Oglinda Lumii, 1931 (Anul 10, nr. 1-52)

1931-10-01 / nr. 40

994 OGLINDA LUMII luminos ar fi fost mânjit de cerneală roșie. In anul 1804 luna, trecând mai aproape de pământ, s’a pierdut cu desăvârșire in conul de umbră, rămânând complect invizibilă. Numai dacă cerul va fi acoperit de nori cirrostratus, satelitul ar putea dispărea ca și în 1894. In timp ce la o eclipsă totală de soare faza maximă ține abia o minută sau două, la întunecimile de lună circonferința umbrei fiind foarte mare, faza maximă durează uneori și două ore. La 26 Septembrie luna va înainta o oră și jumătate în umbra Pământului. Fazele în România Iată fazele acestei frumoase eclipse : Apusul soarelui la București 17 h 06 m-Intrarea lunei în penumbră 17 hil m. Intrarea în umbră 18 h 54 m. începutul totalității 19 h 05 m. Mijlocul eclipsei 19 h. 48 m. Sfârșitul totalității 21 h. 30 m. Ieșirea din umbră 22 h 42 m. Ieșirea din penumbră 23 h 55 m. Eclipsa va începe dar la orele 6 seara și va tine până aproape de miezul nopții. Fazele mai interesante vor fi de la 7 până la 10 seara. Eclipsa se va vedea in 4 continente America e și de astă dată desavantajată. Eclipsa se va vedea din 4 continente, anume din Australia, Asia, Africa și Europa. In Australia, jumătate de est a Asiei, în vestul Europei și Africei se va vedea parțial. România e foarte avantajată, putânduse observa pe longitudinele ei toate fazele. Să nădăjduim că timpul va fi frumos și cititorii noștri vor putea observa întunecimea în bune condițiuni. L. Florin S Faza maxima va ține o oră și jumătate Luna văzută cu binoclul. In cel mai mare hotel din lume Un prieten bogat din America îmi rezervase odăi în hotelul X... din Chicago, salon, dormitor și bac- Aflat că «apartamentul» acesta costă 75 dolari (un dolar=170 de lei) pe zi. Un hotel exclusiv pentru milionari de dolari, nu rigid, dalr nici confortabil, fără clasicul hali de hotel, vizitele primindu-se numai în saloane, iar mesele luându-se numai în camere... Fulgii alături, în «cel mai mare hotel din lume», unde camera costă 6—8 dolari pe zi. Hotelul acesta gigantic se află pe Michigan Avenue, stradă care nu are mai puțin de 35 kilometri lungime, «cea mai mare stradă din lume». De la etajele de sus se vede noul Acvariu, cel mai mare din lume, Planetariul, cel mai mare din lume, și te afli în imediată vecinătate cu marele magasin «Mareșal Field», cel mai mare din lume. Toate ferestrele dau înspre lacul Michigan, — al patrulea lac din lume, ca mărime. La Chicago toate sunt orânduite superlativ. Hotelul e bineînțeles mult prea mare. Gurile rele pretind că o mie de camere nu au fost încă niciodată deschise. Hotelul acesta are peste 3600 de camere, și aceste 3600 de camere, cari au toate vederea spre lac, au 3600 de băi. Hotelul are în vedere Expoziția universală care se va deschide în 1933 la Chicago. Când intri acum în haliul de jos, e tot atât de tăcut (sau tot atât de agitat) ca în obișnuitele hoteluri cu o mie de paturi din Chicago. Cele patrusprezece ascensoare nu sbârnăe necontenit în sus și în jos, ghișeurile și cabinele portarilor nu sunt asediate. Hotelul are 38 de etaje în sus și 7 în subsol; are deci în total 45 de etaje. Pentru ca toate camerele să aibă vederea spre lac, e construit în patru cuburi împreunate pe frontul din spate. In acest hotel uriaș sunt șase diferite bucătării gigantice, repartizate pe etaje. Etajele de locuit alternează cu etajerestaurant. Sălile de serbări sunt situate în cea mai mare parte în cazurile superioare, printre cari unele sunt bombastice, altele decente, dar toate în stilul mare, care satisface cel mai ciudat gust american. Unele sunt strălucitor de luminoase, altele au semi-întunericul roșu-mai atât de preferat de Americani. * Trebue să recunoaștem Americanilor că se pricep în confort și politeță. Odaia de bac are pentru fiecare pasager două cearceafuri de bac și patru prosoape pe zi. Zilnic stau la dispoziție un săpuin proaspăt de toaletă și unul tot proaspăt de bac, gratuit bine înțeles. Pe lângă apa rece și caldă, dintr’un robinet curge apă frapată pentru băut. Se mai află în odae, cârpe pentru ștersul încălțămintei, ștergare pentru ras, etc. Pe masă se află o perniță cu ace, nasturi, etc Rufăria de pat se schimbă zilnic, pârtia de scrisori abundă. Cunoscuții și prietenii se primesc în entresor. In parter e o risipă fantastică de spațiu, stăzi, străzi cu prăvălii, cabine de portari, casierii, etc., iar sus în entresolul fastuos cu covoare uriașe se află haliul. Aci șed sute de oameni pe bănci capitonate și pe scaune. Cei mai mulți nu fac parte din hotel. Nimeni nu-i întreabă ce vor. E ca o cafenea mare, dar nimeni nu consumă și pe nimeni nu-i plictisește personalul hotelului. Privirea pe fereastră e cea mai bună petrecere a pasagerilor în primele zile-Joi furnică enormul trafic de automobile din Michigan Avenue, strada principală a orașului. Peste drum sunt grădini frumoase, plantate de abia acum câțiva ani în orașul acesta plin de contraste și ale cărui 219 parcuri nu cadrează cu cartierele mizerabile din vest. Grădinile din fața hotelului au fost smulse lacului. Tot așa se nasc cartiere cu totul noi pentru Expoziția universală. Chicago se mărește în dauna lacului. Un plan gigantic, aproape realizat Pe terenul astfel câștigat, s’au și construit trei zgârie-nori destul de solizi. Sunt pasager în cel mai mare hotel din lume și sunt totuși necunoscut, cu toate că stau acolo de mai mult timp. Totuși, serviciul de siguranță e splendid organizat Un pasager fals va căpăta poate cheia, dar nu va putea deschide camera. In hotelul acesta, mulți dintre pasageri nici nu sunt pasageri, ci detectivi. Dar nu-i cunoști, ci îi bănuești numai... K. L.