Oastea Domnului, 1946 (Anul 17, nr. 1-52)

1946-01-13 / nr. 3

**»g. 4 Ştiri din lume şi ţară La Bucureşti a avut loc nu de mult serbarea de incheere a campaniei de însămânţâri, organizata de Frontul Plugarilor In colaborare cu Ministerul Agriculturii. Cu ocazia aceasta dl Prim M nistru Petru Groza a rostit o cuvântare in care a arătat tot ce a facut guvernul pentru bunul mers al ţării. Intre altele s-a spus că avem 3 milioane hectare însămânţate, după ce camerele agricole au blocat pentru sămânţă 7000 vagoane de grâu. Ţara va avea în anul viitor pâine destulă şi un plus destul de mare pentru export. Ne bucurăm de asgurarea câ vom avea pâne şi ne rugăm lui Dumnezeu ca să leinecuvinteze El ogoarele, pentru că de El depinde rodirea şi pânea noastră cea de toate zilele. Din cauza unui viscol a izbucnit vin incendiu la mănăstirea Câldăruşani de lângă Bucureşti care a mistuit până la temelie vechea ctitorie bisericească a voivodului Matei Basarab. Focul a luat naştere dintr’o neglijenţă şi nu a putut fi stins din cauza viscolului. Au căzut pradă flăcărilor toate icoanele lui Grigorescu şi toate daniile domneşti începând cu cele ale lui Vodă Matei Basarab. Singură cartea de aur a mănăstirii a fost salvată. Pagubele se ridică la peste un miliard lei. Sf. Patriarhie a orânduit o anchetă. Călugării se adăpostesc de atunci în sat. Se anunţă din Frankfurt, Germania că marile şantiere navale ,Bloom und Voss“ din Hamburg, cari sunt cele mai mari din Europa au fost date Uniunii Sovietice în contul datoriilor de războiu datorat de Germania. Instalaţiile vor începe a fi demontate cu începere din Ianuarie 1946 şi transportate in Rusie. In şanterele navale ,Bloom und Voss“ au fost construite : transatlanticul .Europa* cuirasatul .Bismark" cel mai mare vas de războiu din lume şi peste 100 de submarine. O ziaristă venită din Paris, capitala Franţei a scris într’un ziar ca pe acolo este extrem de periculos să umbli noaptea pe stradă. Ca în toate ţările cari au trecut prin războiu, banditismul a crescut şi nu Franţa. Se întâmplă ca să fi desbrăcat pe orice stradă a Capitalei franceze. Precum se vede războiul a deslănţuit toate pornirile josnice şi bestiale ale omenirii. Ştirea de mai sus poate fi ca o „mângâere“ că nu numai la noi se Întâmplă să fi omorât sau jefuit noaptea pe stradă ci şi în alte ţări mai înaintate. De şapte luni de zile, zilnic se întâmplă cutremure de pământ in partea răsăriteană a Turciei. Majoritatea caselor sunt distruse în aceasta regiune, iar populaţia locueşte in corturi. Cutremurele acestea dovedesc că şi pământul parca nu mai poate răbda atâtea nelegiuiri câte se întâmplă pe el şi de aceea se scutură într’una luni de zile, doar, doar se vor „trezi“ oamenii din somnul răutăţilor.. Din Siria s’au importat 300.000 de lămâi, cari au şi sosit în ţară. Jumătate din ele, adică 150 000 de bucăţi, s’au dat economatelor şi spitalelor, iar cealaltă jumătate a fost dată spre vânzare comercială. Preţul unei lămâi a fost fixat la 654 lei bucata plus taxele şi timbrele, ceea ce face ca o lămâie să coste aproape 1000 lei. Acest import a fost făcut, contra unui export de sticle goale de bere, adică s-a făcut schimb de marfă contra marfă. Tiparul Tipografiei Ariudiecezane, Sibiu ROMINA SATELOR Din lumea mare Sărbătoarea Crăciunului ce a trecut a fost un prilej frumos de înviorare şi de im refere în pacea şi fericirea viitorului. Astfel soliile de Crăciun ale regelui Angiei şi a preşedintelui Truman, pătrunse de un adânc duh creştinesc au înviorat şi bucurat mult omenirea umplând-o de nădejde intr’un viitor mai bun, clădit pe temelia păcii. In special mesagiu! preşedintelui Truman plin de versete din Biblie ne-a bucurat mult, văzând pe conducătorii lumii pătrunşi de duhul credinţei. In afară de aceasta o veste de buune ne-a venit pe calea undelor de Crăciun de a fi sărit, din Moscova. Conferinţa de a Moscova a celor 3 miniştrii de externe a Rusiei, Argiiei şi Americei s’a terminat în mod fericit, ajungându-se la o deplinâ înţelegere, în ce priveşte încheierea tratatelor de pace cu Italia, România, Bulgaria, Ungaria şi Finlanda. Conferința generală a păcii se va întruni pana la 1 Maiu 1946. Cu privire la România s’au luat următoarele hotărâri: Cele 3 guverne aliate sunt gata sa dea M. S Regelui Mihai I, sfatul cerut In scrisoarea Sa din 21 Aug. 1945 pentru lărgirea bazei guvernului român. Astfel M. Sa Regele va fi sfătuit să primească în guvernul acesta, până la alegerile cari se vor ţinea în curând un membru al partidului naţional ţărănesc (Maniu) şi unul al partidului naţional liberal (Brătianu) cari vor trebui să conlucre cu actualul guvern. Guvernul va garanta alegeri libere, pe baza votului universal şi secret, la cari vor avea dreptul să ia parte toate partidile democratice. Guvernul reorganizat va acorda deplină libertate presei, cuvântului, religiei şi asociaţiei. In acest scop o comisie aliată compusă din dnii Vişinschi, Harriman şi sir Archibald Clark Kerr a şi sosit la Bucureşti pentru a se consulta cu M. S. Regele Mihai I în vederea executării măsurilor de mai sus. După ce aceste sarcini vor fi îndeplinite guvernul României va fi recunoscut de guvernele Angliei şi Statelor Unite. Preşedintele Truman a cerut Corpurilor Legiuitoare americane, unificarea ministerelor armatei de uscat marinei şi aviaţiei, într-un unic şi singur minister al apărării naţionale. O forţă militară unică şi bine pregătită este cel mai bun mijloc de apărare a Statelor Unite şi a păcii moneiare, care pace trebue apărată cu orice jertfă. Preşedintele a mai declarat câ râzbul în viitor va avea loc cu siguranţă deodată atât pe pământ cât şi pe mare şi în văzduh, cu arme de mare viteză şi cu o mare rază de acţiune, întrucât un nou război ar lovi mult mai puternic şi mai direct Statele Unite, decât ultimul războiu, trebue ca America să fie pregătită şi să abă o conducere de războiu unificată intr’un singur departament al apărării naţionale. Cele de mai sus dovedesc că deşi lumii îi e groază de războiu şi urăşte războiul pentru nenorocirile ce le aduce totuşi îi e frică de războiu şi de aceea se pregăteşte sâ facă faţă războiului. Vorba latinului de demult: Dacă vrei pace, pregâteşte-te de războiu In ziarele sovietice a fost publicată de curând o scrisoare semnată de 2 meri istorici georgieni, în care scrisoare se arată pe bază de documente istorice cu regiunea sudică a Georgiei, stăpânită acum de Turcia, trebue să fîe alipită la Georgia sovietică, de care a fost destipită mai de mult Intre Rusia şi Turcia, totdeauna au fost rupte din Căuza acestui pământ Fâşia de pământ revindecatâ de Rusia Sovietică se întinde dealungul Marii Negre, pe o lungime de 170 km. şi poporul georgian vrea cu orice preţ sâ-şi recapete pământul răpit de cotropitorii turci. O copie de pe acest articol, a fost prezentată dior Byrnes şi Bevin ca şi delegaţiilor americană şi britanică la conferinţa de la Moscova. — Ca răspuns la cele de mai sus ministrul de externe turcesc a declarat ca Turcia doreşte să lupte pentru menţinerea păcii in lume, dar dacă nu are revendicări teritoriale faţă de nimeni, nu are de dat nici o palmă de pământ altei naţiuni. V. B. Bătalia abonamentelor Luna Ianuarie este luna abonamentelor, luna înoirii ьbonamentelor vechi şi a facerii de abonamente nova. Dacă vioiiea vechilor abonamente este un lucru firesc, dobândirea de abonaţi noi pentru „Lumina Satelor", nu se poate înfăptui decât prin râvna adevarafilor prieteni ai gazetelor noastre. Facem apel la această râvnă a iubiţilor noştri cititori şi-i chemăm pe toţi să ia parte la marea bătălie a abonamentelor, care trebuie să se dea acum la început de an. Gazeta noastră a intrat în Ianuarie 1946 cu 9 mii de abonaţi. Ea da acum bătălia pentru ca in decursul lunilor Ianuarie şi Februarie să treacă de 10 mii de abonaţi. Chemăm pe toţi aceia cari sunt legaţi sufleteşte de gazetele noastre să ia parte la bătălia abonamentelor pentru ca să trecem în scurt timp de 10 mii de abonaţi. Chemăm la această luptă mai ales satele româneşti, casele plugarilor, ale muncitorilor şi meşteşugarilor. Fraţii misionari ai Oastei să fie mai ales la datorie. Ei sunt „gradaţii" care merg înainte cu pilda cea bună în această bătălie. Luptând pentru „Lumina Satelor“ luptăm pentru o cauză binecuvântată, pentru lumina Evangheliei, a păcii, a bunătăţii, a dragostei de neam şi de biserica noastră strămoşească. Abonamentul pe un an este de 4000 lei, pe o jumătate de an de 2000 lei . Abonamentele se trimit la Red. şi Adm. „Lumina SatelorSibiu, str. Mitropoliei 45. Inoiţi-vă abonamentul la gazetă Anul 25 Ш З La Londra a fost o razie wc pentru prinderea dezertărilor, pe această razie au luat parte 2000 de poliţişti civili, şi mai multe sute de poliţişti militari englezi, амегіааяі şi canadieni. Aceasta гязіе s’a oftert pentru prinderea a 10 000 de deaertori proveniţi din armatele Angles, Statelor Unite şi Canadei. Se crede că aceşti dezertori poartă în mare parte vina pentru valul de crime şi furturi din ultimele săptămâni, la fel şi în Italia, un mare val de crimee şi tâlhării s’au abătut asupra ţârii. In urma unei mari razii au fost arestaţi şi acolo vreo 80 de soldaţi străini şi mai mulţi civili. Care vedem în urma războiului multe răutăţi se întâmplă, ca dovadă că războiul înroeşte firea omenească şî o porneşte spre desfrânări şi fărădelegi. Se anunţă din Betleem, Imsi naşterii Domnului Iisus că vin fari s’a întâmplat în sf. peşteră. Au fost furate podoabe de aur şi 2 vase scumpe de valoare istorică. Bătrânul arab care timp de mai mulţi ani a funcţionat ca păzitor pe lângă Biserica Naşterii Mântuitoraiul a fost arestat. Iată un lucru siedet ca se fură şi în locurile sfinte unde s'a născut Mântuitorul lumii o veste dureroasă a vremuri!®!*' de apoi. Comsariatul general al preţur lui a hotârât preţul пай al zahărului. Astfel zaha rul meruwl nu costa 4100 lei iar zahârul*but%(K 4300 lei kgr. Un grup de cetăţeni ai oraşului Geneva din Elveţia, ţara ceasornicelor, în dorinţa de a-şi exprima recunoştinţa pentru serviciile uriaşe aduse Naţiunilor Unite şi pentru cauza păcii, au hotâră sâ trimită dlor Churchill, Тгшпаи, generalisimului Stalin şi generalului dr Gaulle câte un ceasornic de unur capodoperă ale industriei elveţiene simbolizând victoria aliaţilor. La aceste scumpe şi frumoase ceasornice de aur s’a lucrat timp de opt luni. O mare nenorocire s’a întâmplat zilele trecute la Bucureşti Dna Rozina, în vârstă de 4© ani din str. Colomfirescu 4, gătind la un primus a mişcat din nebăgare de seamă scaunul pe care se afla maşina şi a răsturnat o jos. No cauza presiunii, primusul a făcut explozie iar flacurile mari au aprins mai multe lucruri din bucătărie. Încercând să stingă focul dna Rozia a fost cuprinsă şi ea de flăcări. La ţipetele ei de ajutor au sărit vecinii în ajutor dar n’au putut face nimic pentru că sărmana fenele a fost carbonizată încetănd din viaţă. Fereşte-ne Doamne de ceasul cel rău ! Comisia medicală de cercetări asupra bombardamentelor făcute de aliaţi asupra Germaniei, a socotit că în oraşele din Germania au pierit în urma bombardamentelor aeriene cam 500 mii de oameni. Cei mai mulţi au murit din сшт bombelor incendiare fie că au respirat aer ferbinte fie că au înghiţit gaze otrăvitoare. Raportul comisiei medicale arată câ în Japonia au murit în urma bombei atomice tot atâţia oameni ca şi în Germania, deşi în această ţară s’au făcut multe şi groaznice bombardămente pe când în Japonia s’au aruncat numai două bombe atomice. Este foarte interesant însă că în Germania după bombardamente n’au izbucnit bolile Cft în Japonia. Medicii nu pot explice altfel lucrul acesta decât numai că cadavrele înmormântate sub dărâmături n’au avut germeni de boală în ele. Redactor reap.: Preot GHEORGHE SAGA.