Opinia, ianuarie 1916 (Anul 13, nr. 2658-2679)

1916-01-24 / nr. 2673

Tipografie H. Goldner MBaWWWMSEBgyggEgg SS Şcolare.—Au fost numiţi învăţători suplinitori pe 1 Ianuarie 1916 următorii: jud. Suceava: Eleonora Scutelnicu la Leucaşeşti, Fiorica Bădiliţă la Rădăşeni p. 111, Preot D. Constantnescu la Şosea Mică, I. Mihailescu la Kreaţca, Natalia Nigru la Valea Glodului, Jud. Iaşi: Cleopatra Deleanu la Liţcani, Maria Stroescu la Fintinele, Victoria Savul la Ţuţora. Vaslui : Adam Const. la Şerbeşti, Dumitriu Emil la Micleşti. Dorohoi: Preot V. Soceariu la Lupeni p. IV, Preot I. Dragomirescu la Borzeşti. Botoşani: Aurelia I. Cotiş la Corni p. III Maria Melinte la Cerbejeni. — Învăţătorul Ilie Dumitraş a fost transferat pe 15 Ian. de la Calaraşi-Botoşani la şc. din moara Domnească—Ilfov. — învăţ. C. Soluz a fost transf. pe 1 Febr. 1916 de la Moviliţa jud. Putna la Telpa-Dorohoi. — învăţ. preot Gr. Ştefănescu de la şc. din S-ta Maria Botoşani, a demisionat din învăţămînt pentru a-şi regula drepturile la pensie. Următorii învăţători-ajutori, au fost asimilaţi cu învăţătorii normalişti: Dorohoi , T. Hodoroabă-Ghilia şi Ecaterina Serion-Buhai. Iaşi: Ecat. Munteanu Hoiseşti şi Parasch. Teodorescu-Potîngeni Vaslui, Gh. Pricop-Ciorteşti şi Gh. Pintilie-Tungujei. Roman: Agripina Lăzărescu Hereşteeni. In privinţa lefei lor, legea bugetară va hotărî momentul de cînd urmează să fie plătiţi potrivit gradului lor. Drepturile de vechime (pentru înaintare pe loc) vor curge din ziua de 1 Aprilie 1915 în conformitate cu decizia No. 47700 din 28 Mai 1915. — A fost transf. pe 1 ian. 1916 d-na Maria Moţoc de la Girov-Neamţ la Dumbrăveni-Varatic Botoşani. — S’a acordat un concediu de 10 zile de la 12 ianuar d-lui N. Popovici, revizor şcolar al jud. Roman. — Pe ziua de 1 Ian. 1916 s’a înfiinţat un post de învăţător plătit cu 150 lei lunar de şc. de aplicaţie de pe lîngă şc. normală din Fălticeni. — Minist, aduce mulţumiri d-ne!or institutoare a şc. No. 1 de fete Iaşi şi d lui C. Zaharia direct, şc. băeţi No. 8 Iaşi pentru că a strins prin liste de subscripţie suma de 226 Iei bani 80, cu cari s’au cumpărat diferite obiecte necesare cantinei şcolare din localitate, precum şi d-lui Gh. Ghibănescu, profesor la şc. normală „Vasile Lupu“ pentru că a dăruit bibliotecei şcoalei de aplicaţie 249 volume. SSMîn Duminică 24 Ianuarie a. c. va avea loc în salonul cantinei Gheltzer str. Elena Doamna 19, a 12 a şezătoare literară de „Toynbeehave“. SS Articolul 18 aliniatul 1 din regulamentul facultăţii de drept din Bucureşti, a fost modificat în sensul ca pe viitor în facultatea de drept să se poată înscri şi absolvenţii secţilor reale, fără a mai da ca în trecut examene de diferenţă pentru limba latină. M. S. Regele a semnat decretul prin care s’a hotărît modificarea de faţă. 55 Aprovizionarea oraşului. — Administraţia Comunală face toate sforţările pentru a asigura oraşul cu alimente şi obiecte de prima necesitate. Sforţările devin din ce în ce mai anevoioase. Chestia făinei e departe de a fi lămurită, cele mai principale mori sunt ocupate cu măcinatul griului destinat exportului, învirtutea unor contracte, a cărora executare cer urgenţă. Cei mai mulţi măcinători au isprăvit stoicul de grîu şi au încetat lucrul. N’a rămas decît un singur măcinător, care mai dispune de o infimă cantitate de grîu. Probabil însă că d. Mirzescu, primarul oraşului, care se află în Capitală, va lua împreună cu ministrul de Comerţ, oarecari măsuri ce se impun. Lipsa de vite se resimte de-aseminea. Ajutorul de primari, pentru a înlesni pe negustori, au piecat ei însuşi în provincie pentru cumpărarea de vite. Astfel d. Temida a fost la Vaslui, d. Torna la Falciu. In acelaşi timp de azi s’a pus în aplicare noua ordonanţă, cu privire la carnetele comercianţilor de la abator. Măcelarii însă suţin mereu, că n’au posibilitatea de a vinde carnea pe preţul fixat şi cer încă un spor. Chestia s’a complicat ca intervenţia uniunei evreilor pămînteni, care cere cu drept, ca populaţia evreiască să nu fie spoliată de măcelari.* Azi administraţia comunală a avut de rezolvit un conflict între fabrica de piele din localitate şi măcelarii. Aceştia se plîng că fabrica nu vra să li plătească peile cu preţurile maximale. Alţi măcelari cer să li se permită a trimite piei în provincie, pe care le vînduseră mai de demult. SS Ministrul de instrucţiune a înştinţat revizoratul şcolar că suplinitorii de învăţători concentraţi, de grade inferioare, vor fi plătiţi de corpurile respective, iar suplinitorii acestora de către ministerul de instrucţie, iar restul va fi varsat la tezaur, in contul ministerului de război. SS Locuitorul Spiridon Frangoi, din comuna Ciurea, fiind în stare de beţie, a lovit cu toporul pe concetăţeanul său Ion Stoian, rănindu-l grav Autorităţile au deschis anchetă. SS Pe linia Paşcani se găsesc îngrămădite 140 vagoane germane, destinate pentru exportul unei părţi din cerealele vîndute austro-germanilor. încărcarea însă acestor vagoane întîmpină mari greutăţi, din cauza chipului anevoios în care se găsesc agricultorii pentru a aduce cerealele la penetul destinat. SS Astă seară Sîmbătă 23 Ianuarie la cinematograful Pathé-Fréres, din sala Sidoli, precum şi la ambele matineuri ce vor avea loc la orele 3 şi 5]/4 irevocabil ultimele reprezentaţii: Dama cu Camelii. Programul suprb care se va reprezenta, cuprinde următoarele: DAMA CU CAMELII (La dame aux Camélias). Dramă sentimentală,în 6 mari acte. Fidelă redare după celebra scriere a lui Alex Dumas fiul. In rolul Margaretei Gauthier apare d-ra Francesca Bertini, desăvîrşita tragediană. Mâne Duminică 24 Ianuarie, două matineuri, la ora 3 şi 5V4 şi reprezentaţie serală. Programul nou duminical cuprinde: Din viaţa Regelui Carol, duioase reminiscenţe din zilele glorioase ale marelui nostru Suveran. — O escursiune la Mysore.—Indiile engleze (Asia).— Romanul unui cow-boy american. Desfăşurare splendidă in două acte mari. Film nordamerican cu o deosebită punere In scenă. Armata rusă în munţii Caucaz, interesante şi autentice vederi din războiul actual.— Serbarea Bobotezei la Bucureşti (6 Ianuarie 1916).—Girier are o servitate rea, comedie pariziană. — Sîmbătă 23 Ianuarie pentru prima oară, ,Voinţa“ (Vouloir) patru acte de G. Gulches. Intre principalii interpreţi se găsesc: d-nele Momuleanu, Brabarescu şi d-nii: Momuleanu şi Braborescu, Profir etc. — Duminică 24 Ianuarie la ora 2 juni, după amiază : Baba-Hirca şi Cinel-Cinel iar seara pentru a patra oară : învierea. Tinut* caut& °dac bine mobilată, BIBI ul la centru, scrieţi cu indicaţia preţului sub X. Y. Post Restant. De vinzare ŞTEFANEŞTI din Iaşi strada Elena Doamna No. 8. A se adresa d-nei Smaranda P. Niţescu strada Cuza• Vodă 41. e destăinuire a ziarului „Times“ Geneva.Colaboratorul militar al ziarului „Times“ declară, că este nesigur, dacă serviciul obligatoriu va aduce Angliei o armată, care să fie superioară celei inamice. Fără o astfel de armată, Anglia nu va fi în stare să dicteze pacea. Anglia se află în faţa organizaţiei superioare germane, care se bazează pe disciplina poporului. Germanii sunt gata să-şi sacrifice viaţa pentru stat. In anul acesta Anglia va putea dobindi cel mult 1,400,000 oameni ca trupe moi. Ca efectivul acesta diviziile existente se pot menţine la numărul normal numai ptnă la toamnă, presupunind că războiul îşi păstrează caracterul actual şi că nici una din puterile împotritei înţelegeri nu va fi bătută. Se face atmosferă din nou pentru aplicarea mai severă şi extinderea legii serviciului militar obligator. Ca şi colaboratorul militar al ziarului „Times“ şi colegul său de la „Morning Post“ consideră de asemenea rezultatul obţinut prin serviciul militar obligator ca insuficient. Şi aceasta zice, că măsurile de faţă vor fi suficiente până la sfirşitul verii, dar încă înainte de sfirşitul anului se va ivi o mare lipsă de trape. Numai două posibilități există: de a incheia pace sau de a extinde limitele recrutării. Melcul si lemnele din Rusia Moscova.—In articolul său de fond ziarul „Ruskia Wiedomosti“ din 29 Decembrie 1915 îşi arată îngrijorarea că preţul petrolului brut din Moscova s’a suit la 1 rublă 20 copeice podul adecă îndoit cît era înainte de râzboiu. Ziarul se aşteaptă ca preţurile să se mai ridice încă căci sondele in ţinuturile petrolifere au scăzut mult. Cu transportul lemnelor lucrurile nu stau mai bine. Ziarul citat cere stabilirea imediată de preţuri maximale. Profesorul Dehn preşedintele comisiunei pentru distribuire de combustibil cere înfiinţarea unei norme de întrebuințare a lemnelor de foc în Petersburg. Zepelin pierdut Berlin.—Oficial. Nava aeriană „L 10“ nu s-a mai întors din călătoria sa de explorare. Toate cercetările făcute până acum au rămas fără rezultat. După o ştire a agenţiei Reuter din 2 Februarie nava a fost văzută de către vasul de pescari „King Stephen“ plătind în Marea Nordului. O parte din navă era sub apă, echipagiul ocupa restul navei. Rugămintea acestora de a fi salvaţi n’a fost ascultată pentr motivul spune agenţia Reuter că echipagiul navei aeriene era mai numeros decit echipagiul vasului de pescari. Un nou Interview nn regelui Greciei flauen. — „Iluskoe Slovo“ publică un interview cu regele Constantin al Greciei, prin care explică motivele pentru care Grecia trebue să rămîie în neutralitate. Înțelegerea se răzbună pe Grecia din cauza acestei atitudini și abuzează de puterea ei maritimă. OPINIA Mari dezordini In Portugalia Nauen.Ziarul „Nouveliste“ din Lyon află că la Lisabona şi în alte oraşe mai multe magazii cu alimente au fost pradate. Garda republicană intervenind a fost primită de mulţime cu revolvere şi bombe cu dinamită. Sunt numeroşi morţi şi răniţi. S-au făcut 75 de arestări, iar cei arestaţi au fost transportaţi pe un vas de războiu. După o ştire a agenţiei Havas ministrul de justiţie a fost atacat de focuri de revolver. Ziarul „Impardal“ din Madrid anunţă şi el mari tulburări la Lisabona, în special în strada Tobatz, gardieni şi soldaţi au fost ucişi. In diferite părţi ale oraşului au exploadat numeroase bombe. Palatul guvernorului este păzit militareşte. Sunt mari temeri de o grevă generală. Clauze interesante Bucureşti. — Contractul al doilea de vinzare de cereale Austro-ungarilor va conţine o clauză In virtutea căreia tot griul, orzul şi ovăzul disponibil pentru export face obiectul contractului. Va fi considerat ca disponibil griul după scăderea a 40 la sută, orzul si ovăzul după scăderea a 70 la sută din producţiunea pentru consumarea Internă şi după scăderea cantităţei oferite engiejilor, cari oferte au fost declarate printr’o altă inchiere a comisiunei, facultativă pentru proprietari. Vase scufundate Norddeutsch (oficial).—Vaporul englez „Fischer", care plutea pe coasta engleză, încărcat cu cărbuni a fost scufundat Marți noaptea de către un Zepetin, care iera pe drum de la Hartelepul spre Londra. * La 31 Ianuarie şi 1 Februarie un submarin german a scufundat la gara Tamisei un vapor de patrulă, un vas de pescari și trei vase care serveau pentru pază, toate engleze. Mulţumire publică rni mulţumiri şi eternă recunoştinţă d-lui dr. Dunberger care prin băile sale de lumină m-a vindecat de o boală de care puteam să rămin infirmă pentru toată viaţa. Am avut braţul sting aproape paralizat, după 15 băi am putut ridica braţul şi a mă servi de el, iar la sfirşitul curei mă bucur de deplină funcţiune a braţului. Fiindcă am încercat toate alte mijloace fără folos, aduc aceasta la cunoştinţa suferinzilor. Binecuvîntat să fie d. dr. împreună cu familia. Sophie Petrescu, profesoară de piano Sir. Căpitan Păun 14. OCAZIUNE BARA De închiriat pled mobilate de la 30 lei până la 60 lei lunar, 2 prăvălii şi un mare salon în strada Ştefan cel Mare 33 precum şi 3 prăvălii din strada Gh. Mirzescu 40. A se adresa la Ceasornicăria Silberberg, Iaşi str. Ştefan cel Mare 33. Situaţia in sinul quadruple! Nauen.—Călătorii competenţi comunică că opinia publică din Italia de sud este atît de pornită în contra Angliei îneît aci niminea n’ar îndrăzni să vorbească englezește pe stradă. In presa franceză știrile cu privire la planurile militare ale Italiei sunt contrazicătoare. Astfel o telegramă din Roma a lui Petit Journal spune că comandantul forţelor beligerante din Albania a primit largi împuterniciri așa că participarea Italiei la războiul balcanic pare asigurată. Italia va apara Vaiona cu tenacitate. Intre timp însă colonelul Rousset scrie în Petit Parisien că de ce, dacă Italia avea de gînd să apere Valona nu s’au luat din timp măsuri pentru a opri înaintarea austro-ungarilor, Valona fiind un mai important punct chiar decît Salonicul. „Secolo“ spune că la apropiata venire a lui Briand la Roma vor avea loc importante tratative. Dacă " comisiunea militară trebue instituită și dacă se va cere un ^consiliu militar central, după războiu vor urma tratative diplomatice. Intre guvernele quadruplei s’au iscat neînțelegeri cu privire la cine trebuie să avanseze acum banii pentru Serbia. Franţa şi Italia au răspuns că chestiunea sprijinului trebuie cercetată cu atenţie. Rusia şi Anglia n’au răspuns de loc. nou prim ministru Petrograd.—Eri noul prim ministru Sturmer a vizitat pe fostul prim ministru Goremchyne şi ministrul de interne Makaroff. De asemenea a vizitat pe toţi reprezentanţii corpului diplomatic al ţărilor aliate şi amice. IDurna va fi convocată probabil pentru 5 Februarie. Coastele italiene bombardate Viena.— In ziua de 3 Februarie un grup de crucișătoare austro - ungare a bombardat coasta estică a Italiei. Au fost distruse gările din Orton și Sanvitto, mai multe magazii, o fabrică, un elren plutitor precum și puntea C. F. din Aviero, la nord de Orton, Roma. — La 20 Ianuarie, patru contratorpiloare însoțite de un crucișător au bombardat coasta orașelor deschise de la Orton la Ganovitto. Bateriile de coastă au contraatacat. Populația a rămas calmă. Aprecieri despre Rominia Berlin. — „Berliner Tageblat“ află din Paris . „Petit Parisien" află din Petrograd că cercurile politice și militare de aci sunt foarte mult preocupate de faptul că fostul prim ministru P. P. Carp a fost primit în audiență de rege imediat ce s’a întors de la Viena. Se mai comunică că d. P. P. Carp ar fi căutat să persuadeze Austria despre necesitatea unor concesiuni pentru Romînia în Transilvania şi Bucovina. (Ştirile noastre ne spun că numai partea a doua a acestei ştiri este adevăraată N. R) Agricultorii contra morarilor Bucureşti—Agricultorii încearcă să se răzbune pe morari. Se ştie că morarii au vindut cantităţi mari de făină pentru export cu 6000 lei vagonul frontieră. Această vindere se baza pe credinţa că vor putea cumpăra griulefţin de la agricultori. Deşi morarii au fost preveniţi de guvern prin fixarea preţului maximal a griului pentru morarii exportatori la 2350 lei vagonul, totuşi unii din ei fiind grăbiţi din cauza termenului de predare au suit ofertele lor către agricultori până la 3000 lei de vagon . Atitudinea Rominiei Viena.—„Neue Freie Presse" spune ca deţine de la o persoană politică, în măsură de a cunoaşte perfect de bine situaţia din Rominia, afirmarea că sunt lipsite de temeiu zvonurile despre o schimbare de atitudine a guvernului Brătianu sau despre adoptarea unei atitudini în potriva puterilor centrale. Curentele politice din Romînia sunt cunoscute dar guvernul Brătasm şi a menţinut politica sa neutrală şi nu există nici un indiciu că s’ar putea produce o schimbare acum, după rezultatele de pînă acum ale războiului mondial şi după decursul evenimentelor din Balcani. CONVOCARE Domnii membri ai Primei Societăţi de Economie din Urbea Iaşi sunt convocaţi în Adunare generală pe DUMINICA 24 IANUARIE 1916, ora 1 jum. p. m., în localul propriu al Societăţei din Str. Ştefan cel Mare şi Palat No. 1. La ordinea zilei sunt următoarele chestiuni : 1) Raportul Comitetului de administraţie asupra mersului afacerilor societăţei în cursul anului social 1914—1915 şi aprobarea bilanţului. 2) Raportul Comisiunei de control privitor la constatările, ce dînsa a făcut verificînd registrele de comptabilitate şi operaţiunile efectuate în Intervalul de la 1 Mai la 31 August 1915 şi care comisiune a luat parte la alegerea şi împărţirea dividendului pe anul 1914—1915. Descărcarea Comitetului de administraţie de gestiunea acelui an. 3) Alegerea unui membru în Comitetul de administraţie, care va fi tras la sorţi în şedinţă conform statutelor. Alembrul eşit la sorţi poate fi reales. 4) Alegerea Comisiunei de control conform statutelor, pentru verificarea gestiunei pe timpul de la 1 Septembrie—31 Decembrie 1915. 5) Votarea budgetului societăţei pe anul social 1915—1916. 6) Discutarea şi votarea propunerilor formulate in şedinţele anterioare privitoare la unele operaţii ale societăţei, şi despre care tratează raportul special anexat aici. 7) Cestiunile ce se vor ivi in cursul şedinţei. Preşedinte, V. I. Radu ♦ Trupa Israeliț ii deretă Conducerea eminentului comic Isidor Askenazi In frunte cu celebratPrima donă D na ADELA LERESClf absolventă al Conservatorului din Viena, pranumită Privighitoareă scenei! Cu concursul Iubitului artist SU Dl. S. LERESCU Sîmbătă 23 ianuarie 1916, ora 9 seara I D A L E Girant L Breabăn