Obiectiv, septembrie 2002 (Anul 1, nr. 30-33)

2002-09-05 / nr. 30

2 Obiectiv Pentru că nu și-au schimbat vechile certificate. Jumătate din societățile comerciale din Sibiu pot fi lichidate Aproape jumătate din societățile comerciale sibiene riscă să fie lichidate, pentru că patronii nu și-au schimbat certificatele de înmatriculare. Conform O.G. 76/2001, comercianții sunt obligați să schimbe vechiul certificat de înmatriculare cu unul nou, prevăzut cu un cod unic de înregistrare, cu timbru sec și filigran. Deși preschimbarea trebuia finalizată la sfârșitul lunii iunie, autoritățile au prelungit termenul până la data de 26 decembrie, pentru că patronii s-au dovedit comozi când a venit vorba de acte. Cu toate că noul document se eliberează gratuit, doar câțiva comercianții sibieni au intrat în legalitate. Din totalul comercianților din Sibiu, numai jumătate s-au prezentat, până în prezent la Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA), din Sibiu. „Deși mai sunt câteva luni până la expirarea termenului, majoritatea comercianților nu s-au prezentat pentru a intra în posesia noilor certificate, cu toate că noi am făcut o programare, în funcție de anul înmatriculării. Sunt mulți care urmăresc să-și dizolve societățile, prin urmare nu sunt interesați de noul document”, a afirmat directorul Oficiului Registrul Comerțului, Alexandru Tomașevschi (foto). Pentru a intra în posesia noilor certificate, comercianții trebuie să aibă toate avizele puse la punct, atât cele sanitare, cât și PSI, protecția muncii și a mediului. Aceia care nu au aceste autorizații, le pot procura de la Biroul Unic din cadrul CCIA. „Marea inovație a acestei Ordonanțe este acest Birou Unic, înființat la sugestia Uniunii Europene, în cel mult 20 de zile, instituțiile sunt obligate să elibereze avizele solicitate comisiei de la Birou, de către comerciant. Inițiativa aceasta este foarte bună, având în vedere că foarte multă lume se plânge de birocrație”, este de părere Alexandru Tomașevschi. Comercianții trebuie să scoată din buzunar minim o sută de mii pentru fiecare autorizație. Costurile diferă în funcție de activitatea desfășurată de fiecare societate, iar cele mai mari costuri sunt legate de autorizația pentru protecția mediului, care poate ajunge la un milion de lei, în situația în care nu se face preschimbarea până la 26 decembrie, societățile nu mai au dreptul să funcționeze, fiind considerate dizolvate. După expirarea perioadei de lichidare, CCIA va face radierea acestora din oficiu. . . ____ ________________________________________Manuela MOSOR Tinerii primesc pământ Sibienii care nu au împlinit 40 de ani și intenționează să rămână la țară, primesc pământ pentru construirea unei locuințe. Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor (MAAP) a inițiat un proiect de lege care prevede o serie de facilități pentru tinerii care se stabilesc în mediul rural. Conform actului normativ, tinerii primesc titlu gratuit de proprietate, pentru o suprafață de o mie mp, în vederea construirii unei locuințe și a unei anexe gospodărești. Proiectul prevede și acordarea în folosință a zece ha de teren agricol precum și scutirea de taxe pentru scoaterea din circuitul agricol a terenurilor acordate pentru construcția de locuințe. Aceste suprafețe nu pot fi înstrăinate timp de zece ani. Pentru a putea beneficia de prevederile acestei legi, o familie tânără trebuie să aibă cel puțin un membru cu pregătire și experiență în agricultură. De asemenea, aceste facilități se acordă și tinerilor care conduc singuri sau în parteneriat o societate agricolă sau una prestatoare de servicii. In aceeași categorie intră și aceia care au suprafețe de teren sau ferme zootehnice, specialiștii în agricultură, personalul didactic, medicii și preoții tineri. Dacă proiectul va fi adorat de Parlament, comisiile de fond funciar de la nivel local și județean vor aplica prevederile menționate. Tinerii au, însă, de așteptat, deoarece MAAP și Ministerul Administrației Publice vor susține normele metologice ale actului normativ, în termen de 90 de zile, după data intrării în vigoare a legii. Manuela MOSOR LOCAL Nr. 30, 5-11 septembrie 2002 Funcționarii sibieni învață meserie de la Angajații primăriilor sibiene sunt, în următoarele zile, prinși într-o activitate didactică. Funcționarii învață de la nemți cum să-și facă meseria cât mai bine: începând din 1997, în fiecare an câțiva angajați ai primăriilor din Sibiu sunt trimiși la cursuri de perfecționare și pregătire profesională. Cursurile, care sunt structurate pentru diferite categorii de funcționari și pe diverse teme, au, de regulă, o durată de cinci până la șapte zile și se desfășoare în diferite localități din țară. Pentru luna septembrie, șase dintre angajații Primăriei Sibiu au fost programați pentru instruire, la un curs care are drept obiect Resursele Umane, și care se va desfășura la Sibiu. Cursul de pregătire a început, practic, din 2001 și este structurat pentru o perioadă de 2 ani. “învățăceii” din cadrul primăriei “asistă la module de pregătire la intervale de trei sau patru luni, timp de câte o săptămână, iar, între module, se pregătesc pe cont propriu”, afirmă purtătorul de cuvânt al primăriei, Marius Constantin. Potrivit acestuia, cursurile la care participă funcționarii sibieni din departamentul de Resurse Umane și de la serviciile publice sunt finanțate și organizate de către Academia Funcționarilor Publici din Bonn. Mulți dintre angajații primăriilor își doresc să meargă la astfel de cursuri, care reprezintă, practic, o certificare a pregătirii profesionale, ce le poate permite o promovare în funcții și, implicit, o creștere de salariu. Ca nu cumva funcționarii să se ia la hartă pentru locurile la cursurile de pregătire, Serviciul de Personal din cadrul Primăriei Sibiu a stabilit, conform declarației șefului de departament, Adrian Nistor, “un principiu al rotației, potrivit căruia, într-un interval de 5 ani, toți angajații Primăriei să meargă la cursuri de pregătire”. Primarul și viceprimarii nu se înghesuie la cursuri Deși Centrul Regional de Formare Continuă pentru Administrația Publică Locală din Sibiu, care este unul dintre cele două centre din țară însărcinat cu organizarea cursurilor de pregătire și perfecționare, are câteva oferte de cursuri și pentru primari și viceprimari, aceștia nu se prea arată interesați de formele de instruire. în Primăria Sibiu, spre exemplu, de doi ani de zile, nici unul dintre cei doi viceprimari - Gheorghe Tuluc și Daniel Fântână - nu a participat la vreun curs de perfecționare. Nici primarul Sibiului, Klaus Johannis, nu s-a arătat mai interesat de instruire. Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei, Marius Constantin, “specializările pe care le-a efectuat în timpul cât a fost inspector școlar i-au fost suficiente”. Luminița HEJJA Șeful ISI își apără administratorul . Administratorul Inspectoratului Școlar este cercetat penal Inspectorul școlar general, Constantin Catrina (foto), spune că administratorul instituției pe care o conduce, acuzat de luare de mită, nu avea cum să influențeze decizia comisiilor de Capacitate. „Administratorul Inspectoratului nu a avut acces la nici una dintre comisiile de capacitate. Personal, nu am primit niciodată nici o sesizare de la persoane fizice prin care să mi se aducă la cunoștință încercarea de a lua bani. Deocamdată lăsăm organele abilitate să-și facă treaba. Dacă se va dovedi că este vinovat va fi dat afară cu siguranță. Dacă nu, voi găsi o modalitate de a-l sancționa pentru că a deteriorat imaginea Inspectoratului”, ne-a declarat Constantin Catrina, inspector școlar general ISJ Sibiu. Administratorul Inspectoratului Școlar Sibiu, Adrian Stanislau, este cercetat de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu pentru trafic de influență. Datele de până la această oră arată că Adrian Stanislau a luat 3 milioane de lei de la un elev al clasei a VIII- a, în schimbul promisiunii că va trece fără probleme de examenul de capacitate. Adrian Stanislau lucrează în Inspectoratul Școlar din anul 1990, dar până în 1998 a fost manipulant la magazia de materiale a Inspectoratului. în 1998 Adrian Stanislau a fost promovat la funcția de administrator, calitate în care se ocupă de baza materială a Inspectoratului, fără a avea acces la sume de bani. Dosarul de angajat al administratorului nu este impecabil: în 1997, în timpul serviciului, Adrian Stanislau a fost implicat intr-un accident mortal, în care un inspector școlar a decedat. Diana LUCA Oferta locurilor de muncă la Sibiu Deși am intrat în luna septembrie și perioada concediilor a trecut pe piața forței de muncă nu se simte încă o revenire considerabilă. Specialiștii Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă consideră că după 15 septembrie numărul de locuri vacante anunțate de către agenții economici va crește. Informații despre locurile vacante din această săptămână pot fi cerute la sediul Agenției pe strada Morilor nr. 51, sau la numărul de telefon 23.00.89. Pentru studii superioare se caută: arhitect clădiri - 1 loc, asistent în management - 1 loc, consultant financiar - 10 locuri, consultant în asigurări -10 locuri, director vânzări -1 loc, economist - 12 locuri, inginer -18 locuri, șef agenție - 5 locuri, șef coloană auto - 2 locuri, șef departament marketing -1 loc, șef depozit - 2 locuri. Pentru studii medii se caută: agent comercial - 4 locuri, agent asigurare - 10 locuri, agent pază - 28 locuri, agent turism - 10 locuri, cabanier - 2 locuri, contabil - 1 loc, controlor trafic - 2 locuri, dactilografă - 5 locuri, designer - 1 loc, dispecer - 3 locuri, gestionar depozit - 2 locuri, impiegat auto -1 loc, operator calculator - 4 locuri, operator mașina de calculat - 5 locuri, tehnician constructor- 1 loc, vânzător -10 locuri. Pentru muncitori se caută: transator carne - 20 locuri, croitor - 23 locuri, dulgher -14 locuri, electrician - 2 locuri, faianțat -15 locuri, fierar betonist - 4 locuri, frezor - 4 locuri, instalator - 3 locuri, marochiner- 5 locuri, mecanic auto - 6 locuri, montator pereți - 2 locuri, operator la fabricarea glucozei -10 locuri, operator la fabricarea produselor zaharoase - 10 locuri, pictor globuri - 10 locuri, șofer - 15 locuri, strungar - 6 locuri, tâmplar - 29 locuri, tinichigiu auto - 2 locuri, tractorist - 1 loc, tricolor - 6 locuri, zidar - 33 locuri, zugrav - 2 locuri. Pentru muncitori necalificați se caută: ambalator manual - 4 locuri, manipulant mărfuri - 3 locuri, muncitor necalificat 12 locuri.