Neamul Românesc, septembrie 1911 (Anul 6, nr. 98-110)

1911-09-19 / nr. 105

1666 BIAMPI ROMÂNESC Un om de Stat din România care și-a dat totdeauna silința de a părea mai rău de cum este, și mai ales mai nesimțitor, îmi spunea odată cu privire în chestia Romînilor din Ungaria: «De ce-mi alege, și vom interveni». Crudă vorbă, dar cu de adevărată! Toate aceste tinguiri, toate aceste apeluri la milă, toate aceste rugăciuni către dreptate sînt, la urma urmei, fără folos. Ele pot crește chiar plăcerea apăsătorilor. Cu totul altfel e însă cînd el și-ar da seama că în fiecare Romîn jignit este o putere de împotrivire gata să meargă pănă la moarte. Ce face superioritatea unul German, unul Engles între o mie de Asiatici? Siguranța pe care o au aceștia că omul acela pune dreptul și demnitatea sa mai presus de viață. Ofițerul din Pesta a dat cu sîngele sau o lecție. Poate nu va fi pierdută. N. Iorga. *Am codeș« — poporul cel sfînt — «Am codoș». — anexă la «Jidanii În presă.» — încă o specialitate de a lui «am codeși, poporul cel sfint: prostituția. Și e o taină și aceasta, nu ca faptv aproape obștește știut, dar ca înțelegere — imposibilă altfel decit în lumina teoriei noastre. Pa suprafața întregului pămint, de poli și pănă la ecuator, cum se întimplă, specula cea mai infamă, traficul cel mai odios— comerțul cu carne vie—e aproape exclusiv în natal jidovești. Comerț in toată regula, cu agenturi speciale, așezate in anumite puncte, mai ales de graniță, pentru înlesnirea «exportului», care sa întinde din Europa centrală către Constantinopol, Cairo, Buenos-Aires, Montevideo, smeriind fetele, prin amăgiri ticăloase, siluindu-le, exploatindu-le pănă la singe, și aruncîndu-se apoi, stoarse de vicii și da boale, în ghiarele celei mai negre miserice, in loc să fi fost femei gospodine, crescătoare de copii sănătoși. Și cum se întîmplă ? fetele acestea, în cea mai mare parte, sînt fete de creștin, iar agenții corrupției, mediatoare, patroane, proxeneți, cînt aproape numai Jidani, pezevendil pare că anume făcuți de Phova. Așa că, cu toată dreptatea, putem să zicem lui «am codeși, poporului sfint, iam codoși, popor de codoși. Ca nu cumva să se supere Jidanii de la «Facl ai Cahalului, zicînd că iar calomniez Israelul, vom începe prin a cita un exemplu. La Iași, pănă mai dăunăzi, existau vre-o zece stabilimente de prostituție, cu fete în majoritate creștine, ținute de următoarele patroane jidanice: Ruhla Kopolovici, Sabina Reichner, Rosa Wechsler, Slava Prpis, Liza Baumgarten, Ester Kamen, Beit Finkelstein, Liza Kalman, Zisla Reiter, Sali Bereu — și nicio Romnică. Și tot astfel se petrec lucrurile în toată Moldova,—putem zice, cu puține excepții, in țara întreagă.