Opinia, noiembrie 1910 (Anul 7, nr. 1150-1173)

1910-11-25 / nr. 1169

UltimeINFORMATII □ Consiliul profesoral al facultăţii de drept s’a hotărît să-l aibă in deaproape supraveghere pe dl. A. C. Cuza, sau, cum s’ar zice mai explicit, acel consiliu este în ajun să se vadă trecut anexă la jidanii în presă. Consiliul a cercat marea cu degetul: ar fi vroit, pur și simplu, să scape de d. Cuza şi să-i treacă donaţie benevolă secţiei de doctorat. Combinaţia aceasta filantropică n’a fost, însă, încoronată de succes, deoarece secţia juridică n’are catedră de Economie politică. D. Cuza a fost înştiinţat apoi de consiliu, că n’are drept să facă curs decît cu studenţii anului 111 şi numai de Economie politică, nu şi de finanţe şi de statistică. Domnul Cuza a simţit, în cele din urmă, că este persecutat şi a comunicat ori studenţilor faptul acesta banal. A zis textual: — Profesorii mă persecută. Dar eu îi ignorez pe toţi: nu vorbesc cu nici unul, nu întind mîna mea la nici unul. La Universitate eu nu cunosc decît cursul meu şi catalogul meu. □ D. A. D. Xenopol va ţinea în seara de Vineri, 26 Noembrie, la Ateneu o conferinţă în vederea sporirei fondului statuei lui Cuza Vodă. D-sa va organiza apoi, la Iaţi, o după amiază literară muzicală, în sala teatrului Naţional, cu binevoitorul concurs al Corului metropolitan. Q La Epitropia sft. Spiridon au fost înaintate pînă în prezent 150 cereri de ajutoare, din fondurile ce se distribue în ziua de sft. Spiridon, la 12 Decembrie. Q Comisiunea de disciplină a institutorilor şi învăţătorilor din circ. IlI-a Iaşi, urma să judece citeva procese. Comisiunea s’a descomplectat însă, prin plecarea în străinătate a d-lui profesor Simionescu. Se alesese în locul acestuia, ca membru în comisiune pe d. dr. Manicatide. D. dr. Manicatide a fost însă recuzat de toţi inculpaţii, ale căror procese urmau să se judece pănă la Crăciun. □ Comitetul central pentru ridicarea statuei lui Cuza-Vodă se va întruni din nou Duminică, la orele 3 p. m. în saloanele Camerei de Comerţ. □ Duminică, 28 Noembrie, va avea loc la conservator, prima producţiune muzicală literară, dată de elevi şi elevele claselor de muzică şi declamaţie. Venitul acelei producţiuni va fi împărţit elevilor lipsiţi de mijloace din acea acea şcoală. □ D-ra dr. Aspasie Macarowicz a plecat la Paris pentru timp de opt luni de zile. □ Concursul pentru ocuparea locului de medic primar la Spiridonia din Iaşi, va începe, precum am anunţat Vineri . Concursul va dura pănă Luni. □ Procurorul general, care a fost chemat de ministru, a plecat ieri seara la Bucureşti. Domnul Mimi va presinta ministrului, cu această ocazie rapoarte asupra proceselor de la juraţi în care a acuzat. □ Judecarea contestaţiilor electorale, la Curtea de Iaşi, va începe în ziua de 12 Decembrie, iar afişarea termenelor se va face la cinci Decembrie. □ Dosarul afacerei penale a trusturilor va fi remis Vineri procurorului general al Curţei de Casaţie. Recursul se va judeca in Decembrie la secţia Il-a a înaltei Curţi. □ Consilierul de Curte C. Grigoriu şi grefierul Gheorghiu, vor pleca astăzi seară la Hirlău pentru a asista mîine, Joi, la prestarea unui jurămint mare judaice ce a fost deferită unui domn Haimovici. □ Afişe placardate pe etrade, anunţă debutul unei opere ruseşti la teatrul din Iaşi. Această pretinsă operă este, de fapt o simplă escrocherie şi ţinem să ferim publicul de a cădea victima unor şarlatani □ Verificarea poliţelor firmei Săli Porjes urmează să se facă In ziua de 3 Decembre. □ Comisiunea de regularea şi delimentarea frontierei Prutului, va continua lucrările plnă in Ianuarie. □ Cartea de aur a universităţii s’a complectat prin înscrierea primului doctor In drept d. Constantin Cornescu. Se ştie că mai sunt înscrişi în cartea de aur, d-nii : N. Costăchescu, primul doctor al facultăţii de ştiinţi şi George Pascu, primul doctor al facultăţii de litere. In urma excelentelor rezultate obţinute, d. C. Cornescu a fost scutit de toate taxele universitare, de doctorat, şi diplomă, intervenindu se in acelaşi timp la minister, pentru formarea diplomei sale de doctor in drept. □ Un incident a avut loc între d-na dr. Elena Puşcariu, medic secundar al Spiridoniei secţia oftalmologiei şi medicul primar al acelei secţii, d. dr. Gabriel Socor. Incidentul a avut loc de la o operaţie oculară pe care voia s’o facă doamna Puşcariu, fapt la care s’a opus medicul primar, invocind regulamentul. Doamna dr. Puşcariu a demisionat din postul ce ocupa. □ Să ştie că la mănăstirile Agapia şi Varatec s’au înfiinţat cite un atelier de ţesături, subvenţionate de ministerul cultelor. Pînă acum, la mănăstirea Varatec 18 călugăriţe s’au deprins la meseria ţesăturilor de matasă şi de pînză, pe care le execută sub direcţiunea unei maice trimise de minister. Ele urmează şi broderii. La Agapia călugăriţele se ocupă cu ţesătura covoarelor. Pentru încurajare s’a acordat un ajutor de 50 lei pe lună la trei călugăriţe din Varatec şi au fost aduşi acolo 500 poeţi de duzi, în vederea desvoltării culturii viermilor de matasă. La mănăstirea Neamţ, s’a înfiinţat un atelier de tîmplărie, unde călugării vor învăţa să lucreze mobile şi alte lucrări de lemnărie. □ Consiliul de administraţie al băncei meseriaşilor a fost convocat pentru Duminică, pentru acordări de împrumuturi. d Membrii camerei de meserii au fost convocaţi pentru Duminică 28 Noembrie, orele 2 p. m., spre a discuta mai multe chestiuni. Statala lui Gaza Vodă (La lista d-lui A. D. Xenopol) Total încasat pănă în 22 Noem. 6958.50 □ Astăzi la orele 2 după amiază, s’a făcut înmormlntarea regretatului Constantin Leppadatu, preşedinte al consiliului judeţean. Prohodul a fost oficiat de P. S. S. Arhiereul Nicodem Munteanu, vicarul mitropoliei, asistat de mai mulţi preoţi şi acompaniat de corul seminarului. După terminarea prohodului, coaciucul a fost pus pe un car funebru tras de 8 cai, pe car s’au depus coroane din partea familiei, a prefecturei judeţului, a primăriei, clubului liberal, a curţei de Apel, a baroului avocaţilor, etc. Cordoanele erau ţinute de d-nii Krupenski, prefectul judeţului, C. B. Penescu, Marinescu, directorul Băncii Naţionale şi căpitan Popovici. Cortegiul a’apua apoi In mişcare, in timp ce musica militară şi o companie din batalionul IV de Vânători, dădeau onorurile, defunctul fiind decorat cu două ordine. Cortegiul a parcurs străzile: Lăpuşneanu, Piaţa Unirea, Golia, Cucu şi Eternitatea; se vor ţinea din discuri din partea prefecturii judeţului, a baroului avocaţilor şi a primăriei. □ Universitare.—D. Virgil Arion va ţinea Joia,viitoare la orele 5 juni. in loc de mine Joi, conferinţa sa publică. Data aceasta eminentul conferenţiar va trata despre „Viaţa socială.“ — Mine la orele 5 d. a. d. Iulian Netter işi va trece examenul pentru validarea titlului seu de doctor in drept de la Paris. Comisiunea examinatoare se compune astfel: Preşedinte D. Alexandrescu şi membri Matei B. Cantacuzin, Iulian Teodorescu, Ion Peretz şi Gregore Demetrescu. — D. profesor I. Simionescu, a obţinut un concediu de 6 luni, pentru a pleca In străinătate. — D-nii profesori I. Găvănescul şi A. Mănescu sunt convocaţi pentru mine la orele 5 şi jumătate, pentru echivalarea mai multor diplome de bacalaureat. □ Judiciare. — Ioan Răileanu, din Şipote, a fost dat judecăţei pentru calomnie adusă judecătorului rural de acolo, căruia i-a spus că face dreptate după ochi şi sprincene şi numai la cei bogaţi. Tribunalul a condamnat pe Răileanu la 15 zile închisoare. In apel, afacerea se va judeca, la secţia I-a, în ziua de 8 Decembrie. — Deraind trenul fabricei de cherestea de la Dărmăneşti, în ziua de 6 Septembrie c., şeful de tren Enrico Anzelmi, au ucis şi alţi 3 lucrători răniţi. Pentru acest fapt au fost daţi judecăţii : directorul fabricei Eichner şi şeful de tren Gartner. La tribunal ambii au fost condamnaţi la 400 lei amendă către stat. Afacerea s-a judecat prin apel şi primindu-se apelul procurorului, amenzile au fost ridicate la 2000 lei in ce priveşte pe Eichner şi 500 lei în ce priveşte pe Gartner. — Considerentele în procesul civil al trusturilor, vor fi redactate de d. consilier D. Sturdza. — Am anunţat într’un număr anteBucureşti 24 Noembrie O nouă donaţie a lui Stroescu Buda-Pesta.—Cunoscutul mare filantrop romín, Vasile Stroescu, a trimes din Paris, unde se află, d lui Mihu, suma de 10.000 coroane, în scopul de a se înfiinţa o bibliotecă la Universitatea din Cluj. De la fraţii de peste munţi Buda Pesta.—Comitetul central al partidului român din Ungaria, a demisionat. Scarlatina la Ploeşti Ploeşti.—Scarlatina continuă să facă mari ravagii in localitate. Aproape la toate şcoalele sunt elevi bolnavi de scarlatină. Din această cauză, a’a dispus închiderea şcoalelor din oraş. D. Take Ionescu la Tulcea Tulcea.—D. Take Ionescu şeful partidului conservator-democrat, va veni aci în ziua de 5 Decembrie şi va lua parte la o întrunire, ce va avea loc la clubul conservator-democrat. UN COMUNICAT Belgrad. Ziarul „Sarimprava“ publică un comunicat prin care condamnă atitudinea presei sîrbeşti, cu ocaziunea declaraţiunei d-lui Massaryk în afacerea documentelor false. Comunicatul zice că trebuesc evitate orice tulburări în raporturile de bună amiciţie cu Austro-Ungaria, restabilite în ultimul timp. Morţi din cauza noi Intoxicări Grandenz.—Ziarele spun că un lucrător, soţia lui şi 3 copii, au murit azi dimineaţă, din cauza intoxicărei cu alimente, alţi doi se află în stare disperată. Votarea unui credit Paris—Camera a votat în unanimitate un credit de 15.800 fr. pentru ajutorarea victimelor inundaţiilor. Alegerile din Anglia Londra.—La orele 1 juni. după amează erau aleşi : liberali 89, unionişti 126, travaillişti,16, redmontişti 19. Liberali cîştigă 7 mandate unioniştii şi travailliştii unul.* Londra.—Aseară pe la orele 10,50 erau aleşi: liberali 101, unionişti 138, travailliştii 138, redmontişti 26; liberalii cîştigă 10 mandate, unionişti 12, travailliştii 2 printre care este ales şi d. Burns, Bucureşti.— Din cauza întreruperii firelor telegrafice, serviciul agenţiei române este astăzi mai redus despre politica externă. Un fapt care nu putea fi trecut neobservat, e svonul ce s’a lansat cum că o alianţă s’ar fi încheiat intre Romînia şi Turcia. Alianţa n’a fost desminţită pentru că ea nu există. Relaţia noastră cu Turcia este în adevăr bună, după cum este şi cu celelalte state. Faţă de bulgaria am avut întotdeauna atenţie, ajutînd’o de 2 ori în timpuri grele. S’a mai spus că duşmanii noştri sunt slavii; rolul nostru nu e de a ne lupta cu aceştia. Grija noastră trebue să fie îndreptată cătră fraţii noştri de dincolo şi nu cred să fie om politic care să nu spuie că interesele noastre sunt de a avea totdeauna grijă de romînii de pretutindeni. CLINICA BOALELOR DE OCHI Doctor C. Miclescu dispunînd de ore libere, doreşte a da lecţiuni. Trecînd la o altă ordine de idei, d. Take Ionescu zice că mesagiul de acum dă impresia unui panegiric. Sunt semne zice d-sa că suntem in ajun de schimbare de guvern. Ce lucru justifică oare aceste semne ? Nu suntem ni se spune în ajunul unor noui alegeri, căci parlamentul a fost ales In Aprilie şi acum suntem in Noembrie. Nu este vorba de o schimbare da guvern, ci este vorba ca striviţii să ia locul învinşilor. Continuind a examina Mesagiul, d-sa spune că se simte nevoie inca de multe reforme. E nevoie de înfiinţarea unui minister al sănătăţii publice. D- Take Ionescu se ocupă apoi de rezolvirea chestiei agrare, spunind că a fost pentru o conlucrare a ambelor partide pentru rezolvirea chestiei agrare. Aceasta ar fi lost după 1907 o înălţare a prestigiului statului romănesc. D-sa zice că trebuia să se cumpere domeniile instituţiunilor publice şi să se împartă la ţărani; lucrările publice să se dea meseriaşilor fără licitaţii. Cu cumpărarea islazurilor s’a văzut că s’a mers prea incet şi s’a constatat ca ele costă prea mult. Trebuia ca statul să ia asupra sa o treime din islazuri. D. Take Ionescu continuă. De vînzare ’SAITM' sculptate, bine întreţinute (bufet, oglindă cu consoli, garderobă, canapea cu oglindă) şi un pianino,—toate cu preţuri eftine. A se adresa: str. Ioan Creangă, No. 66, Disp. V. MAGAZINUL de MOBILE HIRSCH IAŞI Lăpuşneanu 38 CEL MAI MARE DEPOZIT De DORMITOARE. SALOANE SUFRAGERII ?1 BIROURI din preţurile cele maliieftae Draperii, Perdele, Storuri, Bonne femes OS- 19k. Hi X2 SK. XI pentru Perdele de bronz groase în loc de 35 lei numai 8 lei fereastra complectă. PATURI DE BRONZ Lavabonul, Mesnţe de noapte, Teilete tot ce este mai nou, frumos şi eftin. MARE DEPOZIT DE LĂMPI pentru electricitate din cele mai renumite Fabrici din străinătate DIM. M. BOTTEZ AVOCAT Iaşi str. Lozonschi No. 4 De închiriat AS re parter şi etaj, şi cu atenante, în strada Anastase Panu 47. A se Adresa strada Albă No. 30. Dr. Gl. BLUMENFELD AVOCAT — Str. Brezoianu 5 bis —BUCUREŞTI OCULIST-OPERATOR Strada Stefan cel Mare No. 2 bis (Casele Hirschensohn) Consultaţiuni 3—6 p. m. Licenţiată in litere A se adresa la Adiţia ziarului sub B. D a închiriat 1“duri, o vie cu livadă, casă bună compusă din 6 odăi, atenante trebuitoare, pivniţă, gheţărie, toate în bună stare. A se adresa la proprietara d-na Iosefina Rîşcanu, la ziar. De închinat TÎA strada Palat Nou A se adresa proprietarului d. Gh. D. Şerban. Dr. ALEXANDRUŢAICU Şef de clinică chirurgicală Spitalul Sf. Spiridon Asistent al Facultăţii de Medicină Medic al Sanatoriului Sfînta Maria instalat în acest Sanatoriu, dă consultaţiuni în fiecare zi, între orele 2—3 p. m. în localul Sanatorului str. Zmeu No. 3 Iaşi. Telefon prin Centrala Iaşi No. 90. ANUNOIII Au sosit din Berlin diferite compoziţiuni pentru Piano de d-nul Eduard Caudella- De vînzare la Magazinul Conservatorului şi la Romînia Muzicală. Dr. H. Solomovici SPECIALIST IN BOLE DE Nas, Gît şî Urechi Ord. 9—11 a. m. şi 3—6 p. m. 67, Str. Golia 67. (casele Camerei de comerţ) mAMA de vînzare la istorU âiwQâi© viile „Dealul Mîndrului“ proprietatea d-lui F. Cioparciu. De închiriat SATM. Seulescu No. 2. V. ELEFTERESCU fost magistrat, avocat S’a stabilit în localitate, Strada Albă No. 14 dă consultaţii 8—10 a. m. şi 5—7 p. m. Cezar Simionescu AVOCAT Strada Lascar Catargi No. 34. Teodor Imoenescu FOST PROCUROR DE CURTE AVOCAT Iași Biserica Bărbo Suma din urmă 4285— Lista Pamfil Focşani 116.50 Lista Dimitriu gara Iaşi 21.50 Lista Stănescu Birlad 80.50 Gh M. Stroici (una mie) 1000— Ch. Drouhet 20— D. Guati 20— A. Daniel 300— Principesa M. Moruzi 1000— M. B. Cantacuzino 100— Colonel Tarnovski 15— rior, că d. Ştefan Grossu din Botoşani, a fost condamnat la 7 luni închisoare, pentru că ar fi redactat o scrisoare falsă Adevărul este că d. Grossu fusese condamnat în lipsă, la acea pedeapsă, apoi a fost achitat în opoziţie, iar contra achitării a făcut apel procurorul de Botoşani. □ Legendara regină Semiramisa, căreia tradiţia-i atribue fundarea Babilonului, ne o reconstitue cinematograful Pathé-Fréres din sala Circului Sidoli şi în noul său program de mine Joi, d-ra Mirval de la Comedia Franceză apare în rolul eroice regine. E una din cele mai bogate reconstituiri în înscenare cărei s’a dat o majestuoasă interpretare. In splendidul program nou de mîneseara Joi 25 Noembrie sunt cuprinse apoi multe scene de călătorie precum romantice vederi din Noua Zeelanda (Australia).—Apoi o vînătoare de girafe în Uganda (Africa)—piese teatrale special alcătuite pentru cinematograf de autori francezi: Pentru onoarea unui tată—Salvarea fiicei etc. Cei doi actori pariziani, Prince și Max Linder, supranumit acolo regii rîsului, apar și ei în noul program de mine seară Joi. Ochii cari fascinează este comedia în care apare Prince şi „gheaţa strimtă“ comedia lui Max Linder. Noul program foarte bogat şi bine alcătuit cuprinde şi alte piese comice, sportive etc. Se desfăşoară de asemenea cel mai nou număr din Pathe-Journal care cuprinde între altele: O serbare militară la Veneţia—Escadra americană la Cherburg—Inundaţiile din Franţa—Mohamet V şi flota turcă—O procesiune aprimarului Londrei—etc. etc. In programul nou de Sîmbătă seara David şi Goliat, mare reconstituire biblică. CAMERA Bucureşti.—Şedinţa se deschide la orele 2 şi un sfert. Cum să ştia de mai ’nainte că azi va lua cuvîntul d. Take Ionescu, o lume imensă a venit astăzi la Cameră spre a asculta importantul discurs al şefului partidului conservator-democrat. Tribunele doamnelor sunt arhipline ; se observă de asemeni în cameră numeroşi magistraţi, avocaţi, medici şi foşti parlamentari. D. Talis Ionescu se urcă la tribună la orele 2 şi 20 şi in atenţia generală işi incepe discursul său. Anul acesta, zice d. Take Ionescu, ca şi în anul trecut este un pasaj în mesagiu, la care mă asociez ei cu , acel prin care se aduce omagiu Coroanei. Este o altă parte, la care de asemeni ma asociez, anume aceia care tratează Clinica Veterinară şi Atelerul de potcovăria sistematică s’a mutat dln strada Păcurari 100 în aceiaşi stradă la No. 122—124 la domiciliul meu. Potcoave normale 800—1000 bucăţi în permanenţă gata. Serviciu special pentru a se potcovi şi seara până la ora 11. Depozit de şuruburi (colţi) de oţel şi fer marca: Austriacă-Rusească şi germane, fabrica Leonhardt, cele mai resistente. Pentru abonaţi cu 35% mai ieftin ca aiurea. Potcoave normale, în fer sau oţel cu 60 bani pănă la 1 fr. aplicată la copită. Potcoave s patine şi fuscuţe artificiale de cauciuc. Cauciuc elastic „BuflederUitt“ pentru astuparea crăpăturilor, a unghiilor rupte şi marcarea diferitelor deformităţi ale copitelor, care devine dur prin răcire. Consultaţiuni la orice oră. Medic Veterinar Th. Lup&SCH. Maestru Potcovar, L. Seres. Fost 12 ani sergent major—şef de Potcovărie la Reg. 16 Husari din Austro-Ungaria. Str. Pecurari 122—124