubesc nimic îngăduind unor funcționari mai din topor și mai oteva să facă pe polițanea peste Prut. Dar nu e nevoie de reacțiune pentru ca să fie ca astăzi, cu telegrame cetite de prefecți, cu scrisori ce se deschid la Poliție, cu pachete de ziare ce se fură, cu învățători la cari se răfoiește vre-un prefect ca d. doctor de la Vilcea, care trebuie să fi fost chirurg, cu săli oprite prin ucazul d-lui ispravnic de Râmnicu Sărat. Nu e nevoie de reacțiune ca să se confisce alegerile. Nu e nevoie de reacțiune ca să se cumpere voturi pe față. Nu e nevoie de reacțiune ca să se împedece țăranii de a-și alege deputații. Doar suntem in țara asta și nu mi-am pierdut amintirile. Și iată ce am văzut în ultimii ani: 1007. Răscoală țerănească. Mii de oameni asasinați ca un Congo, sunt guvern liberal. Alegerea la Colegiile de sus a unor deputați de