Opinia, august 1909 (Anul 6, nr. 786-809)

1909-08-01 / nr. 786

Cumparați Bilete pentru Loteria VI Olana 3 a Regatului Românie la Noua și Principala Colectură Romina Th. P. Maximovici IHSI Stl. Lăpușneanu No« 35 Dacă voiți să fiți CONȘTIINCIOS servit la toate clasele și să primiți plată cîștigurilor IMEDIAT după tragere cum am procedat și pănă acum. . . Un Lot întreg Lei 68. jumătate lor Lei 34- Un sfert de loz Lei 17. Din optime lei 8.ü0 ............. |_______________________mmm_-----------mm----------------Cu tragerea la 10 și 11 August 1909 ochii noștri toți agricultorii: greci, bulgari, evrei și romiéi «o ínchi&bur* și, adnându-se sută în sută s’au chiar mie în sută cîștig. lar țărănimea tot ea este cea păcălită. Ea recoltează 80 la antă porumb și numai 20 la sută pine albă, iar mai tot ce m de la marea proprietate iu arendă, cam o «visime, tot pop«șoiu recoltează. Plant» de primăvară ea ase da folosit numai umiditatea unui anotimp și aceea foarte problemaiva, căci uneori favorîzâ cei timpurii, alta ori le strică folosind celor de mai târziu. Așa e anul acesta. Popusați mai devreme sunt scapați , iar cei de mai tîrsziu sunt complectamente compromiși. Ei bine și din aceștia cei mai buni și timpurii sînt totai marii proprietăți și foarte puțini ai țăranilor care i-au sămănat mai târziu, i-au prăjit mai târziu, s-au apucat căldurile lui iunie și iulie și s-au chircit. E ceva bolnav în economia generală a festei țări, bolnav căci 90 la sută din locuitori își au singurul venit din agricultură, și asifea rău făcută, bolnav, căci țăranul a rămas tot rutinar. Au început a sa înmulți anii vacilor slabe In producțiunea generală a săteanului, care îi agrease rezolvirea chestii economice și din acest punct de vedere. Iar pe întinsul șesurilor, pe coastele dealurilor, pa podișurile lor, variație nes recoltei iți arata c& trebuess luate măsuri de îndreptare usgentă în recoltarea porumbului pentru a se asigura și țăranului acea statornicie în natura veniturilor sale. Așa cum se începe prin experiența proprie ți tradițională, evoluția geografică a reliefului țârii a făcut ca cultura popușoiulin re fia condamnată pe viitor. Brădicești 24 Iulie” Oh Ghibănescu înscrierile la Conservator Direcția Conservatorului de Muzică și artă dramatică din Iași, face cunoscut că «ierosire de inscriere a noilor elevi și eleve (dacă sunt mineri) se vor face prin părinț», sau tutori, «nu își au domiciliul în Iași, fiind datori părinții sau tutorii a ÎBCu&oștii au înscris Direcția Conservatorului, arătînd numele și pronumele conrespondentului, protesiuaea, dispărțirea strada și No. casei. Cererile de înscriere se vor face după formularul afișat la școală, pentru fiecare clasă aparte, însoțite de extractul de naștere din registrele stării civile (iar nu buletin de naștere), de certificatul studiilor făcute, actul de naționalitate, actul de vaccină și actul de bună purtare (de«ă nu va fi prevăzut în certficatul de studii), și se vor primi la Direcța Conservatorului de 25 August și pănă la 5 Septembrie a. c. între orele 9—11 dim. și 8—5 după amiază«fără de Duminici și sărbători. Străinii vor trebui să prezinte actele traduse în limba română de cătră autoritățile legale. In Conservator se vor admite numai elevii «ari veiîmplini condițiunele de mai jos. In primul rînd candidații pentru specialitățile muzicale vor trebui să dovedească că posedă auzul muzical, simțul ritmului și un fizic potrivit specialității căreia să dedică, justificat pentru clasele de instrumente de suflat de un certificat medical, iar pentru Declamație și arta dramatică un fizic avantajos și și organ plăcut. Condițiile cerute pentru Teorii și Solfegiu sunt: Cel puțin absolvirea cursului primar și etate da la 11—14 ani, asemiéea și pentru Armonie, dar să aibă absolvirea curssului de Teorie și Solfegiu. Elevii și elevele sunt r garea obligați să urmeze principiile teoretice și solfegiul muzical. Pástracintul solo și de operă, elevii vor trebui să aibă etatea de 19 ani împliniți și elevele 17 ani împliniți, după schimbarea și hotărîrea vocei care va trebui să fie frumoasă și sănătoasă, azi.Nu vor fi admiși dacă au trecut de 24.Pentru cot ei trebue să dovedească că posedă pu fisi știnți umanitare suficiente (stadii secundare sau gimnaziale). Pentru admitere în anul preparator la vînt, vor fi examinați candidații de iitorie și Siifegto, intonarea unei game majore și minore , oarecare noțiuni de cetirea intervalelor consonante. La desele instrumentale se cere cel puțin absolvirea unui curs primar și estate de la 11—14 ani pentru Pian, Violină și violoncel. Pentru contrabas de la 15—18 ani și pentru instrumentele de suflat etatea de la 14—17 ani. Candidații și candidatele „pentru a fi admiși în anul întâi curs inferior la Pian vor fi examinați de următoarea materie : B. Deși ediția Ricordi, exerciții de degete Caetul fiu și parte din al II-lea. Bertini, metoda gamele majore și minore, melodice și armonice cu arpejele acordurilor consonante și cadențele perfecte. Bartini. 12 mici preludii. Bartini op. 100 și 29 Czerny op. 299. Gaet I. Bach 8, șacă preludii pentru începători. Simoine-Köhler studii pentru începători. Dasaek, Kuhlau și Clementi, nouă sonatine . Se vor pune candidaților întrebări din Teoria elementară a muzicei. Candidații pentru a fi admiși în acul preparator la violină, vor fi examinați de următoarea materie : B. Klerk metoda caetul I-iu ; Bennet metoda partea la ediția Peter; Blumenstengel caetul fiu game, Pleyal op. 8 (David). Se va pune candidaților întrebări de Teoria elementară a muzicei. Pentru Declamație și arta dramatică etatea de la 16 pănă la 20 ani pentru fete și 18—22 pentru băeți. Cunoașterea deplină a limbei române, absolvirea unui liceu sau a unei școli secundare de fete, fizic și organ plăcut. Numai în caz de talente excepționale, se vor putea admite elevi cari că fi absolvit cel puțin 8 clase secundare pentru fete și patru secundare pentru băeți. Candidații și candidatele pentru Delamație vor fi examinați la Cetire din autorii români. Dispense de studii umanitare și de etate, aă acordă de Direcția Conacrvatorului în caz de aptitudini excepționale. Examenele de admitere provizor vor fi în zilele de la 8 pănă la 15 Septembrie a. c. Pentru examenele de admitere elevii și elev, la nu vor avea drept la certificate, ei numai turci cînd vor urma la conservator, vor trece examenul de sfîrșitul anului școlar și vor obținea nota de promovare conform regulamentului. Pentru elevii și elegie vecht cari a depus examen În lumea, repetă anul. În care intră și a acelor cari cei șterși pentru neplata taxei d»ă sunt minor, se va cere »înscrierea tot prin părinți sau tutori care sunt din comuna Iași, iar pentru acei din alte comuni și județe prin conrespondenți domiciliați în Iași, fiind datori părinții a în cunoștința în scris Direcția Conservatorului, arătînd numele și pronumele conrespondenturi, profesiunea, dispărțirea, strada și No. casei. Cererile de înscriere se vor face pentru fiecare clasă aparte după formularul afișat la școală și să vor primi la Direcția Conservatorului de la 1—10 Septembrie a. e., între carele 9—11 dimineața și 3—5 după amiază afară de Duminici și sărbători. Odată cu cererea de reînscriere va prezenta Direcției Conservatorului și reci pisa Administrației financiară pentru prima jumătate din taxa de frecventare anuală adică rata I-a, în contul și la a.„ poziția casei școaleor. Elevii și eleveiari urmează vor prezenta și recipisa administrației financiare, plata taxei de întreținere a pianelor, pentru casa de Depuneri și Consemnațiuni în contul și 1» dispoziția Direcției Conservatorului de muzică din Iași.—Tabloul «n sumele anuale pentru clasele cari trebue a plăti taxele este afișat la școală. Pentru dispensa de taxa de frecventare cînd elevul este lipsit de mijloace se va adresa Direcției Conservatorului o osebită cerere de cătră părinți, tutori sau correspondenți, alăturînd certificat« 11 prin care să dovidească sărăcia, liberate de autoritățile legale. In caz de neaprobarea scutirei elevului, trebue să plătească îndată după afișare. Cererile din partea părinților, tutorilor correspondenților și a elevilor majori pentru plata taxelor la Administrația financiară, trebuesc făcute pentru fiecare clasă aparte, și întocmai după formularul afișat la școală. Sunt scutiți de plata taxei școlare conform regulamentului elevii romîni cari se vor admite la clasa de contrabas și la blacele instrumentelor deviat (fără de Flaut). Direcția Administrația ziarului „Opinia” primește abonamente de vilegiatură cu 2 lei pe lună în orice parte a țării și 3,50 lei pe lună, în străinătate. OPINIA Htare-ȘtUntirArta O nouă dizecțiune.—S’a anunțat acum în urmă că d. Al. Davila, directorul noului teatru bucureștean, a angajat pe încă unul din puținii buni artiști ce mai rămăsese Iașului, pe Ion Morțun, acordîndu-i —bineînțeles—condițiuni materiale mult mai bune decît avea la teatrul din lași. In atari împrejurări nimeni nu va dezaproba pe tînărul artist că s’a hotărît a părăsi scena iașană, schimbînd o cu una bucureștiană, mai cu seamă că aceasta-i va fi oferi prilejul de a se manifesta și a fi apreciat in raport cu meritele lui artistice și să ocupe locul ce de mult ar fi meritat să-l ocupe. Morțun n’a prea fost alintat de soartă, nici n’a avut parte de vreo favoare. Din potrivă ! Nici unul din directorii de scenă —cu atît mai puțin actualul director— n’a utilizat așa cum se cuvenea și cum ar fi fost în însuși interesul teatrului, talentul atît de original, atît de viguros și atît de cumpătat în acelaș timp al eternului „debutant“ Ion Morțun și numai arare ori îi se dădea ocaziunea de a fi aplaudat Numai puținii cunoscători Ia ale teatrului știau ceva despre acest talent modest dar real, iar între acei puțini s’a dovedit acum că era și d. Davila. D-sa a făcut o excelentă achizițiune, iar scena inșană rămîne lipsită de una din puținile ei forțe adevărate. * Pentru prima oară s’a acordat unei femei o distincțiune pentru activitatea ei jurnalistică. Ilona Potaki redactoarea ziarului vienez „Fremdenblatt“ a primit de la împăratul Frantz Iosef, crucea pentru merit în aur. Publicista vieneză, era cunoscută ca cronicară a modei și a recepțiunilor de la Curte pe care le recita într-un stil elegant și armonios, mult apreciat de cetitorii ei și adeseori ea și-a pus condeiul în serviciul umanităței, lucrînd pentru reușita faptelor și inițiativelor caritabile. * Academia științifică imperială din Cracovia a conferit titlul de membru de onoare doamnei Curie, celebra fiziciană din Paris.* Scriitoarei Ella Tübinger îi s’a dat premiul „provinciilor Austriei de jos“ destinat autorilor naționali, în valoare de 1000 lei pentru lucrările sale dramatice. * In Paris se proectează ridicarea unui monument strălucitei scriitoare și spiritualei mimice a lui Napoleon I, doamnei de Stael.* Sarah Bernhardt va deveni... străbunică. Dra Simona Maurice Bernhardt, nepoata marei artiste s-a logodit cu un american Eddie Gross, actualmente în Londra. Dacă va fi o căsătoriericită și fecundă, atunci Sarah va fi străbunică la vrîstă cînd vigoarea ei neasemănată li va permite să joace încă în travesti rolurile ei celebre din L’Aiglon, Lorenzzaccio și altele. * In Italia s’a fixrt acum limita de vrîstă pentru profesorii universitari, impunînduse retragerea la pensie la 75 de ani. Legea se aplică de la 1 August curent și vor fi inlocuiți 39 de profesori. Peste un an Legea va cuprinde și pe Cesare Lombroso care a împlinit acum 74 de ani. * Executorii testamentari ai decedatului financiar Barnato au hotărît a funda un spital pentru canceroși din fondul de 250.000 livre Sterlinge ce a lăsat prin testament pentru scopuri științifice. * Premiul flamand de literatură al societăței artistice flamande din Antwerpen, a fost decernat dramaturgului Randeschelde pentru tragedia sa: „Puterea răutății“. Piesa va fi representată în Antwerpen la teatrul Național într-o specială reprezentație de gală. Universitatea din Bonn a numit doctori de onoare ai ambelor drepturi pe profesorul de teologie Müller-Tübingen, pentru meritele sale pe terenul dreptului bisericesc și ministrul de stat contele Botha, Eulenburg pentru meritele sale asupra legiferării in Prusia. Medicina lucrează de mai multă vreme cu «surenți electrici de forță înaltă și se pare că electricitatea este chemată acapa loc din ce în ce mai important în tratamentul medical al rănilor. Ultimul număr al arhivei razelor Rörtgen face comunicări importante asupra influenței binefăcătoare a descărcărei de curenți electrici prin iradiare asupra rănilor cu purei. Această descărcare făcută în anumite condițiuni împiedică desvoltarea mult răspînditului microb al puroiului Staphyloacecus pyogenes, și 11 distruge chiar cu totul. Se atribuie în parte acest efect aațienei ozonului care se formează prin descărcări electrice puternice, căci ozonul exercitează în momentul formațiunei o puternică acțiune distrugătoare de baoaili, care trebue să ducă la fel cînd acest gaz este bine introdus în țesuturi. Conform observațiunilor făcute de Freund se crede cu siguranță că electricitatea va servi de acum înainta la curățirea și vindecarea rănilor. Informații . Direcțiunea generală a căilor ferate a făcut cunoscut tuturor stațiilor și agenției interne a vagoanelor cu paturi, că actualele livrete și bilete de călătorie în traficul cu stațiile germane: Berlin, Dresda, Hamburg, Leipzig, Bremen, Bresau, Karlovitz via Bodenbach, Oswieckn și Oderberg, ies din vigoare și în locul ei intră în vigoare nouă legitimații de călătorie, în formă de livrete; — astfel că în relațiunile mai sus menționate se vor elibera numai livrete de călătorie. □ La seminarul pedagogic universitar din localitate, vor funcționa în cursul anului viitor școlar cl. II și cl. VI modernă. La ambele clase sunt vacante mai multe locuri, înscrierile se fac la direcția școalei, de a 16 August a. c. D Eri s’au încasat diurnele cuvenite profesorilor care au funcționat ca membri în comisiunea pentru elevii pregătiți in particular pentru cursul inferior. D. Gh. Scorpan, sub directorul liceuui, va achita aceste diurne. □ D. dr. C. Tudor, medicul dispariției la, a obținut o permisiune de 3 zile. D-sa e suplinit de d. dr. Benno Stenner. □ D-ra Vistoria NicuUsti, farmacistă ajutoare la dispozitul Iași, a fost înaintată farmacistă la depozitul regonal Craiova. D. N. Tafescu, este numit farmacist ajutor în locul d-lui S. Marinencu, demisionat. D. Const. Păun este numit farmacist ajutor la depozital regional liș . D-nn G. Popescu, imbibirurg la spitalul Râsnov (Neamț) și GK Du«aiova la spitalul rural din Băveni (Dorohoi), au fost transferați unul în locul celuilalt. Q Ministerul de interne a comunicat prezentarei județului, că ordinele circulare pentru urmărirea hoților și criminalilor, să nu se mai facă prin telegrame, și să se trimită la „Monitorul Oficial“ unde s’a înființat o rubrică specială, în acest scop. Curțile CD Juri. — Monitorul oficial de oli publică noul regulament al curților cu juri, întocmit în conformitate cu dispozțiile nonei legi de organizare judecătorească. Curtea cu jurați va ține în fiecare județ trei sesiuni ordinare pe an. Sesiunile din fiecare serie de județe, vor începe la 15 Septembrie, 15 Ianuarie și 1 Mai. Fiecare sesiune va dura 10 zile, putând fi prelungită de președintele Curții nu jurați cu încă cinci zile, pentru terminarea proceselor în stare de a fi judecate. Ori de cîte ori trebuința se va simți ministerul de justiție va putea prin decisiune ministerială, că raavoace în sesiune extraordinară o Curte cu jurați, determinind procesele de judecată și durata acelei sesiuni. Circumscripția Cirtei de Apel din Iași cuprinde următoarele serii: Seria I: I ii, Roman, Vaslui, Fălciu Tutova. Seria II: Bacău, Neamț, Dorohoi, Botoșani, Suceava. Ordinea în care aua sa ține ședințele eurților cu juri în fiecare județ, e următoarea : Seria I.—Iași : 15—25 Septembrie , 15 —25 Ianuarie, 1—10 Maiu. Roman : 1—10 Octombrie, 1—10 Februarie, 15—25 Main. Vaslui: 15—25 Octombrie, 15—25 Februarie, 1—10 Iunie. FaUiu: 1—10 Noembrie, 1—10 Martie, 15—25 Iunie. Tutova : 15—25 Noembrie, 15—25 Martie, 1-10 Iulie. Seria II.—Bacău : 15—25 Septembrie, 16—25 Ianuarie, 1—10 Main. Neamțu : 1—10 Octombrie, 1—10 Februarie, 15—25 Maiu. Dorohoi: 15—25 Octombrie, 15—25 februarie, 1—10 Iunie. Botoșani : 1—10 Noembrie, 1—10 Martie, 15—26 Iunie. Suceava : 15—25 Noembrie, 1—25 Martie, 1—10 Iulie. □ D. I. Rallet profesor la Facultatea de științe de pe lângă Universitatea din Iași, a fost numit membru asesor în comisiunea de judecată a copului didactic secundar și superior în locul d-lui Matei B. Cantacuzino. Q D-ra Eugenia Petrov a fost minuna învățătoare la Comarna, d-ra Maria Nimereanu* învățătoare la Voinești, d-ra ZaKobia Bottez învățătoare la Coarnele Caprei. Q Direcțiunea generală a serviciului sanitar a autorizat deschiderea unei infirmerii în comuna Cotnari, pentru combaterea pojarului. □ Nu există o «chestiune mai importantă, mai la surdinea zilei, ca aceia a navigațiunei aeriene. In ultimul timp mai ales s’au făcut progrese uimitoare în această ramură a științei și „Biblioteca pentru toți“, care în primul rind ține să popularizeze tote ștințele, a căutat să aibă și o sariere asupra Cucerirea aerului. Autor»l Diatestei scrieri « ținut să strîngă la un loc tot ce e mai interesant cu privire la navigațiunea siriană, de la Frații Montgolfier pănă la Frații Wright. Baloanele, baloanele dirijabile și Aeroplanele. iată Subiectul acestui volum din „Biblioteca pentru toți“. Scrierea aceasta nut se poate de populară, fără cea mai mică umbră de pedantism, a fost întocmită după amintele studii speciale in franțuzește, nemțește și englezește. Peste 60 de gravuri ajută foarte mult la înțelegerea textului. Unul dintre cele mai interesante capitole este apoi acela la care se vorbește despre victimele baioanelor, capitol splendid ilustrat. □ In comitatul Arva, din Ungaria, a căzut în ultimile zile, o mare cantitate de zapadă. Ui La 8 Septembrie c. se va ținea la școala superioară de comerț, concursul pentru obținerea burselor vacante, pentru viitorul an școlar. □ Aflăm cu plăcere că eri a avut loc logodna distinsei și mult drăguței d-rei Lola Mărgăritescu, cu d. George Eug. Potter, inginer, directorul fabricei „Ciurea“ a c. f. r. — Lucrătorul St. Coman a furat de la cismarul V. Fabricantu, din strada de sus niște carimiri dați de comandamentul corpului de armată. El a fost arestat. — S’a cerut comitetului central pentru ajutorarea incendiaților, ca să se dea un ajutor locuitorului Gheorghe Chihaia din comuna Probota, căruia i-a ars o moară cu aburi. — Georghe Pavel din comuna Aroneanu care în ziua de 23 Iulie, a înjunghiat la o crîșmă din acel sat, pe bietul Gheorghe Ionel, a fost adus la Iași și înaintat parchetului. — Femeia Anica D-tru Bivolariu din Dumbrăveni, a fost mușcată de un cîne turbat; aducînd aceasta la cunoștința autorităților, după 7 zile, cînd a început a se simți rău, femeia a fost trimisă Institutului antirabic din Iași. — Femeea Anica Costăchescu, din mahalaua Iarmaroc No. 100, a fost ori grav maltatrată de concubinul ei Vasile Maticiuc. Numita, avînd mai multe leziuni la cap și pe corp, a fost internată în spitalul Sf. Spirdon. Cu ocazia săpăturilor ce se fac în strada Lozonschi, s’au găsit mai multe oseminte omenești, cari au fost transportate la cimitirul „Eternitatea“. — Dumitru Bragagiu, din strada Nicotină No. 68, luîndu-se la ceartă aseară cu Gh. Tiflichi, din strada Descălecătoarei No. 25, la un moment dat, l-a lovit pe acesta cu o cofă în cap, cauzîndu-i o rară leziune. 9 CEREȚI PRETUTINDENI Și consumați numai APELE MINERALE Numite DOCHIA, REPEDEA, BAIA și STÎJKA analoage, dar superioare celor de VEHY, BORVIZ, QIES5NŰBLER și VITTEL preparate cu apă de isvor sterilizată, lipsită de microbi și de materii organice, sub controlul permanent al d-lui prof. D. Cădere chimist sanitar (expert). Aceste ape răcoritoare și plăcute la gust se pot consemna simple,cu lapte sau cu vin și sunt cele mai igienice și cele mai eftine. Pentru informațiuni și comenzi a se adresa la: „Prima Fabrică de Ape Minerale din Iași“ No. 79, Strada Arapn No. 79. W / r V >