Opinia, ianuarie 1916 (Anul 13, nr. 2658-2679)

1916-01-14 / nr. 2664

ţia pentru farmacişti de a închidă farmaciile după două luni. D. Adate, explică obligaţiile farmaciştilor faţă de legea sanitară, pe care azi nu le mai pot îndeplini. Apelează la d. Mărzescu, ca să sprijine cererea farmaciştilor care înseamnă a asigura sănătatea publică. D. Rotbart, arată încercările făcute de d-sa pentru a obţine medicamente din Germania. A primit răspunsul că medicamente sunt, dar s’a întrebat de ce nu se iau medicamenta din Rusia, cu care România este în prieteşug. D-sa propune a nu se exporta benzina decît în formă de compensaţii cu medicamente. D. dr. Scarlat-Vaslui, zice că direcţia sanitară tratează în mod vitreg pe farmacişti. Se ’ntreabă ce fac chimiştii sta- I tului, care nu se gîndesc cum s’ar putea înlocui medicamentele ce lipsesc. D. Fati—Fălticeni zice că singura spe- I ranţă a farmaciştilor este în d. Mîrzescu, primarul laşului, care a venit în ajutorul populaţiunei din Iaşi, dar şi pentru cea din Moldova. D-nii Ferderber şi Dembinski—Tirgu- Frumos fac acelaşi apel către primarul laşului. D. dr. Căpăţină explică faptul refuzului comercianţilor germani de a furniza medicamente la Iaşi, pe faptul că din Iaşi s-a făcut o enormă contrabandă de medicamente pentru Rusia. D. G. G. Mîrzescu, primarul oraşului, mulţumind pentru cuvintele bune spuse la adresa d-sale, zice că legea sanitară îngrădeşte acţiunea sa în chestiile sanitare. Totuşi promite a da tot concursul fa său, şi va face orice intervenţie, avînd convingerea, că mai ales în împrejurările de azi, statul ea dator să exercite o puternică acţiune de intervenţiune. Socoteşte însă că în primul rînd farmaciştii trebue să adopte o soluţie practică. Cu privire la unele compensaţii, lucrurile vor avea o oarecare greutate. Aşa crede că exportul de vite şi de grîu, dacă va mai continua, va aduce un mare dezastru intern. Crede că farmaciştii să ceară, ca şi ei să fie “reprezentaţi în comisia de import, ce se constitue in cursul acestei săptămîni, şi astfel vor avea cuvintul în această chestie, iar d-sa va face toate intervenţiile necesare, pentru ca doleanţele farmaciştilor să fie îndeplinită. Propunerea primarului este aplaudată. Mai mulţi farmacişti propun ca să ceară ca din comisiunea de export să facă parte primarul şi preşedintele Camerei de Comerţ Propunerea, se admite. Se redactează telegrama următoare cătra ministrul de industrie :„Farmaciştii din regiunea de sus a ţărei, adunaţi în consfătuire la Iaşi, pentru a discuta asupra mijloacelor de importat medicamente, vă roagă a numi în comisiunea centrală de export ce se constituie şi un număr de cel puţin doi farmaciştii din Moldova, împreună cu primarul Iaşului, şi preşedintele Camerei de Comerţ“.’ Congresiştii fac ovaţiuni primarului mulţumindu-i pentru concursul promis. Farmaciştii s’au adunat apoi într’o agapă intimă.* Noul program care se reprezintă astă seară Mercuri 13 Ianuarie la cinematograful Pathé-Fréres, din sala Sidoli, cuprinde următoarele : O plajă renumită din Franța (Dieppe) splendide vederi după natură. — Bunătatea unchiului, comedie vodeville jucată de cei mai buni artişti din Paris.—Amor şi Patriotism, celebra dramă după romanul Coeur de soldat, de autorul parizian Bureau-Geroult. Eroice episoade răsboinice, desfăşurare senzaţională. — Nasul cuceritor, comedie americană de un haz iresistibil. Mâne Joi 14 ianuarie matineu la ora 54 şi reprezentaţie serală. Vineri seara 15 Ianuarie şi Sâmbătă 16 Ianuarie (două matineuri şi seara) program nou . Emigrantul, mare dramă în 5 acte, în rolurile principale apar d. Ermette Zaconi şi d-ra Valentina Frascaroli cei mai reputaţi artişti ai scenelor italiene. Călătorii, comedii, etc. — IAŞI, Strada Carol 20 — Aduce cu plăcere la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că s’a mutat din strada Zmeu 3, în STRADA CAROL 20 regiunea cea mai ridicată şi mai sănătoasă a Iaşilor. Clinică chirurgicală modernă: Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice , instrumentar complect şi ireproşabil. ■ ORTOPEDIE. MECANOTERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELECTROTERAPIE. HIDROTERAPIE Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi in toate specialităţile. Consultaţii 1—3 şi 8—9 p. m. —Telefon 79 — îngrijire perfectă. Prețuri moderate. Tipografia H. Goldner Anglia şi războiul Geneva.—După ştiri din Londra, Anglia insistă necontenit să se abandoneze expediţia de la Salonic ceea ca francezii refuză. Camotiv pentru abandonare. „Times“ spune,într’un articol pe cît se pare inspirat, că aliaţii trebuie să facă toate sforţările în apus, spre a obţine o victorie decisivă. Germanii trebuie să fie bătuţi cu orice preţ pe frontul apusean. Trebuie ucişi cîte 20. 000 de germani pe fiecare zi, pînă cînd Germania va vedea, că ţinta ei este imposibil de atins. Ar fi o greşeală de a se lupta contra aliaţilor Germanieisoldaţii germani trebuesc să fie loviţi şi aceasta se poate face numar în apus. Anglia vrea deci, să ducă iarăşi un război militar contra Germaniei, după ce războiul de înfometare şi cel contra finanţelor germane au dat greş. Snsuccese ruseşti Iţcenî. —■ Forţe compacte ruseşti, susţinute de artilerie grea, dinderi patru atacuri disperate la frontiera basarabeană costra austriacilor, atacatorii au fost decimaţi de groaznicii© descărcări electrice ale stranelor, pierzînd mii de morţi şi răniţi. Duşmanul reînoind atacurile, a fost din nou respins luându-i-se 1 122 ofiţeri şi 7060 de soldaţi prizonieri. „Allgemeiner Zeitung“ din Cernăuţi confirmă această victorie austriacă, aducând mari elogii trupelor de honvezi, care luptă cu un eroism de nedescris. italia şi criticele ruseşti  Licgano. Corespondentul din Petersburg al ziarului „Cornere della Sera* opinează că criticile ziarelor ruse în privinţa atitudinei Ialiei faţă de Serbia şi de Montenegru, nu constituie dovezi de simpatii de aliată. Corespondentul încheie observaţiile sale spunând, că ar fi mai bine să nu se mai publice toate criticile. E regretabil că ziarele ruse ţin isonul celor engleze şi franceze, cari cred că Italia are zeci de corpuri de armată disponibile, spre a le trimite azi in Macedonia, mâine în Serbia, Albania şi Montenegru. Italia are pe duşman la graniţă şi trebuie să fie gata să se opuie unei eventuale ofensive. Aceasta trebuie să o facă cu atât mai mult, cu cât nici Rusia n’a trimes vreuna din armatele ei de I milioane în Balcani. V Mile din patamlatalul superior Bucureşti. —Consiliile facultăţilor de lingă Universitate, s’au întrunit zilele aceste spre a se pronunţa asupra modificărilor ce sunt de introdus în învăţămîntul superior, cari va suferi mari schimbări. Aceste avize vor fi supuse d-lui Duca ministrul instrucției. Cutremurul dl® Bucureşti Bucureşti. — Azi, la orele 10 fără un sfert, s’au simţit în Capitală două puternice oscilaţiuni de cutremur de pămînt. Oscilaţiunile s’au resimţit în direcţiunile de nord vest şi nord est. Direcţia Institutului Metereologic anunţă că s’a constatat cutremur şi în localităţile I Piteşti şi Osica Mare Constituirea comisiunei de Import Bucureşti. — La ministerul de Comerţ s’a constituit azi comisiunea de import, compusă din 16 persoane. Fac parte şi 6 comercianţi. Din aceasta comisiune fac parte, fii d-nii Vintilă Brătianu şi Gheorghiu directorul vămilor. Japonezii in Rusia București.— Persoane sosite din Rusia afirstă că întreaga pregătire de războia a suferit o mare »«lumbar«. Toate centrele industriale sunt dirijate de jeponezi. Fabricile lucrează sub conducerea de specialiști japonezi. Linia Vladivostok-Petrojgrad este păzită de trupe și ofițeri japonezi. Trupele noui trimise spre front sunt instruite de ofițeri japonezi. Mindoors retain Ghidijeni.—Azi la orele 3 după amiază Regele Ferdinand şi prinţul Nicolae au sosit aci, pentru a participa la o mare vînătoare de fazani, organizat de d. Hrisoveloni. Au fost invitate numeroase personalităţi, între care d. Poklavski-Kozici şi secretarul legaţiei engleze. Rechemarea d-lui de Busche București. — In cercurile diplomatice austro-ungare, se afirmă, zice „Adevărul* că d. de Busche, ministrul Germaniei, va fi rechemat și înlocuit prin Ducele de Meklenburg. Această schimbare s’ar face însă abia peste cîte-va luni. Contrabanda din Dorohoiu — Mi contrabandişti împuşcaţi — Dorohoiu.—Doi contrabandişti au fost împişcaţi de grănistri. Iată împrejurările : Grănicerii zăriră pe contrabandistul P. Dorsoi din satul Tureatcă în momentul cînd vroia să treacă nişta vite. Somat să stea şi contrabandistul refuzînd, grănicerii au tras asupra lui şi Tau răpit grav la un priim. Al doilea contrabandist e un anume Teodor Parusca din satul Adineata. El transportase un număr de vite, încasase banii şi se întorcea în ţară. La punctul de frontieră a fost somat să se oprească. El însă îşi continuă drumul și alamei grîaicerii au tras și l’au rînit desul de grav. Grecia adepţi o atitudine — Demisia guvernului — Berlin.—Lokalanzeiger află din Atena; Cercurile bine informate de aci afirmă că imediat după deschiderea camerelor, cabinetul se va remania. In cameră partidul lui Gunaris are o majoritate zdrobitoare şi Gunaris este de părere că Grecia trebue să iasă din pasivitatea sa de pînă acum. Intru apararea neutralităţei sale, Sculidis este lasă de altă părere. El doreşte să se evite orice acţiune militară contra împătritei înţeleţelegeri. De această părere este şi ministrul de finanţe Ralis care va demisiona. Noul cabinet Gunaris se va bucura de încrederea armatei şi a şefului de stat major Dusmanis, care este un partizan convins a lui Gunaris. Se asigură că mesagiul tronului va trata şi despre violarea neutralităţei Greciei şi se consideră cu siguranţă că prin aceasta Grecia va lua pe faţă o atitudine în conflictul european. Of. lusii Leon 80CEI Medic secundar la Maternitate SOL de FEMEI şi FACERI Consultaţii 5—7 p. sa. strada Buzdugan No. 2. fi la Iriff» şi iubifici totului ei ! Declaraţiile lui Halit Bey .. Buda-Pesta. — Ziarul „Pester Loyd, reproduce unele decaraţiuni pe care Halit Bey, ministrul de interne al Turciei, Ie-a făcut unui grup de ziarişti, sosiţi la Constantinopol cu primul tren baritmic . — „Situaţia e bună, a zis Halil Bey. Putem fi mulţumiţi. Ultimele zile ai s-au ades veştii cu deosebire favorabile şi nu felicităm ci Turcia a contribuit la victoria definitivă, care nu ne mai poate fi smulsă“. Vorbind de Romîuia, Halil Bey a zis; — „Cînd am trecut ultima oară prin Rominia, Brătianu mi-a spus: , Vouă vă ie bine, v-aţi hotărît şi conştiinţa vă e liniştită. Noi însă am şovăit prea multu. De fapt,a adăugat Halil Bey, noi am chibzuit tot la început şi ne felicităm pentru aceasta“. întrebat de durata războiului, ministrul turc a răspuns : „ Aceasta nu se poate prezice. Sigur e însă, că mai curnd sau mai ttrziu vom realiza toate scopurile noastre“. PRIMĂRIA COMUNEI IAȘI Se aduce la cunoştinţa puncă că din cauza reparaţiunilor ce urmează a se face la Baia Comunală, toate secţiunile acelei băi vor fi închise pe timp de 12 zile de la 18—31 Ianuarie inclusiv a. c. Situaţia politică — Audienţe dieri. — Soluţia sitafisi. — Bucureşti.--Cercurile politice ] confirmă a fi foarte preocupate de situaţia creată, In urma demersurilor* ministrului Germaniei. După o lungă întrevedere cu şeful guvernului d. von dem Busche a apărut ieri într’o audienţă la M. S. Regele, asupra acestei audienţe n’a transpirat pică acum nimica In public. Întreaga presă continuă comenteze in chip diferit situaţia, dar, sunt unanime a o considera ca foarte serioasă. Rezultă din afirmaţia ziarelor că, Germania ne cere să pro- clamăm o neutralitate definitivă şi garantarea acestei neutralităţi prin disconcentrare. * In soeul opoziţiei federaliste sunt două curente. Prima voeşte ca guvernul sa se retragă spre a face loc unui guvern de tranziţie, care să iscălească o atare declaraţie de neutralitate. Al doilea curent pretinde ca guvernul să rămîe şi să treacă înorice caz crim,a acordind numai pentru moment oarecare din cerinţele germane.« _ la genere situaţia continuă a fi considerată ca foarte serioasă. Dezarmarea Muntenegrului Vienna. Oficial. — Dezarmarea armatei muntenegrene se face continuă înainte, fără cea mai mică dificultate. Pretutindinea unde sosesc trupele noastre batalioanele muntenegrene, sub comanda ofițerilor, depun armele fără șovăire. Numeroase detaşamente, care se găsesc în nişte regiuni neocupate încă de detaşamentele noastre au înştiinţat avantposturile noastre că sunt gata a depune armele. La Scutari am capturat 18 tunuri, 500 puşti şi 2 mitraliereToate ştirile care sosesc din tabăra duşmană şi care anunţă că mci lupte au loc în Muntenegru sunt cu desăvîrşire inventate. Se confirmă ştirea că regele Nichita a părăsit Muntenegru. Nu se poate şti cu siguranţă unde se găseşte puterea reală a guvernului, dar această este fără însemnătate pentru rezultatul militar al campaniei din Muntenegru, Buda-Pesta.—Ziarul „Pester Loyd“ scrie cu privire la plecarea regelui Nikita. — „Dacă regele Nikita părăseşte hotărârea de a capitula nouă lucrul ne este perfect egal, fiindcă capitularea este o situaţie militară creată de noi. De altfel reprezentanţii Muntenegrului, principele Mirko şi trei membrii ai cabinetului nu ne-au avizat că ar fi vr’o schimbare prin plecarea regelui. Depunerea armelor se urmează în ordine. Poporul este departe de a opune vr’o rezistenţă. Din contrapare a fi mulţumit. Ştirile răspândite în presa quadruplei despre lupte date de prinţul Mirko cu slabele trupe, care au mai rămas, este cu totul falsă. Noi rămânem stăpânii ţărei“. * De vinzare bună, o garnitură de trierat, in stare A se adresa la ă. avocat V. E. Theodora Str. Lozonschi 10. De Mimare ŞTEFANEŞTI din Iaşi strada Elena Doamna No. 8.« A se adresa d-nei Smaranda P. Niţescu strada Cuza■ Vodă 41. Destor Siutberger de la facultatea de Medicină din Viena după o practică de 17 ani în spitalele din Iaşi, Viena şi Berlin sub direcţiunea d-lor profesori Sculy din Iaşi, Drasche din Viena şi Bumn din Berlin, specializat în bolile de femei, faceri şi în noul tratament cu băi de lumină electrică, avînd aparatele cele mai perfecţionate proprii pentru următoarele boli : aneumatifflu, boi de femei, ischius, gastralsie, gută, obezitate, diabet, nefrită, artrite, astmă, bronehită, tuberculoza în primul stadiu, pleurezia tuberculosă, anemia, neuralgia, tabes, arterio—scleroza, scrofuloză şi toate intoxicaţîile cronice, dă consultaţiuni dela 10—12 m. şi 3—5 p. m. în locuinţa sa din: Iaşi, Str. Costache Negri No. 10 (foastă str. Veche) vis-a-vis de Biserica Bărboi. DinceiM Doctorul IliaEIfEU specie tist pentru boale de femei MAMOS Consult. 4—ap. nr. Iaşi, Telefon 280 şi 222 De vinzare podgoria Vişan, comuna Bucium, întindere de 4 hectare, avînd 3% hect, plantate cu viţă americană pe rod de 7 ani. Casă, pivniță, făntină cu apă bună lîngă casă , depărtare de oraș oră. O vînd chiar de acum. Doritorii a se adresa dlui inginer Gh. Constandachi la noul său domiciliu, strada Palat No. 2. Giranta Breabăn