Opinia, octombrie 1911 (Anul 8, nr. 1413-1435)

1911-10-14 / nr. 1423

UItimeINFORiAin Q| Chestia bolnavilor sănătoşi se confirmă, din nefericire, in total. Zicem din nefericire, fiindcă ceea ce s’a făcut constitue o mare necuviinţă faţă de Rege. S’a constatat că Regele a găsit în secţia III zece bolnavi, din care doi fusese aduşi din secţia d-rului Bacaloglu, trei din secţia d-rului Negel şi cinci improvizaţi din funcţionarele inferioare ale spitalului, un sănătos a fost pansat şi pus în secţia d-rului Juvara, iar un copil legat la ochi şi pus în secţia d-rului Socor. Epitropii, ca să scape de bocluc, încercase o desminţire a faptului din partea colegiului medical, dar fură refuzaţi net. Pentru astăzi, ora 4, fusese convocaţi toţi medicii primari, toţi profesori medicinişti şi medicii secundari, spre a se obţine o desminţire de la ei, dar de teamă că desminţirile vor transpira în public, s’a renunţat la idee şi convocarea a fost contramandată. In schimb s’a făcut apel la o primă să dee o scrisoare de desminţire şi prima a apelat la un student să-i facă acea desminţire, spunînd că aşa are ordin de la epitropi. Epitropii ar putea face apel la ministrul Arion, ca să desmintă chestia bolnavilor sănătoşi. In adevăr ministrul instrucţiei a vizitat spitalul central două sau trei zile după ce fusese acolo Regele şi întrebînd de secţia a III, i s’a răspuns că eSta închisă. □ Preşedintele Camerei de Comerciu, a luat azi dispoziţiunea de a exercita un control sever, în ceia ce priveşte aplicarea legei repausului duminical, şi de a da în judecată pe cei ce calcă legea. □ Cu rechizitorul primului procuror au fost trimeşi la instrucţie domnii C. B. Pennescu, profesor dr. Puşcariu şi d. Botez, foştii epitropi ai casei sf. Spiridon şi foştii intendenţi Patraşcanu şi Voinescu, pentru rea administraţie. Afacerea va fi repartizată la cabinetul de instrucţie s. II. al d-lui judecător Kessim. Rechizitorul s-a făcut „din ordiul procurorului general“—cu aceste cuvinte începe rechizitorul, fapt absolut unic, deoarece rechizitoriile de introducere le face primul procuror, fără a specifica din ordinul cui. * Procurorul general, ca să se pună și mai bine cu ministrul său, a desgropat un raport făcut acum 6 luni de inspectorul financiar Petrescu, care ar fi constatat nereguli în gestiunea foștilor epitropi. Trebuie să aşteptăm rezultatul instrucţiei , dar, că este şantaj la mijloc este evident, deoarece, dacă ar fi fapte serioase, parchetul n ar fi lasat să treacă atîta timp spre a proceda la instrucţie. * Prin rechizitorul său, primul procuror indică culpabilitatea bănuiţilor din articolul 331, al. 1, c. p. care sună: Se vor pedepsi: 1) Tutorii, curatorii, executorii testamentari, acei Însărcinaţi cu paza lucrurilor sechestrate, administratorii de fundaţiuni, cari cu rea credinţă, lucrează In vătămarea persoanelor sau lucrurilor Încredinţate direcţiunii sau administraţiunii lor. □ Fabrica de bere Zimbru din Iaşi, va fi prefăcută intr’o proprietate pe acţiuni, cu capital belgian. Se vor emite acţiuni pentru un milion lei. □ Direcţiunea generală a serviciului sanitar, a răspuns că nu poate opri intrarea în Iaşi a credincioşilor din Basarabia, cari vin la Sf. Paraschiva. Acele persoane însă vor fi vizitate de medicii comunali. „ Procesul bandei de hoţi de cai s’a amînat din nou la secţia I a a tribunalului. Asupra mandatului de arestare lansat contra comerciantului falit Ornstein din Piatra, se va pronunţa miine camera de punere sub acuzare. □ Rolul copiilor la Spiridonie. Un copil sănătos fu legat la ochi şi internat în secţia drului Socol, ca să treacă drept bolnav, cînd a fost Regele în vizită la Spiridonie. Colegiul medical a hotărlt alaltăieri ca tragerile la sorţi ale juriilor de examinare la concursuri, să fie efectuate de copii. Dacă s’ar pune şi copiii epitropi ? D. Cristofor n’ar fi nevoit să demisioneze. □ Duminică va avea loc la Universitate, concursul pentru admiterea stuenţilor în şcoala de electricitate. □ Sărbătorirea cuvioasei Paraschiva.—Azi după amiază s’a început la Mitropolie, obişnuitul pelerinaj la moaştele Sfintei Paraschiva. Vicernia a fost oficiată la orele 3 p. m., de către P. S. S. Archiereul Nicodem Munteanu, vicarul Mitropoliei, asistat de un mare număr de preoţi. Moaştele cuvioasei Paraschiva au fost scoase, cu solemnitatea obişnuită din catedrală şi aşezată în curtea Mitropoliei. Miine serviciul divin va fi oficiat de P. S. S. Nicodi Munteanu. Au sorit numeroşi credincioşi de prin ratele şi judeţul nostru, precum şi din Basarabia. □ Un post de conferenţiar de fiziolgie vegetală, va fi înfiinţat la laboratorul de botanică, de la facultatea din Iaşi. □ Cle două iepe furate alaltăieri de la arendaşul moşiei Sîrca, au fost găsite astăzi pe şesul abatorului, la nişte ţigani, cari au corturi rede. Ţiganii, duşi la jandarmerie, au putut dovedi, că nu ei au furat iepele, ci că au fost găsite la un loc cu caii lor, cari se aflau la păscut, pe cîmpia de la abator. La siguranţă se află arestaţi alţi indivizi, bănuiţi de autori ai furtului. Arendaşul Feldman şi chelarul său au fost chemaţi la Iaşi, ca să vadă pe cei arestaţi. La siguranţă, s’a arestat un ţigan, bănuit a fi unul dintre autorii crimei. D. Feldman, arendaşul moşiei Sirca, fiind pus faţă în faţă cu bănuitul, a declarat că i se, pare că acesta a făcut parte din bandă, însă nu poate afirma cu siguranţă. Continuîndu-se cercetările, s’a dat ordinul pentru arestarea a doi indivizi din Tomești, asupra cărora planează bănueli grave. □ Nu este exact că comitetul pentru rădicarea statuei lui Kogălniceanu s’ar fi întrunit pentru încheierea socotelilor. Comitetul se va întruni abia la 15 c. Socotelile se vor înceia cu excedent. Domnul Neagoe Popea, a fost numit profesor de geografie la Seminarul pedagogic din Iaşi, în locul defunctului Ştefan Poppescu. Q D. dr. Solomon, primarul din Roman, se află in localitate. D sa a venit pentru a tranşa cu administraţiunea comunală citeva chestuni, privitoare la alimentarea oraşului Roman cu apă de Timişeşti. □ D. dr. Palauz, noul medic şef al corpului IV de armată a sosit azi localitate şi şi-a luat serviciul în primire Se cântă camere de închiriat Persoanele, care dispun de camere libere şi ar dori să le închirieze membrilor congresului avocafilor, pentru zilele de 6, 7 şi 8 Noembrie, sunt rugate a-şi prezintă ofertele la decanatul baroului avocafilor, pină cel mai tîrziu la 25 Octombrie. O măsură a guvernului turc faţă de italieni şi supuşii italieni Salonic.—Guvernul turc, a ordonat ca italienii, sau supuşii italieni, care doresc să devină supuşi otomani, trebue să fie primiţi ca atare de autorităţile turceşti, dacă declară în scris în faţa consulatului german, că în urma ostităţilor nu vor mai fi sub protecţia italiană, contrar vor fi expulzaţi. Atentatul contra Ţarului Paris. — Ziarele publică ştirea, că un atentat s’ar fi comis contra Ţarului, pe cind acesta împreună cu Ţarina, se aflau în excursiune cu automobilul. — Ştirea adaugă că Ţarul şi şoferul ar fi răniţi de moarte, iar Ţarina, grav rănită. Ştirea n'a fost confirmată. Se bănueşte, că totul se reduce la o lovitură de bursă. Mişcarea liberalilor Bucureşti.—Aseară a avut loc o consfătuire la clubul liberal, în care s’a dec’s începerea unei acţiuni politice in Capitală, prin ţinerea unei serii de întruniri pe culori. S’a mai hotărît Intemeiarea unui nou ziar cotidian, pentru susţinerea căruia se va forma o societate pe acţiuni. Se zice că un capitalist american va sprijini întreprinderea. NENOROCIREA DIN BUZEU Buzeu. O mare nenorocire s’a întimplat în comuna Ţaranca. Aci locuitorul Vasile Russu fiind ocupat la culesu ’porumbului îşi făcuse o colibă din porumb, în care îşi adăposti nevasta şi copii. Eri, soţia lui Vasile Rusu, îşi culcă copii în colibă, iar dlnsa şedea pe afară. Nu se ştie care, coliba fu cuprinsă de flăcări, şi ambii copii fură complect carbonizaţi. Mama sărind In ajutorul copiilor s’a ales de asemenea cu grave arsuri. Poate fi primit, ca elev în Farmacia Verner din Piaţa Unirei, înscrierea pină la 15 Octombrie. FIRMA KAUFMAN & BARBA» LATTA din Iaşi desmiate zvonul respîndit de concurenţi şi cei viitori, cum că acea firmă ar fi încetat plăţile sau că i s’ar fi protestat vre o poliță, făcînd responzabili pebîrfitori f.JfcffCCSCfl profesor agregat la Facultatea de Medicină BOALE SIFILITICE âs&lfze 60 sings (Seroreacția W&Btsermsn. Tratament prin Salvarsas Ehrîith 606 Str. Tema Cazma 18 bis — Consult. 12—2 D-ra Iulie Demek GOIFEUSE 0£ DAMES - Strada Lăpuşneanu 37 — Aduce la cunoştinţa clientelor că s’a întors din străinătate, unde s’a prefecţionat în arta pentru coifurele cele mai moderne. QndulaSBOSI MaPGBi avil şi maşină de spalat părul şi de uscat, prin electricitate. De vînza e life Americane altoite ----------------La PEPINIERA----------—— Of//« Gustare, Ni calin Decorat Cavaler Meritului Agricol. Paris 5 Iulie 1905. Decorat Oficer Meritului Agricol. Paris 14 Iulie 1911 Vînzări în condiţiuni excepţional defavorabile Furnizează cele mai multe viţe Creditului viticol. fi 5,000000 viţe altoite m N colina Iaşi 1 1 2,000000 al’oîto m Algeria Mai bine de 2000 000 viţe s’au altoit din varietăţile: Selection Carriere, galbenă de Odobeşti, Chasselas dore, şi varietăţi de masă extra. Reprezentant al Sindicatelui pepinierelor din Oran (Algeria). D-nii Podgoreni vizitatori ai expoziţiei viticole sunt rugaţi a nu pleca din Iaşi fără a vizita pepiniera mea Careţi catalogul gratis Absolventa 8 clase de liceu Ultima oră Bucureşt 13 Octombrie Războiul Italo—Turc RECUNOAŞTERI CU AEROPLANE ITALIENE Tripolis.—Agenţia Ştefani află că ori din diferite aeroplane italiene s’a recunoscut terenul în faţa frontului trupelor italiene şi de a lungul drumului caravanelor de la Tripolis la Gariana, unde au descoperit mai multe tabere de turci şi arabi. In timpul zilei s’a observat în diferite locuri grupe de arabi şi turci dar nici un atac nu a avut loc. LUPTA DE LA HONS —2000 arestări— Tripolis. — Regimentul 8 Bersaglieri, a ocupat Hons eri şi a luat ofensiva contra duşmanilor care au fost respinşi cu pierderi mari. 2000 arestări au fost operate la Tripolis. Un decret asupra vinzărilor de trenuri Roma.—Generalul Kaneva, a publicat în Tripolitania şi în Cirenasca un decret după care se interzic pină la o nouă dizpoziţie, vînzările de trenuri, afară de cazul cînd sunt autorizate de guvernul italian.— Această măsură s’a luat In scopul de a se opri specula care se făcuse foarte activă de la debarcarea italienilor. greva: Monceau Ies Mines.— Grevă generală a tuturor minerilor a fost declarat azi dimineață. LOTERIA Azi s’a efectuat tragerea cl. VI a loteriei Statului Român. Au cîștigat: 5000 lei No. 53712, 3000 , No. 1611, 16242, 24734, 2000 , No. 58656, 13012, 50502 56799, 33579, 53644, 3625. 1000 lei 29681, 29149, 49077, 48029 37637, 19040, 22948, 40315, 34697, 28969, 22752, 38901, 58254, 57192. 500 lei No. 48712, 27625, 33038, 48314 6124, 27487, 50962, 29199, 44242,31588 26285, 27566, 58883, 7489,18025, 58636 19563,36373, 19487, 11344, 6203,43545 609, întrunirea din Galaţi Galaţi.O parte din guvernamentali întrunindu-se aseară, au proclamat ca şef local, pe d. Emil Vulpe, fost inspector administrativ. DERAIAREA DIN GIURGIU Giurgiu. — Intre Giurgiu şi Băneşti, un tren de marfă, s’a ciocnit cu un tren de lucru. Trenul de marfă a deraiat. Şeful de tren şi mecanicul sunt grav răniţi. H O LI ET R A Galeţi. La Galaţi s’au constatat 5 cazuri noi de holeră, dintre care două la regimentul 11 Siret. FURT LA O MĂNĂSTIRE Tg.Neamtz.—In seara de 8 spre 9 a lunei, un furt Îndrăzneţ s’a comis la mănăstirea Neamtz. Economul Ioachim Filipovici, pătrunzând în chilia sa, constată că sertarul de la masă a fost spart şi i s’a furat suma de 2000 lei. Hoţii n’au fost încă descoperiţi. Nenorocirea din str. Spaniolă Bucureşti. — In strada Spaniolă, mai mulţi copii se jucau lingă casa cu No. 4, lingă o poartă de fer, care era stricată. La un moment dat poarta căzu şi strivi pe doi copilaşi, dintre care Sever Devi a încetat curînd din viaţă, iar celălalt se află grav rănit. Russian-American Ma Rubber I Co. „TREUGOLNIK“ St. Petersburg Sucursala, Bucureşti, Strada Sărindar 22 1802 1896 » O CERERE Constantinopol. — In şedinţa de eri, senatorul aromin Bataru, a cerut ministrului de interne, redeschiderea bâlciului din comuna Conigia, care fusese oprit din cauza primejdiei holerei. Ministrul a promis să sesizeze despre aceasta direcţia serviciului sanitar. DE MAX IN TAIFUN Paris.—In ziarul Le Temps, distinsul critic Adolf Bresson, aduce mari elogii lui de Mex, pentru creaţiunea sa în piesa Taifun. Moartea noului general şef al tătarilor Kanton.—Noul general al tătarilor a sosit la Sanghai. La debarcare generalul a fost lovit, în urma exploziei unei boarabe. Din cauza rănilor primite a murit. De asemenea și multe persoane din anturajul său. Junii turci compun liste de proscrişi Atena.—Agenţia telegrafică greacă, află din Salonic, că comitetul junilor turci, ar fi stabilit o listă de proscrişi, în care figurează mai mulţi notabili greci din Macedonia.