Oastea Domnului, 1947 (Anul 18, nr. 3-37)

1947-01-26 / nr. 5

Pag. 4 Inreg. la Trib. Sibiu Nr 160 din 12 Mahl 1936. Redacţia şi administraţia Sibiu, strada Mitropoliei 45. Abonamentul pe un an 40 mii Lei. Pe jumatate an 20000 Lei. Abonamente de sprijin 100.000 mii Lei pe an. Un număr 1000 Lei. stiri din lume şi ţară Aviz important. Ne-a ajutat Dumnezeu să putem ieşi cu gazeta noastră de trei ori în luna ianuarie a. c. Faţă de lupta pe care o dăm pentru cumpărarea hârtiei, acest lucru este o adevărată biruinţă- Hârtia de gazetă pe lângă că este foarte scumpă se câştigă astăzi cu cele mai mari greutăţi. Spunem acest lucru iubiţilor noştri abonaţi ca ei să ştie că atunci când „Lumina Satelor“ îşi întârzie sosirea aceasta este din pricina lipsei de hârtie. Rugăm stăruitor pe toţi abonaţii noştri să-şi plătească acum abonamentul pentru ca noi să putem cumpăra din timp o parte din hârtie şi estte ieşirea gazetei să fie asigurată. Având sprijinul abonaţilor, noi ne vom da toată silinţa să scoatem la timp gazeta. Numărul viitor al „L. S.“ va sosi abonaţilor între 5 şi 8 Februarie a. c. Red. şi Adm. Schimbarea de la Banca Naţională. Am mai spus că cea dintâiu lege din programul noului parlament era etatizarea Băncii Naţionale. Legea a fost votată şi cu dată de 1 Ianuarie 1947 s’a făcut trecerea ei de sub stăpânirea acţionarilor sub stăpânirea Statului. Cu acest prilej s’a făcut şi schimberea conducerii numindu-se noul Consiliu de administraţie prin decret regal. Consiliul a fost numit pe 5 ani şi cum am spus cu data de 1 ianuarie a intrat în funcţie. Să nădăjduim căschimbarea aceasta va avea o înrâurire bună şi rodnică asupra întregei vieţi economice a Statului nostru. ■J boală foarte rară în lumea întreaga este aşa zisa boală a „inimii împietrite“. E vorba de pieliţa ce înconjoară inima omului toată împrejurul ei şi care se intăreşte ca piatra. Biata inimă se spaie tot mai greu într’o cămişă de piatră Până acum practica medicală a cunoscut oficial numai І10 cazuri de bolnavi cu „inima împietrite“. Ultimul caz a fost a unui ofiţer superior iugoslav care s-a îmbolnăvit în timpul războiului şi care a fost operat în clinica profesorului Djanandze din Leningrad. Operaţia s-a făcut prin anesteziere locală. Apoi chirurgul a deschis pieptul şi a tăiat pieliţa împielită. Omul a scăpat teafăr şi acum treşte sănătos. Mai rău e de oamenii cari au „inimi invârtoşate sau împietrite“ când e vorba de credinţă, milă şi dragoste. De aceştia sunt mdioane de bolnavi. Un singur doctor poate vindeca astfel de inimi: Doctorul Iisus Hrist 03. Americanii nu prea se împacă cu Europenele ! Aceesta rezultă dintr’o declaraţie a unui funcţionar american care a arătat că 12 mii de căsătorii încheiate de soldaţi americani în Europa, dintr’un total de circa 100 mii căsătorii încheiate au fost desfăcute. In majoritatea cezurilor soţiile au fost părăsite, soldaţii plecând în America. Ei şi-au dat avdrese false, unii din ei având soţii adevărate acasă. Legile americane dau voie bărbajilor să divorţeze fără să şi anunţe nevestele, aşa că multe din cele părăsite nu ştiu că au divorţat. Şi aceasta a fost o ţăcăleală americană. După 6 luni s’a descoperit furtul unei maşini (autocamion) a prefecturii C-Lung Moldovenesc cu ajutorul unei iconiţe. In cabina şoferului era aşezată o iconiţa mică şi hoţii când au furat maşina і au schimbat şi culoarea dându і vopsea nouă până şi în cabină peste iconiţă. Cumpărătorii mai târziu au scos iconiţa şi n’au mai vopsit locul încât au rămas urmele ei aşa cum a fost După 6 luni marina a trecut prin C.Lung şi a oprit în faţa prefecturii. Şoferii prefecturii au fost atraşi de forma maşinei care semăna cu cea furată afară de vopsea. Când au văzut locul gol al iconiţei şi au dat seama că e maşina lor şi îndată au dat alarma. Fâcându se cercetările s’a adeverit şi toţi s’au minunat cum iconiţa aceia mică a fost pricina descoperirii hoţilor. Intr’adevăr minunată întâmplare din care se vede că Dumnezeu nu se lasă să fie batjocorit. (Din „Gazeta Municipală" Bucureşti). Trei tineri din Bucureşti, în vârstă de 16, 17 şi 21 ani, copii de bani gata şi răsfăţaţi, cari nu cunoşteau lipsa şi necazul şi nici frica de Dumnezeu, s-au hotărât să fugă în străinătate. Pentru a-şi pune plenul în aplicare, ei au furat de la părinţii lor, punând „mână de la mână“ o sumă uriaşă de un miliard lei, în bani româneşti şi streini şi apoi au fugit la Constanţa. Aici până a plecat au început, ca fiul risipitor din Evanghelie, să-şi petreacă cu femei stricate nopţi întregi prin baruri luxoase şi au cheltuit aproape 400 milioane lei. Au vorbit apoi cu un căpitan de vapor sa-i ducă undeva în orient şi ceea ce e mai grav, au uns anumite persoane din serviciul poliţiei, ca să nu-i vadă! Ceea ce e mai prost acum, este că până acum poliţia a avut de a face cu tinerii fără minte, dar acuma o să aibă de a face cu părinţii lor cari aveau bani streini, ce trebuiau daţi Băncii Naţionale. îşi culeg părinţii roadele creşterii copiilor lor Le-au îngrijit trupurile, dar de sufletele lor ba Aceasta e soarta tuturor părinţilor cari nu-şi învaţă copiii, frica de Dumnezeu şi ruşinea de oameni. Ca o minune adevărată s’a părut tuturor întâmplarea dela biserica Sf. Treime de str. Trinităţii Bucureşti. Acum nu de mult, într’una din zile s’a aprins şi a ars icoana cu chipul Maicii Domnului împreună cu tot ce a fost în jurul ei. Spre mirarea tuturor, chipul sfintei Fecioare a rămas neatins în mijlocul focului, întocmai cum rămăsese evanghelia în braţele preotului când cu focul dela Costeşti. Se ştie cum atunci a ars biserica cu preotul şi toţi credincioşii în timpul slujbei sfintelor Patimi. Focul fusese atât de năpraznic încât s’au topit clopotele şi totuşi evanghelia de hârtie Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu LUMINA SATELOR Revelionul duhovnicesc de la Sf. Ecaterina Un an de activitate în lumina faptelor Roata anului 1946 îşi rostogoleşte, peste drumurile bătătorite de „arşiţă“ şi de „secetă“ ultima spiţă. E vorba de anul cel din calendar. Şi tot la anul acesta calendaristic ne vom referi în bihmul duhovnicesc pe care vi-1 voi înfățişa de îndată, mulţumind bunului Dumnezeu pentru tot ce a făcut El pentru lucrarea noastră în acest an. 1. Biserica Sf. Ecaterina a fost mai cercetată la Sf. slujbe. In adevăr am avut o favoare rară neobişnuit de rară ca apoape niciodată să avem la slujbă mai puţin ca 2 preoţi. De foarte multe ori am avut 5, 4, 5, 7, 10, 15 şi chiar 20, cum a fost la Patronul Oastei, Sf. Ioan Gură de Aur. Am fost deci nişte îmbogăţiţi în această privinţă. De câteva ori ne a slujit Arhiereu chiar. Apoi sfintele slujbe au fost împodobite cu un prea frumos cor al tineretului care este cor de credincioşi, cor de copii ai lui Dumnezeu. Mie îmi place numai acest fel de cor, care se roagă când cântă, care îngenunche, care ne ridică pe aripi până la Dumnezeu pe toţi. Niciodată n’a lipsit predica cea vie. 2. Adunările au mers minunat. Cele 50 de adunări de Duminică au fost cercetate mai mult decât mulţumitor. Uneori nici pe la uşi nu mai era loc şi erau pline şi scările dinspre sf. Altar. Au fost adunări de chemere, adunări de climat sufletesc, adunări de iubire spre ţările calde cu primăvară veşnică, in aceste adunări au purtat cuvânt păstorii noştri sufleteşti şi dintre laicii vechii purtători de cuvânt precum şi alţii din rândul tineretului свгі sau achitat cum au putut mai bine de această misiune. Prin aceste adunări duminicale au trecut uneori ca grăitori, alteori ca dornici de a asculta, peste 70 de preoţi. Cea mai mare bucurie ne-a adus-o ori de câte ori a venit P. Sf Iosif al cărui sac de înţelepciune şi de învăţătură nu se deşartă niciodată parcă, de vreme ce pururea e plin de dă pe deasupra. Ţin minte că la una din adunările din Decemvrie găsindu-se între noi un frate ostaş de la R.Sărat tocmai auzind minunatele învăţături ale P. Sf. Iosif mi-a spus: „Acum frate plec sătul pentru şase luni de zile.“ 3. Şi adunările de Miercuri, cele 40 de adunări câte au fost, dintre cele 30 ţinute în „Biserica dintr’o zi“, la prea iubitul nostru părinte Piru şi Sf. Ecaterina (în cadrul prea minunatelor săptămâni din Postul Mare, când am făcut aici canonul Sf. Andrei Crifeeni şi meditaţiile ) şi în postul Crăciunului în cadrul Sf. Maslu, au fost toate, pline de sevă duhovnicească. Aceste adunări, ale „familiei noastre“, surd adunări de adâncire evanghelică, pentru cei ce au trecut de faza „laptelui duhovnicesc“. Şi pe la aceste adunări au trecut peste 20 de preoţi, unii dintre ei bucurându ne cu adânc cuvânt de învăţătură, însuşi preasfinţitul neuitând pe ucenicul Său, Părintele Piru, ne-a adus învăţătură din isvorul cel pururea nesecat. La ceasurile de Miercuri, în anul acesta am avut fericirea să ascultăm acele strălucite tălmăciri de „meditaţii ale fratelui nostru Alexandru, dar după un mare mărturisitor al Domnului din Apus. 4. Joia s’au ţinut adunări de cercetare prin casele trejilor având totdeauna în frunte pe păstorii noştri. Biserica întoarce vizita celor ce o cercetează. In cele 17 adunări prin case s'au pus probleme sufleteşti şi s’au dat răspunsuri şi s’au făcut comunicări de zidire sufletească. Alte 5 adunări, de acestea au avut loc în sânul naturii, la lacul Herăstrău, la lacul Băneasa, în pădurea Andronache. Cine va putea uita frumuseţea acestor adunări duhovniceşti din locurile în care lumea se spurca, iar noi am dus acolo Biserica ? 5. Unele din cele mai frumoase adunări au fost, fără îndoială, cele de Marţi seara, adunările şcolii noastre misionare, la care fin prelegeri prea iubiţii noştri profesori! Păr. Al. Severin (şcoala biblică) şi Pâr. D. Roman (şcoala cethetică). In acest an au fost 18 săptămâni, de şcoală misionară în care s’au ţinut 18 lecţii biblice şi 16 lecţii catihetice. După acestea, fraţii, ca nişte buni şcolari, şi au dat note. I. Gr. Oprişan /WWI/WWA 11 , fiind, a fost scoasă de sub jar nearsă abia puţin afumat». Iată fapte şi întâmplări in faţa cărora să facă gura necredincioşilor, că mari şi minunate sunt lucrările lui Dumnezeu şi nici un cuvânt nu este de ajuns spre lauda Numelui Său. Familia fostului director al ziarului „Universul“ Stelian Popescu fugind din ţară s’a stabili în Elveţia. Această familie a fost greu încercată în ultimul timp prin aceea că nora lui Stelian Popescu, Maria Popescu fiind o femeie uşuratică şi petrecăreaţă şi a furat familia de mulţi bani. După aceasta ca din senin moare soacra ei şi o jupâneasă. Cât pe ei era să moară otrăvit şi babanul Stelian Popescu dar care a avut norocul şi a scăpat. Ca să n o prindă ca hoaţă a vrut să-şi omoare socrii. Acum va avea să dea socoteală pentru omorârea prin otrăvire a 2 persoane ca şi pentru furtul a 50.000 franci elveţieni şi 400 piese de aur. O ciudată descoperire s’a făcut la Salford în Anglie. Un funcţionar al serviciului sanitar a descoperit un om sănătos la trup, în vârstă de 33 ani, care timp de 30 de ani n'a ieşit niciodată din casă, n'a văzut niciodată vreun automobil, şi care din copilărie nu a vorbit niciodată cu cineva afară de mama luL' Aceasta s’a putut alia numai după ce ciudata femee a încetat din viajă și astfel oamenii streini au putut pătrunde în casă unde ea nu lăsa pe nimeni se intre. Casa era slab luminată numai de o lumânare, ferestrele erau acoperite cu draperii groase iară uşile erau zăvorâte. Ghemuri într'un coif al bucătăriei şi îngrozit de vederea altei fiinţe, decât таїтй sa şedea Henri Cooperит îl chema, pe acest om în toată firea şi care totuşi nu era să vorbească, dacât aşa cum vorbesc copii mici, care nu ştia să se îmbrace singur şî care nici să mănânce nu putea decât ajutat de cineva. Timp de 30 de ani el a fost hrănit de către mama sa, care 1-a iubit într’atât de mult, încât e vrut se-l ferească de ispiteie şi răutăţile acestei lumi, şi 1-a finut în stare de copilărie şi departe de oameni şi lume- Omul aceste dus apoi la spital, a încetat din viaţă şi el după 9 săptămâni. O iubire ciudată şi bolnăvicioasă a fost iubirea acestei mame. La Меса în Arabia locul sfânt al mahomedanilor se adună în fiecare an sute de mii de credincioşi ai Coranului. Anul trecut au fost mai mire ca 100 mii de pelerini. Cu această ocazie a fost de faţă şi regele Ibor Seud, păzitorul locurilor sfinte ale mahomedanilor, care a oferit credincioşilor lui câteva spectacole gratuite şi interesante і Intre altele a fost şi condamnarea la moarte a 2 oameni de cine ştie ce fapte. Condamnaţii la moarte au trebuit să asiste în genunchi, aşezaţi în faţa tribunei regale şi să privească la un dans repede cu iatagane (cuţite lungi şi ascuţite). La un moment dat, cât ai clipi din ochi şi în mod artistic, călăul a retezat capetele lor, cu unul din iataganele folosite în joc. După aceasta au mai fost retezate şi marile drepte ale unor hoți de cămile. Anul 26 Nr. 5 4 I ■„ V'iy1»1 У „ „ » w w s M H pleacă zilnic în direcţia: BRAŞOV—BUCUREŞTI î 4 I І la ora 6,80 dimineaţa. I I ALBA — TURDA — CUTfi la ora І2 a. m. cu oprire In comunele principale şi oraşele de pe linii, informaţiuni şi bilete: SIBIU «tr. Tribun і 2 SIBIU Telefon 470 IІé і -4 ie » Redactor resp. Prot. Gheorghe Secaș